Onko anteeksi antaminen periksi antamista
ja pitääkö joka asiasta antaa anteeksi.
Olen lammas, joka hyväksyy ystäviltään ja perheeltään ihan kaiken. Ja mietinkin nyt, että oonko huono ihminen, jos en tällä kertaa annakaan sille yhdelle anteeksi.
Kommentit (8)
Kuten sanoin olen yksi iso kynnysmatto ilman, että osaan asettaa rajoja.
T: AP
Anteeksi antaminen vaatii paljon, periksi antaminen vain alistumista. Jos alistuu toisen paha teko jää jäytämään mieltä ja synnyttää alemmuuskompleksia, itsesääliä ja ties mitä itsekeskeisyyttä (= kukaan ei ole niin surkea kuin minä). Kun antaa anteeksi, on se asia käsitelty, riidelty, surtu ja jää taakse.
Pitääkö kaikki se paska antaa uudestaan ja uudestaan anteeksi?
Kun toinen tekee mitä vain ja toinen antaa aina anteeksi, tulee tästä helposti käyttäytymismalli, jossa molemmat hyväksyvät roolinsa...
Pitääkö kaikki se paska antaa uudestaan ja uudestaan anteeksi?
Kun toinen tekee mitä vain ja toinen antaa aina anteeksi, tulee tästä helposti käyttäytymismalli, jossa molemmat hyväksyvät roolinsa...
Voin antaa anteeksi, mutta jos loukkauksesta/muusta paskasta tulee tapa, teen selväksi, että homman pitää loppua. Esim pettämisen voisin ehkä antaa anteeksi, mutta jos ukko jäisi toistamiseen kiinni siitä, niin siinä vaiheessa peli olisi selvä: anteeksianto ei ollut miehelle iso ja tärkeä juttu, eikä oppinut asiasta mitään, vaan jatkaa samaan tyyliin.
Mulla on sama ongelma päällä. Eräs ihminen loukkasi minua niin pahasti, että mua ei ole koskaan ennen niin pahoin loukattu. Nyt mietin, miten tästä eteenpäin? En jaksa enää ottaa kaikkea niskaani ja hymistellä!
Ajattelin puhua asiat halki tämän ihmisen kanssa. Haluan myös selvittää, ymmärtääkö hän edes tehneensä väärin.
Ja EHKÄ joskus voin antaa anteeksi, mutta unohtaa en koskaan. Myös tämän haluan hänelle tehdä selväksi.
Kyse on myös siitä toisesta, joka pyytää tekoaan anteeksi ja ymmärtää mitä on sillä saanut aikaan. Jos sama teko toistuu, tekijä ei oikeasti kadu, ei ole oppinut anteeksisaamisesta mitään.
Ja on niin erilaisia tekoja: pettäminen, pahasti sanominen väsyneenä tai riidassa, joku laiminlyönti ...
Jokainen on itse vastuussa siitä kuinka monta kertaa antaa (mitäkin) anteeksi. Jos kaikki "menee läpi", jos kaiken antaa anteeksi, niin silloinhan millään ei ole mitään väliä, ei itsellä, ei sillä toisella.
Pitääkö kaikki se paska antaa uudestaan ja uudestaan anteeksi? Kun toinen tekee mitä vain ja toinen antaa aina anteeksi, tulee tästä helposti käyttäytymismalli, jossa molemmat hyväksyvät roolinsa...
Mutta unohtaa ei tarvitse...
ja jos esim kyseessä oma puoliso niin aina voi sanoa. ennen anteeksi typeryytesi, mutta minä lähden nnyt. ( ymmärsittekö idean)
mutta samlla pitää tehdä selväksi, ettei ole kynnysmatto ja ihan kaikkea ei tarvitse sietää.