Kaipaisin kommetteja harvinaisista nimistä
Tai ei kaikki nyt niin harvinaisia ole mutta kommentoikaa:
Jos näet nimen Rina sanotko sen yhdellä vai kahdella iillä?
Sekoittaako mielestäsi nimen Maura liian helposti Lauraan?
Onko Elle nousussa tai yleistymässä oleva nimi (kastettu tänä vuonna 33)?
Kumpi on parempi Verna vai Verla?
Onko Verla hankala/väännetyn kuuloinen nimi?
Olen kiitollinen mielipiteistä ja kommentoin itsekin heti kun kerkiän =)
Kommentit (12)
Rina- nimen sanoisin varmaan Riina....olen sen verran "maalainen". Mutta yleensä kyllä kysyn ihmisiltä, kuinka haluavat nimen lausuttavan esim. Rosa-Roosa, Julia-Juulia ja kunnioitan sitä. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät muka "opi" että Julia lausutaan Julia, eikä Juulia...siis tyyliin täti-ihmiset jotka aina onnittelee pikku-Juuliaa, vaikka oikeasti Julia...
Maura- hmmm...ennemmin sekoittaisin sen pojan nimeen Mauri, kuin Lauraan. Aika vieras nimi mulle, mutta kun makustelee, niin aikas kiva....r hieman sorahtaa, ehkä siksi hieman vierastan...
Malva on samantyyppinen nimi ilman ärrää ;)
Elle- saattaisi vaikka olla nousevia nimiä...vrt. Ellen ja Ella, jotka ovat pitkään kiikkuneet listoilla
Verna / Verla - mielestäni Verna on kauniimpi. Verla on aika hankala lausua, meinaa mennä kieli solmuun
Rina - En muista koskaan nähneeni tätä nimeä, ja tietämättä lausuisin sen varmaankin pitkänä?
Maura - ei mulla missään nimessä mene sekaisin Lauran kanssa, koska tunnen kaksikin Mauraa (molemmat irlantilaisia). Englanniksi nimi lausutaan 'moora'. Kaunis! :o)
Elle - on varmaan nousussa.. enkä ymmärrä miksi ? :o/ En valitettavasti pidä yhtään tästä nimestä. Elle on ranskaa ja tarkoittaa hän (naisesta). Myös miespuolista ranskankielistä sanaa henkilöstä, Il, on annettu Suomessa mutta huomattavasti vähemmän kuin Elleä (Il 3m, 1n. Elle 1396n joista 342 viimeisen 8,5 vuoden aikana).
Verna ja Verla - pidän molemmista tosi paljon!! Verla on näistä huomattavasti harvinaisempi (6n, Verna on vanha nimi ja nimi on annettu 1268 kertaa, ensimmäiset satakunta jo ennen 1900 lukua!). Todella kauniita nimiä molemmat minusta, ei hankalia!
Näistä tuli mieleen vielä muutama 'samanoloinen' kaunis nimi:
Verena (75n)
Perla (18n) ja
Merle, joka on niin ihana, että voisin antaa omalleni! Merle nimen on Suomessa saanut 173n.
Rina sanoisin yhdellä iillä, koska Suomessa yleensä lausutaan kuten kirjoitetaan, mutta jos kyse ois ruotsinkielisestä perheestä, niin sitten ääntäisin kahdella iillä. Samoin menettelisin esim. nimien Sina, Tina, Mina ja Lina kohdalla.
Ei Maurasta Laura tule mieleen, mutta Mauri kylläkin. Mulle tulis kyl mieleen kysyä, että äännetäänkö tuo Maura vai Moora.
En usko, että Ellestä mikään kovin suosittu muotinimi koskaan tulee, vaikka yleistymään päin olisikin.
Verna on mielestäni paremman kuuloinen kuin Verla, tosin kumpikaan ei kauheesti mua miellytä. Verla saattaisi olla aika hankala lapselle lausua.
*Lausuisin "Riina" (samoin kuin oma nimeni kirjoitetaan Ida, mutta lausutaan Iida)
* en sekoittaisi Lauraan, mutta kuten joku muukin sanoi, tulisi mieleen Mauri :(
* Elle on aivan ihana nimi! En yhtään ihmettelisi vaikka se yleistyisikin...
* Verna on parempi. En osaa edes sanoa Verlaa :D ja siitä tulee mieleen Serla.
Oon yllättynyt että Rinan sanoisi lähes kaikki pitkänä ja se vaikuttaa kyllä vahvasti valintaani. Tahtoisin siis että se lausutaan yhdellä.
Maura ja Mauri yhteys myös yllätti enkä ollut tullut ajatelleeksi Moora- tapaa lausua...Hmm. Pitää miettiä sitä vielä.
Verna on ehkä itsestänikin parempi vaihtoehto vaikka yleisempi. Olen käynyt itse Verlassa eli tiedän puuteollisuusyhteyden =)
Ellen yleistyminen ei huvittaisi mutta pidän nimestä hurjasti.
Entä Isla? Luuletteko että muotinimeksi nousisi..eli että olisiko jopa pelko että alkaa tarhassa olla useita Isloja ?
Kyseessähän on tosi uusi nimi...
Jos perheessä on Aada kahdella aalla kirjoittaisitko Erinin kahdella vai yhdellä eellä?
Kiitos taas etukäteen!
piti vielä kommentoida nimiehdotuksia.
verena on mun makuun liian pitkä ja Merle on musta liiankin erikoinen. Perla sen sijaan on tosi söötti nimi. sitä pitää harkita.
sori isojen kirjaimien uupuminen. nimetön vauva vie toisen käden =)
Saa ehdottaa, jos jaksaa tollaisia suht erikoisia tai harvinaisia nimiä, jos jaksaa. Mx 5 kirjaimisia.
Mulla on ollu ope jonka nimi oli Orpa (19 n)..tuli mieleen näistä r-nimistä, Merle, Verla jne.
Siru 962n
Rilla 61n
Sirre 2n
Opri 77n
Elea 68n
Iira 162n
Nori 2n
Nora 2186n
Noria 2n
Iria 20n
Ennea 5n
Irena 222n
Mirea 3n
Miria 18n
Mirla 3n
Mirra 4n
Miira 329n
Manna 40n
Meria 17n
Sinna 319n
Seera 26n
Saili 59n
Sonia 324n
mutta kivoja nimiä. Maura on yleinen espanjalainen sukunimi. Onko se pojan nimi? Rinasta tulee mieleen se kiinnijäänyt mafioso, pitkänä lausutaan/lausuisin. Verna ja Verla kuulostavat hivenen omituisilta.
Rina: Sanoisin tämän nimen ehottomasti yhdellä I:llä, minun korvaani kuullostaa kauniimmalta silleen.
Maura: Ehkä sekottuu mielestäni liikaa Lauraan.
Elle: Nousussa, ihan uusi nimi minulle, kaunis nimi.
Verna/Verla: Tykkään nimestä Verna enemmän ja se on paljon helpompi lausuakkin :)
Onassis, hyviä kysymyksiä!
- Itse lausuisin Rinan Rinana, koska yleensä nimi lausutaan niin kuin se kirjoitetaan. Silti monet lausuvat sen varmasti pitkänä. Tämä johtuu sitä, että lausumismalli otetaan Ninasta: Ninahan on peräisin ruotsin kielestä ja lausutaan siksi pitkällä i:llä.
- Mauraa en minäkään sekoita Lauraan saati Mauriin, koska jokaisella nimellä on olemassa lähinimi, joka eroaa vain yhdellä kirjaimella. Kaikilla nimillä on siis sekaantumisen riski (joillain isompi, joillain pienempi). Tuo Abacon mainitsema näkökulma oli hyvä: koska nimi on vierasperäinen, moni saattaa ääntää sen "Moorana".
- Elle on tosiaan ranskaksi "hän", joten ranskankielisten kanssa saattaa tulla omituisia tilanteita. Ranskahan on yksi maailman valtakielistä, joten asiaa kannattaa pohtia kriittisesti. Sen sijaan voisi pohtia Elleniä, joka tosin on yleistymässä hyvää vauhtia.
- Vernasta ja Verlasta pidän kyllä, mutta itselleni rl-yhdistelmä on vaikea lausua. Se johtuu siitä, että nuo äänteet muodostetaan suussa lähekkäin. (Esimerkiksi monessa itämaisessa kielessä r ja l ovat lähes sama asia, joten he lausuvat rl-yhdistelmän joko rr tai ll.) Verna on yleistynyt melko paljon, ja siitä voi tulla yksi valtanimistä lähivuosina.
- Kuinka olisi muuten Vella? Se lienee tosin yleistymässä, mutta ennustaisin sille buumia vasta 3-4 vuoden päähän, joten sinun lapsellesi ei tulisi samannimisiä luokkakavereita kovin helposti. :)
- Toinen harvinainen tytön nimi voisi olla Vette. Se rinnastuu nimeen Mette, ja toisaalta se voi olla myös lyhenne Corvette-automerkistä.
Hauskoja puuhahetkiä käärön kanssa! :)
Meidän vauva saa nimen lauantaina ja se on nyt päätetty. Tulee se lyhyt nimi kahdella vokaalilla (ei kuitenkaan Neea. Eikä siskokaan ole Aada mutta niiden kuuloiset nimet ;) )
Ellen on ihana mutta käytössä jo toisena nimenä siskolla.
Vellaa harkitsin mutta mies ei tykännyt yhtään. Vette tuntuu pojan nimeltä. Tiedän yhden pojan, jonka toinen nimi on Vette. Varmaan toi Corvette-yhteyskin vaikuttaa aika vahvasti vaikka onkin lähellä Metteä.
Rina - sanoisin kahdella ii:llä tai ainakin pidemmällä kuin yhdellä
Maura Laura - täysin eri nimet, ei sekotu
Elle -veikkaan, että nousussa tai ei ainakaan laskussa. Moni varmaan vierastaa Ellen nimen suomenkielen merkitystä ja laittaa sen sijaan Elle-nimen
Verna ja Verla - Minun suussa jälkimmäinen on helpompi sanoa, Verna on ollut jotenkin hankala. Verlassa on taustalla suomalainen puuteollisuus. Kai tiesit sen? Joten on ihan olemassa oleva nimi.