Miksi tätittelette kaikki naisia lapsillenne?
Minusta epäkohteliasta puhua esim. 18-vuotiaan kuulleen, että "siellä on täti". Alle 40-vuotiaista ei ainakaan tulisi käyttää sitä sanaa vaan vaikkapa nainen ja nuoremmasta tyttö.
Kommentit (54)
tuskin sillä on lapselle merkitystä miksi kutsua tuntematonta.
varo, joku eukko tulee sun takaa
kierrähän tuo muori
varo tuota pimua
jne..
Minä muuten tulin veljenpoikani tädiksi 5-vuotiaana. Eikö tässäkään tilanteessa saisi sanoa minua tädiksi, ap?
Setä = miespuolinen henkilö
Mielestäni täysin neutraali tapa ilmaista puhuttavan henkilön sukupuoli vrt englannin she ja he. Suomessa ei oikein ole muuta vastaavaa.
Rouva ja neiti voi mennä ristiin. Tyttöjä on sitten ne, joilla ikä ei riitä tädiksi.
nimitys naispuoleiselle ihmiselle.
Ikuisen nuoruuden kaipuussa olevat 30-vuotiaat siitä eniten hermostuu ja se on niille ihan oikein. Kipristää kivasti, ku joutuu tajuamaan, että ei enää ole 20v teinipimppa..
on vaikeaa.
Tutuista ihmisistä voi puhua lapselle etunimellä. Mutta kun pitää puhua ihmisestä, jonka nimeä en tiedä niin on vaikea keksiä mitä muutakaan sanaa käyttäisi. Esimerkiksi jos vieras ihminen antaa lapselle jotain ja ohjaan lasta sanomaan kiitos niin että on pakko käyttää ihmisestä jotain nimitystä: Täti yksinkertaisesti on luontevampi ilmaus kuin sanoa "Sanopa naiselle kiitos".
lapselle että anna sen kusipääteinin istua rauhassa ja päästä tuo tiukkapipo naapurin vanhapiika ensin hissiin kun se haisee niin pahasti kuselle.
Joku rouva on ihan muinaismuistosana. "Nainen" taas on ruma nimitys. Sellaiseksi nimittely olisi minusta erittäin kornia. voin tietysti alkaa nimitellä kaikkia tätejä muijiksi jos se helpottaa, nuoruudessani kun nimittelimme kaikkia tyttöjä sillä nimellä ;)
Ikää vähän päälle 20, eikä se mitenkään päivää piristä, kun täditellään :D
Ymmärrän, että tämä on melko vakiintunut, mutta silti aika hassu ilmaus. Olisiko paha käyttää pronominia "hän" tai perussanoja "mies" ja "nainen"? Neitiäkin olen kuullut, ja se kyllä piristää.
Ikää vähän päälle 20, eikä se mitenkään päivää piristä, kun täditellään :D Ymmärrän, että tämä on melko vakiintunut, mutta silti aika hassu ilmaus. Olisiko paha käyttää pronominia "hän" tai perussanoja "mies" ja "nainen"? Neitiäkin olen kuullut, ja se kyllä piristää.
"Anna hänen mennä ensin" on turhan kirjakielinen ilmaus puhekieleeni. En kyllä käytä termejä 'se' tai 'toi', ne kuulostavat taas turhan töykeiltä. 'Nainenkin' kalskahtaa turhan tylyltä.
Pysyn tädittelyssä ja sedittelyssä. Jos jotakuta ahdistaa, niin ei ole minun ongelmani. Ja minua saa vapaasti täditellä :) En saa siitä minkään sortin ikäkriisiä tai noloutta.
Naiset on lapsille tätejä ja miehet setiä. Mikä on ongelma?
Mä olen tullut tädiksi 2 päiväisenä. Tän mun siskonpojan kanssa aina naureskellaan asialle ja on muutkin vähän suut pyöreenä kun kerrotaan että, mä olen sen täti. Jos mua joku muu kutsuu tädiksi, niin so what? tätihän mä olen.
Annapa se lehti naiselle, niin nainen laittaa sen takaisin hyllyyn. Pyydäpä naiselta apua.
Minä sanon lapsille naisia tädeiksi ja miehiä sediksi. En ole keksinyt toimivampaakaan sanaa. "Hän" olisi hyvä, mutta ei jotenkin tosiaan istu puheeseen luontevasti.
Naapurin n. 80v mummua sanoin nimitin lapselle tädiksi. Tämä mummu sitten itse korjasi, että kyllä minä jo ihan mummu olen. Vierastin sanoa mummuksi, vaikka selkeesti oli jo ikäkäs näinen.
ei se täti mikään haukkumasana ole