Miten pyytää kutsussa että lapsi haluaisi kavereiltaan lahjan rahana?
Pian viidesluokkalainen lapsi haluaisi tänä vuonna lahjansa rahana sillä hän säästää isompaa hankintaa varten. Toisaalta kun juhlat pidetään HopLopissa (ei tosin tilata sieltä synttärihuonetta tms. vaan tarkoitus on mennä vain leikkimään) niin lahjojen avaamiselle tai niillä leikkimisellä ei ole luontevaa paikkaakaan. Miten siis pyytää lahja rahana ilman että kuulostaa ahneelta tai antaa ymmärtää että odottaisimme isompia summia?
Kommentit (101)
En kestä jos tuo häistä tuttu inhottava tapa on uimassa jo lastenjuhliinkin.
Kohteliaasti kieltäytyä lahjoista sen sijaan voi.
Mutta ei sitäkään uskalla tehdä kun ei tiedä kuinka avoimesti ajatteleva saajan perhe on. Sit siellä päässä ajateltaisiinkin että eikö toi viittinyt nähdä sen verran vaivaa että olisi kaupassa kipaissut! Nykyisin lapset nyt vain hukkuu krääsään ja vaikea on ylipäätään keksiä lahja jota ei saajalla jo olisi. Ei tää yhteiskunta vain ole vielä valmis rahalahjoihin niin kuin tästäkin keskustelusta ilmenee.
Mun lapselle rahalahja on ihan yhtä mieluinen kuin muutkin lahjat. Voi sitten ostaa itselleen yhteissummalla mieluisan muiston. Sukulaisilta saakin usein rahalahjan tai sitten yhteislahjan johon vinkkiä ovat kyselleet meiltä.
Ihan kuin aloituksessa olisi tarkoitus rahastaa jotenkin, lapsihan vain toivoo lahjojaan järkevästi rahana! Mikä tätä kansaa vaivaa!!!
pitäisitte synttärit kotona ja lapsi saisi teiltä ne rahat jotka siinä säästätte? Kun kerran on isompaa hankintaa tiedossa.
Ihan kuin aloituksessa olisi tarkoitus rahastaa jotenkin, lapsihan vain toivoo lahjojaan järkevästi rahana! Mikä tätä kansaa vaivaa!!!
On eri asia ostaa lahja 5 eurolla kuin antaa lahjaksi 10-15 euroa. Kukaan tuskin sitä 5 kehtaa laittaa.
ei ole oikein maksattaa oman lapsen hankintoja lapsen kavereiden vanhemmilla. Jos pelkäätte turhaa krääsää, ilmoittakaa, ettei lahjoja tarvitse tuoda ollenkaan. Jos teillä ei ole varaa lapsen hankinnan hankkimiseen, pitäkää juhlat kotona ja säästäkää siihen muulla tavoin, kuin rahaa pyytämällä. Se vaan on todella moukkamaista.
Ei tullu mieleen että lapsen pitäisi valita haluaako säästää synttäreissään ja saisi säästyneet rahat itsellensä. Anteeksi nyt vain, mutta se vasta minusta kuulostaakin omituiselta että lapsen pitäisi tinkiä kavereilleen järjestämistä syntäreistä. Ajateltiin vaan tarjota lapselle kivat synttärit. Kyllä meillä olisi varaa antaa lapsen hankintaakin rahat vaikka heti mutta meistä on hyvä että hän säästää itse ja ajattelee rahankäyttöä ja hankintjaan järkevästi eikä elä materiaalimaailmassa vaan arvostaa enemmän elämyksiä. Hänelle 5e jo on iso raha (viikkoraha 5e josta laittaa säästöön 3e) ja se olisi lahjaa mieluisampi. Ehkä laitamme sitten kutsuun että lapsi ei tarvitse lahjaa ollenkaan sillä jopa hän itsekin on sitä mieltä (uskokaa tai älkää mutta hän ajattelee ettei hän tarvitse kymmentä uutta lelua ja ajattelee tässä asiassa jopa luonnonvaroja). Tuntuu kieltämättä epäreilulta lastamme kohtaan tehdä niin suvaitsemattomien aikuisten takia.
ap
Törkeä ajatuskin. Sinuna pitäisin pitkän puhuttelun aiheesta...Luulisi tuon ikäisen jo ymmärtävän, mikä on mautonta ja mikä ei.
Mutta kieltämättä perheemme ajatusmaailma on hieman vihertävä ja luomuinen ja yritämme välttää turhia ostoksia kulutushysteriaa yms. :). Ehkä siksi on vaikea ymmärtää että joku voi siitä loukkaantua.
ap
mutta vaikka ajatus on miten hyvä ja järkevä, niin se ei vaan kuulosta hyvältä...
Tai sitten pistätte kutsuun, että lahjan sijasta kerätään max. 5 euron kolehti tavaran x hankkimiseen myöhemmin, koska lapsi itse näin halulaa.
Toki siitäkin joku herneen vetää nenään.
niin se vaan menee.. Sukulaiset ihan eri asia, mutta ei kavereille.
Hyvä että lapsi tiedostaa ettei "krääsän" keräily ole fiksua..mutta en silti rahalahjaa laittaisi toiveeksi.
Jos joku kysyy lahjatoivetta, niin ehkä sitten. Mutta mieluiten kekisin silloinkin jotain mieluisaa tavaraa, esim. t-paita, sukat, kirja tms...
toivoa rahaa jos ei krääsästä tai ylipäätään lahjoista välitä. Mutta miten olisi järkevää ilmaista tuo toive kavereille?
Minä en laittaisi kutsuun mitään erityistä mainintaa lahja-asiasta, mutta sanoisin lapselle että _jos joku kysyy_ lahjatoivetta niin vastaa rehellisesti että rahaa. Silloin ei tule kenellekään rahastuksen tuntua, mielestäni.
moukkamainen ajatus. Sitäpaitsi aito viherintoilija ei järjestä syntymäpäiviä Kehä III:n varrella.
Toisaalta se sopii mielestäni vain lapselle joka on oikeasti kiinnostunut vaatteista ja se on lapsen oikea toive. Silloinkin varmaan aikuiset pähkäilee kelpaako Tarjoustalon vaate vai pitääkö olla Marimekkoa jne. Sama pätee varmaan kaikissa lahjoissa, mietitään mikä on sopivan hintainen, hyväksyykö perhe taistelulelut, pitääkö lapsi ylipäätään jostain tietystä lahjasta jne. jne.
Minusta (olenko ainoa) on kuitenkin kohteliasta noudattaa lahjan saajan toivetta, toivoo hän sitten rahaa, lahjaa tai toivomuksena on ettei lahjaa ollenkaan. Suomalaisilla tuntuu vain olevan joku tyhjien käsien syndrooma, ettei juhlimaan voi mennä ilman konkreettista lahjaa. Mutta hyvä kun kysyin asiaa täällä. Ei minulla ollut aavistustakaan kuinka vihamielisesti lapsen rahalahjan toivomiseen suhtaudutaan. Huomaatteko että ihan kun juhliin tuleva vieras tai sankari olisi tässä keskustelussa ihan ulkopuolisia :(.
ap
Meillä lapset vasta 3 ja 4, joten ei ole pidetty kaverisynttäreitä vielä ollenkaan. Mutta odotan kauhulla sitä ksääsän määrää, mitä lapset toisilleen sitten raahaa. Ap:n aloituksella ei ole mitään tekemistä ahneuden kanssa. Mutta sekään ei tosin sovi, että pyydetän rahaa. Itse olen ajatellut ratkaista tulevan ongelman laittamalla kutsuun, että vieraat ostavat esim puun tai vuohen yms. mitä nyt 5-10 eurolla voi netistä tarvitseville lahjoittaa. Iso lahja tulee sitten vanhemmilta ja isovanhemmilta sediltä, tädeiltä ja enoilta voi vapaasti kysyttäessä pyytää rahaa.
keskustelusta sillä ilmeisesti synttärisankarin äidin kanssa nyt puhutaan.
Rahaa on noloa pyytää olipa kyseessä häälahja tai jokin muu lahja ellei lahjanantaja kysy sitä erikseen mitä halutaan. Ainoastaan kysyttäessä on soveliasta sanoa että haluaa rahaa.
Meillä on kaksi teini-ikäistä ja kyllä he keskustelevat kavereidensa kanssa lahjatoiveista avoimesti. Eräs tyttöjen kaveri halusi kovasti tietyn cd-levyn ja tyttäreni osti sen yhdessä kaverinsa kanssa hänelle.
Omilta lapsilta jotkut ovat kysyneet mitä haluavat ja yleensä kysyjät ovat sukulaisia ja kummeja. Kaikkia kaverikeskusteluita en tietenkään tiedä.
Ehdotan että lapset keskustelee asiasta keskeneään ja voi mainita että säästää niin ehkäpä joku ymmärtää tuoda rahalahjan.
Mutta kieltämättä perheemme ajatusmaailma on hieman vihertävä ja luomuinen ja yritämme välttää turhia ostoksia kulutushysteriaa yms. :). Ehkä siksi on vaikea ymmärtää että joku voi siitä loukkaantua.
ap
hoploppiin????
ap,et kai luule,että vieraat itse?
Mä nauraisin itseni kipeeks jos lapseni saisi kaveriltaan kutsun:
Tervetuloa Maijan synttäreille 09.09.2009 HopLopiin klo 9.00. Lahjoja tai kukkia en kaipaa, niihin tarkoitetut rahat voit ohjata tilille 12345-67890
Miksi pitää synttärit HopLopissa ja sitten rahastaa kaverit???