Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummien lukumäärä

Vierailija
07.07.2009 |

Mikä ihme saa nykyiset vanhemmat pyytämään kummeiksi jopa kahdeksaa ihmistä? Neljäkin on jo siinä ja siinä. Kaksi paras. Rahan ja lahjojen ahneus taitaa olla taustalla? Järkkyä. Jos vanhemmilla järki jättää, toivottavasti kummiehdokkaat älyävät kieltäytyä.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
07.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itsellä myös neljä kummia. Nyt olen raskaana ja on pyydetty viittä ihmistä kummeiksi. Neljä olisi ollut lukumääränä parempi, mutten halunnut sitten ketään näistä jättää pois. On oma ainut veljeni, miehen paras kaveri, ja kolme omaa ystävääni: paras ystävä jo ala-asteelta, asuu toisessa kaupungissa. Sitten kaksi lähintä ystävää, joiden kanssa olen eniten tekemisissä ja olen myös itse kummina toisen näistä lapselle. Toinen on sitten hieman vanhempi (n. 10 vuotta vanhempi kuin minä) ja on kiva, että yksi kummeista on enemmänkin kuin 20 ja risat.

Jos mies olisi halunnut valita toisenkin kummin, niin sitten olisi ollut jo pakko karsia, valita vain yksi ystävistäni. Mutta mies ei halunnut, enkä itse osannut päättää, kenet jättäisin kolmesta hyvästä ystävästäni pois. Jokainen näistä on kuitenkin varmasti elämässämme myös jatkossa. Ja tämä oli mulle tärkeää, että lapsi myös tuntee kumminsa. Itselleni on osa kummeista jäänyt melko vieraiksi, vaikka ovatkin sukulaisia. Silti osa muista sukulaisista on ollut paljon läheisempiä.

Ja meillä ei todellakaan ole kyse mistään ahneudesta. Esim. yksi näistä on opiskelija, jolla on kaksi pientä lasta itsellään. Olikin vähän huolissaan siitä, että mitä pystyy ostamaan, kun kummiksi pyysin. Sanoin, että sillä ei todellakaan ole mitään väliä; tuot vaikka pelkän kortin! Tärkeämpää on, että on meidän elämässä mukana ja antaa lapselle huomiota, on lapsen aikuinen kaveri ja turva. Jokainen meidän kummeista kyllä vastasi pyyntöön mielissään ja ylpeänä! Yhdelle tuli tippa linssiin ja kyllä muutkin otettuja olivat. Tässä on vielä suurin osa sellaisia, joilla ei vielä ole yhtään kummilasta. Kahdella on yksi.

Sekin on mun mielestä hyvä miettiä, ettei yhdellä kummilla ole liikaa kummilapsia. Itselläni on kaksi ja on kiva, kun ovat niin eri ikäiset: 1v. ja 9v. Ettei tule sellaista, että joku kummilapsista jäisi vaikka vähän paitsioon.

Kahdeksaa kummia pidän minäkin vähän suuruuden hulluna ja merkitystä pienentävänä, mutta neljä on hyvin normaali! Viittä en olisi itsekään lähtökohtaisesti valinnut, vaan korkeintaan neljä, mutta mulle oli sitten tärkeämpää saada kaikki nämä läheiset ihmiset kummeiksi, että jätin välittämättä siitä, että heitä on viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla