Köyhät lapsiperheet
Vituttaako teitä? Kun lapset eivät koskaan pääse melkein mihinkään, kuten ulkomaille (Viroa pidemmälle tms), ei ole varaa edes matkustaa Suomen sisällä, ei ole varaa ostaa ihania leluja (käpylehmät kelpaa hyvin, eiks jeah?), aina päällä rumat vaatteet, ehkä ehjät ja ajavat tarkoituksensa, mutta ei ne ole niin hienot kuin esim. Spiderman-lenkkarit.
Lapsi joutuu kinuamaan monta viikkoa että saa 10e maksavan lelun.
Oma lapsuuteni oli juuri tuollaista ja vituttaa suunnattomasti.
Kommentit (28)
Mielestäni lapset rakastavat juuri niitä ilmaisia asioita. Mummola reissuja, uimista, metsäretkiä.
Omassa nuoruudessani oma ykkösvalinta olisi ollut uimaranta.
Eikä ne mitään rumia ollut. Kummitäti varsinkin tykkäsi ostella mulle nättejä vaatteita, sillä kun ei omaa tyttöä ollut.
Ruokaa oli aina kaapissa, joten nälkää ei nähty. Teininä rupesi sitten vituttamaan. Mä olisin halunnut kaikkea mitä muillakin oli, oman telkkarin, stereot, vaatteita, konserttilippuja ja kaikkea. Ruotsinlaivallekin sain käyttörahaa 100 mk, voi luoja että otti päähän. No, nyt vanhempana ymmärrän kyllä että tyhjästä on paha nyhjästä.
Mä en ole enää köyhä, voitte arvata sen että mulla on nyt kyllä ne kaikki hilavitkuttimet sun muut joista joskus jäin paitsi. En mä ainakaan koe että köyhä lapsuus olis tehnyt musta jotenkin ymmärtäväisemmän ja vähempään tyytyväisemmän. Mutta joo, ei mun lapsuus mitenkään ankea ollut, ei traumoja.
Miltä slummilta sinä olet kotosin?
Kuuluuko käpylehmät normaaliin lapsuuteen vai pitääkö lapselle ostaa onni?
MInä en tiedä mitään aivottomampaa kuin raahata vauva- tai leikki-ikäsiä ulkomaanlennoille. Mutta hei: jokanen tavallaan! ;)
Minusta oleellista on kuitenkin lapsen ONNELLISUUS, ei niinkään se saako nopeasti rikkoontuvat hämislenkkarit tai ei.
Omille lapsilleni en osta monia kenkiä vuosittain, osa kulkee lapselta toiselle jos sopii jalkaan ja on ehjät.
Ja kyllä: lapsen terveydelle tekee myös hyvää jos kinuaa jotain lelua viikkoja, oletko sinä ostettavissa?
ja kyllä yläasteelle siirryttäessä se vitutti ja koin kovaa eriarvoisuutta.
Kaverit kävi silloin tällöin kaupungilla ostamassa vaatteita, mutta minä en päässyt, ihan siitäkään syystä koska "kaupungilla tehdään pahoja". Kirpputorilta kaikki lähes aina, joskus muistan että äiti tilasi salaa isältä vaatteitta jostain Josefsonilta itselleen ja mulle. Kateeksi kävi myös ulkomaan matkat joita kaverit teki perheensä kanssa, ja aika paha kolaus oli se kun kaksi lähintä kaveriani saivat omat hevoset ja minä en. Sitä itkun nielemistä senkin takia. Kaikkea tuntui pahentavan vielä se, että vanhempien vakaumuksen takia emme viettäneet synttäreitä tai joulua, emmekä koskaan saaneet lahjoja "noin vaan", mikä minusta on tärkeäkin asia (ei tietty joka vko/kk, vaan silloin kun esim on elo pitkään sujunut tosi kivasti ja kaikilla hyvä mieli, lapselle TOSI ihana yllätys se lahja).
Itse pistän paljon rahaa lapsiini. Ostan vaatteet lähes kaikki uusina, miksen niin saisi tehdä kun on rahaa? Ja jos vaikka tyttäreni joskus hevosenkin haluaisi niin miksei jos elämäntilanne ja lapsen käytös sen ansaitsee. Kaikkea eivät lapset tule hevillä saamaan, mutta haluan panostaa laadukkaisiin vaatteisiin ja suunnittelemme nyt jo miehen kanssa ulkomaanmatkaa, eli haluan antaa lapsilleni sen mistä itse koin jääväni paitsi.
Ja tämä materialistiselta kuulostava kirjoitus ei tarkoita sitä, että koko elämämme on sitä että kroisostelemme omistamillamme asioilla tai raha on vain ainoa ilomme/elämän tarkoitus. Normaalia arkea, mukavin höystein, pöyhkeilemättä.
jolla olis heppa, no töihin kun menin niin sielä jollain emännällä oli.. Mutta että lapselle pitää ostaa oma? :D
Mihin hevosen kaupungissa laittaa? Vai vuokraako tallista tilan kiskuri hinnalla?
Buahahahahaa.
Kalliin pyörän voi ostaa mutta eläin? Saako "kiltti lapsi" hepan tai pupun?
Mun lapset ei tule koskaan saamaan heppaa. Ja tuskin kaveripiireissäkään muutkaan lapset.
Ostatteko te sitten tavaraa vaan koska naapurin lapsellakin on? Tai annatte juosta 3- vuotiaan lapsen ulkona yheksän jälkeen koska naapurinkin lapsi on?
En minäkään lapsena saanut asioita, mutta vanhemmat silti löysi rahaa juomiseen ja polttamiseen.. ;)
Onneksi nyt olet todellinen nousukas, sanan kaikissa merkityksissä ja mielikuvissa. Eiks jeah? ;)
Niin pääsette kerran kahdessa vuodessa koko perhe mukavalle ja edulliselle lomalle.
Pelastakaa lapset ym muilta yhdistyksiltä voi hakea avustus vaikka esim pienen koko perheen retkeen tai lapsen harrastukseen.
mutta ei matkustella. Silti meidän lapsilla on tosi paljon leluja, kirjoja ja hyviä vaatteita.
Eiköhän ne matkat paini ihan eri summissa.
Onko susta spiderman lenkkarit kalliit? Maksavat 20 euroa, joka on kyllä vähän kengistä.