Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen laihuus murtaa meidät

Vierailija
01.07.2009 |

Meidän 2,5-vuotias tyttönen on ollut laiha siitä lähtien kun lopetin imetyksen jatkuvien rintatulehdusten ja rinnan verenvuotojen ja haavaumien vuoksi hänen ollessa 5 kk. Hän on laiha edelleen. Painaa juuri ja juuri 10 kg, pituutta on noin 86cm.

Hänelle on tehty sairaalassa ns. perustutkimukset (kilpirauhaskokeet jne), eikä mitään vikaa löytynyt. Myös Chronin taudit ja muut on poissuljettu ja sydämestä ei kuulu mitään erikoista. Lääkärit pudistelevat päätään eivätkä keksi syytä laihuuteen, mutta hän menee yli -20 käyrällä. siltikin koko ajan kasvaa.

Tutut ja tuntemattomat esim uimarannalla tuijottavat ja jopa kommentoivat hänen laihuuttaan eli hän ei pelkästään ole laiha vaan myös näyttää siltä. Miehen äiti jopa kun tätä kesänä näki lapsen eka kertaa vähissä hellevaatteissa, tokaisi että "ei kai tuo teidän tyttö ole vakavasti sairas". Niinpä, sehän tässä äitiäkin mietityttää. Mitään infektiokierteitä tms ei ole ja tyttö syö ihan ok tosin ei ole mikään suursyömäri.

Olen huolesta masentunut. Onko kellään kokemusta vastaavasta?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips.Meillä on samanikäinen tyttö ja melkeinpä samanpituinen ja painoinen,myös hänen isosiskonsa oli samassa iässä samankokoinen kuin tämä meidän kuopus.Isosisko on nyt 4 ja puoli ja on 100cm ja painaa 15 kg,neuvolan mukaan kaikki on hyvin molemmilla tytöillä.Mieheni kanssa ollaan molemmat lyhyitä ja hoikkia (mies 170 cmja 65kg ja minä 164cm ja 49kg) joten tytöistämme ei voi ikinä tulla pitkiä ja raskasrakenteisia ainakaan luustoltaan.Kuopus on hoikka kun vertaa muita samanikäisiä,ei ole vauvapyöreyttä reisissä tai käsissä vaan on hoikka mutta en ole huolissani,hyvinhän kaikki on mennyt ja syö todella hyvin ruokansa..Tasan 2v kuopus oli 84,6 cm ja 9kg400g,isosisko oli 82,4cm ja 9740g.

Vierailija
2/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

10.9kg painava ja pituutta 87cm. Häntä ei ole ikinä mitenkään tutkittu, eikä neuvolassa olla oltu huolissaan. On todella laihan näköinen ollut aina, vaikka syö paljon.

En ole edes osannut olla huolissani, kun ei neuvola lääkärikään ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla, että kaikki voi olla silti hyvin! Meillä minä olen 165cm, mies 180cm ja kumpikin normaalipainoisia (minä jopa vähän yli), joten ei ole laihuutta suvussa kuitenkaan, se tässä mietiyttääkin. Olen syyttänyt itseäni tuosta imetyksen liian aikaisesta lopettamisesta, mutta minkäs sille enää mahtaa. ap

Vierailija
4/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena ihan luuranko. Mitään vikaa ei löytynyt vaikka HYKS;issä tutkittiin ja tutkittiin. Molemmat vanhempani olivat tukevia.

Omalla kohdallani selitys oli ettei ruoka vain maistunut. Olin erittäin aktiivinen ja eläväinen lapsi. Söin kyllä ateriat, mutta en mitään isoja määriä joten kulutin kaikki ja vähän enemmän.

Mutta nyt se iso varoitus.

Olin n, 7 vanha ja muistan hyvin kuinka kesällä oltiin eräällä lammella ja olin tietysti ilman paitaa. Ukkini silloin otti kuvia ja sanoi että laita nyt paita päälle ei tuollaista luukasaa voi kuvata. Tottahan se oli ei törröttävät luut kivalta näyttäneet. Mutta tasan sillä hetkellä tulin tietoiseksi siitä että vartaloni ulkonäössä on jotain vikaa.

Tämä johti siihen että kyttäsin itseäni peilistä. Kun murrosikä iski ja kiloja alkoi tulla epävarmuuteni näkyi ja minua alettiin kiusata vaikka en ollut mikään lihava. Nyt olen 30 vuotta kärsinyt vartalonkuvastani ja painostani.

Päätin jo kauan sitten että en koskaan arvostele omien lasteni ulkonäköä edes muille niin että lapsi kuulee. Todella pieni lause tai asia voi jäädä kummittelemaan takaraivoon ja aiheuttaa vuosien ongelmat.

Vierailija
5/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tyttäresi laihuus ainakaan rintamaidon aikaisesta lopettamisesta on kiinni. Monesti rintaruokitut ovat laihempia kuin pullotuokitut ja pitäähän se äidinkin terveys siinä rintaruokinnassa ottaa huomioon.

Meillä erittäin laiha murkkuikäinen poika, joka 1v oli 75cm ja 8½kg, 2v 85cm ja 10½kg, 3v 87cm ja 11½kg, 4v 93cm ja 12 ½g, 5v 102cm ja 15kg, 6v 105cm ja 16kg sekä 7v 111cm ja 17kg. Koko kouluajan painon ja pituuden kehitystä seurattiin pari kertaa vuodessa. Pariin kertaan on otettu keliakia ym kokeet, mutta mitään ei ole löydetty. Etenkin kasvupyrähdyksen aikana th oli huolissaan painosta ja pyrimme kotona panostamaan ruoan määrään ja laatuun. Meilä vanhemmat ovat nykyisin ylipainoisia, mutta molempien suvusta löytyy alunpitäen hyvinkin hoikkia, joten eiköhän tuo perinnöllistä ole sekä luuston hentoudesta johtuvaa.

Vierailija
6/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 5v poika, joka on kasvanut vauvasta saakka -25 käyrällä. Mitään sairauksia ei ole, poika vaan syö melko vähän ja on nirso ruokien suhteen. Kuitenkin on ihan perusterve ja omalla käyrällään kasvaa tasaisesti. Pojalla on nyt 5v pituutta 111cm ja painoa 14kg.

Vierailija
7/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina mennyt -2 käyrällä, on nyt 6,5 v ja 109 cm ja 16 kg. Syö kuin lintu eli todella vähän ja liikkuu ja touhuaa aktiivisesti - siinäpä syy laihuudelle. Jos teillä on tehty laajasti jo kaikki perustutkimukset eikä niissä mitään vikaa ole havaittu, niin varmasti tyttö on ihan terve laiha lapsi. Jos laihuus huolettaa, niin tietyt peruskokoeet kannattaa uusia muutaman vuoden välein, esim. keliakia kehittyy hitaasti ja saattaa näkyä kohonneina vasta-aineina vasta vuosien kuluttua. RAvitsemusterapeutin kanssa jutteleminen voisi myös hälventää omia pelkoja ja sieltä voi myös saada vinkkejä miten vähäruokaisenkin lapsen tasapainoinen ravinnonsaanti turvataan. Ravintoterapeutteja löytyy esim. yksityisiltä lastenlääkäriasemilta.

Vierailija
8/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ole huolissaan jos lapsesi on JO TUTKITTU! Meillä myös hoikka poika joka meni 1 veenä reippaasti yli - 20 käyrällä (78 cm ja 8 kg) saimme lähetteen sairaalaan jossa käytiin läpi sairaudet, mitään ei löytynyt! Kävimme ravitsemusteraupeutilla, ohje; lapsi saa syödä miten paljon haluaa (söi noin 3 h välein) rasvat pitää muistaa ruokavaliossa. Poika on kohta 9 vee ja pituus on 140 cm ja paino 22 kg!!!! Ikiliikkuja.

Vierailija
9/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoikka oli kylläkin, kuten on edelleenkin, mutta ei mitenkään huomiota herättävän laiha.

Vierailija
10/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 vuotiaana on ollut 87.4cm ja 10.9kg.

KOskaan ei kokonsa puolesta ole tutkittu. Ei kyllä näytä nälkiinytneeltä vaikka onkin siro tyttö.

Mutta kukaan lääkäri koskaan ei ole ollut huolissaan tytön koosta.

Ja rintamaitoakin on saanut 1v7kk :D.

Vierailija
11/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäisin öljyö ruokaa ja antaisin kevytmaitoa yms..jos nämä jo käytössä ja lapsi jaksaa normaalisti touhuta ja syö hyvin niin antaa ajan kulua=)Meillä on 3 lasta ja aina on joku liian laiha tai pulska..kuopus 2,5-vee ollu koko ajan liian lyhyt..kakkonen oli 4-vuotta liian lihava,5-vuotiaana paino oli tipahtanut ja liian laiha..nyt 6-vuotiaana taas liian lihava=)

Vierailija
12/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan totesivat vain, että lapsesi laihuuden takana ei ole mitään sairautta. Tuskinpa tuo nälkään on nääntymässä jos näin kauan on pärjännyt. Taitaa olla vain äidin oma huoli lapsen ulkonäöstä nyt tapetilla.

Vierailija
13/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla vain äidin oma huoli lapsen ulkonäöstä nyt tapetilla.

Taidat itse olla melkoinen ihmisvihaaja, jos ajattelet ap:n olevan huolissaan vain lapsensa ulkonäöstä. :/

Ap, tuskin lapsen laihuudella on mitään tekemistä rintaruokinnan lopettamisen kanssa. Älä syytä itseäsi.

Vierailija
14/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hoikkaakin hoikempi. Paino viistää kaikilla reilusti nollakäyrän alapuolella ja tällä kaikkein hoikkasimmalla menee jossain -20 suunnilleen. Pituudeltaan ovat kuitenkin lähellä keskikäyrää, joten todellakin ovat hoikkia. Meillä lapset syövät hyvin ja ihan reiluja annoksia. Tosin he myös liikkuvat paljon ja touhuavat jatkuvasti. Itse en ole lapsiani alkanut lihottamaan rasvalla, koska kasvavat kuitenkin hyvin, vaikkakin sillä omalla käyrällään. Meillä mieheni on ollut tosi tosi laiha lapsena ja murrosiässä, ilman mitään vikaa. Itsekin olen hoikka, vaikkakin aika pitkä (173 cm), joten meidän tapauksessamme geeneistä löytyy selitys lasten hoikkuudelle.

Vierailija
15/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut vastaava ongelma tyttövauvamme kanssa. Menee koko ajan noin -20 -käyrällä. Olemme ottaneet kaikki mahdolliset kokeet refluksista allergioihin, eikä mitään ole löytynyt. Tyttö on syönyt todella vähän jatkuvasti.

Nyt tuli mutkan kautta Lastenlinnasta sellainen vinkki, että olisko lapsella ummetusta. En ole edes harkinnut asiaa, koska tyttö on kakannut useamman kerran päivässä. Kävi ilmi (kaverini lapsi oli siis Lastenlinnassa samalla asialla) että ulosteen koostumuksen pitäisi olla ihan pehmeä, ei sellaista papanaa kuin meidänkin muksulla. Otimme nyt pari viikkoa sitten Levolacin käyttöön ja ongelma on lähes poistunut. Ruokaa menee nyt hyvin, kun aiemmin muutaman lusikallisen jälkeen alkoi kauhea huuto; ilmeisesti ruoansulatuksen käynnistyminen on pienellä ummettajalla aiheuttanut sen veran kipua, että on sitten kieltäytynyt ruoasta.

Kannattaa kokeilla, jos kakka on vähänkin kovalla. Vaikuttaa ihan ruokahaluun näemmä todella paljon. Levolac ei laiskistuta suolta, joten voi huoletta antaa esim. sen 10 ml päivässä.

Tämä siis vinkiksi, jos ruokaa ei meinaa mennä tarpeeksi.

Vierailija
16/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululaisemme on koko ikänsä ollut laiha. Painokäyrä on aina -20 ja pituuskäyrä taas reippaasti plussan puolella. Vauvasta lähtien ollut pitkä ikäisekseen mutta laiha. Vauvasta kolmevuotiaaksi neuvolassa huokailtiin huolestuneena, mutta itse tajusin, että koska lapsi syö erittäin terveellisesti (mm. paljon hyviä öljyjä) eikä ole milloinkaan sairas, kaikki on hyvin.

Hyvä että teillä asiaa tutkitaan/tutkittiin, niin kaikki kamalat sairausmahdollisuudet on poissuljettu.

Mutta tosiaan, kannattaa antaa paljon erilaisia pähkinöitä, herkkuna suklaata, lorauttaa paljon öljyä ruokaan jne.

Vierailija
17/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei ole mennyt kun jotai -12 käyrällä jos en ihan väärin muista. Meillä pääsyynä on allergiat jotka ovat kyllä nyt jo kovasti helpottaneet. Ruokavalio on nyt jo laaja ja tyttö syö monesti isompia annoksia kun meidän nirso 5v tyttö, mutta malliltaan on edelleen tosi luikku. Onhan niitä lapsia erilaisia, samassa perheessäkin meillä kaksi täysin erirakenteista ja eri tahtiin kasvanutta tyttöä samoista geeneistä huolimatta.

Vierailija
18/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttöni oli 2-v. 10,4 kg ja 84 cm ja nyt 3-v. 11,5 kg ja 88 cm. Sirohan hän on, mutta kasvaa tasaisesti, syö normaalisti, touhottaa ja hoksottimet ovat tallella.

En todellakaan ole huolissani hänen kasvustaan/koostaan, kyllä hänestä kasvaa juuri sen kokoinen kun geeneihin on kirjoitettu hitaammassakin tahdissa.

Vierailija
19/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

imeytymishäiriöt yms. Jos olet kovin huolissasi lapsestasi ja paikkakunnaltasi/lähistöltä löytyy hyvä lasten allergologi, niin käy hänen juttusillaan. Allergiat eivät aina välttämättä aiheuta ihottumaa, ripulia tai järkyttäviä vatsakipuja, mutta voivat vaikuttaa ruokien maistumiseen (esim. huonon olon takia) tai ravinteiden imeytymiseen. Kaikki allergiat eivät näy allergiatesteissäkään, joten vaikeaa tuota on havaita ja etenkään asiaan perehtymättömät (peruslastenlääkärit) eivät monesti ota vaihtoehtoa todesta. Myös keliakin vaikuttaa ravinteiden imeytymiseen, mutta allergologi osaa arvioida sitäkin mahdollisuutta.

Vierailija
20/28 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hoikka on vieläkin, mutta painaa 15kg nyt 4-vuotiaana (on 106 cm), jolloin painohan on yllättäen vähän noussut käyrillä! Tyttöni on aina syönyt hyvin, joten en ole osannut olla huolissani, eikä neuvolassakaan ole huomauteltu, vaikka tyttö painoi 2-vuotiaana nippa nappa 10 kiloa. On aina ollut liikunnallinen ja siro (kuten me vanhemmatkin kyllä olemme). Pääasia, että kasvaa, vaikka sitten omalla -20 käyrällänsä.

Olkaa mieluummin iloisia, että lapsellanne ei ole ylipainoa (kuten valitettavan monella nykyisin). Koska hänet on tutkittu, kaikki on varmasti aivan kunnossa. Tsemppiä vaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi