Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isän syy että vauvamme masentuu.

Vierailija
14.07.2009 |

Mies on luvannut osallistua vauvan hoitoon ja hoitaa puolet yösyötöistä, yms. Mies ei kuitenkaan reagoi vauvan itkuun riittävän nopeasti ja vauva saa itkeä nälkäänsä ja muuta hätäänsä isän hoitovuoroilla varmaan 5-10 min ennenkuin isä herää tai saa vastattua vauvan tarpeisiin. Olen sanonut että vauvan tarpeisiin pitää vastata heti, mutta mies vähättelee sitä. Minä tarvitsen lepoa, koska olen päivät vauvan ja 3-vuotiaan vilkkaan ja uhmakkaan tapauksen kanssa, enkä anna periksi siinä että minä myös isän hoitoöinä vauvan tarpeisiin vastaisin, koska univelkaisena myös minä vajoan kohta masennukseen. Isän on ryhdistäydyttävä ja kannettava vastuunsa lapsestaan.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla kotona tokkurassa päivästä toiseen, kun ei ikinä saa nukkua?? Mä en tajua, miten te jotkut olette noin äärettömän tolloja, että äidin pitäisi jaksaa mitä vain.

Itse uuvuin totaalisesti, kun toinen lapsemme nukkui ympäri vuorokauden 1-2 tunnin pätkissä puoli vuotta ja sen jälkeenkin pari vuotta 3-4 tunnin pätkissä. Seurasi uupumus ja masennus. Ei kuulkaa ollut helppoa se. Vähän empatiaa peliin, vai onko täysin mahdotonta?

Vierailija
22/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla kotona tokkurassa päivästä toiseen, kun ei ikinä saa nukkua?? Mä en tajua, miten te jotkut olette noin äärettömän tolloja, että äidin pitäisi jaksaa mitä vain.

Itse uuvuin totaalisesti, kun toinen lapsemme nukkui ympäri vuorokauden 1-2 tunnin pätkissä puoli vuotta ja sen jälkeenkin pari vuotta 3-4 tunnin pätkissä. Seurasi uupumus ja masennus. Ei kuulkaa ollut helppoa se. Vähän empatiaa peliin, vai onko täysin mahdotonta?

että on ehkä hieman vaikea ensialkuun suhtautua empaattisesti äitiin, joka kirjoittaa vauvan olevan vain miehen haluama välttämätön paha, eikä siis itse vaikuta juuri tuntevan empatiaa vauvaa kohtaan. Minulla ainakin tuli kamalan surullinen olo vauvan puolesta, kun kukaan ei vastaa hänen itkuunsa - äiti siksi, ettei jaksa/halua, koska ei ole hänen vuoronsa ja isä siksi, ettei herää.

Tietenkään ei ole aina helppoa jaksaa uhmiksen ja pienen vauvan kanssa. Ja onhan siinäkin perää, että lapsen etu on sellainen äiti, joka saa levätä ja jaksaa häntä hoitaa. Kuitenkin vauvan tarpeisiin pitää vastata viipymättä, sillä muuten on todellakin olemassa riski, että vauva masentuu.

Minustakin ap vaikuttaa masentuneelta tai ainakin hyvin uupuneelta. Ota heti yhteys neuvolaan ja VAADI saada apua, koska tuollaisena tilanne ei voi jatkua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietitte koko kuviota vähän uudelleen. Isä voisi ottaa esikoisen hoitovastuuta enemmän, jolloin voisit iltaisin ja viikonloppuisin ottaa aikaa itsellesi. Kuopusta hän voisi hoitaa öisin kerran, pari viikossa.

Tai saisitko esikoisen leikkikouluun tai puolipäiväiselle päiväkotipaikall? Kummankin kuuluu joustaa. Tuo yöheräilyaika ei kestä loputtomiin.

Vierailija
24/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienen vauvan hätäistä, nälkäistä itkua 5-10 minuuttia tai nukkua tietäen, että vauva itkee eikä kukaan auta tai lohduta. Ap:n täytyy olla masentunut ja täytyy hakea apua siihen. Ls-ilmoitus olisi paikallaan, ihan perheen avun saamiseksi.

Vierailija
25/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta äitikin on varmasti ihan hurjan väsynyt. EI ihme, että maailma alkaa näyttää mustemmalta. Nyt ap, vaadit apuja itsellesi pian.

Halauksin, 24

Vierailija
26/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pulloruokaako se saa! Siinä pitäisi olla suurempi huolen aihe.

Vierailija
27/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai pulloruokaako se saa! Siinä pitäisi olla suurempi huolen aihe.

Siis suurin huolenaihe tällaisessa tilanteessa pitäisi olla se, että vauva saa pullosta ruokaa?

Mä olen omasta(kin) mielestäni jonkin sortin imetyshörhö, mutta nyt menee jo liian pitkälle.

Vierailija
28/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa itsensä sängystä ylös. Imettäminen oli niin etovaa ja minua sitovaa hommaa, että lopetin sen heti kun th oli ensikäyntinsä meillä kotona käynyt.

Vierailija
29/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mieheni ei myöskään herää sitten mihinkään. Useasti joudun öisin herättämään, jotta tajuaisi mennä hoitamaan huutavaa lasta (jo 1,5v, mutta vaatii kuitenki rauhoittelun).

Mielestäni miehen kuuluu osallistua vauvan hoitoon, jos ei muuten, niin viikonloppuna. Jos se pikkulapsiaika kuluu niin nopeasti, kuin väitetään, voi isäkin jättää kaiken muun elämän siksi aikaa ja olla siinä perhe-elämässä mukana.

Vierailija
30/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eniten siksi, että säälin vauvaasi. En sääli sen vuoksi ettei miehesi herää tarpeeksi nopeasti, vaan siksi, että sinä olet aivan sekaisin etkä näytä ymmärtävän sitä.

Vierailija
31/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei isä. Äidillä on sihen biologiset valmiudet, toisin kuin isällä. Isä voi parhaiten auttaa sinua hoitamalla vanhempaa lasta kotona ollessaan ja tekemällä kotityöt, joita et ehkä jaksa tehdä.

Olet masentunut, eikä masennukseen auta se, että yrität väkisin saada miehesi hoitamaan vauvaa niinkuin itsestäsi oikealta tuntuu.

Hoida sinä vauva niinkuin tunnet oikeaksi, ja vastaa vauvan kutsuun. Jätä muut asiat hoitamatta!

Vierailija
32/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli palaa hermot lapsen vauva-aikana, kun jouduin hoitamaan yöt yksin, vaikka mies oli luvannut auttaa. Ehdotin kompromissiksi, että hoitaisi edes aamuja - koska mies meni töihin klo 12 aikaan ( palasi klo 18.) Mikään ei käynyt. Uuvuin ja meille tuli ero (oli siihen muitakin syitä toki). Päivisin oli mahdotonta nukkua, kun vauva otti vain puolen tunnin tirsoja. Kärsin unihäiriöstä ja nukkuminen on muutenkin vaikeaa. Sain lopulta apua äidiltäni ja kaupungin perhetyöstä. Ei kaikki äidit jaksa, ei kaikki isätkään, turha täällä tulla sanomaan, että pitää vain jaksaa. Minusta on kuitenkin hienoa, että miehesi on luvannut auttaa - voi olla, että hän ei tosiaan pysty havahtumaan unesta niin nopeasti kuin sinä. Kysypä neuvolasta, onko paikkakunnallasi saatavana kotiin perhetyöntekijöitä, jotka auttaisivat lastenhoidossa? Minustakin kuulostat masentuneelta tai hyvin uupuneelta - vauvakin alkaa kyllä tuntua ihanalta, kun vain pääset uupumuksesta yli.

Vierailija
33/38 |
14.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ap:n herättämänä. Sovitte jonkun sopivan herättämistavan. On kai sen töihinkin herättävä.

Vierailija
34/38 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy sääliksi vauvaa.laita 3 v päiväkotiin ja keskity vauvaan. ap, ota yhteys neuvolaan ja sano ettet jaksa.kysy onko kunnalla antaa kotiapua auttamaan sinua päivisin.voit vaikka nukkua kun hoitoapu hoitaisi lapsia. olet liian väsynyt ja vauva kärsii.sinun on nyt haettava apua pian!

Vierailija
35/38 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosiaan rankkaa, kun on jo esikoinen joka ei enään nuku päiväunia (ei niille mitenkään voi enää opettaa). Ihemttelen noita kommmnetteja, että miehen ei tarvi koska käy töissä - miksi äidin pitää olls töissä 24/7 ja isälle riittä 8/5 ?

Onneksi minulla on mies joka on ihan vaapehtoisesti osallistunut vauvan hoitoon myös yöllä.

T: kolmen äiti

Vierailija
36/38 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla se ap pääsis kun syöttäis vaan itse ja antais miehen nukkua.

En tiedä vauvan ikää mutta meillä ainakin jokaisen vauvan ensimmäiset kukaudet on ollut rankkoja kun väsytti aikalailla. toki välillä oli parempia päiviä.

Tarviiko sen elämän olla aina niin hienoa ja ruusuilla tanssimista. Väsymykset kuulluu nyt vaan sinne vauva-aikaan. Itse tosin olen imettänyt , mutta joskus kun on tullut sellanen hetki että en kertakaikkiaan pysty nousemaan yöllä syöttämään niin mies on saattanut aamuyöstä nousta syöttämään vauvalle pullosta(hui järkytys)

ja jäi vauvan kanssa olohuoneeseen nukkumaan.

Itse sain nukkua aamuun asti. Jokaisen vauva-aikana muutaman kerran tehty noin.

Miehet ei todellakaan jaksa heräillä öisin vauvaa syöttämään jos aamulla pitäisi vielä töihin lähteä. Mulla ei olis tullut mieleenkään herätellä miestä.

Vaikka ap:n herättämänä. Sovitte jonkun sopivan herättämistavan. On kai sen töihinkin herättävä.

Vierailija
37/38 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti työssäkäyviä osapuolia, yhden helpon vauvan äitejä ja lapsettomia taas liikkeellä, kun 3-vuotiaan ja pienen vauvan äiti jää isän lähdettyä töihin kotiin "makaamaan". Missähän välissä se äiti sitten nukkuu, jos päivisin hoitaa lapsia ilman päiväunitaukoja, iltaisin ja viikonloppuisin myös kun isukki on harrastuksissa ja vielä yöheräämiset pitäisi hoitaa? Isi siis ei jaksa herätä öisin ja käydä töissä, mutta harrastuksiin kyllä riittää energiaa? Ihme tolloja, kuten joku täällä mainitsi.

Ap, juttele tosiaan tilanteesta neuvolassa, miehellesi, ystäville, sukulaisille, kenelle tahansa joka vaan kuuntelee ja pyydä apua. Voisiko esim. neuvolantäti tai muu ammattilainen valaista miestäsi siitä, miksi vauvan itkuun vastaaminen nopeasti on tärkeää? Voisitko sinä sanoa miehellesi suoraan, miltä sinusta tuntuu? Minusta tuntuu, ettet todellakaan ole huono äiti, sillä reagoit vauvan itkuun. Et vain jaksa vastata siihen. Ehkä miehesi on myös uupunut, eikä siksi jaksa nousta öisin? Täällä on annettu paljon neuvoja, millä päiviä voisi helpottaa. Sellaisen vielä annan, että suostuisiko miehesi sellaiseen kompromissiin, että hän väliaikaisesti luopuisi yhdestä harrastuksesta / parista tunnista viikossa? Se ei olisi iso uhraus, mutta sinä saisit arvokasta omaa aikaa kuten hänkin.

Vierailija
38/38 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei todellakaan ole yksin miehesi syy, jos vauva masentuu. Tekoihin on syypäitä, tilanteisiin ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi