Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäiselle antaisit ulos junioripuukon?

Vierailija
06.07.2009 |

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vähän riippuu lapsen "tolkullisuudesta" ja siitäkin, että mikä on "ulos". Jos kyseessä on mökkipiha tai lasten leikkipuisto lähiössä, niin pikkuisen eri asia.

Meillä on ollut pojalla oma junnupuukko muistaakseni 7-8v lähtien. On leikannut terävällä veitsellä keittiössä 4v alkaen.

Vierailija
2/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman tiukkaa valvontaa en antais lapselle kuin reilusti kouluikäisenä. Omassa perheessäni on tapaus, jossa lapsi vahingossa puhkaisi silmänsä sen aikaisella junioripuukolla, ja on siis puoliksi sokea koko loppuelämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi mitään tilannetta, jossa lapsi tarvitsisi puukkoa ilman aikuista tapahtuviin leikkeihin. Sitä paitsi sehän siinä vuolemisessa tms. on hauskaa, että tehdään yhdessä aikuisen kanssa juttuja.

Vierailija
4/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin Suomea tälläistä harrastetaan. Kaupunkilaisena en ole moisesta kuullutkaan. : o

Minä en kyllä antaisi minkäänlaista puukkoa yhdellekään lapselle, ellei olisi aikuinen KOKO AJAN valvomassa. Olkoon lapsi vaikka 10 tai 15 vee, ihan sama.

Vierailija
5/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä ainakin annetaan. Paljasjalkainen stadilainen olen jo toisessa sukupolvessa ja asutaan kehä ykkösen sisäpuolella.

Vierailija
6/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain itse pienenä puukon, olin silloin 5-vuotias. Sain käyttää sitä pihallakin, yleensä siinä oli isä mukana mutta ei ollut koko ajan vieressä kyttäämäässä ja saattoi käydä sisälläkin. Vähän myöhemmin puukon käyttöä ei enää vahdittu kun huomasivat että käytän sitä järkevästi.

Ennen kun sain tehdä sillä mitään, isä opetti miten sitä käytetään ja kertoi säännöt mitä pitää aina noudattaa.

Lapsen rauhallisuudesta riippuen olisin samanikäiselle itsekin valmis antamaan pienen puukon

Vierailija
7/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tervettä meininkiä teillä...

Vierailija
8/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoveli sai ensipuukon kouluikäisenä, pikkuveli 6v sai alkukesästä. Nyt harjoitellaan pienemmän kanssa aikuisen valvonnassa perusasioita, mutta kunhan taidot karttuu niin siitä vaan näpertämänään. Kerrostalon pihalle en anna kuin nyt harjoittelun merkeissä, puukon kanto julkisella paikalla on muutenkin kieletty, mutta metsään vaelluksille ja mökille saa nyt jo mukaan. Olimme kesäkuun lopulla vaeltamassa viikonlopun ja pojalla oli puukko vyöllä niin kuin kaikilla muillakin. Viikonpäästä taas pariksi viikoksi eräretkeilyyn ja puukko kulkee vyöllä ja omat makkarakeppinsä saa vuolla ihan itse. Poika on muuten ylpeä niin puukosta kuin luvasta sen käyttämiseenkin.

Partiossa muuten aloitetaan 7v ikäisistä sudenpennuista puukon käytön asillinen opetus ja siitä pitäen se kuuluu leirivarustuksiin.

T: partiolainen

Vierailija
9/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkeä on jo vähän päässä ja lapsi puukkoa johonkin yksin pihalla tarvitsee, eli varmaankin lähempänä 10 vuotta. Meillä 15-vuotiaan puukonkäyttöä ei valvota ja hän kelpaa jo 6-vuotiaankin puukonkäytön valvojaksi, jos kuitenkin aikuisia on jossain lähistöllä. 6-vuotias tosiaan veistelee joko vanhempien, muiden aikuisten tai isoveljen valvonnassa.

Ja samoin kuin 9:llä, meillä 6-vuotias saa eräretkillä yms. kantaa itse puukkoaan kuten muutkin, mutta käyttöä tosiaan vielä valvotaan tarkasti.

Vierailija
10/10 |
06.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puukko on siis työkalu ja tietysti lapselle pitää tehdä selväksi sen käyttötarkoitus ja säännöt. Jos sääntöjä rikotaa, puukko joutuu välittömästi huilille. Lakia pitää myös noudattaa eli julkisella paikalla ei kanneta teräasetta. Meillä puukot on vyöllä metsässä, mutta kun palataan sivistyksen pariin, niin isäntää myöten ne riisutaan pois.

Järkikäteen tässäkin asiassa!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi