Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljästä lapsesta yksi on "pyöreä". Missä vika?

Vierailija
14.07.2009 |

Eli siis meillä neljä lasta, joista kolme on "luuta ja nahkaa" ja nuorin 6v tyttö painokäyrien yläpäässä.

Hyviä ideoita missä vika??

Tyttö siis 6v, 120cm ja 27kg.

Harrastaa liikuntaa ja on notkea ja liikunnallinen. Liikkuu siis ihan "normaalin" määrän.

Tytössä ei (mielestäni) ole läskiä, vaan on tasaisen paksu joka puolelta :) Ehkäpä joukossa on myös lihasta...? Tiedä häntä...

Ruokavalio tietty sama kuin muillakin.

Muut vois syödä herkkujakin ilman rajoja, mutta eipä niitä sit syö kukaan, kun ei voi tälle yhdelle antaa.

Mitä pitäis tehdä, vai "tasoittuuko" tuo painon nousu kenties joskus?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se tarkoita, että perheessä osataan syödä oikein?

Pyydä vaikka lähete ravitsemusterapeutille jos tuntuu vaikealta.

Vierailija
22/28 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ainahan sen päänsä voi piilottaa pensaaseen ja vedota siihen, että miehen suku on lihavaa tms paskaa ja kieltäytyä uskomasta totuutta...

Jos asiaa katsotaan rehellisesti niin joku vika on ruokamäärissä tai ruuan laadussa. Jotta tavallinen mattimeikälinen osaisi tukea lapsensa laihtumista, on ihan järkevää käydä ravitsemusterapeutin vastaanotolla.

Eiköhän se tarkoita, että perheessä osataan syödä oikein?

Pyydä vaikka lähete ravitsemusterapeutille jos tuntuu vaikealta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin tyttöni neuvolakorttia tarkistaakseni hänen pituutensa ja painonsa 6-vuotiaana, mitat olivat 118 cm ja 29 kg. Eli aika samoissa mitoissa kuin ap:n tyttö. Meidän tyttö on nyt jo melkein 12-vuotias ja valitettavasti edelleen pyöreä. Meidänkään perheessä muut lapset (6 kpl) eivät ole pyöreitä, eivät myöskään vanhemmat.

Syömme normaalia kotiruokaa. Emme mässäile herkuilla ja roskaruuilla kuin harvoin. Karkkipäivät on, limsoja ei juoda. Lapsi on herkkusuu, mutta valvomme herkkujensyöntiä tiukasti.

Asia on minulle vaikea. En tiedä mitä tekisin, koska pituuskasvu ei ole vienyt kiloja. Tyttö on murrosiässä ja tämä on herkkä aihe hänelle itselleenkin. Olen yrittänyt huolehtia terveellisestä syömisestä ja kohtuullisista annoksista. Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta en ole siinä onnistunut. Tyttöä ei mikään liikunnallinen harrastus kiinnosta enkä pysty pakottamaan. Mieluummin lukee kirjoja ja tekee muuta rauhallista puuhaa.

Vierailija
24/28 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidänkin tytöllä painonnousu alkoi noin 4-vuotiaana.

Vierailija
25/28 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on juuri normaalikäyrän ylärajalla ja muut keskellä tai alle. Me vanhemmat ollaan urheilullisia ja hoikkia. Tuon ylärajalla olevan lapsen painoon olemme itse kiinnittäneet huomiota ja tehneet seuraavia johtopäätelmiä. Tämä lapsi on sisaruksiaan rauhallisempi, istahtaa herkemmin esim. lukemaan tai piirtämään ja viihtyy pitkiäkin aikoja sellaisessa puuhailussa. Menee kyllä ulkona muiden mukana, mutta ei ole läheskään aina liikkeessä, kuten muut sisarukset. Herkkuja saa tasan saman verran kuin toisetkin, mutta oikeaa ruokaa söisi lähes aina lisää. Samoin ruokapöydässä helposti ottaisi lisää leipää jne. Lisäksi toisin kuin meidän lapsista useimmat tämä vähäsen pyöreä ei tykkää kasviksista, mielellään jättäisi juuri ne syömättä.

Ne kilot voi tulla aika pienestä. Eli vähän vähemmän liikkuvuutta ja hieman enemmän vaikka ihan tavallista ruokaa kuin muut ja syy voi olla ihan siinä. Ajateltiin, että yritetään nyt keventää koko perheen ruokavaliota pikkuhiljaa, ettei painosta tulisi ongelmaa.

Vierailija
26/28 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syyllistäkää millä haluatte, mutta kyllä mä uskon, että geeneillä on vaikutusta - ja hei, nythän oli kyse siitä, että lapsi on pyöreä, ei lihava. Jo syntymästään lähtien esim. ihmisten rasvamäärä - sellainen perus, rasvasolujen määrä on erilainen. Toisilla on vähän, toisilla on enemmän - niinpä ollen jos molemmat syö saman verran herkkuja, niin että ne rasvasolut paisuu saman kokoisiksi, toinen pysyy laihempana, toinen paisuu kuin pullataikina - ja siihen määrään ei kukaan pysty itse vaikuttamaan, se on geeneissä.

omassa perheessäni veli oli luuranko, minä pyöreä - siis lapsena, teininä laiha, veljen lapsista 3 on luurankoja, yksi pyöreä, omistani 3 luurankoja, 1 pyöreä... sekä veljen perhe että omani liikkuvaisia - esim. tämä oma kohta 5 v pyöreä tyttö kepposeen juokseen kanssani 1,5 km lenkin.

toki vanhempien on hyvä kiinnittää huomiota asioihin, mutta suuremman karhunpalveluksen tekee, jos lapsi näkee, että hänen painostaan stressataan - useampia tuttuja, itseni siihen mukaan lukien, jotka moisen seurauksena, vaikka kuinka olisikin "salakavalaa" eikä läskiksi sanottaisi, ovat päätyneet erilaisten syömishäiriöiden kouriin - ja se on kuin alkoholismi, se seuraa loppuelämän mukana, tavalla tai toisella - joten pliis, relatkaa jos varsinkin lapsi liikkuu paljon ja syö perusterveellisesti. Pliis.

Vierailija
27/28 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syyllistäkää millä haluatte, mutta kyllä mä uskon, että geeneillä on vaikutusta - ja hei, nythän oli kyse siitä, että lapsi on pyöreä, ei lihava. Jo syntymästään lähtien esim. ihmisten rasvamäärä - sellainen perus, rasvasolujen määrä on erilainen. Toisilla on vähän, toisilla on enemmän - niinpä ollen jos molemmat syö saman verran herkkuja, niin että ne rasvasolut paisuu saman kokoisiksi, toinen pysyy laihempana, toinen paisuu kuin pullataikina - ja siihen määrään ei kukaan pysty itse vaikuttamaan, se on geeneissä.

omassa perheessäni veli oli luuranko, minä pyöreä - siis lapsena, teininä laiha, veljen lapsista 3 on luurankoja, yksi pyöreä, omistani 3 luurankoja, 1 pyöreä... sekä veljen perhe että omani liikkuvaisia - esim. tämä oma kohta 5 v pyöreä tyttö kepposeen juokseen kanssani 1,5 km lenkin.

toki vanhempien on hyvä kiinnittää huomiota asioihin, mutta suuremman karhunpalveluksen tekee, jos lapsi näkee, että hänen painostaan stressataan - useampia tuttuja, itseni siihen mukaan lukien, jotka moisen seurauksena, vaikka kuinka olisikin "salakavalaa" eikä läskiksi sanottaisi, ovat päätyneet erilaisten syömishäiriöiden kouriin - ja se on kuin alkoholismi, se seuraa loppuelämän mukana, tavalla tai toisella - joten pliis, relatkaa jos varsinkin lapsi liikkuu paljon ja syö perusterveellisesti. Pliis.

Meillä kans yksi on pyöreä.

Ja just tää pullea lapsi tykkää eniten salaateista, vihanneksista ja hedelmistä! Siis oikeesti. Luuviulut jättää ne syömättä, mutta tää pullea söis aina vaan!

Ja samoin liikkuu ihan niinku lapset nyt liikkuu.

Huoh... vaikee asia ja lapselle inhottavaa. Mutta pakkohan tässä on vaan alkaa rajottamaan yhden syömistä, ettei paisu ihan mahdottomaksi.

Vierailija
28/28 |
15.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat veljeni ovat pitkiä ja laihoja, minä olen lyhyt ja lihava. Geenit??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi