Minkä ikäiselle lapselle aloititte antamaan kiinteää ruokaa?
Ja saisinko vielä pienet perustelut, kuinka valitsitte juuri sen iän.
Oma lapsemme on nyt 3 kk ja neuvolan th:mme suosittelee kiinteiden aloittamista 4 kk:n iässä. WHO on kuitenkin 6 kk:n kannalla. Itse en tiedä, ketä uskoisin.
Kommentit (12)
Täysimetin siihen asti koska maitoa tuli riittävästi.
tai on osittaisimetyksellä, kiinteät tulisi aloittaa ennen kuin lapsi on 6 kk. Jos on täysimetyksellä, voi aloittaa 6 kk iässä jos lapsi kasvaa hyvin ja on tyytyväinen.
Vauva oli korvikeruokinnalla, ja korviketta alkoi menemään 1.5 litraa päivässä.
Molemmat täysimetyksellä siihen asti.
esikoinen 4,5kk
toka 6kk
kolmas nyt 5,5kk, tarkoitus kohta aloitella.
6kk täysimetyksellä,
sitten aminohappopohjaisella apteekin vastikkeella,
1.9v iässä löytyi allergikolle eka kiinteä ruoka = banaani.
Allergikon äitinä aina ihmettelen kun "normaalien lasten" äidit vouhkaa lapsen ruokailun kanssa. Aloitat kiinteät sitten kun teistä sille tuntuu. Pääasia että lapsi kasvaa suht.koht.omalla käyrällään.
Ja av:n vouhkaajille, lapseni ravasi 1-2kk välein allergologilla ja ravitsemusterapeutilla että oltaisiin jotain ruokaa ruokavalioon saatu. Ei vain ihan heti onnistuttu.. Huoh, onneksi ne sessiot on takanapäin..
eli kakkosella ja nyt kuopuksella siksi, että mun oma maito riittänyt pitämään painon ja pituuden hyvin "omalla käyrällään". En siis nähnyt mitään syytä aloittaa aikaisemmin ja esikoisella tuli kaikenlaista vatsaoireilua niin koitin välttää myös tätä toisilla (tiedä sitten johtuiko kiinteistä).
Kriteereinä on enemmän kuin ikä olleet mm.
osaa istua syöttötuolissa, vie itse suuhun ruokaa pöydältä, on kiinnostunut syömisestä ja toisten syömisestä.
Helpommalla pääsee mitä pidemmälle jättää. Pelkkä rintaruokinta on niin helppoa verrattuna kiinteiden antoon.
Minulla viisi lasta ja kaikkien kanssa aloitettiin kiinteiden ensimaistelu 6-7kk ikäisenä, ilman neuvolan suosituksia, vaan ihan omaa järkeä ja itse vauvan kasvua tarkkailemalla!
Esikoisen kanssa neuvolasta suivaannuttiin, kun en heidän pyynnöstä aloittanut kiinteiden antamista 4kk ikäisenä, vaikka poika oli tosi pullukka ja rintamaitoa riitti yllinkyllin.
Helpommalla pääsee mitä pidemmälle jättää. Pelkkä rintaruokinta on niin helppoa verrattuna kiinteiden antoon.
Kesti aika kauan ennen kuin kunnolla alkoi kelvata, mutta kyllä se parin kuukauden kuluttua alkoi mennä ihan hyvin.
rintaruokinnassa suositellaan 6kk ikää mutta meillä käytettiin korvikkeita joten päätettiin sitten aloittaa 4kk iässä.