Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Anteeksi jo etukäteen jos suututan (nuorista äideistä)

Vierailija
11.07.2009 |

Pakko nyt hieman puolustaa nuorena äidiksi tulleita. Niin usein näkee näitä, jotka on sitä mieltä, että lapset on parasta tehdä vasta vanhemmalla iällä, niin on maailmaa nähnyt tarpeeksi ja on tarpeeksi kypsä vanhemmaksi. Sitten kuitenkin ollaa hirveän väsyneitä, yksinkertaisimmatkin asiat tuntuu rankoilta, lapsen kanssa eläminen ei vaikuta lainkaan luonnolliselta.

Ymmärrän jos olosuhteiden takia tekee vasta 30+ tai koska ei ole niin lapsirakasta sorttia, että aiemmin tekisi mieli vauvaa, mutta nämä "kypsänä, kokeneena" lapsen saaneet menee kyllä liiallisuuksiin.

Lapsen saamiseen ei tarvita mitään ylimaallista henkistä (saati ruumiillista) kypsymistä. Riittää kun on motivaatiota ja halua saada lapsi, sellainen kumppani jonka kanssa haluaa lapsen kasvattaa, henkinen puoli itsellä kunnossa ja joko rahaa jonkin verran/työ tms josta saa rahaa tai sitten kyky ja tahto elää lapsen kanssa niukasti (mikä ei suinkaan ole huono, hyviä materiaan liittyviä arvoja ei välttämättä opeteta kovin yltäkylläisesti elämällä) ja paljon rakkautta sydämessä annettavaksi! Aina ei nämäkään kohdat kaikki täyty ja äitiys onnistuu silti!

Usein nuoret äidit (jos on motivaatiota jne) sopeutuu huomattavasti helpommin äitiyteen, eikä se ole niin vaikeaa kuin vanhempana äidiksi tulleilla. Myös lapsi kohdataan usein suoremmin/avoimemmin/uteliaan iloisemmin kuin taas usein vanha äiti (ei aina) toimii ulkoisesti prameammin ja henkisesti (mikä on toki ristiriidassa puheisiin elämänkokemuksesta jne) köyhemmin... Toki riippuu persoonasta muutenkin, mutta tämä on se, mitä itse olen havainnut ja uskon sen johtuvan siitä, että vanhemmat ovat tottuneet elämään itsekkäästi, kun taas nuoret sopeutuvaiset ja uutta oppivat sisäistävät nopeammin ja syvemmin uuden roolinsa.

Anteeksi nyt vaan "kypsät äidit" jotka kohta hyökkäätte tämän tekstin/minun kimppuuni taitavilla ja päällekäyvillä sanoillanne, joita elämä on opettanut... Kerroin tämän nuorille äideille rohkaisuksi/tueksi ja tämä on puhtaasti sitä mitä itse olen omin silmin nähnyt.

Asia kirposi taas pinnalle kun tuttava samalla tapaamiskerralla sekä ylisti sitä, että sai lapsen niin kypsällä iällä, että haukkui nuoria äitejä, että vielä lisäksi tuntui kaikki olevan hirveän vaikeaa, masentavaa ja uuvuttavaa.

t. äiti 35v (esikoinen 15v, toinen lapsi 11v ja kuopus 5v)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita yövalvomisia. Mulla asia ainakin on selkeesti noin. Ja olisin todella mielelläni alkanut äidiksi jo monta vuotta aiemminkin.

Mutta kun tää elämä nyt ei aina mee niin, että tehdään ne lapset just sillon, kun itse haluaa. Mulla tilanne oli se, että löysin oman rakkaan mieheni vasta kolmekymppisenä, ja silloin vasta oli mahdollista oikeesti toteuttaa myös vauvahaaveet.

Ja toki mullakin on sitten oikeus etsiä ja löytää niitä hyviä puolia, joita on vanhempana äidiksi tulemisessa. Sillä puolensa on siinäkin. Mutta ei mulla tietenkään oo oikeutta haukkua toisten äidiksi tuloa nuorempana, vaikka itsekin mielelläni olisin lapseni saanut jo aiemmin.

Yritettäiskö nyt vaan kaikki äidit mahtua tähän samaan maailmaan, sillä moni ikä on hyvä ikä tulla äidiksi.

Vierailija
2/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v äiti, lapset 18, 16, 14, 12, 7 ja 5 kuopus rv 22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuoremmat äidit yleisesti ottaen ovat luonnikkaampia kuin iäkkäät.

Vierailija
4/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nuoremmat äidit yleisesti ottaen ovat luonnikkaampia kuin iäkkäät.

Vierailija
5/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minusta on ihan normaalia/hyvä, että lapsia saadaan pitkin elämää, mutta jos esikoisen saamista venyttää kovin pitkään, niin ei äitiys suju lainkaan kovin luontevasti ensimmäisen vauvan kanssa "kypsässä iässä".

ap

Vierailija
6/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minusta on ihan normaalia/hyvä, että lapsia saadaan pitkin elämää, mutta jos esikoisen saamista venyttää kovin pitkään, niin ei äitiys suju lainkaan kovin luontevasti ensimmäisen vauvan kanssa "kypsässä iässä".

ap

Minusta tässä äidin ikäasiassakin yleistäminen suuntaan tai toiseen on typerää. Kaiken ikäiset naiset voivat olla hyviä äitejä esikoisilleenkin.

Vierailija
7/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. äiti 22v. lapset 2v9kk, 1,5v ja rv 26

Vierailija
8/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä äiti 55 v. Lapset 17, 14. Olenko minä siis ollut TOSI vanha äiti aikoinaan? Minä tosiaan opiskelin, matkustelin, tein uraa ja lapset vasta sitten. Ai niin ja urheilinkin... Ihana mies löytyi, talous kunnossa jne.

Ei ole vielä koskaan väsymyksen tunnetta (normaalista poiketen:)) "kasvattajana" tullut, päinvastoin, saan ihanaa energiaa nuoriltani.

Ja ihan sama oli vauva-aikoina. No nyt joku kysyy miksi roikun VAUVA-sivuilla, ihan mielenkiinnosta. Siis minusta tosi kivaa katsoa (lukea) miten nuoret äidit tai vanhemmatkin kokee/ovat kokeneet äitiyden.

En koskaan haukkuisi nuoria äitejä, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee ja jokainen äiti on varmaan paras lapselleen. Minullakin tietty jo tuttavia joilla lapsenlapsia ja mikäs sen mukavampaa. Niitä odotellessa, kaikkea hyvää äideille, ikään katsomatta!

Vierailija
9/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli minusta on ihan normaalia/hyvä, että lapsia saadaan pitkin elämää, mutta jos esikoisen saamista venyttää kovin pitkään, niin ei äitiys suju lainkaan kovin luontevasti ensimmäisen vauvan kanssa "kypsässä iässä". ap

Minusta tässä äidin ikäasiassakin yleistäminen suuntaan tai toiseen on typerää. Kaiken ikäiset naiset voivat olla hyviä äitejä esikoisilleenkin.

kärkästä kirjoitustani/mielipidettäni. Tässä kuitenkin sellainen yleissuuntaus, jonka itse olen havainnut. Pakko oli laittaa tänne, koska niin usein ihan joka paikassa kuulee tuota nuorten äitien voivottelua ja vanhempien ylistystä. Nyt välillä toisinpäin ja tämä siis ihan puhtaasti ja rehellisesti sitä mitä olen vuosien varrella havainnut. Mutta yksilö on tärkein ja siihen ei mitkään mun tilastot tietenkään likikään aikan päde! :)

Tsemppiä ihan kaikenikäisille äideille, lapset on elämän suola! Nyt lähden muihin hommiin/uusimpien opintojeni pariin :)

ps. Kiitos kun ette kärkkäästä sävystäni (ja ehkä muutenkin vähemmän hienosta kirjoitustyylistäni) huolimatta suoralta kädeltä tuominneet kirjoittamaani.

ap

Vierailija
10/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat upealta äidiltä ja sitä varmasti oletkin! Pyydän anteeksi sinulta ja muilta hyviltä "kypsemmässä iässä" lapsensa saaneilta!

ap

Vierailija
11/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti 32v, jolla 11 ja 9 vuotiaat pojat. Ja hyvin on mennyt.

Vierailija
12/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaatii enemmän sumplimista, mutta samalla kehittää organisointikykyä. Itse olen opiskellut lasten kanssa, edennyt urallani, harrastanut ja matkustellut lasten kanssa. Kuitenkin olen hoitanut jokaista pari-kolme ensimmäistä vuotta kotona. Tämä kaikki on onnistunut sumplimalla. Pienten lasten kanssa voi harrastaa liikuntaa kyllä, esim. äiti-lapsi-ryhmissä, vaunukävelyt jne. Lasten kanssa voi matkustaakin ja opiskelu onnistuu erittäin hyvin lapsenkin "kanssa". Ketään ei olla virikehoidossa pidetty vaan muut on hoituneet "siinä sivussa" äitiyslolla/hoitovapaalla ollessani. Sossun tukiin ei ole ollut ikinä tarvetta. (Nämä on nämä vakiot joita olen kertoillut vanhempien äitien kysellessä iät ja ajat, joskus vieläkin). Sitä oppii elämään hyvää elämää lapsen kanssa samalla itsestään huolta pitäen ja elämästä nauttien. Toki se on erilaista ja kukin tavallaan jne jne... Mutta suora mielipiteeni yllä.

Kiittäen,

ap

Vierailija
13/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

=)

ap

Vierailija
14/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaatii enemmän sumplimista, mutta samalla kehittää organisointikykyä. Itse olen opiskellut lasten kanssa, edennyt urallani, harrastanut ja matkustellut lasten kanssa. Kuitenkin olen hoitanut jokaista pari-kolme ensimmäistä vuotta kotona. Tämä kaikki on onnistunut sumplimalla. Pienten lasten kanssa voi harrastaa liikuntaa kyllä, esim. äiti-lapsi-ryhmissä, vaunukävelyt jne. Lasten kanssa voi matkustaakin ja opiskelu onnistuu erittäin hyvin lapsenkin "kanssa". Ketään ei olla virikehoidossa pidetty vaan muut on hoituneet "siinä sivussa" äitiyslolla/hoitovapaalla ollessani. Sossun tukiin ei ole ollut ikinä tarvetta. (Nämä on nämä vakiot joita olen kertoillut vanhempien äitien kysellessä iät ja ajat, joskus vieläkin). Sitä oppii elämään hyvää elämää lapsen kanssa samalla itsestään huolta pitäen ja elämästä nauttien. Toki se on erilaista ja kukin tavallaan jne jne... Mutta suora mielipiteeni yllä. Kiittäen, ap

Ihan samaa sumplimista se on kaikenikäisillä äideillä :)

Vierailija
15/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin äidiksi 23v., ei ammattia jne. nyt olen 30v ja sain toisen lapsen. välillä kaduttaa se, että olisi pitänyt ekaksi hankkia ura ja sitä sun tätä ja sitten lapset. välillä olen sitä mieltä, että parempi saada nuorempana muksut ja välillä aattelen olisiko sittenkin ollu parempi saada ne vasta 35. hmm..onkohan sellaista ikää edes olemassa milloin on paras tulla äidiksi. on onni edes saada lapsia.

Vierailija
16/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oma mutuni on se, että nuoremmilla on kovempi tarve päästä tyttökavereiden kanssa bailaamaan ja valittavat että koskaan en pääse mihinkään enkä koskaa saa mitään itelleni.

Itseni ikäisillä (esikoinen 32 v) taas on baarielämä päättynyt luonnollisesti jo ilman pakkorakoa, ja ei vähempää voisi kiinnostaa. rahaakin on ostaa myös itelle eikä aina vaan lapselle.

Mutta todellisuudessa tunnen hyvin luontevasti äidiksi niin nuorena ja vanhana tulleita, eikä kaikki ole tulleet niin suunnitellustikaan (niin vanhat kuin uudet saaneet iloisia vahinkoja). Itsellä meni 5 v kun yritettiin ja lopulta hoitotauolla tuli luomuplussa.

Vierailija
17/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 19-vuotias ja esikoiseni laskettu aika on syyskuussa. Olen aina halunnut perustaa perheen nuorena ja kun kerta löysin elämäni miehen, rakastavan ja isällisen niin nyt tuntuu juuri sopivalta hetkeltä saada lapsi. Olemme naimisissa ja läheisemme onneksi näkevät, että olemme tosissamme ja kypsiä vanhemmiksi :) Mieheni on 25v.

Ihanaa kun kerrankin täällä ei haukuta nuoria äitejä!

Vierailija
18/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen olen lähipiirissä huomannut, että naiset jotka tulevat aikaisin äideiksi jäävät henkisesti jotenkin vähän löyhälle tasolle. Eivät siis osaa ottaa muita huomioon kuin itsensä ja omat lapsensa, eivätkä sitten enää käsitä mitään työnteosta ja opiskelusta kun siellä kotona ollaan vaan leikitty kotia ja laitettu lapset viikonloppuisin hoitoon kun on tehnyt mieli lähteä bailaamaan. Se on monella vähän sellaista pinnallista äitiyttä, että halutaan vaan hoidella vähän ihanaa vauvaa, ymmärtämättä, että matkan varrella pitää kasvaa itsekin ja tehdä muutakin kuin hoitaa lapsia.

Vierailija
19/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en nyt muista kenen tekemä ja ihan tarkkaan niitä faktoja, mutta tulos oli sen suuntainen, että nuoremmat äidit olivat äiteinä luovempia, rennompia ja luonnollisempia, kun taas vanhemmat oli äitiyden suorittajia, stressaajia ja hyvin epävarmoja omasta äitiydestään (teenkö nyt kaiken oikein) - ei sinänsä ottanut kantaa oliko hyiä vai huonoja äitejä vaan enemmän niin, että nuoremmilla se äitiys oli jotenkin "helpompaa" ja antoisampaa.

Totta kai aina on yksilöistä kysymys, mutta omassa kokemuspiirissä kyllä ne, jotka ovat saaneet esikoiset vanhempina, ovat hyvin mahdottomia vanhempia - joko lapset ei saa tehdä mitään, ettei vaan mitään pahaa tapahdu, tai oma kullanmuru on ihan joka ihmisen maailman keskipiste (tai ainakin pitää olla) ja se kakkavaipan vaihtaminenkin on niin ihanan suloista, tai sitten se on niin mahdottoman raskasta selvitä siitä arjesta kun lapsi herää kerran yössä ja sen perässä pitää kulkea koko ajan, niin ettei saa ruokaa tehtyä tai pyykkiä pestyä tai mitään muutakaan tehtyä...

Vierailija
20/32 |
11.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aina vaan särähtää näissä aloituksissa tuo, että pitää sitten ne "toiset" haukkua eli vanhat haukkuu nuoret ja kuten tässä nyt, nuoret haukkuu vanhat.

Mä sanoisin, ettei kummatkaan ole sitten näköjään yhtään kummempia. Paras ikä tulla äidiksi on se, kun on sinut itsensä kanssa, eikä tartte yrittää päteä mollaamalla muita. Joillakin tuo ikä tulee aikaisemmin, joillakin myöhemmin ja joillakin ei koskaan. Tällainen äiti on tasapainoinen ja onnellinen - ja taatusti paras mahdollinen äiti. Oli se ikä mikä oli :)