Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä ihmettä tuo bensa-asemien debit/credit -juttu oikein on?

Vierailija
02.07.2009 |

Kävin tankkaamassa auton. Valitsin automaatista palvelukieleksi SUOMEN, mutta ainakaan minulle ei ole tuttuja suomen kielen termit debit ja credit! Onko nykyään aina pakko ensin valita millä summalla tankkaa vai voiko tankata jotenkin vanhaan tapaan tankin täyteen? Mitä sitten, jos kaikki ei mahdukaan tankkiin tai se ei tule täyteen?

Raivostuttaa!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

credit on luotolta

Vierailija
2/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Debit tarkoittaa sitä että se veloitetaan suoraan tililtä ja credit taas on luottoa. Tää liittyy jotenkin uusiin Sepa- juttuihin, että yhdistetään euroopan maksuliikennettä tms.

Mutta tuosta tankkaamisesta, niin mun mielestä pitää valita summa ensin millä tankkaa, jos kortilla maksaa. Perinteisellä huoltsikalla voi vielä tankata tankin täyteen ja käydä sen jälkeen maksamassa kassalle. Katsot vaan että se on semmonen mittari eikä korttimittari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan minkä verran haluaa ilman että määrittelee summa etukäteen (ja puhun nyt siis automaatilla tankkaamisesta).

Vierailija
4/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan kylmäasemallakin tankata täyteen, valitset reilun summan ja tankkaat täyteen ja tililtäsi veloitetaan sitten tankatun määrän verran.

Vierailija
5/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pitää valita summa millä tankkaa esim. 50 euroa. Tämä summa varataan tililtäsi tankkauksen yhteydessä, mutta veloitetaan vain lopulta vasta se summa mitä tankkaukseen on todellisuudessa mennyt. Mutta... et siis voi tankata yli tuota 50 euron summaa jos sen olet valinnut alussa.

Vierailija
6/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

debit/credit kortilla valitset vaan kummalta puolelta veloitetaan ja tankkaat ihan normaalisti.

-2

Vierailija
7/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla kahdenlaisia, sellaisia joissa ensin valitaan summa ja sitten tankataan ja toisia, joissa voi tankata normaalisti tankin täyteen ja kortilta velottuu sitten se summa millä on tankannut. En tosin itse tankkaa kovin usein, mutta tällaisiin automaatteihin olen törmännyt.

Jostain luin, että koska kortille voi tallentaa sanat pankki ja luotto vain yhdellä kielellä, niin sen takia suomessakin käytetään nyt englanninkielisiä termejä debit ja credit. Hankalaa aluksi mutta kai siihen oppii.

Vierailija
8/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole missää tarvinnut etukäteen mitään maksimisummia määritellä. Ja tankkaan ihan missä milloinkin.

visa electronilla vaan tarvitsee valita summa etukäteen

debit/credit kortilla valitset vaan kummalta puolelta veloitetaan ja tankkaat ihan normaalisti. -2

Vierailija
9/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Debit tarkoittaa sitä että se veloitetaan suoraan tililtä ja credit taas on luottoa. Tää liittyy jotenkin uusiin Sepa- juttuihin, että yhdistetään euroopan maksuliikennettä tms.

Eli tarkemmin sanottuna, nämä nykyiset pankkikortit poistuvat pian käytöstä kokonaan, ja tilalle tulee euroalueen yhteinen SEPA-maksujärjestelmä. Jatkossa tuo "debit" vastaa n. sitä, mitä nykyinen pankkikortti, ja "credit" luottoa. Kaikki kortit toimivat samoin kaikissa euromaissa, eli jatkossa voi nostaa "pankkikortilla", eli oikeammin debit-kortilla, rahaa suoraan omalta tililtä missä tahansa Euroopan maassa.

Bensa-asemilla on ilmeisesti vaihdettu järjestelmiä uusiksi. Parempi tottua, sama systeemin tulee käyttöön kaikkialla pian.

Vierailija
10/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

noi ennalta valittavat summat! Tai siis jos summaa ei saa valita itse. Kerran jouduin työntämään kortin jotian 8-9 kertaa koneeseen saadakseni 30 eurolla bensaa! Olin ABC-asemalla ja maksoin electronilla ja tililläni oli vain reilu 30 euroa rahaa. Tankkaus summaa ei saanut itse näpytellä, vaihtoehdot olivat 10€, 40€ jne... Oli pakko valita tuo 10euroa kerralla ja sittenhän kone sylki aina ensin kuitin kun syötin electronin uudelleen! Eli melkoinen rumba oli!

Vierailija
11/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin opin tuon sanan jo oppikoulussa 70-luvulla, vaikkei kellään silloin varmaan edes ollut luottokortteja.

Vierailija
12/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nykyään tilanne on muuttunut. Eli aiemmin ei meidän lähi asemalla tarvinnut tehdä valintaa etukäteen, mutta nyt pitää valita summa ennen tankkausta. Parasta vain tottua että muutoksia tulee :-P

ole missää tarvinnut etukäteen mitään maksimisummia määritellä. Ja tankkaan ihan missä milloinkin.

visa electronilla vaan tarvitsee valita summa etukäteen debit/credit kortilla valitset vaan kummalta puolelta veloitetaan ja tankkaat ihan normaalisti. -2

Vierailija
13/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

valinta, hämmästyin itsekin ja painoin vahingossa kreditiä, ja kyllä harmitti, koska nostin käteistä ison summan.

Vierailija
14/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei kai ole niinkään siitä, onko kortti uusi vai vanha? (Jos puhutaan tavallisesta pankki-luottokortista)

Vierailija
15/15 |
02.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiliin, ja vain toisesta, tulee toi vaihtoehto, siis uudistetusta kortista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän