Uusperheen sukunimistä
Montako eri sukunimeä teillä on uusperheissä? Onko hankalaa käytännössä? Miten itse näette sukunimen merkityksen? Miten ympäristössä on suhtauduttu siihen että nimiä on useampia?
Syy miksi kyselen on oma tilanteeni. Olen eronnut joitakin vuosia takaperin ja minulla ja yhdellä lapsellani on edelleen jäänteenä ex-miehen sukunimi. Olen harkinnut vakavasti vaihtoa oman sukuni sukunimeen. Tällöin olisimme lapsen kanssa eri nimisiä. Lisäksi, tulevalla puolisollani ja mahdollisilla yhteisillä lapsilla olisi sitten vielä kolmas sukunimi.
Kommentit (29)
Tuntuu lievästi sanottuna oudolta!
Eli kun äidillä on ex-miehen sukunimi niin se tulee myös lapsen nimeksi. Ellei sitten haluta sukunimeksi muuta kuin äidin sukunimi, eli siis lapsen isän.
voi. Meillä nimittäin lapsi jouduttiin alkuun rekisteröimään minun eli exäni sukunimellä, koska byrokratia oli jumittanut isyydentunnustuspaperit jonnekkin. Voitte uskoa että lapsen isä oli kaikkea muuta kuin tyytyväinen. Samantien tehtiin maistraatissa lapselle nimenmuutos, ei ehtinyt edes kelakortti tulemaan "väärällä" nimellä.
Eikö se ole pikemminkin sotkemisen seuraus eikä syy?
jolla ei ole mitään sidettä sukunimeensä. Kyseessähän on SUKUnimi. En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka antavat lapsilleen exän sukunimen.
on mitä luontaisin nimi uudelle(kin) lapselle.
lapsi saa äidin tyttönimen riippumatta siitä, mikä nimi äidillä jos kerran äiti on eronnut.
Ei sieltä tyttönimiä kaivella. :)
Musta on tosi järkyttävää, että exän nimen voi antaa lapselle, jolla ei ole mitään sidettä sukunimeensä. Kyseessähän on SUKUnimi. En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka antavat lapsilleen exän sukunimen.
Miksi ei voisi? Siis jos äidillä on edelleen tuo nimi käytössä niin seh'n tulee automattisesti lapsen sukunimeksi. Jo synnärillä vauva on tyttö/poika ja äidin sukunimi.