Mä sitten ihmettelen tätä pääkaupunkiseutua ja sen joitakin asukkaita!
Mutta opinnot ovat vielä kesken, joten en pääse poiskaan. Pakko silti sanoa, että joku joillakin syntyperäisillä stadilaisilla on niksahtanut päässä kun ihan estottomasti haukutaan ohikulkijoita.
Esim. Kävin Stockalla ja siltä ulos lähtiessäni joku vanhempi rouva alkoi huutaa (!) minulle, että käytin poistuessani väärää ovea. Kun Suomessa on kuulemma oikeanpuoleinen liikenne niin keskimmäisestä ovesta ei saa kulkea. Olin niin äimistynyt, etten osannut vastata tähän ryöpytykseen mitenkään. Oli vielä varhainen aamu, joten muita kulkijoita ei ollut kuin minä ja tämä ko. rouva. Jäin Espalla vielä punaisiin valoihin, ja sen ajan rouva jatkoi papatustaan.
Seuraavana aamuna sain kimppuuni asematunnelissa jonkun tuote-esittelijän, joka kiroili perääni kun en pysähtynyt kuuntelemaan hänen jaarituksiaan. Minulla oli kiire töihin, joten aikaa ei valitettavasti ollut. Mietinkin, että mitähän mun otsassa oikein lukee kun sitä saa säännöllisesti paskaa niskaansa ihan vaan kävellessään? Mulla on nyt niin kova koti-ikävä :(
Kommentit (47)
Tiedän oikein hyvin sen tunteen, että kun riittävän monta viikkoa saa niskaansa kaikenlaista törkyä ohikulkijoilta, jossain vaiheessa sitä antaa sen kaiken loan jonkun päälle, kun ei omaan kurkkuun mahdu enää yhtäkään epäkohteliasta kanssaihmistä. Itse olen sentään muutekin kamala rääväsuu ja sanon nopeasti ja herkästi takaisin, mutta kuitenkin jotkut viikot ovat sellaisia, että pinna kiristyy jatkuvasta pskan syömisestä ja joku saa sitten sen niskoilleen.
Yritän aina ajatella, että se on jonkinlainen ketjureaktio. Yksi on saanut riittävästä pskaa niskaansa muilta, joiden pinna on täyttynyt ja purkaa "vihaansa" minuun, joka sitten jatkan ketjua, kun en itse enää jaksa ottaa vain vastaan.
Mitä tulee Helsinkiin ja helsinkiläisiin... No itse miellän helsinkiläiset avoimiksi ja ihaniksi ihmisiksi. Enkä ole sieltä kotoisin, asuin vain "hurjan nuoruuteni" siellä. Minusta Helsingissä parasta oli se, että ihmiset puhuivat, tervehtivät ja samaan kahvipöytään istuminen kahvilassa ei tarkoittanut automaattisesti iskuyritystä vaan joko täyttä kahvilaa tai sitten ihan vain leppoisaa säästä puhumista kunnes molemmat taas poistuivat omille teilleen.
Kaipaan Helsingistä juuri sitä ihmisten kykyä puhua ja harjoittaa smalltalkia ilman sen kummempia tarkoitusperiä. Toki sielläkin on näitä naama norsun takapuolena eläviä ja törkeitä ihmisiä, mutta ihan oikeasti, missäpä ei olisi ;)
Täällä nykyisessä asuinkunnassa ihmiset ovat auttamattoman sisäänpäin lämpeneviä ja omissa piireissään liikkuvia. Jos istahdat täydessä kahvilassa jonkun kanssa samaan pöytään - pyydettyäsi luvan siis - sinulle kerrotaan välittömästi, että pöytäseura on onnellisesti naimisissa tai muuten vain ei kiinnosta. Ja siinä sitten istua napotetaan turvat tukossa.
Veikkaan, että ap ei pidä Helsingistä, koska ei koe kuuluvansa sinne. Ja sitä kautta sitten kaikki siihen liittyvä ja siellä tapahtuva on automaattisesti helsinkiläistä ja helsinkiläisten vika. Ihan luonnollinen reaktio, mutta ei kannata lähteä huutelemaan sitä kovin äänekkäästi muille ihmisille :)
ja vikojahan on toki sielläkin mutta kukaan kauppias ei ole vielä toistaiseksi huutanut "vitun huoraa" mun selkämykselle, jos tuote ei ole kiinnostanut.
Siis väittääkö Ap että tuotemyyjä huusi sinulle noin (noilla sanoilla) ilman mitään syytä?? Sori, vaikea uskoa.
Pienessä paikassa sitä vasta onkin sosiaalista kontrollia, joten tuo "huutava" mummeli ei kuulosta maailman pahimmalta asialta. Sulla tais olla huono päivä muutenkin.. Mulle ei ole kukaan ikinä huutanut mitään tuolaista, vaikka olen koko ikäbi stadissa asunut ja en ole kulkenut siitä oikeanpuoleisesta ovesta.
Pikkukaupungissa tultiin kyllä sanomaan parikin kertaa että auto oli parkkeerattu väärään paikaan, vaikka itse en sitä ihan niin nähnyt.
Mutta eikö ole ihanaa, ettei sun tarvitse asua täällä Stadissa? :) Ihan vapaasti vaan muuttamaan takaisin sinne, mistä olet kotoisin.
Siihen kuuluu niin espoo, vantaa kuin kauniainenkin. Mutta mulkkujahan me ollaan kaikki kehä 3 sisäpuolella ja hieman sen ulkopuolellekkin syntyneet.. Kiitos vaan!!
että ihmisillä on tuo yksityisyys ja oma tila jotenkin ylikorostunut. Metrossa, bussissa tai missä tahansa tuijotetaan kiinteästi omiin ajatuksiin ja eletään vähän kuin omassa kuplassa. Täällä pääkaupunkiseudulla jo pari vuosikymmentä eläneenä huomaan, että sama kupla on muodostunut itsellekin. Jos avoimesti tutkailet ihmisiä, saat helposti jonkun riidanhaastajan tai pummin kimppuusi. On siis helpompaa elellä siinä oman suojamuurin sisällä.
Silloin kun tänne muutin, oli mullekin alkuun järkytys, että bussikuskitkaan eivät tervehtineet kun astui bussiin mutta ei siihen enää kiinnitä niin voimakkaasti huomiota. Silti, kun sattuu jotain ikävää, ne kuplat puhkeavat ja niitä avuliaita ihmisiä on. Usko pois. :)
ensinnäkin käy sua sääliksi!
On minutkin kerran taksikuski haukkunut "vitun itseään-täynnä-olevaksi ruotsalaishuoraksi", kun valitin kiireestä ja ruuhkasta hänelle. Tulihan siitä paha mieli, eipä sille mitään voinut. Toisaalta naurattaa jälkeen päin koko juttu. ;) Hassuinta tässä on se, ettei minussa muuta suomenruotsalaista ole, kuin mieheni sukunimi, itse en osaa ruotsia edes kovin hyvin :D :D
Eihän täysjärkinen kohtelias ihminen käyttäydy noin, ei se ainakaan sinun vikasi ole, että sinua mollataan jossain tilanteessa. Älä ota henk.koht. naura tuollaisille päin naamaa. Itse olen vain hymyillyt tuollaisille valittajille ja kävellyt pois.
Ei niitä kannata jäädä kuuntelemaan tai ainakaan uhrata ajatuksiaan kotona sellaisille. Jotain ongelmia tuollaisilla ihmisillä itsellään on ja purkavat niitä keneen sattuu, täällä kun sosiaaliset kontaktit ovat valitettavasti puuttellisia joillakin yksilöillä. Ja käytöstavoista päätellen, ei ihme ;D
Ole ihana oma itsesi, älä välitä ja ota rennosti.
t. pienestä kaupungista itsekin ;)
että tämä on niin iso kaupunki, että tänne mahtuu paljon monenlaista tallaajaa, mutta ei kaikkia kannata niin vakavasti ottaa :D Naurat heidän hölmöydelleen ;D
huomaahan sen jo tässä ketjussa millaisia kiukkuisia mulkvisteja nämä "stadilaiset" on!!
=DD
esittelijä: "oletko x-tuotteen käyttäjä"
minä: "en ole" ja jatkoin kävelemistä
esittelijä: "ois mulla enemmänkin asiaa ollut vitun huora"
Tähän en sitten enää reagoinut vaan jatkoin matkaani edelleen. En tiedä oliko mun tarkoitus kuulla tuo viimeinen kommentti vai ei, kuulin sen kuitenkin.
ap
Pois en muuttaisi mistään hinnasta. Kaikenlaista on tullut vastaan, mutta aika vähän. Suomea ollaan kierretty jonkun verran ja kyllä niissäkin paikoissa omat hullunsa löytyy ja epäkohteliaat ihmiset, mutta en mä vaan jaksa mitään ongelmaa sellasesta ottaa tai leimata koko paikkakuntaa.
Mä olen ylpeä siitä että olen Helsinkiläinen, tää on ihana kaupunki ja täällä on ihania ihmisiä.
ratikassa. Mutta Lieksassa asuu paljon sairaampia ihmisiä, eräs mies raiskasi siellä alaikäisen pikkusiskoni.
esittelijä: "oletko x-tuotteen käyttäjä" minä: "en ole" ja jatkoin kävelemistä esittelijä: "ois mulla enemmänkin asiaa ollut vitun huora" Tähän en sitten enää reagoinut vaan jatkoin matkaani edelleen. En tiedä oliko mun tarkoitus kuulla tuo viimeinen kommentti vai ei, kuulin sen kuitenkin. ap
Joku hullu huuteli perään. Ja Hesburgerissa oli todella törkeä myyjä, ja itseasiassa cittarissakin.
Mutta en minä silti laita tänne aloitusta noista, ja samalla hauku koko kylää ja sen asukkaita.
Toissa viikolla olin Turussa ja joku mies tönäisi ohikulkiessaan ja murahti, kuin olisi ollut minun vika. En silti ihmettele Turkua ja sen asukkaita.
Haluaisimpa löytää sellaisen paikan missä aina kaikki vaan hymyilee ja on onnellisia, sinne minäkin lähtisin.
Ei voi varmaan hirveempää olla kuin asua paikassa josta ei pidä.
Onneksi mä olen saanut aina asua Helsingissä, syntymästä lähtien. Ei ahista eikä purista päätä kun asuu paikassa mitä rakastaa.
näitä paikkakuntataisteluita! Vähän väliä niitä täällä kehittyy. Rauhoittukaa ja rentoutukaa näiden asioiden kanssa - myös helsinkiläiset.
Myös helsinkiläiset, on fiksuuden puutetta, kun tällaisista asioista laukoo. Tyhmiä, juntteja, huonosti käyttäytyviä on vaikka missä kunnassa, ihan Hangosta Ivaloon.
Terveisiä Etelä-Hgistä:)
Ensin tietenkin liikkeen omistajalle, jos taas on yrittäjä, niin edustamansa tuotteen maahantuojalle/edustajalle.
Mummelit saa mun puolesta tehdä mitä vaan, mutta asiakas on aina oikeassa.
Mummelit saa mun puolesta tehdä mitä vaan, mutta asiakas on aina oikeassa.
tuollaista ei tietenkään olisi saanut huutaa, mutta todellakaan asiakas ei aina ole oikeassa
toisaalta liityn niihin, jotka epäilevät että ap kaipaa kotiseudulleen ja jokainen ikävä sattumus on yksi lisäsyy kaivata enemmän.
Vaikka olen syntyperäinen stadilainen olen kyllä todella sitä mieltä, että asematunnelissa saa kokea näitä kurjia sattumuksia enemmän kuin ehkä missään muualla. Pummit, juopot, kylkeen liimautuvat maahanmuuttajat jne. ovat ihan jokapäiväinen ongelma jos tunnelin kautta päivittäin kulkee.
Pikku ap raukka on törmännyt äkäiseen mummoon ja huonokäytöksiseen katumyyjään, nyt teilaa koko pääkaupunkiseudun sen takia. Ei voi muuta kuin nauraa :D
Noin siinä otsikossa ainakin luki, en siis tulkitsisi sitä kaikkien teilaamiseksi.
mitä tiheämmin asuttu alue, sitä useammin törmää johonkin hulluun.
Noita kylähulluja yms. pipipäitä on ihan joka paikassa, pk-seudulla tietysti varmaan muita enemmän, koska täällä asuu enemmän ihmisiä.
Tuskin kyse kuitenkaan on siitä, että pk-seutu tai Helsinkin on ainoa paikka missä joillain saattaa vähän viirata.