Ylipainoisen raskaus, synnytyspelko ja sektio
Onko muille ylipainoisille odottaville tehty sektiota? Voisin kuvitella, että sitä ei todellakaan suositella, varmaan riskit ovat suuremmat kuin hoikan/normaalipainoisen ihmisen. Nahkaa kun on enemmän ja paksummalti. Onko parantunut hyvin vai onko tullut ongelmia?
Itselläni on kuitenkin vauvakuume ja on hieman ylipainoa. Ensinnäkin pelkään, että mitä jos en tulisikaan raskaaksi enää (olen tehnyt abortin n. 5 v sitten) ja sitten toisena että jos sattuisin tulemaan raskaaksi, niin miten ihmeessä sen synnytyksen kestäisin.
Abortti kun tehtiin, supistukset olivat kauheita (oli lääkkeellinen keskeytys), lopulta kun huusin kivusta, niin lääkäri tuikkasi morfiinia, joten nukuin lopulta sen koko ajan mikä oli sen päivän pelastus (normaalit särkylääkkeet eivät auttaneet). Nyt pelkään, että synnytyksessä kivut ovat vielä pahemmat.
Sitten olen aina ollut hyvin seksuaalinen ihminen, pahin pelko melkein onkin että jos alapää kovin lörpsähtää tai tulee pahoja repeämiä ja pukamia, seksi ei tunnu miltään ja sen myötä menee myös itsetunto! Se on melkeinpä pahinta, mitä voisi sattua.. ja olen melko varma, että itselleni juuri niin kävisi!
Nykyisin ilmeisesti kuitenkin saa tuon sektion synnytyspelon vuoksi? Olisin siitä kiinnostunut saako sen helposti ja miten on sujuneet myöhemmät raskaudet.. Ja kaikkea mitä vain voi tähän asiaan liittyä!
Kommentit (8)
kuitenkin kertoa myös "parempi" syy sektiolle kuin seksuaalisuuden menetys, sillä ei varmasti anna sektiota.
Minä itse olen ylipainoinen, BMI 32. Ja tämän lapsen mikä on tulossa aion synnyttää sektiolla, muuhun en tyydy. Neuvolassa eivät ottaneet vakavasti ja sanoivat vaan että kaikkihan pelkäävät. Onneksi neuvola vaihtuu minulla nyt ja jos siellä ei vakavasti oteta niin menen sitten yksityiselle.
En tiedä mitä riskejä ylipainosta on, mutta tiedän myös yhden äidin joka on tosi reilusti ylipainoinen (50kg ylipainoa) ja hänelle tehtiin sektio, hyvin on parantunut siitä.
Ekan sektion aikaan painoin jotain 93kg, tokan jotain 110kg ja kolmannessa varmaan lähemmäs 120kg. Hyvin sujuivat kaikki, toipuminen oli nopeaa. Särkylääkkeitä ei tarvittu kotona. Viikko leikkauksen jälkeen pystyin kysymään "mikä leikkaus, onko minulle tehty jokin leikkaus".
Ekan, kohtuun kuolleen täysiaikaisen, synnytin alateitse ja se oli hirveä kokemus. Sektiot olivat ihania - ehkä siksi, kun ne tulivat omasta halusta.
takana sekä sektio että alatiesynnytys ja oon ehdottomasti sitä mieltä, että alatiesynnytys on "parempi" tapa.
Esikoinen oli aikanaan perätilassa ja lapsivettä niin vähän, että kiireellisesti leikattiin.
Olin kauan kipee ja haavaa piti vielä kotona varoo etc.
Mikä siinä synnytyksessä pelottaa?
olet varmasti ihan eri mietteissä sitten kun sinulla on vauva.
yrittää vähän pudottaa painoa jo nyt, jos ylipaino + raskaus + synnytys sinua arveluttaa. Peräpukamiin on hoito ja lihakset saa treenattua kuntoon synnytyksen jälkeen. Olen synnyttänyt alakautta 3 lasta, eikä tuo pillu nyt niin kauhealta näytä. Seksielämämme on vilkasta ja tyydyttävää :)
Anna palaa vaan!
ylipainoiselle se suurin riski. Vaan se että ylipäänsä selviää hengissä niin suuresta leikkauksta. Ylipainoisella on moninkertainen riski saada kesken leikkauksen keuhkoveritulppa ja se on menoa. Yksi rv 34+2 ja BMI 46 enkä suostu sektioon ellei lapsi ole vaarassa alatiesynnytyksessä.
että alapää löystyy sektiossakin, kun se löysääjä ei ole se synnytys vaan raskaus, joka löysää kohdunpohjan lihakset. Samoin pukamat saat myös (taasen raskaus, ei synnytys). Ja sektio EI ole kivutonta, kärsit vaan ne helevetin tuskat siinä vaiheessa, kun on vauva hoidettavana samaan aikaan. Ja eipä se sektioarpikaan mikään alavatsan kaunistus oo.. nimim. kolme sektiota takana
Mä olen aika tavalla ylipainoinen 168cm/100kg ja mulle on tehty 3 sektiota. Viimeisin viime viikon tiistaina :D.
Kaikki mennyt tosi hyvin, eikä mitään ongelmia ole ollut. Tämä viimeinen vauvani painoin 4.7kg, mutta mulla on myös 1 tyypin diabetes, joka vaikutti tuohon kokoon...
Sektiot menneet erittäin helposti ja parantuminen tapahtunut normaaliaikaan. Kipuja ei ole kertaakaan ollut pahasti, ihan panadolilla ja buranalla olen pärjännyt laitoksella. Tällä kertaa tosin oli jälkisupistuksia aika tavalla, mutta nekin kestivät vain pari tuntia....
Näin sektion jälkeen kun tuo maha alkaa roikkua vauvan jälkeen, on vain tärkeää, että haavaa huuhtelee 2 kertaa päivässä (mahtava tilaisuus päästä likoamaan suihkuun luvan kanssa kaksi kertaa päivässä ;)....) ja antaa ilmakylpyjä aina kuin mahdollista.
Mulla maha oli viimeisilläni sen näköinen, kuin olisin nielaissut kaksi rantapalloa, joten nyt tuota löysää nahkaa on aika paljon... tosin sekin on jo lähtenyt kutistumaan tosi hienosti, ja painokin pudonnut 5kg alle lähtöpainon :D.
Onkin tärkeää, että kun antaa ilmakylpyjä, että koko haava saa ilmaa.
Ei siinä oikeastaan muuta! tsemppiä kovasti sulle. Älä vauantekoa lykkää sen takia, että huolehdit siitä, miten sektio ylipainoiselle sopii.. ihan hyvin se sopii :D!