KOIRAIHMISIA paikalla? Apua uuden pennun koulutukseen?!
Edessa olisi kolmas yo uuden pennun kanssa ja kauhulla odotan kiljuuko samaan tahtiin kuin nama 2 aikaisempaa yota ovat sujuneet.
Menen nukkumaan noin 23-24 aikaan ja pentu huutaa tauotta niin kauan kunnes tulpat korvissa olen nukahtanut. Aamulla heraan samaan huutoon klo 5 jalkeen.
Tiedan etta jos nukkuisi vieressani nukkuisi kuin pieni sika, mutten tahdo koiraan sankyyn!
Toinen ongelma on ollut sisasiistiksi koulutus, pennulla ei ole mitaan tajua mihin liruttelee pisuja, kakatkin tulevat lattialle. Milloin ja miten nopeasti tallaiset pitaisi oppia??
Eika pentu ole syonyt juuri lainkaan ruokaa jota kasvattaja laittoi hanelle mukaan, syyna voi kylla olla nama kaameat helteetkin... Mutta naantyykohan nalkaan? ;o)
Ikaa pennulla on 9 viikkoa, narttu, ja rotu on kaapiomayrakoira.
Kommentit (40)
Miksi hankit koiran jos et ole valmis kasvattamaan sitä?
[Siis tah, mita tarkoitat?
et siirrät koiran huutamaan toiseen kerrokseen? En kyllä itse pystyisi itkevää pentukoiraa hylkäämään siksi että saisin itse nukuttua.
ja "heraisit" klo 5 touhuamaan pirteana lasten kanssa? Paivalla en nimittain itse torkkuja ehdi ottamaan.
Kouluttaa kylla aion ja haluan, siksi neuvoja taaltakin pain ajattelin kysella.
Eras ystavani on koiran kouluttaja ja han muistuttaa minua aina siita etta ihminen on se koiran laumanjohtaja joka maaraa koiran paikan. Mutta kuulostaa aika kovalta...
meillä koirat oppineet täysin sisäsiisteiksi vasta puolen vuoden ikäisenä (tosin talvisaikaan opettelu oli hankalampaa).
Tuli myös mieleen, että jos annatte ns.herkkuja niin ei varmaan syö kuivaruokaa. Kun tulee tarpeeksi nälkä niin varmaan syö. Onko nappulat minkä kokoisia, jos sopivan pieniä voisit koittaa antaa liottamatta?
ja "heraisit" klo 5 touhuamaan pirteana lasten kanssa? Paivalla en nimittain itse torkkuja ehdi ottamaan.
Kouluttaa kylla aion ja haluan, siksi neuvoja taaltakin pain ajattelin kysella.
Eras ystavani on koiran kouluttaja ja han muistuttaa minua aina siita etta ihminen on se koiran laumanjohtaja joka maaraa koiran paikan. Mutta kuulostaa aika kovalta...
tosin aamulla piti lähteä kouluun, eikä lapsia hoitamaan.
2 yötä meni koiralla levottomasti. Nukuin mahallani käsi koiran kopassa ja aamulla väsytti.
Koiran kanssa muodostuikin sitten myöhemmin ihan ainutlaatuinen side (kyseessä oli rottweiler).
Luottaisitko sinä laumanjohtajaan joka jättää sinut yksin itkemään vieraaseen paikkaan?
Kannattais varmaan miettiä tarkemmin koiranottoa jos lapset vaatii jo noin paljon voimavaroja.
Voi olla hyvä nukkua ne pari yötä sen kanssa samassa huoneessa, niin kuin täällä onkin jo neuvottu.
Sisäsiistiksi oppiminen on yksilöllistä ja yleensä pienet koirat oppivat nopeammin kuin isot. Tyypillisesti koira on täysin siisti noin 4-6 kk:n iässä. Laita papereita tai padejä niihin kohtiin, mihin pentu on pissannut tai kakannut, koska jäljellä oleva tuoksu (putsauksen jälkeenkin) houkuttelee tekemään siihen toisenkin kerran. Aina kun osuu paperille, kehu kovasti. Vie pentu ulos aina kun se on herännyt, leikkinyt tai syönyt/juonut. Jos tulee pissa/kakka, kehu kovasti.
Palkkanameja voit käyttää ihan pienestä. Eli kun pentu tekee oikein, kehu heti ja anna samalla hetkellä palkka. Palkkauksen avulla pennulle voi opettaa myös luoksetuloa, istumista, kävelyä taluttimen kanssa, seuraamista jne. Jotkut palkkaavat niin paljon, että koira saa käytännössä kaiken ruokansa palkkoina!
On ihan tavallista, että ensimmäisinä päivinä uudessa kodissa ruoka ei maistu, mutta elä huoli, kyllä se siitä alkaa maistua. :D
Miksi hankit koiran jos et ole valmis kasvattamaan sitä?
Mä voisin kysyä samaa...
Paljonko olette perehtyneet koiriin ENNEN koiran ottamista. Ei, 9 viikkoinen ei ole lähelläkään sisäsiisteyttä. Ja se on ihan vauva vasta. Mun käsittääkseni koiranpennulla alkaa fyysiset valmiudet pidättämiseen olla kohillaan jossain 5kk iässä. Meillä pahnan pohjimmainen tosin oppi täysin sisäsiistiksi vasta yli vuoden vanhana (mutta sillä nyt onkin kaikenlaista ongelmaa ollut muutenkin sillä osastolla...) Muut ovat oppineet siinä 4-6kk ikäisenä. Ja senkin jälkeen on voinut vielä vahinkoja tulla joskus.
Ihan ekoina öinä mä ite tekisin kyllä ihan mitä tahansa, että pentuparka rauhoittuu. Ressukka on juuri riuhtaistu pois emon ja sisarusten keskeltä ja hetikö pitäisi osata nukkua ihan yksin? Noh, meidän koiruista ensimmäistä lukuunottamatta on saaneet käpertyä vanhemman koirakaverin viekkuun (tai lähimaastoon, jos/kun vanhempi ei oo ihan iholle heti tulokasta päästänyt :D) , mutta se "esikoinen" sai kyllä tuhista ekat yöt ihan rinnan päällä, kun tepisi ja piippasi vaan, eikä rauhoittunut mihinkään. Kaikki nukkuivat hyvin ja koira ehti oppia myöhemminkin oman nukkumapaikkansa. Pääasia ihan pikkuisen kanssa mielestäni on luoda koiralle turvallinen olo ja siten voittaa koiran luottamus -> jatkossa kouluttaminen ja kaikki muukin sujuu jouhevammin kun koira luottaa ihmiseensä. Teilläkin koira on niin pieni kooltaan, ettei se ihan nopeasti opi itse sinne sänkyyn varmaankaan könyämään...
Toivottavasti et kohta ole täällä ihmettelemässä miksi 3kk ikäinen pentu ei osaakaan vielä seurata, kulkea hihnassa nätisti ja käyttäytyä ihmisiksi...
Mutta kukin tyylillään
ja jos ei missään nimessä halua koiraa sänkyyn, edes rauhoittumaan ekoina öinä, voi ihan hyvin laittaa sitten oman patjansa lattialle ja nukkua pentu kainalossa pari yötä. Kyllä se siitä kotiutuu ja alkaa tuntea olonsa paremmaksi...
No joka tapauksessa kiitos ystavllisista neuvoistasi ja kiitos myos muille vastaajille!
Minulla ei ole kokemusta pienista roduista, tama pentu on ensimmainen pikkuinen koira ja ensimmainen myos kun on lapset tulleet. Minun ensimmainen oma koirani oli dobermanni joka oli aivan mahtava kamu, ja lapsuuden perheessani on aina ollut koiria joten ei tama koiran koulutus kuitenkaan minaan yllatyksena ole mulle tullut.
Ja jees, kylla koiranhankintaa on mietitty pitkaan ja hartaasti, ja kun koirasta maksaa lahemmas 1000 egee, niin meilla ainakin harkittiin.
Koira on kuitenkin VAIN KOIRA. Ihminen on koiran perheessa se pomo, laumanjohtaja, joka sanelee saannot. Eikohan koirankin ole mukavampi olla koira, kun hanella on selkeat rajat... Mutta kylla ymmarran kylla etta juuri uuteen kotiin tulleen pennun kanssa on joustettava.
En usko etta kukaan pystyy valvomaan hehkeana yota paivaa mutta jos sina Hardcore niin pystyt niin nostan hattua.
just oikeeta meininkii! perkele, säännöt ne pitää olla ja ihminen on laumanjohtaja perkele!
oot sä ap aika kova, nih. pennutkin vaviskoot kun sä jyräät, laumanjohtajana.
kai sä tietsit sen että toi laumanjohtajuusjutut on osa suakin taitavimmista kouluttajista hyllyttänyt? kai sä oot lukenut etologin sellasen koiria tutkineen artikkelin jossa se romuttaa aika hyvin koira=susi käyttäytymiseltään ja laumajärjestykseltään??
kuinka huonosti sun kakarat on koulutettu kun ne herää jo viideltä?
niin luulis silloin tietävän senkin milloin koirat oppii esim. sisäsiisteiksi...
No huh, sisäsiisti 9 viikoisena. Olisikin! Meillä ensimmäinen koira ja tajuttiin heti et sitä pitää myös hoitaa ja helliä. Vuoronperään isännän kaa nukuttiin patjalla sen kanssa yöt Noin viikon verran. Kuitenkin iso koira kyseessä niin ei haluta sänkyyn.
Ehkä ottaisin sinuna kasvattajaan yhteyden et koira takaisin jos ajatuksesi ovat tuota mitä sanoit. KOIRA on perheenjäsen!!! Vai suljetko lapsesi myös eri huoneeseen kun itkevät?
No joka tapauksessa kiitos ystavllisista neuvoistasi ja kiitos myos muille vastaajille!
Minulla ei ole kokemusta pienista roduista, tama pentu on ensimmainen pikkuinen koira ja ensimmainen myos kun on lapset tulleet. Minun ensimmainen oma koirani oli dobermanni joka oli aivan mahtava kamu, ja lapsuuden perheessani on aina ollut koiria joten ei tama koiran koulutus kuitenkaan minaan yllatyksena ole mulle tullut.
Ja jees, kylla koiranhankintaa on mietitty pitkaan ja hartaasti, ja kun koirasta maksaa lahemmas 1000 egee, niin meilla ainakin harkittiin.
Koira on kuitenkin VAIN KOIRA. Ihminen on koiran perheessa se pomo, laumanjohtaja, joka sanelee saannot. Eikohan koirankin ole mukavampi olla koira, kun hanella on selkeat rajat... Mutta kylla ymmarran kylla etta juuri uuteen kotiin tulleen pennun kanssa on joustettava.
En usko etta kukaan pystyy valvomaan hehkeana yota paivaa mutta jos sina Hardcore niin pystyt niin nostan hattua.
Mun on edelleen vaikea ymmärtää miten sä olet edes pystynyt viemään ulvovan pennun pois silmistä... Eikö sulla ole yhtään huono omatunto?
Ja onko se nyt niin katastrofi jos MÄYRÄKOIRA saa yhden yön nukkua sängyssä jos se siitä rauhoittuu?
Kauheaa jos meneekin nokkimisjärjestys ihan sekaisin ja koira alkaa hyppiä silmille.
Mut joo, pomota nyt ihmeessä sitä pentua et se varmasti tajuaa paikkansa.
Jos et edes tuota sisäsiistiksioppimisjuttua tiennyt, niin et ole kyllä yhtään ottanut asioista selvää. Surullista.
ja itki, ulvoi paremminkin. Viime yona olin alyttoman vasynyt ja yritin samalla tavalla mutta olisi tosiaan halunnut viereen eika asettunut millaan. Siirsin pennun kaytavaan mutta ulvonta yltyi, ja penkasin etta naapurit alkavat pian hakkaamaan seiniin, ja lopulta siirsin pennun alakertaan keittioon koska sielta vahiten kuuluu naapureihin... On kylla syonyt kaikkea muuta kuin "omaa ruokaa". Soi kanaa, joitain raksuja, ja juo kait ihan ok maaran. Hyva tietaa tuosta sisasiisteydesta ettei viela ole liian myohaista! Kiitos!
No joka tapauksessa kiitos ystavllisista neuvoistasi ja kiitos myos muille vastaajille! Minulla ei ole kokemusta pienista roduista, tama pentu on ensimmainen pikkuinen koira ja ensimmainen myos kun on lapset tulleet. Minun ensimmainen oma koirani oli dobermanni joka oli aivan mahtava kamu, ja lapsuuden perheessani on aina ollut koiria joten ei tama koiran koulutus kuitenkaan minaan yllatyksena ole mulle tullut. Ja jees, kylla koiranhankintaa on mietitty pitkaan ja hartaasti, ja kun koirasta maksaa lahemmas 1000 egee, niin meilla ainakin harkittiin. Koira on kuitenkin VAIN KOIRA. Ihminen on koiran perheessa se pomo, laumanjohtaja, joka sanelee saannot. Eikohan koirankin ole mukavampi olla koira, kun hanella on selkeat rajat... Mutta kylla ymmarran kylla etta juuri uuteen kotiin tulleen pennun kanssa on joustettava. En usko etta kukaan pystyy valvomaan hehkeana yota paivaa mutta jos sina Hardcore niin pystyt niin nostan hattua.
koska mulla on viimeeksi ollut koira pentu 17 vuotta sitten. Asioita unohtuu, siksi ajattelin kysella teiltakin kokemuksia.
Meilla pitaa lapset heratella ylos noin klo 7 kieppeissa, eivat toki klo 5 heraa, mutta pentu ei enaa sen jalkeen nuku vaan haluaa leikkia ja vessankin jos menen ylakertaan alkaa ulvominen.
Mutta hei, olenhan tanaankin herannyt 4.20 joten eikohan se tasta.
ap
sanoa että kuka ne edelliset koirat opetti?, jos sinulla muka on kokemusta koirista. Osta ihmeessä koiranhoito- ja koulutusopas pikaisesti ja aloita opiskelu. Sun pitää oppia puhumaan koiraa. Koira on laumaeläin, et saa tunkea itkevää pentua yksinään ulvomaan.
Koiranpentu on sisäsiisti tuossa 4-8 kk ikäisenä, riippuen sukupuolestakin. Nartut oppii yleensä nopeammin.
Laita sinne koirankoppaan vaikka lämminvesipullo ja herätyskello pyyhkeen tai pussilakanan sisään. Rauhoittaa pentua. Olisi kannattanut ottaa kasvattajalle vanha pyyhe mukaan ja hieraista sitä emoon, tuttu haju olisi helpottanut eron tuskaa pennulle. Ehkä onnistuu vielä?
Kyllä, pentu itkee nyt koti-ikävää, se on nyt kuin 1-vuotias vauva. Sänkyyn en silti ottaisi, mutta sängyn viereen koppaan nukkumaan, johdonmukaisuuden takia. Ja se valvottaa kuin ihmisvauvat!
Ota selvää asioista
terv. palveluskoirakasvattaja
En nyt lukenut koko ketjua että mitä asiasta on jo puhuttu, mutta tosta ruokinnasta. Kun pentu on ollut kotona vasta pari päivää, huono ruokahalu voi liittyä ympäristön vaihtumiseen. En olisi siitä vielä ollenkaan huolissani että syö huonosti. Mutta tuohon ei kannata lähteä että tarjoaa sitten parempaa-sitä saat sitten tehdä koiran loppuiän jos siihen totutat ;-). Pari päivää, viikkokin huonolla syönnillä ei tee terveelle pennulle mitään pysyvää haittaa. Ruoka tarjolle, syö minkä syö ja hetken päästä pois. Terve pentu ei itseään nälkään kuihduta kupin äärellä :).
minäki vähän ihmettelen tuota kysymystä sisäsiisteydestä. Jos ikinä on koiria ollut tuo pitäisi tietää. Jopa koiratonkin tietää, ettei koira VOI olla luovutusiässä (eikä vieläpitkään aikaan) sisäsiisti. Palkitset AINA, kun tekee oikeaan paikkaan (paperille/olus) etkä huomioi koiraa mitenkään, kun tekee lattialle tai matolle. Kun paperille pissaaminen alkaa onnistua, palkitset vain ulkona.
Sekoita ruuan joukkoon vähän piimää/raejuustoa, niin pitäisi alkaa maistua. Meilläkin meni jonkun aikaa ennenkuin pentu alkoi syödä kunnolla. Ei osannut yksin syödä, kun oli tottunut kilpailemaan ruuasta. Meillä auttoi, kun menimme itse kupille muka syömään.
Ja tuosta nukkumisesta: koira itkee, kun se ei tunne oloaan turvalliseksi. Anna sen nukkua muutama yö sängyn vieressä lattialla vaikka se itkisi. Silittele sitä ja anna sen haistella kättäsi. Vaikka joutuisit muutaman yön valvomaan. Kun pentu on tottunut teihin ja uuteen kotiin, sille voi alkaa opettaa omaa paikkaa.
Olen TÄYSIN samaa mieltä... minua ihan itkettää ap:n koira tietämys :'( etkö ole tehnyt mitään alustavia ''suunnitelmia'' koiran tuloa varten?! et tiedä yhtään mitään koirista, tai sitten olet totaalisesti unohtanut kaiken koiran kasvatuksesta. Itkevän koiran ajat pois luotasi yms... MENE nyt hyvä ihminen äkkiä sinne kirjastoon tai kirjakauppaan hankkimaan tietoa koirista! voit vielä korjata tilanteen... ja minusta sinun on ihan turha laittaa oman väsymyksesi ja lapsiesi olemassa olon sen syyksi ettet kerkeä touhuta ja kouluttaa koiraasi... olisit miettinyt ENNEN kun hankit pennun että: onko sinulla aikaa ja motivaatiota kasvattaa koiranpentu... tiedän että siinä on paljon työtä mutta kannattaa ottaa NYT itseäsi niskasta kiinni ja tehdä asialle jotain ennen kuin on liian MYÖHÄISTÄ!!!
Terveisin :4 hyvin HYVINKÄYTTÄYTYVÄN koiran ONNELLINEN omistaja.