Onko tämä yleinenkin tapa hautajaisissa vai meneekö mauttomaksi?
Lehdessä ilmoitetaan kutsu kaikille vainajan tunteneille ja pyydetään kukkien ja adressien sijaan laittamaan rahaa tilille. Tili on vainajan leikki-ikäisen lapsen tili.
Leski on yksityinen hammaslääkäri, 3-henkinen perhe omistaa 200 neliöisen "hirsilinnan" eli rahastakaan ei ihan hirveästi taida olla puute.
Minusta jotenkin mautonta.
Kommentit (62)
Lehdessä ilmoitetaan kutsu kaikille vainajan tunteneille ja pyydetään kukkien ja adressien sijaan laittamaan rahaa tilille. Tili on vainajan leikki-ikäisen lapsen tili.
Leski on yksityinen hammaslääkäri, 3-henkinen perhe omistaa 200 neliöisen "hirsilinnan" eli rahastakaan ei ihan hirveästi taida olla puute.
Minusta jotenkin mautonta.
Vaikka oletkin itse vain typerä, läski av-mamma, on maalimassa aika monta äitiä, jotka toimivat yksityisenä hammaslääkärinä.
Jotenkin niin tyypillistä, että kun puhutaan kuolleen lapsen mahdollisesti saamista rahoista, takerrutaankin lesken sukupuoleen... ;D ;D ;D
Onpahan lapsella jotain, millä maksella vaikka perintöveroja...
ei perheen elatukseen
jos on kyse vaan muutamista pennosista niin ei siinä mitään mutta jos lapsi on perinyt puolikkaan hirsilinnan niin hänellä on omaisuutta sen verran, että maistraatti valvoo sen käyttöä ja huoltaja joutuu tekemään niistä tiliä.
Niin paljon on näitä rahareikiä tämän elämän varrella. On mopokorttia, ajokorttia, kouluja asunnon ostoa takuuvuokraa.......
Voi olla ilman ajokorttia, kouluja, asunnon ostoa ja takuuvuokraakin.
Mutta ei ilman kaikkea mahdollista oleminen välttämättä ole ihan kivaa vaikka olisikin menettänyt toisen vanhempansa.
Se hirsilinna voi olla kokonaan velkarahalla ostettu ja ne pienen yksityisyrittäjän tulot voi olla kovinkin tiukassa. Myös firmasta voi olla velkaa. Jos velkaa on paljon ja asiakkaita ei riitä, niin nopeasti on kusessa raha-asioiden takia yksinhuoltajana.
Mun ja lasten tili on samassa pankissa siitä se netin kautta raha siirtyy mennen tullen todella nopeasti. Isovanhemmat laittavat rahaa johonkin lasten haluamaan ja minä sen nostan. Vai pitäisikö 4 vuotiaan osata jo käyttää nettipankkia/automaattia?
jos tili on lapsen nimissä - ei äiti sieltä pääse nostelemaan
alkaa arvioimaan suravan perheen toiveita!!!
En ollut uskoa silmiäni, kun avauksen luin! Kyllä härskiydellä ei ole enää mitään rajaa nykypäivänä!
Anna surevien surra rauhassa. Jos heidän toiveet ovat sinulle liikaa, ole ystävällinen, äläkä ole heihin MISSÄÄN yhteydessä ja pidä tällaiset mielipiteet ihan ominasi! Älä rakas ihminen lisää heidän taakkaansa enää yhtään arvosteluillasi!
Maistraatti valvoo alaikäisten taloutta aika tarkasti ja totuus on, ettei lasta saa elättää hänen perinnöstään. Se on säilytettävä käytännössä koskemattomana kunnes hän on aikuinen. Samasta syystä äidin on vaikeaa myydä tuota taloa.
Noinkin pienen lapsen leskiäiti ei varmaa halua tehdä pitkää työpäivää, ehkä ei edes pysty siihen. Haluaisin varmasti itsekin tuossa tilanteessa jäädä joksikin aikaa lapsen kanssa kotiin, jos se olisi mahdollista.
Joidenkin mielestä ilmeisesti lesken pitäisi myydä lapsen koti, muuttaa vuokrakaksioon ja tehdä töitä aamusta iltaan. Siinäpä sitä hieno tuevaisuus pedattaisiin lapselle, joka on menettänyt toisen vanhempansa.
apn antamat selvääkin selvemmät tuntomerkit omaisensa menettäneestä perheestä. et taida olla ihan terve.
törmännyt mutta ihan fiksulta kuulostaa. kuollut isä voi antaa lapselleen rahaa se sijaan että itse saisi kukkia. mikä siinä olisi mautonta, että tuet taloudellisesti isänsä menettänyttä pientä lasta? :O
Eli missään ei käy ilmi, että kyseessä on äiti. Vai olenko lukenut huolimattomasti?
Mitä muuten tulee maistraatin alaikäisen rahojen valvontaan, kun on puoliorpo, niin se on välillä ihan koomista. Olen itse sellainen (äitini kuollut), joten kokemusta on. Isoisoäitini kuoli, kun olin itse jo täysi-ikäinen, ja sain pienen perintöosuuteeni ihan ongelmitta. Sen sijaan alaikäisestä siskostani isäni joutui toimittamaan maistraatille selvityksen, että hän todellakin on sukua isoisoäidilleen, jotta siskoni sai perintönsä. Tästä on jo useita vuosia, joten en enää muista että mikä logiikka oli takana...
Miten sä kuvittelet, että ne maksaa lainan siitä hirsilinnasta, kun toinen elättäjä puuttuu!!!
niin lasten osuus perinnöstä on 100 %, eli yhteisestä omaisuudesta puolet ja henkilökohtainen omaisuus kokonaan. Erinomainen järjestely kaikin puolin. : ) Henkilökohtaista omaisuuttahan on kaikki joka sellaiseksi ilmoitetaan, ei meillä kuittia joka mööpelistä ole.
Siinä juuri oli pointti, jota tyhmä, miehensä elättämä AV-mamma ei näköjään kykene ymmärtämään edes rautalangasta väännettynä.
jos pyydetään laittaa lapsen tilille, ni lapsi saa luultavasti rahat vasta 18v, joten ei rahalahjotukset auta sen hetkiseen tilanteeseen, vaan vasta lapselle myöhemmin..jolloin minusta ei ole oikeen että hän saa joskus 15 vuoden kuluttua kaiken eteensä valmiina eikä hänen tarvitse mitään tehdä sen eteen...toinen vanhempi voi löytää vaikka uuden kumppanin jolla on rahaa joten lapsen elämä on turvattu...ei kai se kuitenkaan mikään raha korvaa kuollutta vanhempaa..ainakaa ei auta siihen 15 vuoden päästä saadut rahat..
eri asia jos on kaks vanhempaa, joilla on varaa.
auttaa voi heti hautajaisten jälkeen jos haluaa...mutta ei joskus 15 vuoden päästä..
mielummin veisin pikkasen myöhemmin lapselle jotain sillä hetkellä tarpeellista, juos kerran rahasta on pulaa..
Siinä juuri oli pointti, jota tyhmä, miehensä elättämä AV-mamma ei näköjään kykene ymmärtämään edes rautalangasta väännettynä.
Aivan sama onko leski nainen vai mies. Kyllä mullekin ensimmäisenä tulee mieleen, että leski on nainen, koska yleensä miehet kuolee nuorempina kuin naiset ja ennen vaimojaan. Ja silti lähipiirissämme on nuorehko miesleskikin.
leski ei voi tehdä lasten rahoilla mitä hyvänsä.
Tuttavaperheen isä on välillä ihan hikeentynyt näissä edunvalvontamiitingeissä, kun maistraatin edustajalta tulee tenttausta, että kannattaisko lasten osakesalkun painopistettä muuttaa x:n osakkeista y:n osakkeisiin?
Kukat ja adressi on aika kallitta ja jos niitä tulee paljon, on järkevämpää pyytää kukka- ja adressirahat lapsen tilille. Uskon että lapsi vanhempana osaa arvostaa sitä lahjaa. Onhan se kuitenkin järkyttävä kolaus niin leskelle kuin lapsellekin, että toinen vanhempi kuolee. (Ja kodin myymisen ehdottelu nyt oli tosi mautonta...)