Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen laihuus murtaa meidät

Vierailija
01.07.2009 |

Meidän 2,5-vuotias tyttönen on ollut laiha siitä lähtien kun lopetin imetyksen jatkuvien rintatulehdusten ja rinnan verenvuotojen ja haavaumien vuoksi hänen ollessa 5 kk. Hän on laiha edelleen. Painaa juuri ja juuri 10 kg, pituutta on noin 86cm.

Hänelle on tehty sairaalassa ns. perustutkimukset (kilpirauhaskokeet jne), eikä mitään vikaa löytynyt. Myös Chronin taudit ja muut on poissuljettu ja sydämestä ei kuulu mitään erikoista. Lääkärit pudistelevat päätään eivätkä keksi syytä laihuuteen, mutta hän menee yli -20 käyrällä. siltikin koko ajan kasvaa.

Tutut ja tuntemattomat esim uimarannalla tuijottavat ja jopa kommentoivat hänen laihuuttaan eli hän ei pelkästään ole laiha vaan myös näyttää siltä. Miehen äiti jopa kun tätä kesänä näki lapsen eka kertaa vähissä hellevaatteissa, tokaisi että "ei kai tuo teidän tyttö ole vakavasti sairas". Niinpä, sehän tässä äitiäkin mietityttää. Mitään infektiokierteitä tms ei ole ja tyttö syö ihan ok tosin ei ole mikään suursyömäri.

Olen huolesta masentunut. Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on ollut jonkin verran puhetta siitäkin, että kasvukäyrät ovat tehty liian ylöspäin, jolloin ollaan liian herkästi huolissaan painosta. Useimmat lapset kun saavat paljon korviketta, syntymäpainot ovat kasvaneet äitien huonon ruokavalion vuoksi ja lasten ruokavalio on muutenkin rasvapitoinen, niin kasvukäyrät heijastelevat enemmän keskiarvoja kuin todellisia terveen lapsen kokoja.

Veriarvoista kannattaa tutkituttaa (mutta varmaan jo tehty) raudan ja muiden hivenaineiden saanti.

Vierailija
22/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vaan siro, ei näytä yhtään sairaalta. Oma puoli vuotta nuorempi tyttöni on aina ollut serkkuaan n. 5 cm pidempi ja muutamia kiloja painavampi. Serkkunsa syö rintaa edelleen, mutta ruokaa ei vissiin vieläkään kovin kummoisesti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ole ap jo huoleti, lapsesi on tutkittu ja mitään hätää ei varmaan ole!

Olen itse ollut tosi pieni, painanut 1v 7.7kg, 2v 9kg, kouluun mennessä 15kg..

Poikani, joka nyt on 13v, on myös aina ollut pienikokoinen, vuoden ikäisenä 8.3kg, 2v iässä 9.4kg.

Nauti kesästä!

Vierailija
24/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytynyt ja tyttö syö ja kasvaa niin mitä murehdit?

Voit pyytää muita ihmisiä pitämään suunsa kiinni tytön läsnä ollessa.

Vierailija
25/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen lopettamisesta että älä sitä mieti.

minä en imettänyt ollenkaan ja tyttö menee -5 käyrällä, eli on ihan hyvän kokoinen

Vierailija
26/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika painaa n. 15,5 kg ja on 100cm pitkä. Neuvolan mukaan kaikki on ok ja kasvaa hyvin ja on sopusuhtainen. Vielä varmistin asian, koska tuota 15kg rajaa olen tavoitellut hänelle pitkän aikaa. Olin siis huolissani. Poika syö silloin kun hänellä on nälkä. Myös vatsan toiminta on säännöllinen.

Olen myös miettinyt tuota imetyksen vaikutusta asiaan. Lopetin hänellä imetyksen 5kk iässä. Maitoa ei hirveästi ollut ja 5kk iässä hänellä oli nuha ja oli ihan tukossa. Siihen loppui ne vähätkin maidot, kun ei poika pystynyt imemään kunnolla.

Esikoista imetin 8-9kk ja hän on vankkarakenteinen, ei voisi kuvailla hoikaksi.

Vierailija
27/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän laihat lapset syövät? Kyllähän joillakin aikuisillakin ruoka tuntuu "menevän läpi", ovat laihoja vaikka syövät paljon, eikä ole mitään vikaa, päin vastoin hyväkin, etteivät kilot kerry.

Nuo "lapsi syö reilusti" eivät kyllä kerro yhtään mitään, riippuu siitä, mikä vanhemman mielestä on reilusti, ja mitä ja miten usein syö. Suositellaanko lapsille jotain kalorimääriä, en tiedä. Varmaan se öljyn lisääminen ei olisi pahasta, jos lapsi on tosi laiha.

Vierailija
28/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3v. neuvolassa hän oli 11,8kg ja 93 cm. Pieni tyttö, mutta mitenkään häntä ei ole tutkittu eikä kauhisteltu. Toiset vaan ovat pienempiä :) En ole ollut yhtään huolissani. Tosi hyvin syö ja pääasia, että kasvaa omalla käyrällään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä