Siis eikö aikuiset ihmiset tiedä mikä ero on laktoosi-intoleranssilla ja maitoallergialla?
Ja aihe vapaanhan piti olla oikea tohtoreiden ja maistereiden kokoontumispaikka! :D
En tiedä olisiko pitänyt itkeä, vai nauraa, kun luin tuota "mummo kilahti"-ketjua ja siellä ihmiset väittää ihan 100% faktana, että "sulla on maitoallergia, jos et pysty Hylaa syömään, kaikille laktoosi-intolerantikoille käy Hyla"
WHAAT?! :D :D
Kommentit (38)
En minäkään ole joka alan asiantuntija vaikka ihan AIKUINEN ihminen olenkin. Nämä allergiat kun eivät kosketa juurikaan omassa eikä työelämässäni. Tosin on yleissivistävää jotain tietää, mutta ihan turhaa aivokapasiteettiaan turvottaa "turhalla nippelitiedolla". Jos eteen tulee, että on tarpeen koko repertuaari ja terminologia opetella, niin sitten sen teen.
aina tiedä maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin eroa. Kokenut olen tämän monesti.
Monille laktoosi-intolerantikoille käy hyla, ja jos tuttavapiiriin kuuluu pelkästään sellaisia, niin väkisinhän sitä tulee sellainen kuva että laktoosi-intoleranssi tarkoittaa sitä että syödään hylaa.
Alan ammattilaiset, kuten kokit, keittäjät, lääkärit ja sairaanhoitajat ovat tietysti eri asia. Heidän toki täytyy tietää mistä on kyse.
[/quote]
Kun eivät välitä päivähoidossa, koulussa, sairaalassa...
Itse en ainankaan oleta, että kaikki olisivat tarkalleen tietoisia esim. keliakiasta. Miksi pitäisi? Itseäni ärsyttää erityisesti juuri ne allergikot jotka jauhavat allergioistaan ja olettavat kaikkien olevan asiasta täysin tietoisia ja valistuneita.
Eikä se ole tyhmyyttä, sillä kaikenlaisia allergioita ja sairauksia on niin monenlaisia ja tasoisia ettei niistä tarvitse mielestäni olla tarkalleen tietoinen ennen kuin asia sattuu omalle kohdalle. Vai tiedättekö tarkalleen miten tulee toimia epilepsiakohtauksen sattuessa? Entä silloin kun sokerit menevät alas? Tai mitä tarjota kun kylään tulee moniallergikko?
Itse ainakin kerron ihmisille tarkalleen mitä keliakiaa sekä laktoosi-intoleranssia sairastava lapseni voi ja ei voi syödä. MIelestäni se on tyhmyyttä jos oletan automaattisesti ihmisten tuntevan täydellisesti keliaakikon ruokavalion.
Alan ammattilaiset, kuten kokit, keittäjät, lääkärit ja sairaanhoitajat ovat tietysti eri asia. Heidän toki täytyy tietää mistä on kyse.
Muutimme juuri Suomeen ja edellisessä maassa ei ollut Hyla ym.tuotteita liittyen maitoon,mitä näyttää Suomen kauppojen hyllyt notkuvan!!
Meillä ei ole kenelläkään allergioita ja minulla ei ole todellakaan hajua mitä eroa noilla kaikilla on! Miksi minun pitäisi niitä nyt alkaa opettelemaan, jos jollakin on,oletan,että he sen myös sanovat meille tullessaan. Vai olettavatko ihmiset, että kaikki leivonnaiset on leivottu erikoisjuttuihin?
Meillä leivotaan kaikki tavalliseen maitoon ja tavalliseen viljaan, jos vieraille ei käy, onko se minun vikani jos en ole sitä etukäteen tiennyt?
Täytyy opetella leipomaan hyla,maidoton ja mitä kaikkea noita termejä onkaan, jos ilmestyy vieraita kenellä noita sairauksia on.
Mietin vain, että mistä nuo kaikki maidottomat ym.ovat Suomeen ilmaantuneet? Muistan lapsuudessani olleen vain hyla-tuotteita,nykyään on jos mitä maitojuomaa ym..
Ei tää musta mitään ydinfysiikkaa ole.
On olemassa allergioita, melkein mille vaan voi olla allerginen. Esim. sille maidolle tai viljoille. Allergia voi olla lievää, jolloin sitä tuotetta, jolle on allerginen, voi syödä vähän. Tai sitten allergia on pahana, jolloin ei voi syödä sitä tuotetta ollenkaan. Allergia on yksi yliherkkyyden muoto, mutta on olemassa muunkinlaisia yliherkkyyksiä.
Sitten on olemassa laktoosi-intoleranssi, jolloin ihminen ei voi syödä laktoosia, eli maitosokeria. Tätäkin on lievänä ja pahana. Jotkut syö vähän laktoosia (Hylaa ym.), jotkut ei ollenkaan. Jos laktoosi poistetaan tuotteesta (kuten laktoosittomassa maitojuomassa), sitä voi syödä.
Ja sitten on vielä se keliakia, jossa ihminen ei voi syödä gluteenia (joka on jonkin sortin valkuaisainetta), jota on joissakin viljatuotteissa. Käsittääkseni useimmilla keliaakikoilla keliakia on pahana, eli pyrkivät välttämään kokonaan gluteenia.
Eli tiivistettynä:
- yliherkkä, esim. allergikko, voi syödä vähän tai ei ollenkaan ruoka-ainetta, joka aiheuttaa reaktion
-laktoosi-intolerantikko sietää vähän tai ei ollenkaan laktoosia
-keliaakikko ei siedä gluteenia
Kokki kun olen ja koulussa kaikki käytiin läpi. Kokin töitä ei kyllä ole tarvinnut tehdä. Ainoastaan silloin tarvitsen noita tietoja kun tulee kylään joku jolla on ruoka-aine allergiaa tms.
ole kiltti ja hanki töitä kokkina! Sinua kaivataan!
suurtalouskeittiöihin tilataan vieläkin sitä imelää vähälaktoosista litkua. Miksi ei vain laktoositonta? Sitä kun kaikki intolerantikot voivat juoda.
Ei tulisi ainakaan tuon kanssa sekaannusta... lisäksi laktoositon maito maistuukin maidolle toisin kuin vähälak. moska.
ettei kaikki tavalliset ihmiset voi noita erottaa. Mutta tässähän tosiaan oli kyse siitä, ettei edes ravintoloissa, sairaaloissa tai päiväkodissa voi luottaa, että ruoka-alan ammattilaiset tekevät ruuat oikein. Mutta tietysti sekin on ymmärrettävää, ettei kaikki voi olla ammatissaan hyviä rautaisia tekijöitä.
Itselle nää jutut taas on tulleet niin tutuiksi, kun mun sukulaisissa on pahaa ja lievää laktoosi-intoleranssia ja miehen suvussa keliakiaa. Itse taas olen ollut allergiadieeteillä lapsen imetysaikana, kun kokeilin, jos lapsen iho olisi mennyt välttelyruokavalioilla paremmaksi. Mutta ei ollut vaikutusta eikä testeissäkään näy mitään, joten kaikkea syödään nykyisin. Mutta tuossa testaillessa tuli luettua kaupassa ainesosaluetteloita niin tarkkaan, että hyvin on jo kuvaa missä kaikessa on maitoproteiinia tai kananmunajauhetta (lähes kaikessa valmiissa), samoin selvisi gluteenittoman ja luontaisesti gluteenittoman ero.
Mutta ei tosiaan noita pakkausselosteita tule niin tarkkaan luettua ennen kuin on jokin omakohtainen tarve.
meidän perheessä ei ole kellään mitään allergiaa. Ei ole koskaan tarvinnut moisiin asioihin perehtyä.
Eikä siis kiinnosta muutenkaan.
suurtalouskeittiöissä, sairaaloissa, päiväkodeissa jne on niitä ihmisiä, joiden kouluttautumisen jälkeen (onko kaikilla edes koulutusta!!) on tullut kuvioihin mukaan paljon kaikenlaista huomioitavaa.. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana mm. keliakiadiagnoosit on lisääntyny huimasti ja sen seurauksena gluteenittoman tarjontakin. Samoin on maitoallergian ja laktoosi-intoleranssin kanssa. Jos työnantajakaan ei järjestä täydennyskoulutusta aiheeseen liittyen, ni on aika paljon vaadittu, että omalla kustannuksella, omalla ajalla opiskelee kaiken, mitä ruokasysteemeissä tulee uutta.
Siis tokihan asialleen, työlleen omistautunut ihminen ottaa ihan itse selvää, mutta jos miettii, mikä viidakko kaikkia erityisruokavalioita on, osa eettisin perustein, osa terveydellisin, osa jostain muusta syystä, ni onko kumma jos ei pysy perässä, eikä ihan kaikkea huomaa tarkistaa..
Ihan siis alle 30v:na kirjoitan. Ja muun alan ammattilaisena, suvussa tosin on erityisruokavaliolla olevia, samoin tuttavapiirissä, että sitä kautta tiedän paljon. Mutta siinä voi kääntää syyttävää sormea myös kuntasektorin päättäjien suuntaan, jos tarvittavaa lisäkoulutusta erityisruokavalioiden suhteen ei löydy. Ja toisaalta on niitäkin, jotka todellakin tuntuvat olevan nirsoja ja tekevän sen takia elämän hankalaksi. Mikä ei nyt tietenkään ole oikeutus leimata erityistarpeisia, mutta tekee siitä ehkä ymmärrettävämpää..
tilataan varmasti sitä mitä halvimmalla saa... säästöjä säästöjä joka paikassa. Ja koko suurtalouskeittiön ideahan on että valmistetaan suuria määriä samaa ruokaa. Erikoisannokset lisää kustannuksia.
Siis tokihan asialleen, työlleen omistautunut ihminen ottaa ihan itse selvää, mutta jos miettii, mikä viidakko kaikkia erityisruokavalioita on, osa eettisin perustein, osa terveydellisin, osa jostain muusta syystä, ni onko kumma jos ei pysy perässä, eikä ihan kaikkea huomaa tarkistaa..
eikö voisi edes vaivautua opettelemaan mistä on kyse näissä tappavissa sairauksissa/ongelmissa?
Ihan sama jos joku uskovainen tai kasvissyöjä syö possua, mutta jos sille vakavasti allerginen syö sitä, niin vähän pahempi juttu...
Opetelkaa edes ne pari yleistä: allergia, laktoosi-intoleranssi, keliakia. Menee varmaan 5 min. teidän arvokkaasta ajastanne.
Siis Pitääkö työnantajan aina maksaa ja järjestää koulutus? Eikö ihminen jo oman itsearvostuksensa takia päivitä tietojaan? Molemmat vanhempani ovat työskennelleet kunnan palveluksessa koko elinikänsä. Kyllä minä ainakin olen nähnyt, että sekä lääkärin ja opettajan on työuran aikana pitänyt vähintäin kuukausittain opetella ja tutkia uutta ilman palkkaa. Menisittekö itse lääkärille joka valmistui vuonna 1970, eikä olisi sen jälkeen mennyt kuin työnantajan järjestämille koulutuksille?
Ihan samaa olettaisin muiltakin työntekijöiltä...
Opetelkaa edes ne pari yleistä: allergia, laktoosi-intoleranssi, keliakia. Menee varmaan 5 min. teidän arvokkaasta ajastanne.
Keliakiaruokavaliosuositusten noudattaminen on on kyllä ihan viidakko ja vilja-allergikkojen sitten vielä monimutkaisempi. Esimerkiksi vehnästä tehty tärkkelyssiirappi sopii keliakiaa sairastaville, mutta ei vilja-allergikoille.
Mun mielestä on ihan kohtuutonta olettaa, että jokainen tietäisi tuollaisia nyansseja.
Keliaakikko
Olitte niin nopeita kirjoittamaan viestit väliin. =D