Naapurin kakara..
..kiusaa. On esikoisen luokkakaveri, ja harrastaa aina pientä kiusantekoa, mm. nimittelee, pilkkaa lapseni tavaroita. Soittaa ja kysyy voiko tulla, ja sit parin tunnin päästä häipyy, ja syy on aina että meillä on tylsää. Tämän sanoo siis vaikka minä olen vieressä. Poikani loukkaantuu.. On pojalla myös reiluja kavereita, mutta tämä hyväkäs on ainoa joka asuu lähellä. Kaiken huipuksi tämä 9-vuotis kiusanhenki pilkkaa myös nuorempaa lastani, mm. apupyöristä ja ikään kuuluvista puhevioista.
Mieheni sai tarpeekseen ja sanoi ettei kakara ole tervetullut meille, eli siis tervemenoa naapurivälit. Miten voin luovia välissä, että naapurinrouvan kanssa välit säilyisivät?
Kommentit (14)
sillä vierailut päätyvät yleensä pahaan mieleen. Tosin silti on aina mielissään, kun luokkakaveri tulee käymään.
Vaikka tuon lapsen äidin kanssa? Eikai hän halua itsekään, että lapsesta on kasvamassa epäsosiaalinen tapaus, joka ei tule toimeen toisten lasten kanssa eikä osaa alkeellisiakaan käytöstapoja. Rauhoita mielesi ja mieti ystävällisiä argumentteja. Aloita vaikka: "Meidän ja teidän lapsi ei taida oikein tulla juttuun keskenään.. onko lapsesi puhunut jotain?"
kanssa ? Kysy suoraan ja reilusti, että miksi sanot noin rumasti ? Etkö usko että meidän pojille tulee paha mieli, kun noin arvostelet ? Jne.
Voi vaikka oppia jotakin, vanhemmille on minun mielestäni turha puhua, on jo sen verran iso poika.
Sanoi siihen vaan että kyllä mun pikkuveli osas ton ikäisenä. Sitten pyysi jätskiä, sanoin ettei todellakaan saa! Sitten haukkui meidän pihaa pieneksi, ja lähti kotiin kun täällä on tylsää.. :O
ap
Ja siitä huolimatta kavereita käy paljon, myös ne joille on joutunut sanomaan vähän tiukemmin jostain asiasta.
Tuon ikäiselle voi oikeasti jo sanoa asioista suoraan ja keskustella ja selittää asioita. Ja jos vierailut aina päättyy noin, että valittaa että on tylsää niin sanoisin ihan suoraan senkin, että sitten on varmaan parempi, ettet tule tänne ollenkaan.
Olisitte nähneet 4-vuotiaan ilmeen kun hänelle naurettiin "etkö osaa puhua" ja hänen rakkaan pyöränsä apupyöriä pilkattiin... :(
ap
Ja jos vierailut aina päättyy noin, että valittaa että on tylsää niin sanoisin ihan suoraan senkin, että sitten on varmaan parempi, ettet tule tänne ollenkaan.
4 vuotiaalla apupyörät? Luulisi että tuon ikäinen kokisi jo itsekin niiden olevan tiellä:)
Mutta kiusaamista ei pidä suvaita. Itse puhuisin pojalle suoraan, ja jos se ei tehoa, niin sitten vanhemmille.
kyllä siihen on hyvä tottua jo lapsena.
Itse olen kasvattanut lapset niin että olen sanonut etteivät kaikki ihmiset ole kilttejä, mukavia eivätkä kaikki tahdo toisille hyvää.
Tuo naapurin lapsi on ehkä kuullut kotoaan ihmettelyä ettei teidän lapsi aja ilman apupyöriä tai puhu kunnolla.
Toki lapsi voi olla ilkeä luonteeltaan. Kyllä kaksi tuntia on jo pitkä aika kylässä ja lapsi saattaa kyllästyä ja haluta vaihtaa maisemaa.
Lapsia kuuluu ohjata niin omia kuin vieraita ja niin olen tehnytkin ja meidän koti on ollut erittäin suosittu naapuruston keskuudessa.
Sinä asetat rajat miten teillä puhutaan, voit lähettää lapsen kotiinsa jos ei käyttäydy asiallisesti.
4 vuotiaalla apupyörät? Luulisi että tuon ikäinen kokisi jo itsekin niiden olevan tiellä:) .
Kun motoriikka ei vielä ole niin hyvä että pysyisi pystyssä ilman, siksi.
ai miksi nelivuotiaalla on apupyörät?? Oikeesti tyrmistyttää miten ajattelemattomia aikuiset voi olla. Oisko siksi ettei osaa ajaa vielä ilman? Sekään ei ole mitenkään ihmeellistä. Meillä kohta 6-v joka ei vielä pysy ilman apurattaita pystyssä. Ja pahoittaa kyllä mielensä jos siitä joku ilkkuu. Olenkin sanonut että sä osaat jotain muuta mitä joku toinen ei ehkä sun ikäsenä ole vielä oppinut. Esim oppi uimaan tänä kesänä mika tekee kyllä hyvää motoriikalle puhumattakaan itsetunnosta.
sanot sille penskalle että kiusaaminen ja ilkkuminen loppuu tai teille ei enää ole asiaa.
Kysy siltä ymmärtääkö hän ollenkaan että toiselle tulee paha mieli, voi olla ettei tajua tai tajuaa mutta koska ei kielletä niin jatkaa.
ja kiusaamista. Puutun jos sellaista tekee vieraatkin lapset.
Mutta löytyy niitä kiusaajia täältäkin. Ei 4-vuotiaan todellakaan tarvitse osata ajaa ilman apupyöriä. Itse asiassa polkupyörällä ajoon tarvitaan paljon muutakin kuin pystyssä pysyminen ja tekniikan taito, joten on parempikin että vasta 5-6-vuotias opettelee ilman apupyörillä ajoa, jolloin hahmottaa ympäristöäänkin jo hieman paremmin. Meidän 5v. aloitti vastikään ilman appareita ajon, eikä vieläkään sitä taida. Mutta täälläkin osataan jo uida. Eli lapset oppivat eri asioita eri aikaan, ja paljon riippuu lapsen omasta mielenkiinnostakin.
4 vuotiaalla apupyörät? Luulisi että tuon ikäinen kokisi jo itsekin niiden olevan tiellä:) .
Kun motoriikka ei vielä ole niin hyvä että pysyisi pystyssä ilman, siksi.
just samaa:
itse kiusaaja : eiks jo pitäisi ja pitäisi. Kaikilla ei motoriikka kehity pikavauhtiakuiten sinun lapsellasi. No...en jaksa alkaa selittämää lapsen kehittymisen psykologisia ja motorisia seikkoja noin.... ohhoijaa...
Meillä kohta 5v. käyttää apupyöriä, hankalaahan se ajaminen on mutta kun poika on venynyt uipputahtia pituutta. Nyt on 116 cm. Eli joutuu koko ajan sopeutumaan uusiin mittasuhteisiin.
mieltä muksusi tuosta kiellosta on?