Pikku kakkonen tulossa,miten esikoisen tarha?
Meille on tulossa toinen lapsi ja olenkin nyt pähkäillyt että miten kannattaisi esikoisen tarha järjestää.Eli otanko hänet pois heti kun uusi vauva syntyy ja kuinka pitkäksi aikaa, 1 viikoksi?Jatkanko samalla tuntimäärällä (nyt n.8 h pvä),pienemmällä tuntimäärällä?Tarhapaikkaa en halua menettää ja muutenkin on tehnyt meidän lapselle todella hyvää,niin aion jatkaa tarhaa hänen kohdallaan.Kertokaa omia kokemuksianne,kiitos!
Kommentit (12)
esikko oli 4 v kun pikkusisaret (kaksoset) syntyi ja hän jatkoi päiväkodissa 3 pv/vk ja 7 h päivä. Oli kyllä sisarusten syntymän aikaan kuukauden lomalla ja muutenkin pidettiin lomia pitkin vuotta ja myös pitkä 10 vk kesäloma. Tämä sopi meille, esikoinen sai leikkiä tuttujen kavereiden kanssa ja jäi myös aikaa olla rauhassa kotona. Tuo 7 h tuli ihan päiväkodin ehdotuksesta, sopi parhaiten siihen rytmiin.
Ihan älytöntä viedä esikoinen hoitoon jos on vauvan kanssa kotona. Kerhojakin löytyy, missä voi muutaman tunnin kerrallaan parina päivänä viikossa harjoitella ryhmässä olemista.
Lapsikin on ansainnut vauvaloman, hoidossa on rasittavaa.
ehtii Pikku kakkosenkin katsomaan, ei kai se nyt maata kaada jos sita ei joka paiva nae.
Meillä lapset oli 3,5 ja 4,5 kun vauva syntyi puolivuotta sitten. Kun vauva syntyi niin lapset oli kotona muutaman viikon myös ja sitten tiputettiin hoitopäivät 13.een/kuussa ja kokopäivällä.
Kokopäiväsenä on emempi joustoa; vapaata voi myös pitää jos siltä tuntuu, mennä myöhempään, hakea aikasemmin jne. Näistä toki ilmotetaan hoitajille.. ;)
Samaten ehtii tekemään enempi asioita: jos sovit kahvit tutun kanssa niin ehdit vielä ruokakauppaan tms.
silloin ole päikyssä, kun Pikku Kakkonen tulee..? Vai tuleeko se kesällä aikaisemmin tv.stä?
miksi jokkut pitää tarhaa huonona paikkana: ja arvatenkin vielä kotiäidit jokka itse makaa 3 vuotta kotona! :D
Mitä järkeä siinä on että lapsi otetaan pois tarhastakin, etsitään joku "kerho" tai "harrastus" jos saman ajan voi käyttää vanhassa tutussa ryhmässä jossa on ne vanhat kamut ja hoitajat -ei sitten koko elämä muutu laakista!
Meillä on ainakin kokemuksena lapsilla että tarha ei ole mikään rasite: ihan kiva paikka leikille ja liikunnalle.
Meillä on nyt kun olen kotiäitinä paljon enempi mahdollisuuksia pitää hoidosta vapaata, pitää pitkä aamu kotona tms. Ei sellasta töissä ollessa ollut!!
Nyt kun voidaan pitää 2 kk kesälomaa niin lapsilla on ikävä ryhmäläisiä.
Kyllä kotiäidinkin lapsilla voi olla TARVE hoitopaikalle: säästyy kerhopaikat sitten teille muille jokka ette tarhaa tartte... ;)
Meillä pidetään järkevänä ettei hoitopaikkaa luovuteta: nyt ollaan haettu vauvallekin tarhapaikka kun palaan hetkeksi töihin ennen neljännen syntymää. Sitten vauva hoidosta jää kotiin, muut jatkaa -ja nimenomaan koska isoimmilla lapsillani on eri TARPEET!
9
toi onnistuu että makaa kotona kolme vuotta..? Mulla on ainakin kädet täynnä hommaa ihan aamusta iltaan! Että kyllä tästä on makaaminen kaukana kun ne lapsetkin ihan oikeesti on täällä kotona eikä tarhassa.
miksi jokkut pitää tarhaa huonona paikkana: ja arvatenkin vielä kotiäidit jokka itse makaa 3 vuotta kotona! :D
Mene välillä ulos! Taitaa panta kiristää..
Se on ihan tavallinen sanonta: maata kotona!
En minäkään makaa, vaikka kotiäitinä olen myös. Ja lapset parina päivänä tarhassa. Olis kotona jos ei olis tarhaa alotettu joskus.
Vaikka ihan erilaista arki olis jos töissä kävis, ettei sen puoleen..
9
äitinsä jja sisaruksensa luoksi KOKONAAN!!!!
että mä en voi sietää tollasia pois lapset silmistä ja mielestä "äitejä"!
ja itse sun on päätöksesi tehtävä, mutta näin meillä:
Esikoinen oli reilu 3v ja ehtinyt olla 1½ vuotta pkodissa, kun kuopus syntyi. Poika on seurallinen ja liikkuvainen lapsi, ja kun vielä tiesin, että sektio on tulossa, päätimme miehen kanssa, että sitten kun isä jää vapaalle (vauva oli tuolloin 1vko vanha), esikoinenkin jää kotiin isän vapaan ajaksi ja jatkaa tämän jälkeen 3pvää vkossa, 8h päivässä rytmillä. Tuntuisi toimineen meillä hyvin, poika viihtyi ja minäkin sain kaksinkeskistä aikaa kuopuksen kanssa.