Ahdistukseen 5-htp? Kokemuksia?
Onko kenelläkään kokemuksia 5-htp -luontaistuotteesta ahdistuksen hoidossa?
Kommentit (42)
Mikä edes on serotoniinin takaisinoton estäjä, srri? Lumelääke tajuttomin sivuvaikutuksin.
Kannattaa ottaa noita muita aivobuustereitakin vain kuureina. L-teaniini on turvallinen samoin avena sativa, kauranversouute.
Vierailija kirjoitti:
Mikä edes on serotoniinin takaisinoton estäjä, srri? Lumelääke tajuttomin sivuvaikutuksin.
Kannattaa ottaa noita muita aivobuustereitakin vain kuureina. L-teaniini on turvallinen samoin avena sativa, kauranversouute.
Avaatko vähän tieteellistä lähdettä tähän? Mikään blogikirjoitus ei kelpaa.
Lisäksi, tuo 5-HTP on kiellettyjen aineiden listalla eli voi tulla kutsu Tulliin ja sanktioita jos tilailette netistä. Tästä kannattaa olla tietoinen. Sama koskee (tai ainakin koski) mm. 4-5mg melatoniineja.
Täälläkin saa 5mg melatoniinia apteekista. Laitatko lähdettä, miksi ulkomailta ei saisi tilata?
Höpöhöpö. 5htp tuotteita myydään ihan luontaistuotekaupoissa ja netissä. Ei tule tullilta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriltä. Se on Suomessa lääkeaine.
Jos reseptille saa niin oikein hyvä, mutta muuten paskanmarjat, vaan netistä senkun tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Hehe SRRI xDD
ei auta ollenkaan, mutta niille joille menee plasebot täydestä,niin oikein hyvä
Mulle auttoi, mutta sama sivuvaikutus kuin ssri:llä, aloin lihoa heti.
Mihin aikaan tää kannattaa ottaa? Vai illoin aamuin?
Aiheuttaako riippuvuutta? Mulle SSRI ei toiminut ollenkaan, heti kun lääkkeen teho lakkasi päivän päätteeksi niin tuli aivan järkyttävät vierotusoireet (eli lääkärien sanoin "aloitusoireet"). Ehkä ne olis menny ohi vähitellen mutta en vaan pystynyt siihen.
Niinhän ne aiheuttaakin. Juuri tästä johtuu se, että osalla on SSRI-lääkkeitä käyttäessä aivan zombi olo eikä mikään tunnu miltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurpitsansiemenissä on myös tryptofaania, josta elimistä siis valmistaa serotoniinia. Serotoniini on aivojen välittäjäaina joka aiheuttaa "tyytyväisen" mielentilan, eli siis käytännössä torjuu ahdistuneisuutta.
myös soijarouheessa on tryptofaania ja myös juustossa :)
Olen nyt juonut soijajuomaa 2 vuotta. Olo on parempi.
Jos on tarpeeksi ahdistunut, siinä ei auta kuin nuijanukutus.
Eräästä juuresta ruohon saa näitä nappeja. Joillakin vaikuttaa, toisilla ei.
Luonnon masennuslääke (Restilen) - https://tonzes.com/deprfi.htm Olen ollut uniongelmainen ja ajoittain masentunut jo esiteinistä asti. Ystäväni suosituksesta päätin kokeilla Restilen-valmistetta ja olen ollut todella tyytyväinen. Unenlaatu on parantunut enkä ahdistu enää yhtä herkästi. Käytän tuotetta ensisijaisesti masennuksen ennaltaehkäisyyn.
Tryptofaania PN 5htp:n esiaste. Ja 5htp on serotoniinin esiaste ja pääsee paljon helpommin elimistöön/aivoihin.
Eikö silloin myös perinteiset mielialalääkkeet (ssri) saattaisi aiheuttaa tämän saman ilmiön ja epätasapainon kehossa? Eli että lisääntynyt serotoniini alkaa ”kilpailla” dopamiinin kanssa. 🤔