Siskoni juuri 1v täyttänyt tyttö painaa 15,5kg! Miten saan siskoni
ymmärtämään ettei kannattaisi syöttää lapselle herkkuja jatkuvalla syötöllä?! Tyttö painoi jo 8-kuisena 12kg ja äiti vaan naureskelee painolle. Nytkin kun oltiin kylässä, niin lapsi laitettiin syöttötuolissa aikuisten kahvipöydän äärelle ja siinä sekä sisko että lapsen isä vuorotellen mättivät herkkuja lapselle: mm. juustonaksuja, jäätelöä, keksejä, piirakkaa..lapselle ei kuulemma maissinaksut kelpaa, eipä ole ihme kun on jo puoli vuotta saanut syödä suolaisia juustonaksuja!
Tyttö ei vielä osaa/pysty kävelemään ja on todella hankala kannettava. Olin häntä yhden päivän hoitamassa ja kyllä totisesti jumpasta kävi hänen kantamisensa. Mielestäni vanhemmat lihottavat lasta vain lisää syöttämällä jatkuvasti herkkuja, sitäpaitsi tyttö syö normaali ruokaakin tosi ison annoksen. Ja herkkuja tytölle todellakin syötetään joka päivä. Tekee pahaa katsoa tuota touhua kun oma 4v painaa saman verran kuin tämä 1-v.
Kommentit (66)
painoi 1v 14,7kg...
Ja IKINÄ en antanut herkkuja. Ekan kerran sai maistaa kotipullaa palasen just 1v synttäreillä. Oli syntyessään melkein 5kg, ja koko elämänsä ollut painava, hiukan pulskakin :/
Mutta sun siskon muksun ruokavalio lienee hiukan hukassa, sanot suoraan vaan asiasta..
Onpas painava, jos todella painaa noin paljon. Mun 4-vuotias painaa 14 kg ja on ihan normaalinmittainen. Itse sanoisin suoraan omalle siskolleni. Luulisi myös neuvolan puuttuvan asiaan. Ovatko vanhemmat ylipainoisia?
Miksi täällä on näitä "mun tyttö painoi 2-v. neuvolassa 9700g" kun pitäisi kyllä vanhemman olla tietoinen siitä, onko oma lapsi keskikäyrillä, yläkäyrillä vai alakäyrillä. Tai jos ei ole tietoinen, kannattaisi vähän kuunnella neuvolantätiä ja olla omasta lapsestaan kiinnostunut. Normaalikokoisia lapsia ei kuitenkaan kannata käydä kauhistelemaan oman itsetunnon pönkittämiseksi, jos nyt itsellä sattuu olemaan normaalia suurempi tai pienempi lapsi.
mun 5-vuotias painaa 15,1kg eikä ole edes laiha.
Ei niitä herkkuja pitäisi noin paljon tietenkään antaa, siitä voisit ehkä helpommin mainita lapsen äidille kuin suoraan lapsen painosta.
Mun tytöllä täsmälleen samat mitat 1-v neuvolassa kuin ap:n siskontytöllä. Toki oli pulska. Nyt 1v9kk iässä paino on edelleen 15,5kg mutta pituutta on tullut roimasti lisää. Meille ei neuvolassa sanottu mitään painosta. Syö normaalisti ja joskus herkkujakin..
mutta kyllä särähtävät korvaan nämä vertailut "4-vuotiaamme painaa saman verran" jne. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin se, että hentojen (yleensä tyttöjen) äidit vertailevat asiattomasti omien tyttöjensä painoja 1-2-vuotiaiden painoihin. Kertomatta tai huomioimatta usein jää vain se, että nämä painavat 1-2-vuotiaat ovat usein myös hyvin pitkiä.
Meidän poika oli painava vauva ja vielä taaperokin, mutta nyt leikki-ikäisenä on pikemminkin hoikka. Pituutta on koko ajan ollut myös paljon eli on pitkä poika. Eihän se ikä yksin kerro mitään, vaan pakkohan se pituuskin on huomioida! Ja todellakin, normaaleilla lapsilla painonnousu tasaantuu, meilläkin jokaisen extrakilon tuleminen 1,5 vuoden jälkeen on kestänyt kauan.
Minuakin huolestuttaa eniten tuossa ap:n mainitsemassa tapauksessa liikkumattomuus: jos lapsi ei liiku, painokaan ei tasaannu pituuskasvun myötä, vaan voi jäädä pysyvästi pulleaksi.
Mun 1.5v painaa nippanappa sen 10kg, vuoden ikäisenä oli alle 8kg. Kyllä meilläkin herkkuja välillä syödään, mut rajansa kaikella. Voi lapsiparka :(