Pph:t,mitä ruokia valmistatte hoitolapsillenne?
Kommentit (39)
Sanoin jo, että vaihdoin päiväkotiin! Tein valituksen ja useitakin perhepäivähoidon ohjaajalle. Ja katsos: niitä hoitopaikkoja ei ole ihan kuin Manulle illallisia! Olet kirjoittaja/vastaaja niin typerä ja lahjaton!
Itse leimasit kaikki pph:t lahjattomiksi luusereiksi, inhottava asenne sulla. Mutta näköjään ihan luonteva tapa sinulle :(
yhden hoitolapseni äiti sanoi (heidän toinen lapsi päiväkodissa tietyistä syistä), että päiväkodissa ei ole yhtä terveellisiä ruokia, mitä meillä. Kun katsoo mitä ostaa niin kyllä tällä surkealla palkalla saa hyvinkin terveellistä ruokaa.
Ainoa vaatimus on, että lapsille tarjotaan terveellinen ruoka 3x päivässä. Lounaalla pitää olla kerran viikossa kalaa ja kerran viikossa kanaa. Muita sääntöjä ei ole.
Meillä syödään ensiviikolla
MAANANTAI
Ap: Kaurapuuro, mustikoita, näkkäriä
L: Lohikeitto, jälkkäriksi mansikoita kermavaahdolla
VP: Puolukkapuuro + ruisleipää
TIISTAI
AP: Keitetty muna, mannapuuro kanelilla
L: Pinaattilettuja, täysjyväpastaa, salaattia
Vp: Itse leivotut sämpylät juustolla, hedelmä
KESKIVIIKKO
Ap: Muroja maidolla, hedelmä
L: Hirvikäristys ja perunamuusi, puolukkasose
Vp: Mansikkarahka, pieni pasteija
TORSTAI
Ap: Neljän viljan puuro + mustikkakiisseli
L: Broilerinkoivet, riisi, salaatti
Vp: Viili + marjoja
PERJANTAI
Ap: Ruisleipää, juustoa, hedelmä
L: Lihapullat, perunamuusi, porkkana-ananasraaste
Vp: Tonnikalapannari + jäätelö
Minulla kotona omat 6v poika ja 2v tyttö sekä hoitolapsina 3v tyttö ja 1-v kaksostytöt
kuinka lähes joka päivä laittaa lapsille ruuaksi uunilenkkiä + peruna-sipulisekoitusta. Sanoi, että tosi helppoa ja nopsaa, kun kaikki vaan samalle pellille ja sitten vartin päästä valmista.
No, onhan siinä toki liha & kasvikset edustettuna...
Miten selviät arjesta? Teetkö ruuat valmiiksi vai kokkaatko lastenhoidon lomassa? Olen ottamassa naapurin lapset hoitoon omien lisäksi ja sitten on päivittäin hoidettavana 3v, 3,5v tytöt sekä 1v tyttö ja 1v poika ja vähän arveluttaa, miten niitä kahta pieninta ehtii vahtia...
pph:t, miten ja milloin laitatte ruoat? Teettekö illalla vai aikaisin aamulla? Eikös pph:t ulkoile aamupäivällä ja heti sen jälkeen on lounas, niin ei kai siinä välissä pottuja keitellä... Uteliaisuudesta vaan kyselen.
Tuosta ruuan laittamisesta
Jos on keittoruoka:
Aamupalan jälkeen lapset saavat vapaasti leikkiä,jolloin siivoan aamupalan jäljet keittiöstä ja kuorin valmiiksi esim. perunat kattilaan odottamaan. Kun sitten tulemme ulkoa, niin napsautan heti levyn päälle ja sitten alamme vasta riisumaan jne.
Meillä on hyvin lapsiturvallinen koti, joten lapset voivat esim. leikkihuoneessa olla hetken keskenäänkin. Taaperolle voin antaa esim. lastenveitsen ja kurkkupätkän & istuttaa syöttötuolissa "tekemässä salaattia"
Jos on kastike- tmv ruoka, niin lähdemme heti aamupalan jälkeen ulos ja tuumme aikaisemmin sisälle, jolloin kerkeän tehdä ruuan.
Suosin UUNIruokia, jolloin työnnän ruuan uuniin kypsymään siksi aikaa kun ulkoilemme.
Välipala valmistuu yleensä sillä aikaa, kun lapset nukkuvat päiväuniaan.
Meillä syödään ensiviikolla MAANANTAI Ap: Kaurapuuro, mustikoita, näkkäriä L: Lohikeitto, jälkkäriksi mansikoita kermavaahdolla VP: Puolukkapuuro + ruisleipää TIISTAI AP: Keitetty muna, mannapuuro kanelilla L: Pinaattilettuja, täysjyväpastaa, salaattia Vp: Itse leivotut sämpylät juustolla, hedelmä KESKIVIIKKO Ap: Muroja maidolla, hedelmä L: Hirvikäristys ja perunamuusi, puolukkasose Vp: Mansikkarahka, pieni pasteija TORSTAI Ap: Neljän viljan puuro + mustikkakiisseli L: Broilerinkoivet, riisi, salaatti Vp: Viili + marjoja PERJANTAI Ap: Ruisleipää, juustoa, hedelmä L: Lihapullat, perunamuusi, porkkana-ananasraaste Vp: Tonnikalapannari + jäätelö Minulla kotona omat 6v poika ja 2v tyttö sekä hoitolapsina 3v tyttö ja 1-v kaksostytöt
tuollaista menua valmistaa hoitolasten kanssa.
Me syödään perusarkiruokaa ja välipalana yleensä hedelmää,marjakiisseliä tai itse tehtyjä sämpylöitä..eli ei mitään gourment-aterioita :)
Itse hoidan lapset puoleksi kotona ja puolet ajasta ovat tarhassa, teen siis 50 % työaikaa. Kotipäivien suuurin vaikeus on just ruuan keksiminen, kun pitäs säveltää lounas ja päivällinen sekä tietty aamu-,väli- ja iltapala. Toinen lapsi vielä niiin ranttu, että eläis pelkällä puurolla muusilla/perunoilla ja vesimelonilla. Tarhassa syö, mitä syö. Luvannut meille, että kaikkea ainakin maistaa. Säälittäisi vain tuommoinen lapsi pph:lla, joka tekee mahtavat ruuat ja toinen vain nyrpistelee. Isossa tarhassa menee jotenkin muiden mukana. Suuri kunnioitus kyllä pph:ta kohtaan.
Ja ennenkuin kukaan alkaa neuvomaan terveellisen ruuan merkityksestä ja miten lapsi saadaan syömään kaikkea, että se on vain kasvatuskysymys. Kaksi muuta alle kouluikäistä meillä syö lähes kaikkkea, tämä keskimmäinen (iät 5,4 ja 2.5) vain on nirso.
pitäisi noudattaa päiväkotien ruokalistaa. Ei kyllä toteudu käytännössä...
oma ruokalista,jota voivat halutessaan toteuttaa.
Mitään "pakkoa" siihen ei ole eli voi tehdä myös oman listan mukaan..
Uskomatonta, että tuollaisiakin hoitajia tosiaan on!
Koska lapset söivät siellä joka päivä pinaattilättyjä tai nakkeja. :( Vaihdettiin päiväkotiin. 2
Ihan perusruokaa teen, joka viikolta löytyy yks keittopäivä, laatikkopäivä jne, perunat syödään joko keitettyinä tai muusina, ranskalaiset kuuluu vain erityistilanteisiin. Välipalaksi syömme kaikenlaista hedelmistä köyhiin ritareihin.
mutta kaikki eivät ole, valitettavasti!
Hyvä hoitaja olet varmasti.