Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ponnistusvaihe synnytyksen kivuliain vaihe?

Vierailija
12.07.2009 |

Niin, otsikko siis...:)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen ponnistamista olivat kauheimmat, ponnistustunne muistutti hirveää kakkahätää ja helpotti oloa kummasti kun oli niin selvä ja tuttu tunne=). ponnistaminen kesti 3 min ja vauva vain liukui ulos, ei tullu edes hiki=). eikä puudutuksia, ei ehditty.

Vierailija
22/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minun kokemukseni mukaan. Juuri se ponnistusvaihe ja se pieni hetki ennen ponnistusvaihetta olivat ihan helvetillistä.

Vaikka lapset olivat alle 3 kiloisia. Ilman kivunlievitystä.

Eli hyvin yksilöllistä, kuten tästä ketjusta voit lukea :)

Muta yleisesti kai pahimmalta tuntuu juuri se vaihe ennen ponnistusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku vastata, miksi kätilö tiukasti komensi pitämään silmät auki? Tapahtui avautumisvaiheessa kun odotin epiduraalia. Jotenkin silmien sulkeminen auttoi kestämään supistuksia paremmin. Onko se niin, että haluavat nähdä ettei taju ole mennyt?

Ei pidä paikkaansa! :D

Mulla on ollut kaikki muut 2 synnytyksessä paitti aguarakkulat, ponnistusvaihe meni esikoisesta ilman kivunlievitystä siltikin koska oli pitkä aika ja aineitten tehot loppu, kaasuakaan kätilö ei enää antanut silloin ja ponnistaa piti silmät auki.. ;)

Avautuminen on ollut omalla kohdalla kamalaa, puudutteet jees mutta ei nekään kaikkea kipua vieneet pois mutta ponnistus oli upeaa.

13

Vierailija
24/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justa tajuntaa siinä seurataan.

Jos pitää silmiä kiinni niin se voi olla kai jonkun aikaakin ennenkö osataan reagoida jos jotain tapahtunut.

Se vaan otti kovasti pattiin kun koittaa ponnistaa ja kätilö kehuu että avaa silmät, avaa nyt taas ne silmät, taas on silmät kiinni! :D

13

Vierailija
25/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli just ponnistusvaihe. oli aivan kamalaa!!!

Riudun vaikka kaksi vuorokautta niissä avautumistuskissa kunhan joku ponnistaa mun puolesta.

Esikkokin tuntui siltä että on vaan kuiva kapee tunneli josta yritti saada ulos sinne liian isoa tavaraa ja vaikka kuinka ponnistaa, se ei liiku mihinkään. Ihan hirveetä! Ja ne olkapäät, ai saat....

t: neljästi synnyttänyt

Vierailija
26/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautumisvaiheen loppu oli pahin

Vierailija
27/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei. Ponnistaminen tuo helpotuksen.

Vierailija
28/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli koko synnytyksen ehkä kivuttomin vaihe, tai kipua ei enää noteerannu kun sai tehdä jotain!

Vierailija
29/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toisaalta siinä vaiheessa tietää että homma on selvä ihan kohta! Ja synnytyksiäkin on erilaisia, mulla eka tuli tosi helpolla ja kolmas oli kaikkein hankalin(ja isoin).

Vierailija
30/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli puudutukset ja siis supistukset sattui eniten. Äitini joka ei ottanu mitään puudutuksia niin väitti että ponnistaessa tuntui kun koko haaraväli olis tulessa.Mutta hänellä leikattiin väliliha,minulla ei.

Vierailija
31/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supistukset olivat helvetilliset, ponnistaminen oli vain ja ainoastaan helpotus.

Vierailija
32/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä suurinta kärsimystä mulle on ollut (neljä kertaa jo) avautumisvaiheen loppuvaihe - kun on melkein täysin auki, mutta reunaa vielä on.

Ponnistusvaiheessa saa uutta voimaa siitä, että tietää homman olevan lopuillaan ja pystyy itse vaikuttamaan tilanteen etenemiseen ja loppuunsaattamiseen. Ja se kestää yleensä niin vähän aikaa, verrattuna pitkään avautumisvaiheeseen. Ekalla kerralla tosin ponnistaminen venyi tuntiin ja imukuppi saatteli homman loppuun, mutta sen jälkeen mulla on kestänyt 8-10min. ponnistaminen.

Vierailija
33/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli epiduraali vielä hyvin voimissaan ja ponnistaminen ei tuntunut missään. Kuviliain vaihe oli ehdottomasti se ennen epiduraalin saamista ollut avautumisvaihe.

Vierailija
34/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avautumisvaihe on tuskallinen, kun siitä ei tiedä, kauanko pitää räytyä tuskissa. Ponnistusvaihe on pelottavampi, kun tietää, mitä tarttis tehdä! Juuri ennen ponnistusvaihetta mulla tuli kummallakin kerralla sellainen irrationaalinen MÄ EN TAHO! Mä meen nyt kotiin -ajatus. :) Näin jälkeenpäin muistan paremmin avautumisvaiheen kivut kuin ponnistusvaiheen, joka oli ohi suht nopeasti.

Kaikista kivuliainta mulle oli epparin leikkaus esikoisen synnytyksessä. Onneksi siihen ei ollut tarvetta kuopuksella, ja synnytys oli kaikkiaan positiivinen kokemus.

Vierailija
35/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin kivuliain oli avautumisvaihe ja supistukset. Ponnistaessa sai tehdä jotain itse helpottaakseen sitä kipua ja viedäkseen sitä synnytystä loppua kohden joten oli helpotus.

Vierailija
36/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan ei sattunut lainkaan, helpotti vain oloa. Kyllä supistukset oli kauhein tunne.

Vierailija
37/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä enempi synnyttänyt niin sitä kaameampia kipuja kun kohtu oikeesti osaa tehdä työnsä!

Ponnistanut olen 20 minsaa, vajaa 5 minsaa ja 20 sekkaa. Viimesin tyyliin: kätilö ohjasi asentoon, ponnistin kerran, lapsi liukui ulos.

Mutta ihanaa se on aina!

Vierailija
38/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan ponnistin ilman kivunlievityksiä ja kyllähän se sattui just niin paljon kun sen voi kuvitella sattuvan. Koko ponnistaminen tuntui älyttömältä kun tunsi miten se vauva puskee tulemaan ja paikat paukkuu, välilihan leikkaus vain poltteli ja kirveli. Tokalla kertaa oli spinaali ja ponnistaminen oli se kivuttomin osuus, ei oikeasti edes mainittavan paljoa sattunut.

Vierailija
39/39 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipeintä on supistukset ja nimenomaa avautumisvaiheen supistukset, ponnistusvaihe tuo ihanan euforisen helpotuksen supistuksiin.

näin ilman puudutuksia!

Tietenkin puudutteet vaikuttavat sitten kivun kokemiseen.