Ajatusleikki: miten toimisit tässä tilanteessa?
Olet 65-vuotias, hyväkuntoinen eläkeläinen. Isäsi on 95-vuotias ja asuu maalla yksin omassa kodissaan 300 km päässä. Et ole koskaan ollut kovin läheinen isäsi kanssa, koska hän jätti äitisi sinun ollessasi pieni. Tapaat isääsi harvakseltaan silkasta velvollisuudentunnosta. Samanikäinen äitisi asuu vanhainkodissa, ja tapaat häntä päivittäin.
Vietät jouluaattoa lapsesi luona lastenlastesi kanssa. Puhelimesi soi, ja siellä on hätääntynyt isäsi, joka kertoo, että talon sähköt ovat menneet eikä niitä saa enää päälle, vaan kyseessä on iso sähkövika. Taloa saa kyllä lämmitettyä puulla, mutta valoa ei tule, ei myöskään lämmintä vettä. Isäsi on todella ahdistunut eikä tiedä mitä tehdä, hän tuntuu olevan sekava ja eksyksissä omassa mökissään.
Lähellä asuu naapuriperhe, mutta et tunne heitä kovin hyvin. Isän kotihoitaja asuu 20 km päässä. Sinä olet 300 km päässä.
Miten toimit?
Kommentit (15)
Apua papalle, tavalla tai toisella tietenkin.
Tässä tilanteessa ensisijaisena tavoitteena olisi auttaa isääni, joka on hätääntynyt ja tarvitsee apua. Seuraavassa on joitain vaiheita, joita voisin harkita:
1. Rauhoittaisin isääni ja kertoisin hänelle, että autan häntä ja että hän ei ole yksin tässä tilanteessa.
2. Ottaisin yhteyttä naapuriperheeseen ja kertoisin heille tilanteesta. Pyytäisin heitä käymään isäni luona ja tarjoamaan apuaan. Voisin selittää, että olen kaukana ja että heidän apunsa olisi tärkeää.
3. Soittaisin isäni kotihoitajalle ja ilmoittaisin tilanteesta. Kysyisin, voisiko hän käydä tarkistamassa isäni kunnon ja auttamassa tarvittaessa. Voisin myös pyytää häntä ottamaan yhteyttä naapuriperheeseen ja koordinoimaan avun tarjoamista.
4. Jos tilanne vaikuttaa vakavalta tai jos isäni tila huononee, harkitsisin soittamista hätänumeroon tai paikalliselle terveysasemalle saadakseni ammattiapua paikalle.
5. Ottaisin yhteyttä lapsiini ja selittäisin tilanteen. Kysyisin, olisiko joku heistä mahdollisesti valmis matkustamaan isäni luo auttamaan tai järjestämään apua hänelle.
6. Selvittäisin mahdollisuuden matkustaa isäni luo itse, jos se on järkevää ja turvallista. Voisin harkita esimerkiksi junan tai bussin käyttämistä, jos en omista autoa.
On tärkeää huomioida, että tämä on vain ajatusleikki, ja toimintasuunnitelma voi vaihdella todellisessa tilanteessa. Aina on hyvä pitää yhteyttä paikallisiin viranomaisiin ja terveydenhuollon ammattilaisiin, jotka voivat tarjota neuvoja ja ohjeita hätätilanteissa.
Jos minulla olisi sen naapuriperheen puhelinnumero, soittaisin heille, kertoisin tilanteen ja pyytäisin heitä viemään paristoilla toimivan valaisimen tms sekä tarkistamaan voinnin, jos vain mahdollista. Muutoin soittaisin sosiaalipäivystykseen.
Soittaisitteko naapurille ja kotihoitajalle jouluaattona?
Soitan ensin isäni naapurille (ei ollut kotona), sitten sähköyhtiön vikapalveluun, sitten kotihoitoon ja menen myös itse paikalle. Tämä tilanne sattui minulle just viimevuonna.
Anoppini soitti vastaavassa tilanteessa apua vasta seuraavana päivänä eikä mennyt itse paikalle lainkaan. Miten voi olla mahdollista? Vanhempi kuoli 10 päivää myöhemmin.
Pyytäisin isää soittamaan naapuriin ja kysymään onko sielläkin sähköt poikki. Sitten tarkistaisin onko kyseessä yleinen sähkökatko ja mikä sen laajuus on. Jos tietoa ei löydy niin soittaisin sähköyhtiöön.
Tosielämässä ikänsä maalla asunut olisi sen verran tottunut sähkökatkoihin ja muihin pulmiin, että hän pärjäisi luultavasti paremmin kuin linjan toisessa päässä oleva.
Vierailija kirjoitti:
Pyytäisin isää soittamaan naapuriin ja kysymään onko sielläkin sähköt poikki. Sitten tarkistaisin onko kyseessä yleinen sähkökatko ja mikä sen laajuus on. Jos tietoa ei löydy niin soittaisin sähköyhtiöön.
Tosielämässä ikänsä maalla asunut olisi sen verran tottunut sähkökatkoihin ja muihin pulmiin, että hän pärjäisi luultavasti paremmin kuin linjan toisessa päässä oleva.
95-vuotiaana?
En soittaisi jouluaattona naapurille, vaan kyllä mä itse lähtisin ajamaan sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tuo viimeinen minuakin tässä ihmetytti. Sähkökatkot on kuitenkin jokavuotinen ilmiö. Toisaalta se siinä sitten huolestuttaisikin, jos toinen olisi hätääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa ensisijaisena tavoitteena olisi auttaa isääni, joka on hätääntynyt ja tarvitsee apua. Seuraavassa on joitain vaiheita, joita voisin harkita:
1. Rauhoittaisin isääni ja kertoisin hänelle, että autan häntä ja että hän ei ole yksin tässä tilanteessa.
2. Ottaisin yhteyttä naapuriperheeseen ja kertoisin heille tilanteesta. Pyytäisin heitä käymään isäni luona ja tarjoamaan apuaan. Voisin selittää, että olen kaukana ja että heidän apunsa olisi tärkeää.
3. Soittaisin isäni kotihoitajalle ja ilmoittaisin tilanteesta. Kysyisin, voisiko hän käydä tarkistamassa isäni kunnon ja auttamassa tarvittaessa. Voisin myös pyytää häntä ottamaan yhteyttä naapuriperheeseen ja koordinoimaan avun tarjoamista.
4. Jos tilanne vaikuttaa vakavalta tai jos isäni tila huononee, harkitsisin soittamista hätänumeroon tai paikalliselle terveysasemalle saadakseni ammattiapua paikalle.
5. Ottaisin yhteyttä lapsiini ja selittäisin tilanteen. Kysyisin, olisiko joku heistä mahdollisesti valmis matkustamaan isäni luo auttamaan tai järjestämään apua hänelle.
6. Selvittäisin mahdollisuuden matkustaa isäni luo itse, jos se on järkevää ja turvallista. Voisin harkita esimerkiksi junan tai bussin käyttämistä, jos en omista autoa.
On tärkeää huomioida, että tämä on vain ajatusleikki, ja toimintasuunnitelma voi vaihdella todellisessa tilanteessa. Aina on hyvä pitää yhteyttä paikallisiin viranomaisiin ja terveydenhuollon ammattilaisiin, jotka voivat tarjota neuvoja ja ohjeita hätätilanteissa.
Jahas, joku muukin leikkii chat gpt:llä.
Soitan ensin naapuriperheelle ja pyydän että ottavat isäni jouluksi luokseen ja hoidan mahdolliset kustannukset ja teen haluamansa vastapalveluksen. Jos ei onnistu, ajan hakemaan isän meille tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, joku muukin leikkii chat gpt:llä.
Ilmankos se kuulostikin paikoin vähän oudolta. "Selvittäisin mahdollisuuden matkustaa isäni luo itse, jos se on järkevää ja turvallista", olin vähän että wtf.
Soittaisin naapurille ja kertoisin tilanteen. En olisi itse ajokunnossa (olisin, mutta olisin joka tapauksessa ottanut yhden tai kaksi glögiä enkä silloin enää aja, vaikka promilleja ei näkyisikään), joten teoriassakaan ei olisi mahdollista lähteä ajamaan yön selkään. Meillä maalla on totuttu siihen, että pyhäpäivinäkin voi joutua liikahtamaan omasta kodistaan yhteisen hyvän vuoksi, joten naapuri ehkä jupisisi itsekseen, mutta kävisi katsomassa tilanteen.
Antaisin jo etukäteen naapurille toimintaohjeita, eli jos naapurillakin on sähkökatko, niin selvittää (jos en pysty netistä näkemään) onko kyseessä isompi sähkökatko vai vain paikallinen. Jos sähköt on poikki vain isältä, niin pyytäisin naapuria selvittämään, minkä yhtiön sopimus isällä on, ja voisin sen vikapalvelun kautta sitten kysellä, mikä mättää. Jos kyseessä olisi laaja pitkäkestoinen sähkökatko, käskisin naapuria soittamaan hätänumeroon, jos vaikuttaisi siltä, että isä olisi sekava. Muuten lupaisin laittaa naapurille tilille rahaa, että kantaa puita sisälle ja katsoo, että taskulampuissa on patterit ok.
Eri asia olisi, jos kyseessä olisi läheinen ihminen. Pelkkä satunnainen veriside ei riitä.
Jos vaikka läheinen työkaverini soittaisi sekavan paniikkipuhelun, niin yrittäisin lähteä paikan päälle, jos en saisi hänen lapsiinsa yhteyttä.
Ilmoitan tilanteesta päivystävään sosiaalihuoltoon ja varmistan, että saa avun perille.. Ottavat vanhuksen huostaan ja holhoukseen, jos ei selviä. Tai auttavat selviämään eli kantavat vajasta tarpeeksi polttopuita sisälle, lämmittävät uunia yms. kunnes viat on saatu korjattua.