Imetys ja kipeät nännit!! Kuinka saa paranemaan?
Kohta kolmiviikkoinen vauva joka paljon tissillä, rinnat todella arat ja kipeät, nännit siis.. lansinohilla miltei joka syötön jälkeen rasvaan mutta ei vaan parane, näyttäisi että ainakin toisessa rinnassa on ikään kuin pieni pala nännistä lähtenyt, siitä päältä.. hitsi miten tuon saa paranemaan ja imetyksen tuntumaan mukavalta..
ei ennen tällasta ongelmaa ole ollut ja kaksi lasta olen imettänyt.
Kommentit (12)
mulla auttoi rintakumi. kokeile :)
Itelläki helpotti rintakumim vaikka silläkin jonki verran tuntu.
Lansinoh on lampaanrasvavoide, ja se toimii _oikeasti_. Mahtava aine.
Saa apteekista, eikä aiheuta ongelmia, kuten rintakumi voi tehdä.
Itse olin riippuvainen rintakumista jonkun aikaa, koska se annettiin heti sairaalassa, ja oli todella työn takana saada vauva syömään ilman sitä. Ja olisi kyllä ollut aikamoista turhaa sähläystä käyttää sitä koko imetysaika.
alussa oli ja vauva oli aivan hämillään kun jätin sen pois.. muutenkin imetys takunnut alussa tosi paljon, nyt muuten sujuisi mutta nännit niin kamalan kipeät!!
Kauanko niiden kestää karaistua? Ei enää muista kun edellisen vauvan imetyksestä jo useampi vuosi aikaa.
ap
silloin rinnat ovat usein aremmat. laita paljon Bepanthenia, ettei pääse rupea muodostumaan. Pahimpina hetkinä suosittelisin silti imetyskumia, edes parin imetyksen verran. Ja onhan ote varmasti ok?
Itsellä kipu on hävinnyt 2-3 viikon aikana, tosin jos rinnanpää on auki voi siinä kestää pidempään. Eihään siinä ole hiivaa, vauvalla sammasta?
Olen vain Lansinohia laittanut... ja tuntuu että kipu vaan jatkuu eikä lopu millään vaikka kuinka rasvailen :( Aivan kammottaa aina imettää kun etenkin vasen tissi on niin kipeä.
Imemisote mielestäni on ok. Alussa sattuu eniten kun vauva alkaa imeä. Sitten vähän hellittää. Sellainen pistävä kipu. Sammasta tai hiivaa ei ole.
Eilen huomasin kipeämmästä rinnasta että nänni oli osittain ihan vitivalkoinen imetyksen jälkeen!
ap
Käytin sitä itse joka imetyksessä n. 2 kk (tiedän, ettei tätä suositella, mutta se auttoi!). Sitten vähitellen jätin sen pois siten, että käytin sitä vain illan "maratonimetyksellä (= vauva söi kolmekin tuntia lähes putkeen) ja päivällä, jos rinnat olivat erityisen arat. Vauvan ollessa n. 3 kk jätin kumin kokonaan pois.
Mutta toisaalta tokassa ei enää. Mietin vaan että eihän sulla vaan ole sammasta rinnoissa koska siitä kyllä tulee tosi kipeeksi! Ei välttämättä edes näy kuinkaan, googleta vaikka. Voi hoitaa esim. vissyvedellä/puolukalla/sitruunalla ja vauvalta kannattaa kanssa hoitaa jos suussa näkyy peitteitä. Toi sammas on aika yleinen aristuksen aihe. Lääkekin siihen kyllä löytyy mutta voihan noita luomukonstejakin kokeilla jos et ole nyt ihan varma mistä oireet johtuu(sitruuna kirveli kyllä pahuksesti että vissyä suosittelen mielummin).
Rintakuminkin kanssa imetys aluksi sattuu tosi paljon, tuntuu kuin nänni lähtisi irti!! Siis tästä kipeestä tissistä. Toisesta kärsii imettää ilman rintakumia..