Miksi tätittelette kaikki naisia lapsillenne?
Minusta epäkohteliasta puhua esim. 18-vuotiaan kuulleen, että "siellä on täti". Alle 40-vuotiaista ei ainakaan tulisi käyttää sitä sanaa vaan vaikkapa nainen ja nuoremmasta tyttö.
Kommentit (54)
Myyjänä kuulen usein, kun - yleensä keski-ikäinen tai vähän vanhempi mies- huutelee "tyttöä" paikalle! Argh! Ja olen siis 37v! Silloin se on jotenkin halventavaa.."TYTTÖ HOI!"
Lapsille mekin sanomme "täti" yleensä.. tai tyttö, mutta silloin on todellakin oltava nuori nainen kyseessä..
tämä henkilö kuulee itse. Lapselle sen sijaan joutuu aika useinkin ohjeistamaan toisten kuullen.
Mä en kyllä juurikaan käytä täti-sanaa, yleensä tulee ilmaistua asiat niin ettei tarvi eritellä kenestä on kyse. Eli en sano että väistä tätiä tai anna rahat myyjälle vaan jotain tyyliin, Väistäpäs, älä kävele muita päin, täällä on muitakin ihmisiä, nyt sun pitäisi maksaa. Jne.
tädittely eikä tytöttely ja ikää mulla on 30 v. Tai siinä tapauksessa tytöttely kyllä haittaa, jos tytöttelijä on joku vanhempi mies, joka huutelee sitä edellisenkin kirjoittajan mainitsemalla tavalla halventavasti.
Mä pyrin lapsille puhuessa käyttämään ilmaisuja myyjä, lääkäri jne. mutta sitten esim. kirjastossa sanoisin "kirjastotäti" ja neuvolassa "neuvolatäti" ja nekin koetaan varmaan negatiivisesti. Ei kyllä ois luontevaa sanoa lapselle kirjastossa "Anna kirjastokortti kirjastovirkailijalle" tai "Anna kirjastokortti naiselle", joten sanoisin "Anna kirjastokortti tädille/kirjastotädille".
Vaikka miehen kanssa puhuessa käytän tädin sijaan sanaa "nainen", se ei kuulosta luontevalta kun puhutaan lapsille. On myös muitakin sellaisia sanoja, joita käytetään aikuisten kesken, mutta lasten kanssa taas sitten muita sanoja. Vaikeimpia tapauksia ovat kyllä n. 15-20 v nuoret naiset tai nuoret miehet, jotka eivät ole ihan vielä tätejä/setiä mutta eivät enää tyttöjä/poikia.
(tai lääkärihän sä olet kuitenkin). Mä tosiaan sanon että tervehdihän Nico-Petteri kauniisti alan ammattilaista. No, N-P, ota nyt housuja las kun alan ammattilainen pyytää. No eihän se piikki sattunut kun alan ammattilainen sen sun pyllyyn tökkäs
Vieraiden ihmisten -siis ei-sukulaisten- tädittely ja sedittely on meillä ehdottoman kielletty asia. Itse olen täti ainoastaan sisareni lapselle, en kenellekään muulle. Kaupassa, neuvolassa, päiväkodissa jne. ei myöskään ole töissä "tätejä", vaan ihan alan ammattilaisia.
seisoskelis joku nainen ja sitten sanois lapselleen että varo vähän, väistä nyt alan ammattilaista!
Meidän lähikaupassa on töissä myyjiä, kassoja, jne. tietääkseni kukaan ei ole sukua Prismalle.
Perhelääkärimme taas on hoitanut kaikki lapseni syntymästä saakka ja meille ihan vaan Juha.
Terveisiä Dextraan.
(tai lääkärihän sä olet kuitenkin). Mä tosiaan sanon että tervehdihän Nico-Petteri kauniisti alan ammattilaista. No, N-P, ota nyt housuja las kun alan ammattilainen pyytää. No eihän se piikki sattunut kun alan ammattilainen sen sun pyllyyn tökkäs
Vieraiden ihmisten -siis ei-sukulaisten- tädittely ja sedittely on meillä ehdottoman kielletty asia. Itse olen täti ainoastaan sisareni lapselle, en kenellekään muulle. Kaupassa, neuvolassa, päiväkodissa jne. ei myöskään ole töissä "tätejä", vaan ihan alan ammattilaisia.
Ihan vain siksi että tiedän sen ärsyttävän. naapuria sanotaan naapurin-sedäksi, tutut ovat Aino-täti, Minna-täti jne.
muutamalla työntekijällä on t-paidat joissa lukee "Kirjastotäti" (myös miehillä).
Ja tytöttely on ärsyttävyyden huippu.
ja täti kuuluu ehdottomasti noihin lässytys-sanoihin. en puhu aikuisillekaan tädeistä. lapsille käytän sanoja nainen ja mies. jos joku mua erehtyy tätittelemään niin saa kyllä kuulla kunniansa!
ja kokemusta on... Ei, kyllä se nyt vaan niin menee, että nainen on täti ja mies on setä... Voishan sitä sanoa vaikka ukko ja akkakin, mutta ei kovin kivalta kuulostaisi...
ja täti kuuluu ehdottomasti noihin lässytys-sanoihin. en puhu aikuisillekaan tädeistä. lapsille käytän sanoja nainen ja mies. jos joku mua erehtyy tätittelemään niin saa kyllä kuulla kunniansa!
Pelottaa oikein... Sinut jos nään niin taidanpa sanoa, että tossa menee tollanen ämmä... Oisko se hyvä?
Mitäs jos ajattelisit niin, että ihmiset on erilaisia ja puhuvat vähän eri termeillä. Kukaan ei sinua halua loukata täti-sanalla. Älä ainakaan opeta lapsiasi kimpaantumaan moisista asioista :(
ärsyttää ihan suunnattomasti tytöttely..jotenkin tosi alentava.. en nyt tunne olevani mikään tyttö 24vuotiaana enää.. lähinnä jollekkin alle 15kesäselle ok:D