Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykypäivän vauvat

Vierailija
09.07.2009 |

Miks melkein kaikki vauvat nykyään on jumalattoman isokokoisia ellei suorastaan lihavia? Olenko ainoa jonka mielestä on luonnotonta että 5 kk vanha vauva painaa jo 9 kg? Tuntuu että vauvaa ihastellaan sitä enemmän mitä enemmän hän painaa. Onko kukaan muu huomannut tällaista asiaa?

Lainaa

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ihania ja todella kääntävät mun pään missä niitä ikinä näenkään :)

Vierailija
2/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisikuiseksi ja painoi viisikuisena alle 7kiloa ja menee 0käyrällä edelleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi tietää millä oikein syötätte vauvojanne jotka ovat normaalia isompia? siis jos ette imetä. ja paljonko vauvanne juovat kerrallaan pullosta?

Vierailija
4/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaas nyt munkin vauvaa -

on just tuollainen kohta6 kk vanha ja painaa 10 kg.

Taysimetyksella tahan saakka. Kiinteita ollaan tassa viikko muutama viikkositten alettu maistelemaan.

Ajattelin etta jospa laittaisin vauvan laihdutuskuurille tai hankkisin personal trainerin.

Vai mita olette mielta- olisiko rasvaimu paikallaan vai odotanko vuoden ikaan??

T. aiti.

Ps. Lapset on erilaisia, niinkuin aikuisetkin- onko sita niin hankalaa ymmartaa? Ja niin, vauvani ei ole sokerivauva ja itse olen pitka mutta aika hoikka... joten tosiaan vauvat vaan kasvaa eri tahtiin. On isoja ja pienia. Kaikille varmaan on tilaa tassa maassa.

Vierailija
5/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyrien merkitystä jos se urputtaa siitä, että vauva kasvaa -20-käyrällä?

Käyrien tarkoitushan on se, että nähdään jos kasvussa tulee putoamisia omalta käyrältä tai nousua sen yläpuolelle - silloin voidaan lähettää oikeat lapset jatkotutkimuksiin, tuollaisen syynä kun _voi_ olla jokin sairaus.

Ja käyrä -20 ei ole yhtään sen huonompi kuin 0-käyrä, voi hyvä tavaton...

Nykyinen trendi kun nyt vaan on sellainen, että vauvan pitää kasvaa plussakäyrillä, muuten on äipässä vikaa. Ei paljoa huvita käydä neuvolassa kuuntelemassa, miten huono äiti olen.

18

Vierailija
6/36 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kk on 11 kiloa, pituutta 76,5cm.

Syntyessään 42+0 3770g että ei ihan mahoton ollu viel sillon.

Täysimetin 5kk ja poika ei vieläkään ole hyvä syömään, tissimaitoa menee paljon. Olen itsekin ollut äimänä, että mistä tämä mahoton kasvu johtuu.

Raskausaikana kauhistelin kun jonkun vauva oli puolivuotiaana kymmenen kiloa, no meillä on samanlainen:)

Johtuuko siis vain äidinmaidon rasvaisuudesta vai mistä? Vauva on hieman pyöreä mutta ei mikään mooses kun pituuttakin on. Isänsä on ollut suurikokoinen vauvasta asti, onkohan sillä osuutta asiaan? Minäkin pitkähkö.

Vierailija
7/36 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat. yksivuotisneuvolassa 13 kg molemmat. mut pelkällä imetyksellä, eivät ole suostuneet syömään mitään ruokaa. eli varmaan ne isot on imetettyjä.

Vierailija
8/36 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidit tajuaa imettää mikä aiheuttaa vauvanpyöreyttä.

ennenvanhaan ei viitsitty imettää jolloin lapset jäi laihoiksi.

Vierailija
9/36 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kasvaa eri tahtia, antakaa olla!

Mulla on yksi lapsi joka oli 1v iässä yli 12kg, ainoa joka sai korviketta rintamaidon ohella jo pienenä, ja imetys kesti noin 5kk.

Kolme muuta ovat kasvaneet joko alle keskimitan tai keskikäyrällä, ja ovat olleet pelkällä tissillä liki 6kk ikään asti.

Ja se kun ne mammat kauhistelee että ei mun 3v paina kuin 10 kiloa, miten se vauva voi sen painaa.. ne ei vaan tajua että lapsi kerää painoa ekan vuoden, sen jälkeen pituutta. Suhteessa painon kehitys on samaa niillä saakelin kirpuilla kuin terveillä lapsillakin.

Nyt vaan tuli mamilla kuppi täyteen!

Vierailija
10/36 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostaisi tietää millä oikein syötätte vauvojanne jotka ovat normaalia isompia? siis jos ette imetä. ja paljonko vauvanne juovat kerrallaan pullosta?

Esikoinen oli semmoinen "normaali vauva" eli ei siitä sen enempää, mutta sit syntyi pikkuveli. Aivan järkyttävä syöppö koko ensimmäisen elinvuotensa ja vähän sen jälkeenkin. Sybtyessään semmonen "standardivauva" 3,5kg ja puolimetriä, lastenhoitajat "haukkuivat jopa luikuksi :P synnärillä jo kitisi nälkäänsä yökaudet, eikä hoitajat suostuneet antamaan illassa 70ml enempää lisämaitoa kun saa kuulemma mahanpuruja... Tjaah... Nälkä sillä oli... Kun maito sitten viimein nousi, niin poika pysyi tyytyväisenä, mutta äiti lahtui - ihan tajutonta vauhtia, vaikka tiesin laihtuvani herkästi liikaa imetysaikana ja tein kaikkeni, ettei homma toistuisi. Kun poika oli 2kk mun oli pakko luovuttaa. BMI oli 16, eikä mulla ollut varaa menettää enää yhtään kiloa kropastani. Noh, eipä ihme, että mulla vähän paino laski... Poika veti kepeästi yli litran maitoa päivässä kitusiinsa. 3,5kk iässä aloitettiin kiinteät ja vellit, kun maitomäärä alkoi lähennellä 2 litraa. Yks 2dl tetra kun ei jätkälle meinannut piisatakaan yhdellä syöttökerralla... 5kk iässä poika painoi 9kg. Lyhyt ja pullea. Noin vuoden vanhana söi aamiaisen ja lounaan välissäkin välipalan, kun masu murisi ja illalla veti lautasellisen puuroa ja palanpainikkeeksi 4-5dl velliä.... Ja SILTI heräsi yöllä syömään lähes 2-vuotiaaksi saakka. Lorppas 2-4dl velliä alta 10minutin ja nukkui tyytyväsienä aamupuuroon asti :roll: 1-vuotiaana painoi jotain 13kg. Nykyään 3-vuotias poika tuntuu sit taas elävän toisinaan pelkällä pyhällä hengellä... Painonnousu tasoittui kyllä silläkin, että lähti liikkeelle. Nykyään on jäntevä jätkä, eikä näytä yhtään pullealle, vaikka vauvana oli michelinmakkarat ranteissakin. Ei mikään kevyt oo vieläkään 94cm ja 16-17kg, mutta pehmeä pulleus on vaihtumassa lihaksiin...

Ja sitten on tuo kuopus... Hiukan veljeään pienempi jo syntyessään (3200/48cm), eikä tosiaan syö ollenkaan samaan malliin. Ikinä ei ole lisämaitoa kaivannut, vaan on tyytyväinen siihen mitä saa. Nukkuu 7-10h yössä ja pieni kun mikä. 2,5kk ikäisenä sintillä mittaa 55cm ja painoi 4080g. Mut minkäs teet, kun tyttö ei vaan syö. Päivällä nyt vähän saa tuputettuakin, mutta esim. yöllä ei tyttöä hereillä saa sen vertaa, että syömään ryhtyisi... Ylimääräiset tulevat sitten tosin herkästi pulautuksena pihallekin. Painokontrolleissa on ravattu ja lääkärin kanssa asiaa ihmetelty, mutta mitään syytä ei keksitä. viimeksi terkka vaan totesi sitten, että kasvaahan tuo - sillä omalla käyrällään. Suhteellinen käyrä on jopa hämmästyttävän tasasinen. Miltei 3kk vanha tyttö käyttää edelleen 50-56cm vaatteita ja ihan sama äiti ja samat tissit on kuin isoveljelläkin...

Toiset nyt vaan on michelinejä ja niitä oikeita vauvanpyöreitä vauvoja ja toiset sitten tommosia kuivan kesän oravia. Ei tunnu maidon laatu siihen kummemmin vaikuttavan... (Ainakin luulisin, että rintamaito on suhteellisen samanlaista aina kun se minusta ulos tulee... Riippumatta siitä mikä vauva sitä tissiä imee.)

Vierailija
11/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle aloitettiin kiinteät 3,5-kuisesta siitä syystä että neuvolassa saatiin juosta painokontrolleissa jatkuvasti ja itsellä oli jotenkin huono olo, kun ei vaan rintamaidolla kasvanut olevinaan tarpeeksi. Kakkosen kanssakin juostiin painokontrolleita läpi, mutta täysimetystä nyt puoli vuotta sinnikkäästi ja neuvolan käyriä uhmaten. Samaa hiljaista tahtia kasvoi kuin esikkokin, vähän hitaamminkin ekan vuoden. Ei esikoisellakaan nuo kiinteät painoa nousemaan saaneet mitenkään ihmeemmin. Kakkonen oli 1v neukussa 8,8kg. Esikko liki 10kg. Molemmat kuitenkin syntyessään liki nelikiloisia.

Vauvat kasvaa omaan tahtiinsa, eri juttu sitten tuon painon kanssa jos taapero- ja leikki-ikäiselle aletaan syöttämään herkkuja ja painonnousu johtuu siitä..

Vierailija
12/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyrien merkitystä jos se urputtaa siitä, että vauva kasvaa -20-käyrällä?

Käyrien tarkoitushan on se, että nähdään jos kasvussa tulee putoamisia omalta käyrältä tai nousua sen yläpuolelle - silloin voidaan lähettää oikeat lapset jatkotutkimuksiin, tuollaisen syynä kun _voi_ olla jokin sairaus.

Ja käyrä -20 ei ole yhtään sen huonompi kuin 0-käyrä, voi hyvä tavaton...

Vierailija
13/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisten kuvia, ja tuossa 50-60-luvulla oli kyllä todella potria vauvoja.

Mun käsittääkseni on aivan luonnollista, että ennen kuin vauva alkaa ahkerasti liikkua, hän on todella pyöreä, tankkaa sitä voimaa joka sitten kuluu liikkumiseen. Lähipiirissä paljon potria vauvoja, ihan "selluliittia" reisissään- kaikki ovat hoikistuneet ketteriksi taaperoiksi ja "rimppakinttuisiksi" koululaisiksi.

Ihmisen keho valmistautuu kohtaamaan luonnostaan pula-aikoja, vaikka niitä ei ole viime aikoina näkynyt. Niin raskausaikana kuin syntymän jälkeenkin.

teidän ajatukset on tän sairaan anorektikkokulttuurin myrkyttämiä, kun tuolla lailla kyttäätte VAUVOJA!!

Vierailija
14/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tää kauheeta, kun mun lapsi oli varmaan monen mielestä ihan kauhean iso vauvana ja on edelleenkin. Esikoinen ja 4945 g sekä 56 cm. Eikä ollut sokerilapsi, vaan pitkien vanhempien isokokoinen vauva. Kasvaa pituuden suhteen yli +3 käyrällä ja paino on 0 kärrällä eli aivan sopusuhtainen lapsi, mutta 2v4kk ikäisenä jo monen nelivuotiaan kanssa samankokoinen (102 cm ja paino n. 16 kg). Mitäköhän hormoneja sillekin on syötetty.

Vierailija
15/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo mun 4kk poika lihava ole vaikka painoa onkin noin 8kg. no ei laihaksikaan voi sanoa, mutta normaali vauva. pituutta on kuitenkin 65cm. esikoinenkin oli vauvana iso, mutta vuoden ikaisena samaa kokoa kuin useimmat muutkin, ei siis lihava. mutta olen itsekin ihmetellyt miksi isoja vauvoja ihaillaan, varsinkin mummot kehuvat isoja vauvoja. itse taas ihailen pienia ja siroja vauvoja.

Vierailija
16/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuitenkaan painanut kymmentä kiloa ennen ensimmäistä ikävuotta kuten tuttavapiirin kolme tapausta. Yksi oli 6kk iässä 11 kg, toinen 10kg ja kolmas 13(!!!) kg...rintaruokittuja kaikki.

Vierailija
17/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sama meno on päällä neuvoloissa. Tiedän yhden vauvan, joka painoi nelikuisena n. 10 kg. Aivan järkyttävä.

Vierailija
18/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat ovat velliperseitä, toista se oli kun minä olin nuori.

Vierailija
19/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki sekin on yksilöllistä. Ja vauvat nyt evät kuittenkaan ole lihavia, kasvavat vain omaan tahtiinsa. Onneksi minun vauvani ei viisikuisena painanut ihan yhdeksää kiloa sentään, ei ihan edes vuoden ikäisenä..

Lihavia lapsia (toki vauvatkin ovat lapsia, mutta tarkoitan nyt vähän isompia pieniä lapsia) ihmettelisin ennemmin.

Vierailija
20/36 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkuva painostus, kun liian hoikka lapsi