+++Syyskuun salaisuudet vk 22+++
Josko aloittelis uutta ketjua, kun ei vielä oo kukaan ehtinyt :D
Viikonloppu meni likkojen lenkillä tarpoessa ja vähän taisin katua koko hommaa, kun pääsin puoleen väliin. Pahoinvoinnin ja kaikkien muiden vaivojen takia, en oo paljon raskausaikana urheillut, joten melko rankkaa oli reissulla. No nyt se on ohi...
Mahdoinkohan jo laittaakin tonne edelliseen pinoon, että meilä kans ne Gessleinin swingit. Tosin odottavat vielä kaupassa noutoa.
Tahtoisin kovasti kans siihen 4D:hen, mutta mies ei halua tietää sukupuolta ja kokee sen turhaksi. No äippäpolilla vielä rv:lla 30 ultra. Lohduttaudun sillä.
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille :D
Mirrel ja Pähkinä 22+5
Kommentit (23)
mutta onneksi huomasin,että Mirrel oli aloittanut pinon :-).
Omaan napaan ei ihmeitä kuulu. Liitoskivut vaivaavat, välillä kovempina välillä vähän vähemmin. Vauva potkuttelee kovasti ja pesin vkonloppuna vaatteita, kun oli niin ihana ilma.
Löysin vanhempien vintiltä omia 70-luvun retropukuja :D ; vihreä-valkoraidallisen froteehaalarin,kietaisupuseron sekä potkarit 60 cm sekä puna-keltapallolliset potkarit. Oli aika veikeän näköisiä vaatteita ja ihan hyväkuntoisia, ei saumat kierrä eikä ole reikiä tai muita virheitä. Meidän isä sanoi,että kauheita vaatteita mutta musta ne on aika hellyttäviä :) ja meinaan niitä kyllä käyttääkin. Eikö nuo retrovaatteet ole kuuminta kamaa tällä hetkellä....
Maha kasvaa, paha olo on ruvennut välillä vaivaamaan - kuten nytkin. Tekisi mieli työntää sormet kurkkuun ja oksentaa. Paineista ei voi johtua, joten mistäköhän sitten lienee. Painaisiko tuo maha jo niin kovasti tuonne palleaan ja vatsalaukkuun,että tekee huonoa oloa. Vai pitäisikö soittaa neuvolaan?
Lähdetäään miehen kanssa vkonloppureissulle Vilnaan 5.6. Onko kukaan käynyt siellä? Millaista ruokaa tms....esimies kehui kovasti paikkaa, sanoi että paljon nähtävää ja mukava paikka muutenkin. Katsoin netistä että ensi vkonlopuksi sinne luvattu +26 ja ensi viikollekin tosi lämmintä - IHANAA! Jospa saisi vähän väriä näihin valkeisiin kasvoihin....
Mami + vauveli viikot vissiin 24
Mami 1974: minä olen myös ihmetellyt viikonlopun ajan, kun pahoinvointi on palannut. En nyt ihan oksentele, mutta on sellainen kumma öklötys. Onneksi menee ainakin minulla ohi näkkileivällä. Kaikki makea tuottaa heti huonon olon, jäätelökin jäi viikonloppuna syömättä (paha, paha juttu ;)
VaunuG: Uudet Ora Jovi Airit. Orasta on kokemusta 10 vuoden takaa, olin erittäin tyytyväinen kahden lapsen käytöllä. Uudet näyttävät tosi jämäköiltä ja sopivilta myös ensi talven(kin) lumille. Sitä meillä nimittäin varmasti riittää, entisiäkin on vielä jäljellä. Ehkäpä ennen juhannusta sulavat pois.
Nimistä: nimet sekä tytölle että pojalle ovat valmiina. Pojalle (joka ilmeisesti meille on tulossa) oli paljon vaikeampi löytää molempia vanhempia tyydyttävä nimi. Meillä mies on se, joka pitää näissä asioissa päänsä aika pitkälle (vaikka muuten onkin tossun alla, kjäh kjäh).
Massu kasvaa, on jo melkoinen pallo tuossa edessä.
t. massumamma ja toukkis 24+5.
Juu, pahoinvointia on täälläkin ja juuri viime viikolla mietin että mistähän tuo nyt johtuu. En olisi itse yhdistänyt sitä makean syöntiin, mutta voi tosiaan olla että se nyt ainakin vaikuttaa asiaan.
Liekö viikonlopun vähäuniset yöt vaikuttaneet asiaan, mutta nyt tuntuu että en pääse käyntiin sitten millään. Väsyttää ja tekisi mieli loikoilla vain koko ajan.. Plääh.
Onko muilla muuten sitä, että saunassa ei jaksa olla kauaa tai lämmin tekee huonon olon?
Mulla tää on edellisiltä kerroilta tuttua, enkä kyllä muutenkaan tykkää kovista löylyistä, mutta nyt tuntuu etten jaksa olla löylyssä sitäkään vähää mitä normaalisti. Lempeät löylyt ja pikkuhetki lauteilla riittää mulle. Ja siltikin sinne saunaan on päästävä mielellään pari-kolme kertaa viikossa. :D
tittamarianne ja papu 22+5
Täällä onkin monella pahoinvointia. Niin mullakin. Melkein joutui pyytämään miestä pysäyttämään auton eilen, kun tuntui että nyt tulee :S Jaffa auttaa ainakin mulla. Ja se ettei tule pitkiä taukoja ruokailussa. Ja ettei syö liikaa kerralla...
Tittamarianne kyseli saunasta. En ole käynyt kertaakaan koko raskausaikana. Ennen kyllä tykkäsin kovastikin, mutta nyt jo ajatus kuumasta alkaa etoa.
VaunuG: Sain just viestin matkahuollosta, että rattaat on saapuneet. Ora duoletto oli muistaakseni merkki, oisko ollu pari vuotta vanhat. Kuvissa ja teksteissä ainakin tuntui hyviltä. Tulen sitten myöhemmin haukkumaan jos on tarvetta.
Nyt kun on viikon lomaillut niin olo on taas tosi hyvä (sitä ajoittaista pahoinvointia lukuunottamatta). Hartiat on jumissa sen takia kun ei tee mitään... Se korjaantuu huomenna kun yritän taas vaihteeksi töihin. Alkaa olla lehmiä ikävä :)
Aurinkoista viikkoa kaikille!
Norah81 ja tuplat 24+4
Tässä on taas vierähtänyt muutama viikko etten ole kirjoitellut, olen kyllä käynyt lukemassa juttujanne.
Saatiin vihdoin ja viimein nurmikko istutettua ja piha laitettua, ei siinä kauan mennyt, mutta suunitteluun on vierähtänyt tovi, ja viime kesän jaälkeen kun salaojitettiin, on piha ollut ihan hirveän näköinen. Nyt vain odotellaan nurmikon kasvua.
(.) kasvaa, ja potkiskelee paljon. Mun selkä on ihan hyödytön, ei kestä mitään nostaa, jopa kävely tuottaa vaikeuksia. Sitten kun kuopus on vasta 13kk, niin ei voi oikein olla kantamattakaan. Täällä mä sitten vaapun edestakas kipeän selkäni kanssa. Muuten kyllä kaikki sujuu hyvin.
Mutta nyt lähden sohvalle pötköttelemään kun kuopuskin nukkuu.
Nyla ja Peanut (nyt on viikot unohtunut) oiskohan 23+5
P.S. Mulla myös saunassa tulee huono olo, mutta luulen sen johtuvan matalasta verenpaineesta, koska vaiva ei ole pelkästään raskauden aikainen, mutta pahenee siis raskauden myötä.
No jopas on muillakin pahaaoloa?! Mikähän meitä nyt vaivaa! Mua on väsyttäny ihan kauheasti, vaikka luulin että nyt sitä ollaan niin voimissaan ja jaksetaan touhuta...mutta minua on kai väsyttänyt tuo ulkona oleminen ja piha hommat. Vaik ne on niin mukavia, niin pitäis kai osata vähä rennommasti ottaa! Ja tosiaan jos tulee pikkuisenkin liian pitkä väli syömisien kans, niin heikottaa ja on ihan paha olo. oksentaa ei sentään oo tarttenu. Nyt vielä tuntuu että flunssan pukkaa päälle...oioi.
Illalla käytiin miehen kans pikku lenkillä niiin varmaan kilometrin jälkeen jo alkoi tuntumaan kipeältä mahassa. ei menty lujaa vauhtia, mut pitänee hidastaa ja lyhentää lenkkikierrostaki...
Saunoja oon kyllä kova...mutta kyllä mullakin viimeks viikkositte...tuli ihan kauhea olo saunan jälkeen (siellä mökillä). Luulen että meillä kotona on niin hyvä ilman vaihto saunassa niin pystyy oleen kauemmin. mut Ei silti liian kauan, on niin matala verenpaine että se tekee helposti heikon olon.
Kyllähän (.) saa nyt katseita, kun on ilmatkin lämmennyt, ettei aina oo takki päällä...kun kaupassa esim käy... mutta ei kovin moni oo uskaltanu kommentoida...pelkääkö ne jotain? Kyllä tämä viides on ihan tervetullut ;) !!!!
Ihana laittaa sellasia vaatteita päälle jotka näyttää nätisti masun ;)
Mamiko se oli löytänyt retroja ;)ihana...aattelin miehen kotoa kysyä saanko ne ihanat retrokampeet mitä siellä on nukkejen päälle laitettu ;) ...voin vaika tehä niille nukeille siitä eestä jotku vaatteet,kunhan saan ne:)
Kovasti tääl oottelen että tulis kutsu sinne masukin kasvukontrolliin...ei oo viel näkyny...luulin että se ois tälläviikolla...
Kivat viikonjatkot kaikille!
Tuutski +pikkuruinen 23+6
Hei,
Tänään oli neuvola. Hienosti kuului syke (148) eikä miun tarvinnu sitä ihan hirveesti jännittääkään, sen verran tomerasti pikkuinen meikäläistä potkii ja moukaroi. Alkaa tyypillä olla jo ihan voimaa!
Painoa on nyt tullut se +7g alkupainoon nähden, pikkuinen spurtti nyt havaittavissa (+867g/viikko), mutta vieläkään ei neuvolan täti motkottanut. Ihana täti!
Verenpaineet, pissit ja muut OK, mutta hemppari oli nousta pompsahtanut 147 (aikaisemmin pyörinyt siinä 128-138 välillä). Mistäköhän tuo johtuu? Lisänä en syö muuta kuin multitabsin raskaustablettia 1 päivässä ja e-epaa. Täti epäili etten ole muistanut juoda riittävästi ja tottahan se on.
Sf-mitta oli vaatimattomat 23,5 eli en hättyyttele teidän hienoja mittoja, tytsyt.
Juteltiin pitkään uskaltamisesta taas vaihteeksi. Olen ollut viikonlopun ajan ihan hupsu: kirpparilla ostin reippaasti mammamekkoja yms., mutta kun kaupittelivat myös vauvatavaraa, menin ihan lukkoon ja aiheutin kummastusta. Onneksi sain änkytettyä, ettei karsinaa ennen karitsaa. Tuolla fraasilla pääsee monesta oudosta tilanteesta.
Suutuin myös isälleni joka ehdotti, että rakentaisimme uudelle kuistillemme sellaisen rampin jota pitkin sinne saisi työnnettyä rattaat. Mie en voi ymmärtää miten meidän terassi pitäisi suunnitella sen perusteella, että meille ois muka tulossa vauva! Ja taas ihmiset katsoo miun isoa mahaa eikä voi ymmärtää...
Muutenkin oli taas vaihteeksi aika rankka viikonloppu. Appivanhemmat oli terassiremppahommissa ja sössöttivät koko joukolla siitä miten minun pitää nyt levätä ja pysyä poissa työmaalta. Samalla he tuntuivat kokonaan unohtavan että minulla on älykkyys tallella ja aivot toimii ihan normaalisti. Vaikka en ole mukana mättämisessä voisin kuitenkin olla mukana suunnittelemassa... Harmittaa, kun ne kohtelee kuin kehitysvammaista. Siitä suivaantuneena tietenkin tein yli voimieni ja nyt on sekä väsy että pahaolo.
Ei oo helppoa.
Viikon päästä alkaa kesäloma. Jos työt jatkuisivat, saisin haettua sairaslomaa ja levätä päivät, mutta kun on loma (ja valitettavasti näin on miehellänikin), en em.syistä (yliaktiiviset appivanhemmat ja mies) tule saamaan juurikaan lepoa. Miten kesälomalta saa saikkua...?
Periaatteessa olen ihan OK mielellä, mutta tästä tekstistä päätellen ilmeisesti aika kireenä. Jos makaisi taas vaihteeksi TV:n edessä koko illan, piristyisikö siitä?
T. Arkamamma rv 25+3
Loppuviikko ja viikonloppu meni esikoisen sairastellessa. Yöt ovat olleet tosi rankkoja, viime yö oli ensimmäinen kun nukuttiin, kiitos tehoavan ab-kuurin. Poika oli loppuviikosta kuumessa, sitten kuume laski, mutta lauantaina alkoi aivan tauoton yskä. Ei oikeasti voi kuvitella sellaista ennenkuin sen kokee. Että todella voi olla tauoton yskä. Mentiin sitten lauantaina yksityiselle lääkärille ja tulehdushan siellä oli keuhkoputkessa ja korvassa. Mutta nyt onneksi tilanne alkaa helpottamaan.
Vatsa kasvaa hurjaa vauhtia ja närästystä löytyy. Täällä niin moni tuntuu kärsivän pahoinvoinnista edelleen. Minä en onneksi enää pitkään aikaan ole siitä kärsinyt ja ruoka maittaa. Suolainen sekä makea. Enemmänkin vaivaa jatkuva ähky ;) kun tuntuu että tulee niin pienestä täyteen. Ensi viikolla olisi sitten seuraava neuvola.
VaunuG: Meillä esikoisen jäljiltä vajaan vuoden käytössä olleet Emmaljungan croswayt eli City Crossit pehmeällä kantokopalla. Ihan tyytyväinen näihin olin. Näillä vissiin mennään vaikka tällä hetkellä kyllä vaivaa armoton vaunukuume. Täytyisi ensin saada myytyä vanhatkin pois. Ja onhan nuo aika kalliita ostaa. Isäntä kun on sitä mieltä että meille ei enempää lapsia tule niin yritin kovasti perustella että haluaisin kyllä toisenlaisia vaunujakin kokeilla. Mutta ei tainnut mennä läpi. Pitää vissiin tyytyä vanhoihin...
Elohelmi ja pirkko rv 25 + 1
Ihanaa päästä taas teidän kanssa keskustelemaan ja kertomaan kuulumisia! Lukemassa olen käynyt päivittäin! Tänään vasta pääsin kirjautumaan, kyllä on kauan kestänyt tämä palstan tökkiminen!
Rakenneultra oli jo muutama viikko sitten ja siellä kaikki oli ok. Pari viikkoa olin sairauslomalla, kun selkä reistaili. Tuli ihan hirveitä lihaskramppeja ja samalla alkoi supistelemaan. Onneksi kuitenkin meni ohi. Oli se vaan kamalaa, kun ei oikein missään asennossa voinut olla, sängystä ei päässyt kunnolla ylös, istua ei voinut, käveleen ei päässyt... :( Onneksi se kaikki on nyt takana päin! :)
Vauva potkii kovasti ja masu on kasvanut, aivan kun jalkapallo olisi masussa! :D
Vaunu G. Huutonetistä huusin Brion kombit, lähes käyttämättömät, vuosimallia 06. Todella tyytyväinen olen.
Muuten minullakin ollut pahoinvointia viimeaikoina, kuten monella muullakin.
Hyvää viikon jatkoa kaikille!
M@MIx2 rv 22+ 4
minullakin tuota pahoinvointia aina välillä.. ei ole sellaista asentohuimaustakaan oikein, vain ällöttää.
saunassa myöskin alkaa näkyä tähtiä ja tulee huono-olo nopsaan, jos kovissa löylyissä on. johtunee RR kuten jo joku mainitsikin :)
mami2X: ostitko minkä väriset briot? minulla on puna-harmaa-mustat :) ja siis samaa vuosimallia muistaakseni, kun sinun ostamat.
pitäisi saada aikaiseksi lähteä katselemaan niitä herquleksen twin rattaita.. ja kantoliinaa. ne ovatkin ainoat hankinnat, mitä uupuu.
lastenhuoneen laitto jatkuu ja olenkin tässä jo laskeskellut, että en kyllä yhtään aikaisin aloittanut tällä tahdilla ;) kuitenkin kun haluan laittaa vaatteet sun muut kaappiin käyttövalmiiksi rv36 lähtien.
jännä ajatella, että ei tässä olekaan kun enää 12 VIIKKOA aikaa, kun vauva on jo täysiaikainen ja valmis syntymään! :) kyllä aika juoksee..
(.) eilen piti sitten ääniä taas kuunnella dopplerilla, kun niin hiljaista ollut masussa. miehellekin tokaisin, että en enää yhtään kummastele niitä jotka eivät tiedä odotuksestaan kun vasta synnytyspuuhissa. tämä tyttönen ollut niin hipihiljaa, välillä muksauttelee ihan tuonne alas. liikkeet tuntuu paremmikin alapäässä kuin masussa 8( mies sanoi, että vauva lepää ja kasvaa, eikä keskity äidin viihdyttelyyn potkuillaan.. niin justiina.
nyt takaisin tuonne yläkerran tulevaan lastenhuoneeseen repimään lisää tapettia..
cec 25+3
Kyllä tässä menikin aikaa, että pääsin kirjautumaan.
Täällä sitä ollaan edelleen. =) Rakenneultrassa käytiin reilu viikko sitten ja kaikki oli oikein hyvin. Pieni poika meille on tulossa. Niin selkeästi näkyi, ettei voi erehtyä. Ja vuotojen syykin selvisi. Eli mulla on istukka marginaalisesti kohdun suulla. Sen pitäisi vielä siitä nousta ja jos ei nouse, niin saattaa olla, että vauvan pää työntää istukan sivuun. Sitä nyt sitten kontrolloidaan uudelleen rv 28. Onhan se kiva päästä pienokaista vielä kertaalleen vilkaisemaan ennen syntymää. Toivon vaan että istukka ei estä alatiesynnytystä. Sektiota en todellakaan halua ellei ole ihan pakko.
Mulla alkoi työt opiskelujen päätteeksi ja heti rupesi si-nivel ja selkä reistailemaan. Toivottavasti menee ohi. Ihan kiva olisi vielä olla töissä, kun aikaa on syksyyn vielä.
Mulla vihloo myös häpyluuhun ja välillä tuntuu, että vauva olis tosi alhaalla. Mahakin tuntuu olevan alaspäin. Paljon pyörii ja yks päivä tunsin jonkun sormenpään kokoisen työntyvän massusta. Painoin sitä sormella vastaan. Oliskohan ollut polvi tai kyynärpää?
Poikien nimiä on tosi vaike miettiä. Eikä sitä voi edes etukäteen päättää, kun ei tiedä, että onko sen näköinen vauva ollenkaan. Molempien lasten kohdalla ollaan jouduttu miettimään nimet ihan uudelleen vauvan synnyttyä. Kun ei vaan olisi sopinut. Nyt vaan sitten ruvetaan miettimään kivoja nimiä, joista ehkä joku voisi sopia vauvalle.
Kerrotiin lapsillekin ultran jälkeen. Varsinkin esikoinen on ihan innoissaan. =)
Pahoinvointia ei ole. Heikotusta ja huimausta on. Samoin itkuherkkyys on ihan kamalaa. Tuntuu, ettei oikein kestä mitään negatiivista tai ikäviä asioita. Väsymystä on. Saunassa alan myös voimaan huonosti, kuten kahden edellisenkin raskauden aikana on ollut. Kuitenkin sitä saunaa kaipaa...
Tulipas pitkälti..
mamaj 22+4
Ceciliah: Briot on väriltään kupari-beige-ruskea (väri256). Juuri tuohon väriin ihastuin!! Olen niin tyytyväinen noihin vaunuihin. Runko on alumiinia, heittoaisa ja korkeuden säätö, ilmakumipyörät, kova kantokoppa... kaikki mitä halusinkin vaunuilta! Ja ihan uuden veroiset ja alle puoleen hintaan sain, mitä uudet olisivat maksaneet. Takuutakin on vielä jäljellä huhtikuulle 09.
Mamaj: Minulla on myös ollut tuota vuotoa melkein koko ajan. Rakenneultrassa selvisi, että istukka joka on takaseinässä jatkuu ihan kohdunsuulle saakka. Lääkäri epäili, että vuoto saattaisi johtua siitä, tai sitten siitä kierukasta. Menen taas ultraan 9.6. (taitaa olla 7. tai 8. kerta, kun vauvaa katsotaan) ja sillion katsotaan uudelleen istukan tilannetta. Ellei ole noussut ylös päin, niin ehkä en myöskään pysty synnyttämään alateitse. Apuva!! Kauhistuttaa pelkkä sektio ajatus...
Arkamamma: Ihanaa, että sinä pääsit erityisseurantaan. Minä olen sellaisessa tuon kierukan takia. On niin harvinaisia nämä hormonikierukka raskaudet, ettei oikein ole tietoa ja siksi varmaan tarkkailevat tiheästi. Ja hyvä niin. Aluksi olin joka kerta aivan paniikissa, että mikä mahtaa olla vauvan vointi. Nyt olen onneksi rauhottunut, kun kerta toisensa jälkeen kaikki on ollut kunnossa. Ja nyt kun itse tuntee vauvan liikkeet, sekin rauhottaa kummasti. Suunnilleen kuukauden välein vauvaa on ultrattu. Muutama ylimääräinen ultra tehtiin heti alussa niiden vuotojen takia, katsottiin siis, että sikiö on pysynyt matkassa mukana. Saas nähdä miten nyt seuraavan ultran jälkeen katsovat vai katsovatko ollenkaan!?
Nyt saunaan
M@MIx2
Iskipä tässä viime yönä sellainen kauhukuva mieleen, että entäpä jos lapsi syntyykin matkalla sairaalaan. Meillä pohjoisessa se on kyllä mahdollista, sillä matkaa sairaalaan on vaivaiset 220 kilometriä. Olenhan tämän asian toki tiennyt koko ajan, mutta jotenkin se ajatus vain ponnahti jostain alitajunnasta viime yönä esiin. Th otti asian varovaisesti puheeksi neuvolassa viime kerralla, mutta siinä vaiheessa urheasti vain hymyilin. Että noh, onhan sitä synnytetty iät ja ajat tällä tavalla. Ja nyt iski sitten kauhia paniikki päällensä, höh!!
Joku puhui itkuherkkyydestä. Olemme menossa parin viikon kuluttua häihin ja uskon, että itken siellä silmät päästäni. En varmaan saa sitä nyyhkytystä loppumaan, kääk. American Idolsin seuraaminen on kiusallista nykyisin koko perheelle, kun minä poloinen parkua tursuan koko tunnin. Hiukka herkkää hei... ;)
t. massumamma ja toukkis rv 25+0 (jälleen kääntyy uusi raskausviikko, ilon kyynel sillekin siskot).
Pakko hehkuttaa täälläkin, että musta tuli eilen taas täti. :) Pikkusiskoni sai neljännen lapsensa, tytön tällä kertaa. Tämä tyttö ei ollutkaan mikään turha tyttö, vaan oikea pikku-emäntä. Painoa oli lähes neljä kiloa ja pituuttakin piirun verran yli puoli metriä. Ajatelkaas. ;)
Sisko soitteli mulle heti kun oli typykän saanut punnerrettua maailmaan ja vedethän mulla tuli silmiin, kun kuulin kun pieni siellä pesulla parkui.
Ihan heti en varmaan ole pientä pääsemässä näkemään, kun välimatkaa meillä on 500 km, mutta onneksi on messengerit ja webbikamerat ja kamerakännykät sun muut. :)
Siitä päästäänkin sujuvasti tuohon herkkyyteen. Mulla se pahin itkuisuus on varmaan mennyt jo ohi. Enää ihan kaikki tv-ohjelmat ei itketä, mutta selvästi herkemmin kyllä vedet tulee silmiin. Ja jostain kumman syystä monet pienetkin asiat (esim. riidat) saa ihan valtaisat mittasuhteet. Musta on kehkeytynyt oikea Drama Queen. :D
Oikeastaan aika jännä huomata, että tunnepuolella monet sellaiset asiat tuntuu ihan ylivoimaisen vaikeilta, joista normaalisti selviäisin ihan vain puhumalla. Välillä kesken itkun alkaa itseäkin naurattaa, että ei hyvänen aika mua...
Tuosta sauna-pahoinvoinnista vielä, että tuo alhainen RR on tosiaan varmaan aika itsestäänselvä syy siihen pahoinvointiin, kun asiaa miettii. :D Nyt vain ei ole tullut aktiivisesti noita mittailtua, kun kotona ei enää ole mittaria käytössä. Neuvolassa tai vastaanotolla ilmeisesti jännitän jonkin verran, koska RR on aina koholla verrattuna kotimittauksiin.
Kuulin muuten jostain, että vähäinen nesteensaanti ja RR:n alhaisuus ovat myös sidoksissa toisiinsa, joten varsinkin raskautuneiden pitäisi siitäkin syystä pitää huolta siitä riittävästä juomisesta.
Mukavaa viikkoa kaikille. :)
tittamarianne ja papu 23+0
Oksettaa niin, että huh ja tietyt ruuat ovat taas alkaneet kuvottamaan, ihan kuin alussa.
Öisin on hankala nukkua, kunhyvää asentoa ei meinaa saada millään. SItten vaeltelen pitkin asuntoa ja yksi yö väsytti niin paljon, että itkin vaan, mutta en pystynyt nukkumaan, kun aina vaan oli huono asento.
Täytyy myöntää, etten jaksaisi enää.
Edelleen huolettaa kuinka isoksi tämä tyttönen mahassa kasvaa. En van ole saanut mitään tietoa edelleenkään, että missä vaiheessa aletaan tutkimaan vauvan kokoa, kun tässä raskaudessahan piti tarkasti ja useammin kuin norm. seurata vauvan kasvua.
Olen lopen kyllästynyt ja ärsyynytyt neuvolaani, josta mitään tietoa ja apua ei tule.
Loppu raskaus ilmeisesti menee pelätessä ja se ei ole kivaa se :(
Mustaverho ja kaneli 24+5
Mamaj: Minullakin istukka kohdunsuulla. Tosin suurin osa takaseinässä mutta osa kohdunsuulla. Mulla kotrolliultra tämän asian puitteissa rv 30 tienoilla juhannuksen jälkeisellä viikolla. Taidankin olla sitten ainoa joukosta joka ei sektiota pelkää ;o) Esikoinen kun syntyi 32 tunnin uurastuksen jälkeen kiireellisellä sektiolla, niin ei tuo kokemani avautumisvaihekkaan kovin hääppönen ollut. Toki olen päättänyt että alatiesynnytystä yritän, jos se on mahdollista. Mutta jos sektio tulee niin sitten se tulee.
Ensimmäisestä raskaudesta mulle jäi kaikin puolin positiivinen fiilis. Kun vauva oli pieni kaipasin kovastikin raskautta, mutta en niinkään toista nyyttiä. Nyt tuntuu, että tästä raskaudesta ei ole nauttinut ollenkaan samalla tavalla. Fyysisesti on vointi ollut ihan hyvä pahoinvoinnin jälkeen, mutta muuten tuntuu että sekä issännällä ja minulla on hermot kireenä koko ajan. Tuntuu että sanaharkkaa kehittyy aivan pienistä ja mitättömistä asioista. Tilannetta varmaan nyöskin pahentaa aik voimakas tahtoinen ja uhmakas 2 vuotias, joka välillä kyllä koettelee molempien hermoja. Sitten tulee tiuskittua puolisolle. Olisi toivonut että olisi tästäkin raskaudesta nauttinut samanlailla kuin ensimmäisestä.
Huomenna ajattelin yrittää ehtiä kelaan viemään paperit. Toivottavasti nyt sitten jaossa on jo pelkkiä 2008 pakkauksia, koska sen ehdottomasti haluaisin
Elohelmi ja pirkko rv 25 + 3
Meidän Kela toimi todella nopeasti. Laatikkoon kolahti jo eilen päätös äitiyspakkauksen myöntämisestä (pistin paperit vetämään viime keskiviikkona). Nyt sitten odotellaan postia seuraavat kaksi viikkoa... Mites muilla, joko pakkausta pukkaa?
t. massumamma ja toukkis 25+1.
Väsyttää ja väsyttää..eilen nukahdin sohvalle taas ja tuntuu, että alkuraskauden väsy on palannut taas :(
Voi Mustaverho, olisiko sinulla mitään mahdollisuutta vaihtaa neuvolaa? Asutko siis sellaisella paikkakunnalla, jossa näin olisi mahdollista tehdä? Odottavaa äitiä ei saa jättää pulaan!!!
Ensi viikolla 4D-ultraan, mielenkiinnolla odotetaan! Sukupuolesta olisi kiva saada hieman tarkempaa tietoa. Viimeksi masukaveri istui suutariasennossa eikä vahingossakaan paljastanut haaroväliään. Lääkärin mielestä siellä ei mitään killuttimia ollut, mutta sanoi ettei sitä 100 % näe.
Sain eilen illalla oikein mojovia iskuja tuonne alavatsaan, taisi masukki harrastaa varjonyrkkeilyä ;)
Miaea ja masukki 23+3
massumamma: minä sain sen 140e 2vk sitten jo :) täälläkin toimivat nopsaan kelassa.
mustaverho: minä vaihdoin neuvolatätiä aikoinaan.. ja on vieläpä kaupunkimme pikkukylässä, joten ei tarvitse samaan neuvolarakennukseenkaan mennä :)
minuakin on mietityttänyt sectio, että siihen kyllä vain viimeisimpänä jos vain mahdollista. jos tilanne vaatii, niin toki se sitten tehdään. sectiossa vain harmittaisi se palautuminen, kun menee kauan ennen kuin saa nostella vauvaa painavempaa ja muutenkin leikkaushaava voi olla todella kipeä. esikoisella olisi kyllä huuli pyöreänä, kun en häntä voisi kanniskella ja vauvaa silti :( edellinen synnytys kesti vesien menosta vauvan syntymään 38h. ponnistusvaihe oli n.20min ja mielestäni helpoin kohta koko synnytyksessä. tästä toisesta synnytyksestä olen ajatellut myös, että mitä jos vauva ei käännykään rt, vaan on istualteen loppuun asti. hänhän on istunut nyt miltein koko ajan.. :/
(.) yhäkin jatkuu potkiskelut ihan tuonne alas. eilen tuntui kuin olisi rautakangen niellyt. kylkiluun sisälle sattui kovasti ja kumarrukset ja taivutukset tuntui ikäviltä 8( tyttönen majailee oikealla puolella massua. tänään aamulla oli onneksi "rautakanki" kadonnut. muistan kun esikoisesta heräsin yöllä joskus ihan loppu viikkoina ja vasen puoli masusta oli ihan lommolla ja oikealla oli iso patti :D saatiin kuvakin napattua, kun on ihan toispuoleinen masu silloin..
nyt päiväkaffeille, kun esikoinen vielä nukkuu. olin ovela ja leikkasin häneltä kaikki kynnet kun nukahti :) neiti 1v.4kk ei millään antaisi leikata kynsiään..
cec 25+5
Niin sen verran vielä, että kyllä aika juoksee. Nyt täällä on jo Tammikuisia mukana :)
Meillähän on kohta nyytit kotona...