Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi käytätte pilttejä, bonaa ym?

Vierailija
30.06.2009 |

Eikö tulis halvemmaks keittää vihannekset itse ja soseuttaa ne?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi banaania kaavin lusikalla lapsille. Meidän lähikaupassa oli aina tarjouksessa hedelmäsoseita lavallinen n. 2e, joten se oli paljon halvempaa kuin ei-sesonkiaikana hedelmät. Ja helpompaa. Muut soseet tein itse, kun valmiit oli niiiiiin öksettavan makuisia ja hajuisia..

Nykyisinkin laitan satunnaisesti täytekakkuun hedelmäsoseita ja rantaeväänä ne ovat tosi helppoja.

Vierailija
2/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on helppo ottaa mukaan retkille, matkalle, kävelylle tms. ruoaksi/evääksi. Säilyvät kuitenkin huoneenlämmössä ja kassissa toisin kuin itse tehty ruoka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat helpompi käyttöisiä. Ja neuvolassakin sanottiin että talvella ovat Parempia kuin oikeat hedelmät. Vähemmän myrkkyjä kuin tuontihedelmissä.

Vierailija
4/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paaaljon halvemmaksi ostaa ne kaupasta! myös lihasoseet!

ja miksen maksaisi vauvan ateriasta euroa, kun oma ateria maksaa kuitenkin monta euroa.

Vierailija
5/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä se ole kun noin minuutin pois se aika lapselta kun ne soseuttaa.

ja on sekin aika lapselta/itseltä pois, kun noita soseita tekee. Itse olen ajatellut, että jos energiaa riittää, niin pyrin itse tekemään mahdollisimman paljon. Mutta en mä siitä mitään stressiä aio ottaa. Ei kaikki vauvat nuku hyvin vielä silloinkaan, kun alkavat soseita syömään ja vanhemmat voivat olla väsyneitä.

tottakai jos saa lavallisen n 2 eurolla niin voisin jopa itekkin ostaa.

Mutta noi kasvissoseet itse tekemällä tässä laskin että meillä maksaa n 1 euro ja syödään siitä viikko.

Eikä asia mulle kuulu, kunhan kyselen et miksi kaikki käyttää semmosia. En mitenkään syyllistä ketään.

ap

Vierailija
6/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tulee paaaljon halvemmaksi ostaa ne kaupasta! myös lihasoseet!

ja miksen maksaisi vauvan ateriasta euroa, kun oma ateria maksaa kuitenkin monta euroa.

Ostaa lihapaketin mikä maksaa n 2 euroo ja kun sen keittää ja soseuttaa ja lisää muut joukkoon niin siitähän syö viikkoja. Jos siis ne pakastaa.

ap

Vierailija
7/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs mamma kehui lapselleen SUUREEN ääneen miten eksyttiin väärälle hyllylle, HÄN kun osaa valmistaa itse ruuat lapselleen.. Kehui sitä kokille! :D

Minusta muutaman kuukauden purkkiruokavaihe ei ole mikään kovin paha asia. Helppo, vaivaton, halpa.

Meillä syödään päivittäin omatekosta ruokaa, kokkina varmaan parempaa kuin eräät teistä mammoista.. Mutta jos nyt ei aina keitetä omaa pottua vauvalle niin oi kaamee! :D

Vierailija
8/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs mamma kehui lapselleen SUUREEN ääneen miten eksyttiin väärälle hyllylle, HÄN kun osaa valmistaa itse ruuat lapselleen.. Kehui sitä kokille! :D

Minusta muutaman kuukauden purkkiruokavaihe ei ole mikään kovin paha asia. Helppo, vaivaton, halpa.

Meillä syödään päivittäin omatekosta ruokaa, kokkina varmaan parempaa kuin eräät teistä mammoista.. Mutta jos nyt ei aina keitetä omaa pottua vauvalle niin oi kaamee! :D

olenko mä missään vaiheessa sanonut et on kaamee jos ei tee lapselleen itse ruokaa?! olenko?!?! en mielestäni! Kunhan täs vaan lämpimikseni kyselen miksi ihmiset ostaa mielummin purkkiruokaa.

ap

Vierailija
9/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soseuttaa, purkittaa, pakastaa. Pakastetta ei saa yhtä nopeasti syötäväksi, kuin valmispurkkiruokaa. Eikä voi oikein ottaa mukaan jonnekin. Myös tuleeko ruokavaliosta yksipuolisempaa kun ei viitsi yhtä annosta kerralla valmistaa, joutuuko lapsi sitten syömään viikon samaa? Ei siellä pakkasessakaan ole tilaa pistää ties kuin monta erilaista ruokaa aina viikon annos kerrallaan. Helpompaa, kun kaupasta valitsee erilaisia, jotka säilyykin ihan huoneenlämmössä.

Vierailija
10/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin päättänyt tehdä soseet itse mutta eipä kelvannut sihtikurkulle vaikka kuin surruutin, mies osti kaupan sosetta ja se maistui. Kuopukselle taas on aina uponnut itsetehdyt joten en ole tarjonnutkaan purkista kuin hedelmäsoseita. Musta itse tekeminen oli kyllä tosi helppoa, otin sivuun aina vauvan ruoka-ainekset meidän päivän ruokatarpeista, samalla se tuli meidän päivällisen kanssa ja tein sen verran että riitti vielä seuraavalle päivällekin lounaaksi. Itse tehty on muuten paljon paremman makuista ja ruokaisampaa kun tärkkelyksellä jatketut purkkisapuskat. Mutta jokainen tekee tahtonsa ja tilanteensa mukaan:)

Vierailija
11/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas koin, että melkein mikä tahansa ruoka-aine oli halvempaa itse tehtynä, koska valmiissa soseissa on niin paljon vettä. Siis sitä varsinaista ainetta on vähän, jatkettu vedellä ja soseutettu sitten tärkkelyksellä.

Sen lisäksi hedelmä- ja marjasoseissa on paljon lisättyä sokeria.

Vierailija
12/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukan varioiden. Vai ettekö tee itsellennekään mitään ruokaa?

Vierailija
13/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee siinä nyt yhteensä kuitenkin aikaa

Soseuttaa, purkittaa, pakastaa. Pakastetta ei saa yhtä nopeasti syötäväksi, kuin valmispurkkiruokaa. Eikä voi oikein ottaa mukaan jonnekin. Myös tuleeko ruokavaliosta yksipuolisempaa kun ei viitsi yhtä annosta kerralla valmistaa, joutuuko lapsi sitten syömään viikon samaa? Ei siellä pakkasessakaan ole tilaa pistää ties kuin monta erilaista ruokaa aina viikon annos kerrallaan. Helpompaa, kun kaupasta valitsee erilaisia, jotka säilyykin ihan huoneenlämmössä.

Vierailija
14/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUkaan voi todellakin ottaa pakkasesta ne purkit (Pakastettu yhde tai kahden annoksen verran). Lisäksi voit valmistaa montaa eri makuista.

Meillä lapset syöneet itse valmistamia ruokia ja ollaan matkusteltu ja kannettu mukanamme pakkasesta otettuja annoksia. Sulavatkin sopivasti matkan aikana.

Miten itse valmistama vauvanruoka on pois vauvalta tai omasta ajastasi? En ymmärrä..Tosin jos on uusavuton, niin sitten ymmärrän ;)

Ja miten niin purkkiruoka on halvempaa?

Vierailija
15/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa tein ruuat itse, koska on paremman makuista ja sitäpaitsi mä vihasin sitä lasipurkin määrää mikä satunnaisestakin purkkiruokailusta syntyi.

Mutta myös purkkiruokia syötiin satunnaisesti, käteviä kun niitä pystyi aina säilyttää kaapissa, jos olit vaikka unohtanut ottaa pakastimesta sulamaan ja lapsi huutaa nälkää naama punasena niin ei siinä viitsinyt yhtään ylimääräistä minuuttia käyttää aterian sulattamiseen vaan sen kerran antoi purkkiruuan joka lämpeni 20sek.

Ja on ne reissussa kätevämpiä - toki jäisiä itsepakastettujakin voi kantaa mukana, mutta esim viikon automatkalla oli kätevää ostaa vaan aina päivän satsi lähimmästä kaupasta.

Siitä en kyllä oikeasti tiedä tuliko halvemmaksi. Ehkä, jos käyttää halvimpia aineksia. Ei niistä ainakaan yhtä monipuolisia saa kuin purkkiruuista jos halvalla haluaa päästä. Mutta se hinta ei ollut mulla ratkaiseva syy tehdä pääosin itse, vaan maku.

Hedelmäsoseet ostin lähes aina purkissa - ne oli usein oikeasti halvinta silleen kun vertasin. Ja niin helppoa. Ja ne kun on ihan hyviäkin ne hedelmäsoseet.

Joku mainitsi siitä että helppo vaan ottaa omasta ruuasta lapselle ennen suolaa jne.. Joo, niin on. Mutta me aikuiset ei syödä yhtäusein kuin lapsi, ja ruokaa ei aina jää yli lapsen seuraavaksi ateriaksi. Enkä oo enää 1,5v:lle vartavasten tehnyt ruokia pakkaseen, koska USEIMMITEN yhteistä päivällistä jää sille huomiseksi lounaaksi - mutta ei aina. Silloinkin purkkiruoka on hyvä.

Vierailija
16/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein soseita itse, keitin lihat, kanat, kalat ja kasvikset erikseen, soseutin ja jäädytin jääpalamuotissa. Siitä siirsin pakastusrasiaan. Näin sain vaihtelevasti erilaisia soseita, eikä joka päivä tarvinnut syödä sitä samaa. Näitä käytin kotona. Jos loppuivat, enkä ollut tehnyt uusia, annoin purkkiruokaa. Ulkoillessa, kylässä, reissussa käytin purkkiruokia.

Ei ole mitään järkeä alkaa mielestäni tekemään elämää liian vaikeaksi sillä, että raahaa mukana itse tehtyjä soseita vaikka 30 asteen helteessä niin, että ruoka ei mene pilalle. Sosepurkki reppuun ja menoksi. Jos ei ollut mikroa lähettyvillä, ei sitten sosetta edes lämmitetty, meni sellaisenaan alas huoneenlämpöisenä.

Kukin tekee toki tyylillään, ei siinä mitään.

Vierailija
17/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas koin, että melkein mikä tahansa ruoka-aine oli halvempaa itse tehtynä, koska valmiissa soseissa on niin paljon vettä. Siis sitä varsinaista ainetta on vähän, jatkettu vedellä ja soseutettu sitten tärkkelyksellä.

Sen lisäksi hedelmä- ja marjasoseissa on paljon lisättyä sokeria.

Jokaisessa marja- ja hedelmäsosepurkissa, joita meillä on ollut, on lukenut "ei lisättyä sokeria". Päinvastoin, jos itse survon esim. mustikkaa tai puolukkaa ja laitan sitä puuroon, lisään himpun verran sokeria joukkoon.

Esikoiselle keitin pääosin itse kasvis-lihasoseet, pakastin aina osan. Myös puurot keitin alusta asti itse, jotenkin tuntui hassulta ostaa puuroa purkissa :-) Hedelmäsoseita annoin sekä valmiita että luomuhedelmistä soseutettuja (paitsi tavallista banaania joskus). Kakkoselle olen antanut nyt purkkikasviksia (juuri aloitettu kiinteät), koska kaupan juurekset ovat tällä hetkellä huonolaatuisia (viime vuoden satoa), ulkomaisia tai muuten vain epäsopivia (esim. uudet perunat). Hedelmiä, lihaa ja viljoja en ole antanut vielä ollenkaan.

Vierailija
19/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis teen koko perheelle ruokaa, saa muut lapset ruokaa päivittäin mitä teen, mutta ei tolle alle vuoden ikäselle paljoa kaalikääryleitä soseuttamaan aleta! :D

Perunaa en päivittäin laita mutta otan kyllä vauvalle omansa sivuun.

Samoin teen koko perheelle puuron josta suolataan kun vauvan osuus pois.. ;)

Kyllä minusta valmisruoka on ihan jees. Lapsia on tossa läjä niin riittää että yksi saa vauva-aikana omaa sössön vaikka purkista enkä tee päivittäin hänelle kun teen muulle, ja kohta se aika tulee kun 1- vuotiutta lähenee ja syö samaa kuin muut.

On se vaiva omatekosessa aina: oli sitten keittäminen, soseuttaminen, jäähdyttäminen, jäädyttäminen, sulatus ja valmiiksi laittaminen. Ankeeta syödä pelkkää porkkanaa mössönä päivästä toiseen!

Nro. 13 kirjoitti että lapsi on sihtikurkku. Hanki pieni tehosekotin ja kaada NESTETTÄ enempi! Jos katsoo purkin kylkeä niin suurinosa on nestettä, siis tarkottaa mikä tuotteesta tulee ekana.

Meillä on mm. tehty välillä niin että ostetaan 8 kk ikäsen purkki, lisätään korviketta ja sörssätään hiukan paloja. Näin meillä lapset tottuu helposti klimppeihin.

Ja ap: älä hikeenny! Kunhan vastasin. Osaan tehdä ruokaa, mutta kun tosi moni mammailija pitää valmiin purkin ostamista epäonnistumisena, niinkuin sekin mamma joka mulle kailotti miten HÄN osaa itse.. Pilkka puree joskus omaan nilkkaan! ;)

Ruokaa se valmiskin on, niinkuin vaikka mehut ja lihapullat, pitkot tai vaikka hillot. Kaikkee VOI tehdä itse tai ostaa valmiina. Teikkö itte oman hääpukusi vaikka osaat kai ommella itse? Kai sitä vois sorvata omat lastenvaununsakin ja suureen ääneen vittuilla muille kun ostaa kalliilla uusia!

Minusta äitiys ja kaikki siihen liittyvä on kyllä niin pintaliitosta nykysin: crokseja ja Niken vauva- kokosien collegepaitojen sekamelskaa että unohtuu ne lapset.

Osaako lapset enää leikkiä käpylehmillä ja tehdä kuperkeikkoja? Tuntuu että vanhemmuus on suoriutumista keittiötä myöten..

10

Vierailija
20/32 |
30.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta äitiys ja kaikki siihen liittyvä on kyllä niin pintaliitosta nykysin: crokseja ja Niken vauva- kokosien collegepaitojen sekamelskaa että unohtuu ne lapset.

Osaako lapset enää leikkiä käpylehmillä ja tehdä kuperkeikkoja? Tuntuu että vanhemmuus on suoriutumista keittiötä myöten.."

Ihanaa, että joku muukin ajattelee samalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän