Kuinka nopeasti olette saaneet rakennusluvan?
Eli kuinka kauan teillä on kestänyt se byrokratia, kun ootte jättäneet lupahakemuksen sisään ja kaikki liitteet ym. on kunnossa, niin kuinka pitkään rakennuslupapäätöksen tekeminen on kestänyt?
Meillä meni kolmatta kuukautta, ja meistä tuo aika tuntuu melko pitkältä. Etenkin, kun mitään ei puuttunut meidän puolelta, vaan virkamiehet arpoivat ton aikaa, että kenen pöydälle ne paprut kuuluu ja missä kokouksessa asiaa käsitellään. Näin uudessa Kouvolassa, joka siis syntyi vuoden alussa kuntaliitosten myötä. Ja hommat on vielä vähän sekaisin tuon liitoksen jäljiltä.
Kommentit (5)
tulikin heti palautus maan pinnalle. Sitä kun itse kuvittelee, että homma takkuaa, kun lupa ei tulekaan siinä tahdissa kun ensin oli luvattu. Mutta ihan hyvähän tuo meidän tahti sitten onkin, jos voisi ihan hyvin 8 kk mennä.
Tietysti se vähän ihmetytti, kun nää hakumenettelyt selvitettiin jo keväällä, jotta tiedettiin miten suunnitellaan aikataulut, ja sen mukaan hommat sitten on aikataulutettu. Ja nyt tietenkään homma ei oikeesti menekään niin kuin silloin on sanottu, joten tietenkin vähän turhauttaa. Mutta mies onnneksi osaa päästä tällaisista pienistä vastoinkäymisistä nopeasti yli. Minä jään vähän enemmän jauhamaan tuollaisia asioita, joille ei kuitenkaan voida mitään.
ap
Toimitettiin paperit vähän hätäseen ja sieltä jäi puuttumaan yksi liite. Huomattiin se itse ja marssin parin viikon päästä rakennusvalvontaan sitä toimittamaan. Meidän hakemusta ei löytynyt alkuun mistään, sitten siihen saapui herra joka kysyi että "oliko se se xxxxxxxn talo? Mä tein jo päätöksen" ;)))
Eli meillä on rakennettu ennenkin, myös ihan hiljattain, mutta ei taloa. Ja aiemmin rakennusluvan myöntämisessä ei ole mennyt kuin hetki. Siksihän tämä tulikin odottamatta.
Ja meilläkin se on kiinni nimenomaan suunnittelutarveratkaisusta, jonka myöntäminen on tällä hetkellä Kouvolassa todella hidasta.
Meidän suunnittelutarveratkaisu tais olla postituksen mestarinäyte. Heinäkuussa sovittiin, että tuodaan elokuussa paperit rakennustarkastajalle, ei maininnut mitään, että ottaa tuona aikana itse hatkat eikä uutta tyyppiä enää palkata tilalle. Sitten syyskuussa saatiin joku sijaisen sijaisen sijainen naapurikunnasta kiinni. Ensin piti ehtiä lokakuun kokoukseen, mutta ilmoittivat, että meneekin marraskuun kokoukseen. Sitten marraskuussa oli ja meni kokous ja kysyttiin papereita ja laittavat kuulema just tulemaan... odotettiin, ei tullut, sama juttu joulukuussa... Tammikuussa soiteltiin papereiden perään ja kukaan ei tiennyt missä ne on, kun kuntaliitoksen myötä valvontaviranomaiset vaihtuneet ja lopulta olikohan helmi- vai maaliskuussa saatiin paperit kotiin.
Paperityössä meni siis 7-8 kk aikaa. On aika tavalla tässä välissä rakennusinto laskenut ja rakennusluvan hakemiseen ei tunnu löytyvän energiaa, jos siinä taas menee 8kk...