Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotivaatteista

Vierailija
09.07.2009 |

Lähes 4 v tyttö on menossa päiväkotiin, ja mietin että mitä sinne pitää varata mukaan. Montako varapaitaa jne. Pitääkö olla 2 ulkovaatekokonaisuutta jne.

Syksyn ja talven neuvot on tarpeen.

Meille ei oo tullut mitään neuvontakirjettä ja ko. päiväkoti on ihan uusi, ei edes vielä täysin sisustettu. Kun on tutustumispäivä se on perjantaina ennen maanantaita, mikä on eka hoitopäivää (tai ma-ti oon ajatellut että käydään yhdessä totuttelemassa). Mielellään varautuisin ennen kuin vikana viikonloppuna.

Ja ennen kuin joku vinkuu kun huomaa että varmaan on sisarus, kun on noiniso kotona, niin kyllä, olen kotona sisaruksen kanssa. Mutta kuopus-vauva joutuu syksyllä ainakin yhteen sydänleikkaukseen ja ilman hoitopaikkaa en pääse sairaalaan mukaan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lokerossa yhet vaihtovaatteet (paita,housut,pikkarit ja sukat).

Ulkovaatteita on yhet, ne kyllä laittaa ne kuivumaan jos aamupäivällä kastuu ja jos on märkää laittaa kuravaatteet. Rukkasia kantsii olla useammat.

Vierailija
2/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että noita varavaatteita on tarvinnut käyttää tosi harvoin. 4v tuskin pissää housuun/sotkee syödessään ym niin paljon, että päivän aikana tarttis montaa vaatekertaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Yhdet varaSISÄvaatteet on hyvä olla lokerikossa (alkkarit, sukat, paita, housut / hame)

*Yksillä ulkovaatteilla kokemukseni mukaan pärjää

*Kannattaa hankkia sadeasu päiväkotiin, joka voi olla siellä eikä tarvitse kuljetella kotia aina.

*Meillä on ollut myös toiset saappaat, joita olen pitänyt vain päiväkodissa. Välttyy tässäkin kaikelta tavaran kuljetukselta.

Vierailija
4/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi sisävaatekerta varalta mukaan. Jos pissaa vielä usein housuun niin sitten voi laittaa vaikka kahdet housut, sukat ja pikkuhousut.

Kumpparit

Varahanskat

Kurahousut, -rukkaset ja sadetakki

Ja syksymmällä voi kulkea vaikka mukana joku villatakki/fleece niin voi tarvittaessa laittaa takin alle.

Kaikki vaatteet olisi hyvä nimetä. Laittaa vaikka pesulappuun etunimi tai nimikirjaimet permanent-tussilla, mustekynäkin kestää jonkin aikaa, mutta aikaa myötä haalistuu.

Vierailija
5/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kuiva 1,5 v. Mutta miksi monesti lukee täälläkin, että 3-4 sisävaatekertaa jne. Tarkoittaako se vauvoille?

Itse ajattelin että 1-2 kpl puseroa, sisähousuja, sukkaparia, sukkiksia, alushousuja, sisähametta ja ehkä 2 ulkoiluvaatetta + sadevaatteet + 2 hanskat ja 2 villasukat.

Ihan omat kumpparit/talvikumpparit aattelin jättää pysyvästi sinne, jos säät vaihtelee kovasti päivän mittaan. Kotona sitten toiset.

ap

Vierailija
6/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olilapsella koko ajan varavaatteet käyttämättä päiväkodissa..pari kertaa oli tarvittu sukat kun oli kastuneet..muuten samat vaatteet pyöri lokerossa vuoden päivät=)

Vierailija
7/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei enää pissaa vahingossa housuun yksi vaatekerta riittää. Ulkovaatteitakaan ei tarvi kuin yksi kerta. Sadesäällä tosin varaulkohousut voi joskus olla tarpeen. Kuravaatteita kannattaa olla parit. Meillä ainakin hoidossa kuravaatteet pitää itse pestä illalla ja viedä aamulla puhtaana, joten kahdet on hyvät olla jos vaikka ilta tohinassa unohtuu pesu. Talvella on hyvä olla hoidossa muutamat vara hanskat ja villa/fleece puku/haalari.

Jos joskus käy vahinkoja housuja kokemuksen mukaan kannattaa olla kolme kertaa (alus+sisä) ja ulkopuku/housut varalla.

Vierailija
8/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin vähän vaihtelen niitäkin, ettei lokerossa olevat vaatteet jää ihan käyttämättä.

olilapsella koko ajan varavaatteet käyttämättä päiväkodissa..pari kertaa oli tarvittu sukat kun oli kastuneet..muuten samat vaatteet pyöri lokerossa vuoden päivät=)

Vierailija
9/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin ehkä laittaa jo syksyllä mukaan, on sellainen ollut tuulisella/sateisella ilmalla muutenkin päällä jo nyt kesällä.

Otatteko ne lisävaatteet mukaan joka päivä reppuun vai jätättekö lokeroon vaan? Jos lokeroon niin kauanko pidätte samoja siellä, jos ei sottaa?

(toki pestävät mukaan, mutta kuinka usein pesette päiväkodissa olevia sadevaatteita/ulkoiluvaatteita?

Nimeämisen tajusin kyllä :-) ja oon jo nimennyt uusia vaatteita (siis sellaisia, mitkä käy syksyllä/talvella).

ap

Vierailija
10/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei sitten läpimärät. Ruoka ym. tahrat saa olla vaatteissa koko päivän. Mutta suosittelen juuri noiden tahrojen vuoksi sellaisia sisävaatteita päiväkotiin, jotka saa pestä 60 asteessa.

Vierailija
11/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

reppu viikon hoidossa ja viikonlopuksi kotiin. Viikolla sitten viedään tarvittaessa lisä vaatteita sen mukaan kun niitä kotiin tulee likasina. Meillä tosiaan joutuu viemään joka ilta sadevaatteet kotiin pestäväksi (jos niitä on tarvittu), johtuu tosin siitä että päiväkodissa ei ole mahdollisuuutta niitä katevästi pestä ja jättää hoitoon kuivumaan.

Vierailija
12/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut kuiva 1,5 v. Mutta miksi monesti lukee täälläkin, että 3-4 sisävaatekertaa jne. Tarkoittaako se vauvoille?

Itse ajattelin että 1-2 kpl puseroa, sisähousuja, sukkaparia, sukkiksia, alushousuja, sisähametta ja ehkä 2 ulkoiluvaatetta + sadevaatteet + 2 hanskat ja 2 villasukat.

Ihan omat kumpparit/talvikumpparit aattelin jättää pysyvästi sinne, jos säät vaihtelee kovasti päivän mittaan. Kotona sitten toiset.

ap

Meillä (Helsingissä) päiväkodin ohje on, että varavatteita olisi, mutta niukasti (säilytys tulee ongelmaksi). Meillä 4v. päikyssä on nämä varavaatteet:

1 alushousut

1 aluspaita

1 paita

1 housut

1 sukat (syksymmällä vaihdan sukkahousuihin)

sadeasu + saappaat + kurakintaat (kuljetan kotiin viikonloppuisin eli yksillä pärjää)

sisätossut

1 hanskat/tumput kylmemmille syksy/talvisäille.

Vierailija
13/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaaravyöhykkeessä, kun sadesäällä saattaa kumminkin kumppari haukata vettä ja jos on märkää lattialla ennen kuin on tossut jalassa.

Mutta kotona usein hän menee ulos niin että on vaan paita & sukkikset + jos tarvii villapukua ja päälle ulkovaatteet. Ja sisälle tullessaan haluaa sitten laittaa päälle sisähousut tai jonkun hameen. Jos toi jatkuu päiväkodissa, niin hän käyttää kyllä niitä sisähousuja ja hameita.

ap

Vierailija
14/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin ehkä laittaa jo syksyllä mukaan, on sellainen ollut tuulisella/sateisella ilmalla muutenkin päällä jo nyt kesällä.

Otatteko ne lisävaatteet mukaan joka päivä reppuun vai jätättekö lokeroon vaan? Jos lokeroon niin kauanko pidätte samoja siellä, jos ei sottaa?

(toki pestävät mukaan, mutta kuinka usein pesette päiväkodissa olevia sadevaatteita/ulkoiluvaatteita?

Nimeämisen tajusin kyllä :-) ja oon jo nimennyt uusia vaatteita (siis sellaisia, mitkä käy syksyllä/talvella).

ap

Eli aina kun jää lomalle (joulu/kesä). Silloin siivotaan kaikken lokerot naulakoilla tyhjiksi. Muuten ei ole ollut tarpeen vaihdella eli minä säilytän kyllä varavaatteet pysyvästi päikyssä (paitsi sadevaatteet, joita kuskaan eestaas).

Vierailija
15/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä toin kotiin ja totesin, että onneksi ei tarvinnut niitä kun olivat jääneet pieneksi... Hanskoja on hyvä olla usea pari ja omat kurikset ja saappaat päiväkotikäyttöön. Sisäkengät tarvitsee, sandaalit tai crocsit on hyvät, hiostaa vähemmän kuin perinteiset tossut. Lämpimillä keleillä pitää myös olla erikseen sisähousut, jotka vaihtaa ulkoilun jälkeen. Talvellahan ne on siellä päällysvaatteiden alla automatic, mutta kesällä tuppasi meiltä unohtumaan...

Vierailija
16/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan varavaatteiksi jotain sellaisia joista en itse oikeen pidä esim. värin tai kuvion takia. Tai sellaiset joissa on jotain tahran varjoa, mutta jotka ovat muuten ihan ok, tai ehkä hieman väriä ottanut vaate.

Vaatteet saavat jäädä sinne ja kun taas siirrytään seuraavaan kokoon, niin otan ne pieniksi jääneet sieltä pois ja vaihdan isompiin.

Vierailija
17/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin vien sinne omat kumpparit, koska tarvimme niitä kotonakin joka ilta, jos on sadeilmat. eli joka päivä pitäisi kantaa niitä mukana varalta. Säähän saattaa vaihdella paljonkin varsinkin syksyllä, aamusta ei aina voi ennustaa tarviiko.

Tyttö tykkää käydä vielä pikaiseen ulkona noin 18-19 illallakin, siinä omalla kerrostalon pihalla. Siellä on ollut muitakin samanikäisiä. Tosin en tiedä käykö nyt jos päiväkoti väsyttää.

Tiloista ja pesutiloista en vielä tiedä, mutta luulisi ihan uudessa päiväkodissa olevan hyvät pesutilat. Ainakin sellaiset normi-eteiset on, missä on kumpparitelineet, isot altaat ym.

2 pukua tai haalari + takki-housut-yhdistelmää on ollut kotonakin käytössä, aamu-ulkoilussa yksi ja toinen jos pitää päiväuniajan jälkeen mennä ulos heti (kauppaan tai muuten vaan). Joskus kun on ollut kostealla ilmalla kosteussuojattu haalari, niin ei se oo kuivunut kunnolla muutamassa tunnissa ja kuivauskaappiin ei mun ostamia haalareita saa laittaa.

Hmm... pitääköhän meillä kuljettaa itse kuriksia kotona joka ilta? Mulla on kyllä kahdet oikeaa kokoa, koska nappasin toiset jostain kirpparilta, joten varahousut on, ja useampi takkikin.

ap

Meillä (Helsingissä) päiväkodin ohje on, että varavatteita olisi, mutta niukasti (säilytys tulee ongelmaksi). Meillä 4v. päikyssä on nämä varavaatteet:

1 alushousut

1 aluspaita

1 paita

1 housut

1 sukat (syksymmällä vaihdan sukkahousuihin)

sadeasu + saappaat + kurakintaat (kuljetan kotiin viikonloppuisin eli yksillä pärjää)

sisätossut

1 hanskat/tumput kylmemmille syksy/talvisäille.

Vierailija
18/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon sanonut päiväkodissa että lapsen vaatteet pitää olla puhtaat eli jos tulee sotkuja niin pitää vaihtaa uusi paita. Siis saa sotkea eikä niitä sotkuja tarttee pelätä. :) Eli sillä onkin lokero täynnä vaatteita. Mutta lapsi, jolla on normaaliäiti pärjää yhdellä varavaatekerralla. Syksyksi ja talveksi lämpimämpää, villasukkia yms. Hanskoja on hyvä olla useammat.

Meidän päiväkodissa on ainakin joka lokerossa lappu mitä sieltä pitäisi löytyä. Mutta eiköhän sitä maalaisjärjellä pärjää.

Vierailija
19/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kulkeutuvat kotiin niinkin. Meillä kyllä on myös ollut kahdet kahdet kumpparit ja sadekamat siitäkin syystä, että ne pitää tosiaan pestä (joskus jopa päivittäin) kotona ja monesti onnistuu kumpparit hörpäämään vettä sisään, niin että kuivuvat monta päivää. Tuon ikäisen pukeutumista kun ei päiväkodissa paljon enää tarkkailla.

Vierailija
20/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan varavaatteiksi jotain sellaisia joista en itse oikeen pidä esim. värin tai kuvion takia. Tai sellaiset joissa on jotain tahran varjoa, mutta jotka ovat muuten ihan ok, tai ehkä hieman väriä ottanut vaate.

Vaatteet saavat jäädä sinne ja kun taas siirrytään seuraavaan kokoon, niin otan ne pieniksi jääneet sieltä pois ja vaihdan isompiin.

Kaikki äitini ostavat kammotukset menevät suoraan varavaatteisiin ;-DDD