Miten pyytää kutsussa että lapsi haluaisi kavereiltaan lahjan rahana?
Pian viidesluokkalainen lapsi haluaisi tänä vuonna lahjansa rahana sillä hän säästää isompaa hankintaa varten. Toisaalta kun juhlat pidetään HopLopissa (ei tosin tilata sieltä synttärihuonetta tms. vaan tarkoitus on mennä vain leikkimään) niin lahjojen avaamiselle tai niillä leikkimisellä ei ole luontevaa paikkaakaan. Miten siis pyytää lahja rahana ilman että kuulostaa ahneelta tai antaa ymmärtää että odottaisimme isompia summia?
Kommentit (101)
Ainakin omat lapseni muistvat keneltä saivat mitäkin. Muutimme jokin aikaa sitten toiseen kaupunkiin ja kavereilta saadut, aikuisesta täyttä krääsää olevat vanhat synttärilahjat nousivat arvoonsa. Niiden avulla lapset muistelevat ystäviään ja ne helpottavat, kun tulee ikävä vanhoja kavereita.
Miten voi olla näin suppeakatseista kansaa Suomessa! Kuulkaa aikuiset ihmiset, kyse on LASTEN SYNTTÄREISTÄ! Ei vanhempien. Miksi tämä nostattaa näin suuria tunteita?
Ja mitä tällainen viesti kertoo kirjoittajastaan?
"TÖRKEÄÄ pyytää rahaa!!!!!!!
Mun lapsi ei noihin juhliin lähtis"
Eikö lapsi tosiaan lähtisi synttäreille jos ystävä yrittäisi säästää johonkin suurempaan? Eikö lapsi tosiaan haluaisi osallistua? Vai olisiko niin ettei äiti päästäisi häntä ystävänsä synttäreille jos päivänsankari toivoo saavansa rahat kasaan johonkin mistä haaveilee. Voi huokaus :(.
Mä olin viime vuonna yhden tuttavani 40v synttäreillä ja hän on haaveillut jo kauan kylpyammeesta ja pyysikin mahdollisen lahjan lahjoituksena "kylpyammerahastoon". Ilolla laitoin muutaman kympin hänen tililleen ja vähän aikaa sitten hän olikin yhtä hymyä kun esitteli kylpyammettaan ja kiitteli osallistumisesta. Kyllä se minunkin sydäntä lämmitti kun tiesin että minäkin olin osallistunut siihen :).
Onko se puhelin, läppäri vai talo? Siis että saako lapsi oikeesti joskus rahat kerättyä siihen? Kun musta olis ainakin noloa pyytää kavereilta rahaa lahjaksi ja sitten kysellään et joko olet ostanut sen. Ja jos siihen menee 2 vuotta niin joopa joo...
Se on sinun homma vanhempana selvittää tälläsiä kuvioita: joskus krääsälläkin on sydän ja isot hankinnat pyydetään suvulta.
Tämä oli oivallisesti sanottu. Kavereiden antamille lahjoille ei pitäisi asettaa mitään tarpeellisuusvaatimuksia - ei todellakaan. Niistä pitäisi vain nöyrästi kiittää. Ja jos maapallon tulevaisuus huolettaa, voi laittaa kutsuun, että "ympäristösyistä toivon mahdollisimman vähän lahjoja".
Jos ympäristö oikeasti kiinnostaa, ei kannattaisi mennä juomaan kertakäyttömukeista ja -pilleillä sinne todennäköisesti autolla huristellen, vaan järjestää kotona kemut. Näitä asioita voi myös opettaa lapselle, että mikä oikeasti on ekologinen valinta ja mikä ei.
Ja ikävä kyllä minun on pakko yhtyä lainaamani kirjoittajan epäilyksiin siitä, että tässä vain vanhemmat ovat ajatelleet ja ehdotelleet, että mitä jos kavereiden antamat lahjat saisikin rahana - kivasti tukisi vanhempien kukkaroa esiteinin hankintavaatimusten edessä.
Mutta kun ne kavereiden lahjat ON niitä, jotka vain otetaan vastaan nätisti niiaten, eikä niitä pidetä itsestäänselvyytenä.
Helle lienee kiristänyt vanteet noin kireälle päässä.
sen rahan antavat kutsutun lapsen vanhemmat, ei lapsi itse. Rahaa voi pyytää lahjaksi sellaiselta, joka pystyy sitä itse antamaan. Jotenkin kuulostaa hullulta pyytää lapselta rahaa, pahalta tuntuu:(
Ap, onko lapsesi ihan ns. normaali, kun vielä tuon ikäisenä viihtyy Hoplopissa?? Itse olen nähnyt siellä sellaisia 3-5 vuotiaita lapsia.
en koskaan kaverisynttäreillä!! Ja vielä jonkun kakaran! Lahja on lahja, ei vaatimus. Lahja kiitetään, sitä ei vaadita tai ehdotella.
on näkynyt reilusti kouluikäisiä. En tajua kyllä tätäkään ihmettelyä. Onko niin kamalaa ja outoa jos 10v.-11v. haluaa riehua, leikkiä, telmiä ja pelailla HopLopissa? Mitä sen ikäisen pitäisi tehdä synttäreillä? Pelata Pleikkaa?
Sen lahjan kustantavat myös ne kutsutun vanhemmat, harvoin lapsi itse.
Myönnettäköön, että pelkän otsikon luettuani olin aikas tyrmistynyt, mutta vähän mietittyäni, ja muiden vastauksia luettuani, ajatus ei ole ollenkaan pöllömpi.
11-vuotiaalle ei ole ihan helppo keksiä n. kympin lahjaa. Minusta idea kirjoittaa kutsuun "Jussi toivoo jotainjuttua, jonka saamista voi lahjana jouduttaa max. 5 eurolla" on kovin hyvä. Jussi, tai kuka onkin, muistaa luultavasti sen isomman jutun saatuaan, ketkä ystävät siinä jutussa kulkevat mukana.
Ap, onko lapsesi ihan ns. normaali, kun vielä tuon ikäisenä viihtyy Hoplopissa?? Itse olen nähnyt siellä sellaisia 3-5 vuotiaita lapsia.
Mikä sinusta on normaalia 11-vuotiaalla? Tiukka napapaita, mikroshortsit ja paksu meikki tytöllä, pojalle sitten pleikka käteen ja kaljapullo toiseen????
Mikä tätä maailmaa oikein vaivaa, kun ei lapset saa olla lapsia?
Kyllä meillä ainakin lahjan hankinta on tosi iso osa juhlaan osallistumista. Kten myös juhlavaatteiden valinta. Hartaasti sitä lahjaa valitaan ja korttia väkerretään ja mietitään mistä päivänsankari tykkäisi. Olisi iso harmi huomata juhlissa, että lahja meneeki jollekin ihan muulle tyypille!
vieraat ovat VARTA VASTEN harkinneet,siúunnitelleet ja etsineet ja valinneet lahjan JUURI SYNTTÄRISANKARIA VARTEN! miettineet,mistä sankari pitää,ja mista ei, eli ovat ns. panostaneet siihen. se on joillekkin lapsille iso asia!
ja sitten sinä menisit ja laittaisit sokkona lahjat jakoon??
hyvä ystävä ei saakkaan sitä lahjaa,jonka joku pieni ihminen oli kieli keskellä suuta valinnut ystävälleen,juuri hänelle??pahoittaisit vain sekä sankarin,että vieraiden mielen!!
törkeää edes suunnitella tuollaista.
yrittäkää ottaa huomioon myös ihmisten tunteet,vaikka niin vitun viherpiipertäjiä olette olevinaan!
En osaa pitää lahjalistaakaan tai ylipäätään mitään lahjatoivetta (oli se lista, suullisesti kerrottu kysyttäessä tai puskaradiosta kuultu) tökerönä. Toivoa saa aina, VAATIMINEN on moukkamaista. Lahjatoive on toive, jota kutsuvieraalla on vapaus noudattaa tai olla noudattamatta. Tätä ei näemmä haluta täällä ymmärtää millään muotoa. Typerää!
jos kerran ap:n perhe synttärisankareineen on oikeasti ekologisesti ajatteleva. Mutta taitaa olla kyse kuitenkin jostain muusta. Jos haluat opettaa lapselle säästämistä, niin onko oikea tapa siihen opettaa kerjäämään kaverien vanhemmilta? Tosi moukkamaista minustakin.
Meillä lapset vasta 3 ja 4, joten ei ole pidetty kaverisynttäreitä vielä ollenkaan. Mutta odotan kauhulla sitä ksääsän määrää, mitä lapset toisilleen sitten raahaa. Ap:n aloituksella ei ole mitään tekemistä ahneuden kanssa. Mutta sekään ei tosin sovi, että pyydetän rahaa. Itse olen ajatellut ratkaista tulevan ongelman laittamalla kutsuun, että vieraat ostavat esim puun tai vuohen yms. mitä nyt 5-10 eurolla voi netistä tarvitseville lahjoittaa. Iso lahja tulee sitten vanhemmilta ja isovanhemmilta sediltä, tädeiltä ja enoilta voi vapaasti kysyttäessä pyytää rahaa.
ja joka kerralla minua on jäänyt vaivaamaan se että sankari kulkee parin parhaimman kaverinsa kanssa. Hyvä jos muut vieraat näkevät edes vilaukselta sankaria.
Erityisesti näin kävi juhlissa joissa ei ollut erillistä synttärihuonetta varattuna vaan synttärivieraat oli hajallaan pitkin hop-loppia. Eikä synttärisankaria näkynyt edes siinä vaiheesssa kun juhlien piti päättyä.
lahjaksi rahaa, kun sitä on selvästi kutsussa pyydetty. Summaa ei sentään mainittu, joten annoimme kympin mikä olisi ollut tavaralahjankin budjetti.
Poika itsekin olisi kavereiden esimerkistä innostuneena halunnut pyytää rahaa, mutta kielsin. Mielestäni noloa, lahjaa ei itse valita eikä pyydetä.
on niin eko ja luomu ja aikuinen, niin kai hän mieluummin on ottamatta vastaan mitään lahjoja, kuin sitä muovikrääsää? Jos siis sanoisit hänelle, että rahaa on mautonta pyytää, mutta kun kerran kannat huolta ympäristöstä, niin ilmoitetaan, ettei lahjoja tarvitse tuoda.
Voisiko kutsuun laittaa maininnan, että lapsi toivoo kovasti lahjaksi (sitä mikä se kallis juttu nyt sitten onkaan). Sitten lisäisi, että voit osallistua halutessasi tähän lahjaan "pienellä rahasummalla max 5 euroa". Ton tyylinen sanamuoto jättää vapaaksi sen, tuoko kaveri rahaa vai ei. Jos kaverin vanhemmat ehdottomasti ovat rahalahjaa vastaan, he tekevät jonkin muun valinnan.
lahjaan menee kyllä enemmän kuitenkin, kun nykyään ei 5 e:lla ei saa mitään järkevää.
Nyt sitä vannetta löysemmälle ihmiset, ihan käsittämättömiä itkupotkuraivareita täällä ihmisiltä, jotka ilmeisesti kuvittelevat olevansa muita parempia ja tietävän miten asiat pitää hoitaa. Jos joku haluaa että lapselle tuodaan synttärilahja rahana, niin sen ei luulis tuntemattomien ihmisten perseitä kaivaa pahemmin. Ja mitä väärää/ahnetta siinä on jos toivoo sen lahjan pienenä rahasummana? Keneltääkään ei varmasti odoteta mitään jättisummia vaan ihan pieniä summia, ja todennäköisesti pienempiä kuin lahjan ostoon olisi käytetty.
Ilmeisesti nää tahvot kuvittelee että kaikkien pitää elää elämänsä samalla tavalla kuin he, ja se on se absoluuttisen oikea tapa, niin voidaan haukkua toisia ahneiksi ja huonoiksi vanhemmiksi netissä nimimerkin takaa.Mutta jatkakaa toki, jos tunnette itsenne jotenkin paremmiksi ihmisiksi näin....
ja moni sen hassaa sitten miten tuntuu.
Ja tossa iässä varmaan aletaan syömään kasviksia ja miettiin maapallon tuhoutumista, tässä kaikessa vanhempien pitäisi toppuutella ja olla realistisia: ei se etteikö voisi liikkua omalla autolla tai tuomita niin tekeviä vaan ajatella esim. isoja tehtaita jokka syytää taivaalle sontaa piipuistaan -ja vastaavasti miettiä voisiko Suomi pitää taukoa hyvästä tilasta ja päinvastoin auttaa kehitysmaita huonommissa tehtaissaan.
Mutta siis joo: se viherpiipertämisestä!
Minusta lapselle kuuluu sanoa että KAVERIT on niitä jokka vie toisilleen jonkun PIENEN rahan. Ei marimekon paitaa josta itsekin kirjoitit!!
Vaan tyyliin tiimarista kyniä ja muovailuvahaa. Jos rahaa tarttee antaa niin ihmettelen miksi vanhemmat tähän lähtee mukaan ja annan vitosen!
Kyllä mulla pokka riittää jos sulla on pokkaa sitä vaatia!
Rahalahja on OK jos puhutaan jostain sukulaisesta. Mutta omien lapsien kavereilta odotan että lahjaksi tulee ihan perussettiä! Ja suvulta voi sitten PYYTÄÄ jotain.
Muutenkin se on meille hauskaa lapsista kun voi mennä valkkaan yhdessä jotain pientä kivaa lahjaa kaverille. Antaminen ja saaminen on pointti, ei se että saa RAHAA.
Se on sinun homma vanhempana selvittää tälläsiä kuvioita: joskus krääsälläkin on sydän ja isot hankinnat pyydetään suvulta.
PS. minusta synttärihuoneenkin jättäminen kuulostaa tosi urpolta! Vai että ihan säästölinjalla ootte koko perhe?
Luulen, että sää oot vaan mestari manipuloija ja lapsesi on kiltti joka vaan hyväksyy ehdotuksesi? Mennään HoppLoppiin ja ostetaan jätskit. Ja samaan aikaan sielä muut juhlii kunnon synttäreitä, lahjojakaan lapsi ei saisi: mimmonen lapsi ei tykkää lahjoja availla?
Tee nyt tolle asialle jotain ennenkö lapsi sairastuu. Ei yhdet synttärit maapalloa tuhoa. HoppLoppikin luultavasti pahempi sottaaja!
En käsitä. Mutta lahjan tuon, vaikka vitosen. Mutta minusta lahja ei ole vitonen vaan pehmonalle, mutta ihan sun oma häpeä mitä lapsellesi opetat..