Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkotivaatteista

Vierailija
09.07.2009 |

Lähes 4 v tyttö on menossa päiväkotiin, ja mietin että mitä sinne pitää varata mukaan. Montako varapaitaa jne. Pitääkö olla 2 ulkovaatekokonaisuutta jne.

Syksyn ja talven neuvot on tarpeen.

Meille ei oo tullut mitään neuvontakirjettä ja ko. päiväkoti on ihan uusi, ei edes vielä täysin sisustettu. Kun on tutustumispäivä se on perjantaina ennen maanantaita, mikä on eka hoitopäivää (tai ma-ti oon ajatellut että käydään yhdessä totuttelemassa). Mielellään varautuisin ennen kuin vikana viikonloppuna.

Ja ennen kuin joku vinkuu kun huomaa että varmaan on sisarus, kun on noiniso kotona, niin kyllä, olen kotona sisaruksen kanssa. Mutta kuopus-vauva joutuu syksyllä ainakin yhteen sydänleikkaukseen ja ilman hoitopaikkaa en pääse sairaalaan mukaan.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin vien sinne omat kumpparit, koska tarvimme niitä kotonakin joka ilta, jos on sadeilmat. eli joka päivä pitäisi kantaa niitä mukana varalta. Säähän saattaa vaihdella paljonkin varsinkin syksyllä, aamusta ei aina voi ennustaa tarviiko.

Tyttö tykkää käydä vielä pikaiseen ulkona noin 18-19 illallakin, siinä omalla kerrostalon pihalla. Siellä on ollut muitakin samanikäisiä. Tosin en tiedä käykö nyt jos päiväkoti väsyttää.

Tiloista ja pesutiloista en vielä tiedä, mutta luulisi ihan uudessa päiväkodissa olevan hyvät pesutilat. Ainakin sellaiset normi-eteiset on, missä on kumpparitelineet, isot altaat ym.

2 pukua tai haalari + takki-housut-yhdistelmää on ollut kotonakin käytössä, aamu-ulkoilussa yksi ja toinen jos pitää päiväuniajan jälkeen mennä ulos heti (kauppaan tai muuten vaan). Joskus kun on ollut kostealla ilmalla kosteussuojattu haalari, niin ei se oo kuivunut kunnolla muutamassa tunnissa ja kuivauskaappiin ei mun ostamia haalareita saa laittaa.

Hmm... pitääköhän meillä kuljettaa itse kuriksia kotona joka ilta? Mulla on kyllä kahdet oikeaa kokoa, koska nappasin toiset jostain kirpparilta, joten varahousut on, ja useampi takkikin.

ap

Meillä (Helsingissä) päiväkodin ohje on, että varavatteita olisi, mutta niukasti (säilytys tulee ongelmaksi). Meillä 4v. päikyssä on nämä varavaatteet:

1 alushousut

1 aluspaita

1 paita

1 housut

1 sukat (syksymmällä vaihdan sukkahousuihin)

sadeasu + saappaat + kurakintaat (kuljetan kotiin viikonloppuisin eli yksillä pärjää)

sisätossut

1 hanskat/tumput kylmemmille syksy/talvisäille.

Me ei tuoda kuriksia kotiin kuin pesuun silloin tällöin ja aivan kaatosateella. Kosteussuojaus on lapseni ulkoiluvaatteissa kyllä ja se liittää myös iltaulkoiluun. En ole koskaan laittanut 4-vuotiaalle kuriksia kotona leikittäessä, koska ei sillä tavalla enää möyri maassa. Meilläkin ulkoillaan usein kyllä vielä päikyn jälkeenkin. Saappaita olen silti ostanut vaan yhdet (ja kuljetellut), koska jäävät niin nopsaan pieneksi ja olen niin pihi etten viitsi joka kokoa kaksia ostella ;-D. En ole kokenut hankalaksi. Päiväkodista lähtiessähän sen näkee, tarvitseeko kumppareita illalla ja meillä on tytöllä syksyisin/talvella myös gore-tex-kengät joilla voi kosteallakin säällä ulkoilla.

Mutta jos sulla on useammat kurikset, niin voithan jättää yhdet vaikka vakkariin päikkyyn. Meillä ei kyllä saa päikyssä pestä lainkaan lasten kuriksia, vaan vanhempien toivotaan pesevän ne aina kotona.

Vierailija
22/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 3,5 vuotias. Varavaatteina on ollut alushousut, t-paita, pitkähihainen paita ja housut. Kuravaatteet ja saappaat säilytetään päiväkodissa. Huuhtelen ne aina käytön jälkeen.

Kodin ja päiväkodin välillä kulkee ulkoiluvaatteita sääennusteen ja aamun sään mukaan. Usein on useampi päähine ja käsinepari, joista valita. Keväällä ja syksyllä on ollut kaksikin ulkoiluasua, joista hoitajat ovat voineet valita säähän sopivamman.

Lämpiminä kesäpäivinä lapsella on ollut hameita ja mekkoja päällä, mutta aina varmuuden vuoksi pitkät housut ulkoilua varten. Joskus ne on puettu päälle, joskus ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. viime syksynä oli useinkin kelit, että ei tiennyt mitä sieltä tulee.

muistan kun meillä aloitettiin päiväkodissa silloin.

Eli aamulla saattoi olla kylmä, niin kylmä että päällä oli puvun alla joko villapuku tai fleeceä, keskipäivällä jotain + 15 ja jossain välissä sataa tai sitten ei.

Muistan että pitkään oli keli, ettei tiennyt tarviiko sadevaatteita/kumppareita vai ei.

eli ihan järkevää jos on toiset kumpparit aina siellä.

joten kulkeutuvat kotiin niinkin. Meillä kyllä on myös ollut kahdet kahdet kumpparit ja sadekamat siitäkin syystä, että ne pitää tosiaan pestä (joskus jopa päivittäin) kotona ja monesti onnistuu kumpparit hörpäämään vettä sisään, niin että kuivuvat monta päivää. Tuon ikäisen pukeutumista kun ei päiväkodissa paljon enää tarkkailla.

Vierailija
24/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittanut tuolle kurikset haalarin päälle ihan viime keväänäkin, koska sotkee rapaan itsensä. On toiminnallinen tyttö, möyrii maassa kyllä, istuu hiekkiksellä märässä hiekassa ym.

Jos ei oo kuriksia niin haalari/housut täytyy pestä usein ja kosteussuoja kärsii.

Kosteussuojaa pidän kyllä pelkästään kun ei oo rapakeli tai jos mennään pyöräilemään ym.

Mä tuun luultavasti hakemaan tytön kävellen pois, joten mitä vähemmän mulla on kannettavaa, sen parempi.

ap

Me ei tuoda kuriksia kotiin kuin pesuun silloin tällöin ja aivan kaatosateella. Kosteussuojaus on lapseni ulkoiluvaatteissa kyllä ja se liittää myös iltaulkoiluun. En ole koskaan laittanut 4-vuotiaalle kuriksia kotona leikittäessä, koska ei sillä tavalla enää möyri maassa. Meilläkin ulkoillaan usein kyllä vielä päikyn jälkeenkin. Saappaita olen silti ostanut vaan yhdet (ja kuljetellut), koska jäävät niin nopsaan pieneksi ja olen niin pihi etten viitsi joka kokoa kaksia ostella ;-D. En ole kokenut hankalaksi. Päiväkodista lähtiessähän sen näkee, tarvitseeko kumppareita illalla ja meillä on tytöllä syksyisin/talvella myös gore-tex-kengät joilla voi kosteallakin säällä ulkoilla.

Mutta jos sulla on useammat kurikset, niin voithan jättää yhdet vaikka vakkariin päikkyyn. Meillä ei kyllä saa päikyssä pestä lainkaan lasten kuriksia, vaan vanhempien toivotaan pesevän ne aina kotona.

Vierailija
25/25 |
09.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsella on pkodissa:

- yksi kerta sisävaravaatteita (paita, housut/hame, sukat ja kalsarit)

- ulkovaatteet (haalari tai housut& takki), hanskat ja pipo/hattu

- kuravaatteet (koko setti: taki housut, hanskat ja hattu)

- kumisaappaat

- lenkkarit syksyllä ja talvisaappaat talvella

varatahan aina voit myös yhdet varalapaset ja villasukat lokeroon.

Voimia teille syksyyn!