Auttakaa mua valitsemaan vanhempainraha!
Vaihtoehto A)
Haen päivärahaa verotuksessa vuonna 2007 todetun ja palkkakertoimella korotetun 26220,91 euron työtulon perusteella.
Vaihtoehto B)
Haen päivärahaa etuuden alkamista edeltävien kuuden kuukauden
* Verotuksessa todettua työtuloa 20 % suurempi työtulosi olisi 31465,09 euroa vuodessa.
Siis häh, kumpi nyt sitten kannattaa ottaa?
Kommentit (30)
Kelassa laittavat viimeisen verotuksen, jos ei erikseen hae tuota toista.
Jos ovat niin päiväraha lasketaan sen mukaan, jos eivät ole (vaan nousu on esim. 18%) niin saat päivärahan vuoden 2007 tulojen mukaan.
Kannattaa siis täyttää molemmat kohdat ja virkailija sitten valitsee kumman mukaan saat päivärahasi.
Jos uudet tulot eivät olekaan sitä 20% korkeammat niin saat vaihtoehdon A.
Pistät sinne ensin tuon 2007 tulon, ja lasket mitä sillä saisit.
Sitten pistät viimeisen 6 kk tulon, ja laske mitä sillä saisit.
Ei kun joo, tsekkasin palkkakuitista vuoden 2008 tulot ja ne oli 33042,69 e. Eli kannattaa siis valita toi B-vaihtoehto.
ratkaisevasti,aiotko hankkia lisää lapsia jatkossa.jos et niin valitse b.jos aiot hankkia niin että toiseksi nuorimmainen on alle 3vuotias kun vauva syntyy. silloin valitse a.
Eli jos sulla jatkossa tulee lapsia niin että seuraava on alle 3 vuotias niin sun tulosi tulee pysymään samana. Valitse kohta silloin a.
jos luulet että tämä lapsi on ainoa eikä tule lapsia enää,valitse b.jos tulet sen jälkeen toisiin ajatuksiin lapsien suhteen,sulla tippuu vanhempainraha minimiin jos edellinen lapsi on alle 3 vuotias kun vauva syntyy.ja et ole sillä välissä ollut töissä.
Jos edellinen lapsi on alle 3-vuotias uuden syntyessä eikä töissä käydä välillä niin saa ihan sen saman rahan kuin aikaisemmasta lapsestakin ihan siitä riippumatta minkä tulojen mukaan on äitiysrahaa hakenut.
ratkaisevasti,aiotko hankkia lisää lapsia jatkossa.jos et niin valitse b.jos aiot hankkia niin että toiseksi nuorimmainen on alle 3vuotias kun vauva syntyy. silloin valitse a.
Eli jos sulla jatkossa tulee lapsia niin että seuraava on alle 3 vuotias niin sun tulosi tulee pysymään samana. Valitse kohta silloin a.
jos luulet että tämä lapsi on ainoa eikä tule lapsia enää,valitse b.jos tulet sen jälkeen toisiin ajatuksiin lapsien suhteen,sulla tippuu vanhempainraha minimiin jos edellinen lapsi on alle 3 vuotias kun vauva syntyy.ja et ole sillä välissä ollut töissä.
Kelan sivut kertovat nimittäin näin:
Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä. Tällöin seuraavan lapsesi lasketun ajan tulee olla ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta. Samoin adoptiovanhemmat voivat saada päivärahan edellisen mukaan, jos adoptiolapsi otetaan hoitoon ennen kuin edellisen adoptiolapsen hoitoon ottamisesta on kulunut 3 vuotta.
Kun edellisen vanhempainrahan perusteena ollutta työtuloa käytetään myös uuden vanhempainrahan perusteena, työtulo tarkistetaan päivärahaoikeuden alkamisvuoden ja edellisen vuoden palkkakertoimien suhteessa. Vaikka työtulo on molemmissa vanhempainpäivärahoissa sama, päivärahan määrä saattaa vaihtua.
vaihtoehdot.Kelalta vielä otin selvää. otin sitten tuon pienemmän kun tiesin että haluan lisää lapsia. t. 9
puhelimitse asian kun kysyin silloin kun se oli mulla ajankohtaista.soittakaa ja kysykää kelalta itse. näin mulle sanottiin. t.9
toivottavasti saatte sotkusta selvää
puhelimitse asian kun kysyin silloin kun se oli mulla ajankohtaista.soittakaa ja kysykää kelalta itse. näin mulle sanottiin. t.9
Jos tällaista tietoa olet saanut, niin metsään on mennyt ja pahasti.
sille en voi mitään jos mulle on neuvottu väärin. t.9
eli mikäli edellinen lapsi on alle 3 vuotias kun seuraavan l.a. on niin silloin äitiys- ja vanhempainrahan laskemisessa käytetään samoja tuloja mitä käytettiin tämän aikaisemman lapsen etuisuuksia laskettaessa. Sillä mitä nämä tulot ovat, siis viimeinen vahvistettu verotus vai 6 kk:n työtulot, ei ole mitään väliä.
sille en voi mitään jos mulle on neuvottu väärin. t.9
Kun nehän kannattaa hakea sen viimeisen 6kk:n mukaan, kun maksavat joka tapauksessa parempien tulojen mukaan, eli ei ole mitään haittaa vaikkei ne viimeisen 6kk:n tulot olisikaan isommat. Ja sen saman rahan saa jos uusi laskettuaika on ennen kuin edellinen täyttää kolme. Ei todellakaan tipu minimipäivärahalle. Mutta jos laskettuaika on päivän 3-vuotis synttäreiden jälkeen niin tippuu, ellet sitten ole ollut välissä töissä.
Näin pitkä ketju ja kukaan ei ole vielä kommentoinut että onpa huono palkka, kannattaisi pysyä töissä ja edetä urallaan vielä ennenkuin hankkii lapsia?!
ja laittavat sen mukaan, kummalla tulee isompi päiväraha.