Kuinka nopeasti keittiösi on siisti ruokailun jälkeen?
Olen homssantuun lapsi ja vasta aikuisiällä oppinut suurimman osan ns. naisten kotitöistä. Erityisen suurta iloa on minulle tuottanut se, kun opin, että keittiön voi siivota heti ruoanlaiton ja ruokailun jälkeen eikä vasta kun on ihan pakko (ts. laskutila tai astiat keittöstä loppuvat). Miten sinä teet? Haluaisin tietää, kuinka moni naisista on siisti ihminen ja kuinka moni kuten äitini, homssa.
Kommentit (23)
Siivoan ruokaa laittaessani ruuan laitosta tulleet sotkut samantein. Samoin ruokailun päättyessä korjaan likaiset astiat virutuksen kautta koneeseen. Ei siis jää sotkuja lojumaan.
sama juttu, että haluan keittiön olevan siisti aina, eli siivous heti ruokailun jälkeen ja tiskit koneeseen. Muuten en ole niin tarkka siisteydestä, mutta keittiö ja wc pitää olla kunnossa.
Joskus harvoin siivoan heti ruuan jälkeen, yleensä vasta illalla tai seuraavana aamuna. Mun äiti siivoaa kyllä aina heti.
Oma äitini on siis sellainen, että kun laittaa ruokaa (ja tekee hurjan hyvää sellaista!) saa keittiön aivan pommin räjähdyksen partaalle. On kippoa ja kuppia, ei osaa esim. mökkiolosuhteissa yhtään hyödyntää jo olemassaolevia astioita. Esim. Käyttää jotain kulhoa + vettätomaattien pesuun ja sitten kuorii siihen samaan veteen multaporkkanat, vaikka olisi kai voinut huljuttaa samassa vedessä tai edes astiassa salaatin, kurkun ja paprikan ja vasta sitten käyttää sitä johonkin likaisempaan. Siis kun tiskaus on tavallista tyäöläämpää....
No. Olen vähän perinyt äidiltäni mutta myös oppinut paljon matkan varrelta. Lisäksi olen tässä asiassa niin superonneksa, että mies käytännössä tekee ruoan alusta loppuun ja myös korjaa jälkensä + ruokapöydän max 20 min ruokailun päätyttyä on jo keittiö siisti.
Jos moinen on omalla vastuullani, mies on luultavasti jossain työmatkalla ja korjaan kyllä ruokapöydän siistiksi heti, mutta tiskikoneen lataus saa yleensä odottaa tunteja kunnes lapset jo nukkuvat.
jotka elävät likaisessa ja sotkuisessa keittiössä tai yleensäkin paskan keskellä. laiskuutta ja saamattomuutta, jonkinlainen mielenterveydellinen sairaus on pakko olla jos ei pysty tai halua pitää kotiaan siistinä ja sellaisena että viihtyy itsekin... no asiaan'
itse siivoan samalla kun laitan ruokaa, eli mahd roskat, kuoret ja kääreet roskiin tai kierrätykseen. ruokailun jälkeen astiat huuhdellaan ja laitetaan koneeseen ja jos ei konetta niin huuhtelu ja nättiin pinoon altaaseen. aterimet pesuaineveteen vaikka ruoanlaitossa käytettyyn kattilaan tai salaatti kulhoon jota on käytetty ja siis pesua vailla. (nämä tiskataan myöhemmin, ellei heti) pöytään suihkaus pesuainetta ja samalla suihkaistaan sekä pyyhitään myös hella ja mut tasot. menee káikessa 10 minsaa, joskus 15 jos jotain pnttynyttä tai roiskeita.
makkari on keittiön vieressä ja viimeistään siinä vaiheessa kun menen nukkumaan, on keittiö siisti. Aamiaisen jälkeen keittiö on siisti, mutta päivällinen ja iltapala vähän jää siivoamatta.
Puolen tunnin sisällä likaiset astiat ja ylimääräiset ruuat ovat poissa, mutta tasojen ja lieden perusteellisempi puhdistaminen voi kestää vaikka kuinka kauan.
Itse asiassa usein siivoan keittiötä jo ruokaa laittaessani sitä mukaa, kun sotkua tulee. Ts. likaiset ruuanvalmistusastiat tiskokoneeseen, roiskeet pois tasoilta ja liedeltä jne.
Minä siivoan (tai mieheni siivoaa) keittiön samoin heti ruokailun jälkeen. Siinä menee noin 15 minuuttia.
, jonkinlainen mielenterveydellinen sairaus on pakko olla jos ei pysty tai halua pitää kotiaan siistinä ja sellaisena että viihtyy itsekin... .
Mulla oli koti aina moitteettoman tiptop. Eikä se siistinä pitäminen todella tuntunut miltään työltä, vaan se oli vain ilo, jonka myötä sai nauttia ihanan siististä kodista.
Kunnes sain osani noista mainitsemistasi mielenterveyden ongelmista. Ja sen jälkeen on ollut vain tuskaa saada edes ruuat jääkaappiin syömisen jälkeen. Eikä enää puhettakaan, että astiat hoituisi joka kerran tiskikoneeseen ihan ilolla vain - tai edes tuskalla.
On se ihmeellistä, miten mielen sairaus voi muuttaa ihmisen ihan kokonaan toiseksi. Enää en viihdy kodissani enkä saa sitä pysymään kuosissa vaikka kuinka pakottaisin itseäni. Tahdon takaisin entiseen minääni, mutta en löydä tietä!!!
Tiskikone pyörii kerran päivässä. Ruokailun jälkeen likaiset suoraan koneeseen, kattilat ja pannut pesen käsin yleensä heti (joskus en jaksa ihan heti). Ruokapöydän ja tasot pyyhin rätillä monta kertaa päivässä.
En kestä katsoa likaista keittiötä. Saan heti armottoman vitutuksen jos herätessä joudun menemään likaiseen keittiöön laittamaan aamupalaa.
en voi sietää likaisia astioita pöydillä tai ruokatahroja pinnoilla.
Eikä mulla olis mitään sitä vastaan että mulla olis keittiössä palkattua henkilökuntaa. Tai edes mies kiinnsotunut keittiöhommista. Mulla ei (tietääkseni) ole mitään mielenterveyden ongelmia, laitan kanssa todella hyvää ruokaa ja pidän talon pääosin kunnossa. Silti usein keittiön siivous alkaa kun asiat loppuu tai nyt kesällä voi ihan haistaakin koska on aika siirtää astiat koneeseen.
Talo on iso ja mulla on monenlaista puuhaa- ei kiinnosta puunata päivästä toiseen tiskipöytää. Hyvin tullaan toimeen- vieraiden ollessa panostan tähänkin- ja lapseni ovat pienestä saakka oppineet paitsi tekemään ruokaa myös siivoamaan ja priorisoimaan siivouskohteet. Siitä lienee hyötyä myöhemmin elämässä.
Jotenkin koen että tää ei ole koti vaan pelkkä asunto jossa satun asumaan. En jaksa välittää.
Kunnes sain osani noista mainitsemistasi mielenterveyden ongelmista. Ja sen jälkeen on ollut vain tuskaa saada edes ruuat jääkaappiin syömisen jälkeen. Eikä enää puhettakaan, että astiat hoituisi joka kerran tiskikoneeseen ihan ilolla vain - tai edes tuskalla.On se ihmeellistä, miten mielen sairaus voi muuttaa ihmisen ihan kokonaan toiseksi. Enää en viihdy kodissani enkä saa sitä pysymään kuosissa vaikka kuinka pakottaisin itseäni. Tahdon takaisin entiseen minääni, mutta en löydä tietä!!!
ehkä 5 min maksimissaan menee keittiön siivoomiseen, ei ole suuri vaiva tehdä se heti. Pöydän pyyhin ja lattian lakaisen joka ruokailun jälkeen, kerran päivässä pesen lattian. Tiskikone pyörii 2-3 kertaa päivässä.
Minun pitäis myös oppia tämä kodinhoito! Mieluummin vaihdan autooni öljyt kuin teen kotijuttuja! No, ei sen puoleen meidän taloudessa joudun joka tapauksessa tekemään molemmat hommat.
Valitettavasti usein on keittiö vielä seuraavana aamuna samannäköinen kuin edellisen päivällisen/iltapalan jälkeen. En ymmärrä, miksi en innosti kotihommista, vaikka nautin puhtaasta kodista! Kuinka sinä ap olet oppinut kotiasi hoitamaan?? Pitäis kait tässä jonnekin Marttojen kodinihme-kurssille ilmoittautua...
T. kahden lapsen homssantuu-äiti
kyllä meitä homsuntuu-äitejäkin tarvitaan. Muuten muut äidit stressaisivat ja kilpailisivat siisteistä keittiöistään itsensä uuvuksiin, nyt kun on meitä vastapainoksi heidän ei tarvitse stressata eikä kilpailla.
Elämässä täytyy joka tapauksessa priorisoida ja mulla on muutamia tärkeämpiä asioita kuin keittiön siivous 5 kertaa päivässä. Johan siihen ruuanlaittoon uppoaa kauheasti aikaa. Meilä voi olla sen edellisenkin päivän iltapala-astiat tiskipöydällä- onneksi ei ahdista ketään tässä perheessä.
uupunut. Jaksan juuri ja juuri käydä töissä, mutta siihen loppuu energiat. Vapaapäivinä ei sitäkään. Nukkuisin vaikka kellon ympäri ja sitä teenkin vapaapäivinä. Jopa telkkarin katsominen uuvuttaa enkä välttämättä jaksa katsoa puoltatuntia kauempaa, netissäkin käyn päiväunien välissä. Sitäkin jaksan vain hetken ja taas olen rättipoikki väsynyt.
2
En muista missä kuussa olisin siivonnut keittiössä. Kai joskus kevään aikana..