Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APuA!! Perioraalinen dermatiitti, ruusufinni

Vierailija
07.07.2015 |

Parhaat vinkit ensiapuun! Naama räjähtänyt viikossa hirveäksi. Silmät tulessa ja kauhea kutina. Kävin jo kerran ihotautilääkärillä, joka ei oikein osannut päättää kummasta kyse. Sain uuden ajan lääkärille vasta torstaiksi.

Itse olen sitä mieltä, että johtuu esimerkiksi ruuasta tämä yhtäkkinen paheneminen. Hyviä neuvoja?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista Rosazol heti ja 4 x päivässä pari viikkoa. Lähtee.

Vierailija
2/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että syy on ruuassa, av-kuuri tuo vain hetkellisen avun. Mulla auttoi maidon vaihto luomuun/punaiseen maitoon. Toisille myös viljat aiheuttavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusufinnin hoidosta en tiedä, mutta suunympärysihottumaan ei auta muu kuin pitkä antibioottikuuri (Tetrasyclin). Itselläni ihottuma oli todella pahana ja vaati 3kk kuurin että lähti pois. Edelleenkin uusiutuu toisinaan. 

Vierailija
4/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:51"]Ruusufinnin hoidosta en tiedä, mutta suunympärysihottumaan ei auta muu kuin pitkä antibioottikuuri (Tetrasyclin). Itselläni ihottuma oli todella pahana ja vaati 3kk kuurin että lähti pois. Edelleenkin uusiutuu toisinaan. 
[/quote]

Olen syönyt kuurit sun muut suunympärysihottumaan mutta vasta metronidatsolivoidekuuri toi avun. Kolmen viikon jälkeen finnit lähti eivätkä ole tulleet moneen vuoteen takaisin. Siis ei ole ollut ainuttakaan näppyä naamassa. Sitä ennen ehdin kärsiä kymmenen vuotta finneistä suun ja nenän ympärillä. Kunpa olisin saanut avun aikaisemmin.

Vierailija
5/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vuosia. Välillä lähti pois ku karsin ruuasta kaikkea mikä aiheutti. Nyt lopuksi kokeilin ruusun tarkoitettua voidetta ja lähti kolmen viikon päästä pois. Joskus kesti kauan ennen kuin lähtee ja nyt auttoi vasta toi voide. Lääkäri joskus sanoi ettei mikään auta...

Vierailija
6/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:07"]

Jos rosazol ei auta niin pyytäkää elidel voidetta.

[/quote]

"Elidel emulsiovoidetta tulee käyttää ainoastaan atooppisen ihottuman hoitoon. Älä käytä sitä muihin ihosairauksiin." http://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=9265&i=MEDA_ELIDEL
[/quote]

Oho! Ihotautilääkäri sanoi että voin käyttää suunympärysihottumaan. Pääasiassa käytän elideliä kasvojen psoriasikseen, sillä se ei ohenna ihoa.

Vierailija
7/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatteko että oikeasti käytätte kasvoihin pesuainetta? Ei kai sellainen kannata. Itse olen aina käyttänyt puhdistusmaitoa(lactoline) meikin poistoon ja iltaisin. 

Minulla ruusufinni ja se on näköjään näin kesäisin vähän parempi. Talvella vissiin ärtyy, liekö sisäilma liian kuiva tai lämmin. Stressi pahentaa, samoin jotkut lääkkeet tai vitamiinit toimii triggerinä(syanokobalamiini aiheutti vaihdoin sen methylkobalamiiniin, B12 siis).

Reseptit minulla on lääkäriltä mutta en noutanut niitä sillä eivät oikein kuulema auta hänen mukaansa. Sen sijaan otsonoitua oliiviöljyä, se auttoi jo lyhyessä ajassa niin että en ole juurikaan miettinyt asiaa.

Saunassa käyn vain 40 asteessa tai höyrysaunassa ja käytän suojavoidetta(lapsille tarkoitettu lavera).

Iho parantuu aina myös kun trimmaa ruokavaliota eli sokerin ja valkean vehnän jättää pois.

Vierailija
8/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pääsi ruusufinni tosi pahaksi muutama vuosi sitten, kun oikeaa diagnoosia ei löytynyt. Kasvot täynnä tummanpunaisia paiseita ja arpia. Vihdoin löytyi ihotautilääkäri, joka sen tunnisti. Aloin loppukesästä käyttää Rozexia voiteena, mutta se ei sopinut mulle. Vaihdoin geeliin ja käytin sitä melkein kaksi kuukautta koko kasvoille. Ja eräänä ihanana päivänä kasvot olivat puhtaat. Pesen kasvot AqualanL-voiteella, käytän kosteusvoiteena Louis Widmeriä, meikkaan vain mineraaleilla. Kaikki kosmetiikkani on hajusteetonta. Ruusufinni on pysynyt poissa, mutta auringossa en voi oleskella ja kaikki hiki pitää heti huuhtoa pois kasvoilta. Jos alkaa tuntua finnirakkulan kutinaa ja pistelyä, laitan heti siihen geeliä eikä se ehdi kasvaa pahaksi. On todella ällöttävä riesa ja ärsyttää hakeutua varjoon jne, mutta minkäs teet.

Vierailija
9/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Tiedän mitä pyytää lääkäriltä. En usko itse ab kuriin. Maito&viljat varmaan oireiden takana. Onko kenelläkään löytynyt mitään selvää allergiaa? Itse epäilen viljoja, vehnää eniten.

Vierailija
10/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Miten käytätte noita rasvoja/ öljyjä ihon puhdistamiseen? Siis miten pesette pois?

Vierailija
11/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä hyvää tietoa asiasta, esim että ruusufinniäkin on eri tyyppejä ja jokaiseen oma hoito

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/ruusufinni-ja-perioraalidermatiitti-ndash-vaarattomat-mutta-viheliaiset/#.VZzGLiKqmb8

Vierailija
12/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:39"]

Hei! Miten käytätte noita rasvoja/ öljyjä ihon puhdistamiseen? Siis miten pesette pois?

[/quote]

Pesen Aqualanilla, eli levitän kasvoille sopivan määrän ja hieron sormilla. Kun näen, että meikit irronneet, huuhdon lämpimällä vedella. #26

Vierailija
13/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopisiko konjac-sieni kasvojen puhdistukseen? Ei kuivata eikä sisällä kemikaaleja.

Vierailija
14/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 09:44"]

Täällä hyvää tietoa asiasta, esim että ruusufinniäkin on eri tyyppejä ja jokaiseen oma hoito

http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/ruusufinni-ja-perioraalidermatiitti-ndash-vaarattomat-mutta-viheliaiset/#.VZzGLiKqmb8

[/quote]

Hui mitä kuvia! Tuo ruusufinni numero 3 on sen näköistä, mitä mulla oli. Lisäksi vielä muutama eri kehitysvaiheissa oleva tummanpunainen jättipaise ympäri naamaa. Yksi oli silmien välissä kuin kastimerkki varmaan kolme kuukautta ja hemmetin kipeä. Kyllä oli surkea olo, onneksi olen päässyt siitä. *Koputtaa puuta*

Vierailija
15/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia otsonoidusta oliiviöljystä? Mistä hankittu?

Vierailija
16/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa tautiperhettä ja hoitokin sama. Aurinko pahentaa, se varmaan aiheuttanut räjähdyksen. Muista käyttää aurinkosuojaa ja välttää suoraa auringonvaloa

Vierailija
17/41 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo Weledan voide ole vauvan vaippaihottumaan tarkoitettu voide?

Vierailija
18/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan PODia rauhoitettua, kun pesen kasvot aamuin illoin suolasaippualla. Normaalisti pesen oliiviöljysaippualla, kun kuulin jonkun saaneen siitä avun. Rosazol ei oikein enää tehoa ja 3kk ab-kuuri piti kasvot kunnossa vain muutaman kuukauden :(

Vierailija
19/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii parhaiten weledan sinkki-kehäkukkavoide.molemmathan on ihon parantajia. Yöksi reilummin mutta päivällä ohuelti. Aurinko ja menkat pahentaa. Clearasil-puikko toimii myös märkäpäissä minulla. Viljoja ja kosmetiikkaa en oo käyttäny 9 vuoteen, ne pahentaa

Vierailija
20/41 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että! Harmi kuulla, että joku muukin kärsii tästä. Mulla on kesän alusta ollut POD, ja nyt vasta se alkaa rauhoittua. Ainut apu tuntui olevan pitkähkö tetrasykliinikuuri... Eihän se kivaa ole syödä kuukausia antibiootteja, mutta eipä tuntunut muu tepsivän. Mulla tuli ihan hullua pahoinvointia aluksi vielä tosta lääkkeestä... 

Rosazol auttaa myös vähän, mutta jotenkin välillä se tuntuu kyllä ärsyttävänkin. Välillä POD tekee silmän ympärillekin näppylää, ja se tuntuu tosi ärsyttävältä. 

Olen nyt kuukauden päivät suurinpiirtein syönyt tetrasykliiniä ja tilanne on melko hyvä nyt. Jonkun verran vaan iho vielä punoittaa ihottumakohdista, vaikka ihottuma itsessään on parantunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi