Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siskoni juuri 1v täyttänyt tyttö painaa 15,5kg! Miten saan siskoni

Vierailija
28.06.2009 |

ymmärtämään ettei kannattaisi syöttää lapselle herkkuja jatkuvalla syötöllä?! Tyttö painoi jo 8-kuisena 12kg ja äiti vaan naureskelee painolle. Nytkin kun oltiin kylässä, niin lapsi laitettiin syöttötuolissa aikuisten kahvipöydän äärelle ja siinä sekä sisko että lapsen isä vuorotellen mättivät herkkuja lapselle: mm. juustonaksuja, jäätelöä, keksejä, piirakkaa..lapselle ei kuulemma maissinaksut kelpaa, eipä ole ihme kun on jo puoli vuotta saanut syödä suolaisia juustonaksuja!

Tyttö ei vielä osaa/pysty kävelemään ja on todella hankala kannettava. Olin häntä yhden päivän hoitamassa ja kyllä totisesti jumpasta kävi hänen kantamisensa. Mielestäni vanhemmat lihottavat lasta vain lisää syöttämällä jatkuvasti herkkuja, sitäpaitsi tyttö syö normaali ruokaakin tosi ison annoksen. Ja herkkuja tytölle todellakin syötetään joka päivä. Tekee pahaa katsoa tuota touhua kun oma 4v painaa saman verran kuin tämä 1-v.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisko vaan naureskeli, että terveydenhoitaja luulivat hänen vievän tyttöä 3-vuotisneuvolaan..Mutta eivät kuitenkaan mitään kommentoineet tai olleet huolestuneet. Tai ainakaan sisko ei minulle sellaista myöntänyt.

t: ap

Sekä paino että pituus menevät reilusti plussalla, yli "sallittujen" rajojen.

Varsinkin paino on todella huolestuttavan korkea suhteessa pituuteen!

Vierailija
22/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä vuottakaan, mutta painaa 13 kg ja on 77 cm. Kaikki taivastelevat. Lapsi ei ole lihava vaan kauttaaltaan roteva. Suvussamme on isoja miehiä.

Ymmärrän, ettei lasta saa lihottaa herkuilla, mutta minä syötän ainakin poikaani ihan suositusten mukaan. Hän oli suuri syntyessään ja on iso. Eipä ole kiva kuunnella jatkuvia kommentteja jopa ihan vierailta äideiltä puistossa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on tosiaan joka suhteessa todella suurikokoinen. Painoa on aika hurjasti, sellaisia 12-13 kiloisia vuoden ikäisiä on tullut kyllä vastaan useita. Joka tapauksessa se paino suhteessa alkaa varmaan tippumaan kovasti kun lapsi oppii liikkumaan. Eli tuskin alkaa enemmän syödä kun oppii liikkumaan vaan pikemminkin päinvastoin kun kiinnostaa muukin. Yleensähän 1-vuotiaat jo jollain tavalla liikkuvat ihan reippaastikin, mutta hänellä se vaihe on normaalia myöhempänä.

Se mistä tuossa voisi olla huolissaan on liikkumattomuus. Paino hankaloittaa entisestään liikkeellelähtöä. Ja ei niitä herkkuja tietysti tarvitsi joka päivä vetää, mutta hyvä kun normaali ruoka silti kelpaa.

Itsellä esikoinen oli 3,5 vuotiaana tuon painoinen ja 2-vuotias tyttö meillä on 11 kg.

Mietin vain, että jos ei-liikkuva lapsi pystyy vetämään ruokaa saman verran kuin 4v, niin miten paljon hän mahtaa syödä kun alkaa liikkua? t:ap

Vierailija
24/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis vetää jotain herkkujakin kassikaupalla ja kaksin käsin.

Ei meidän mukulat ainakaan tuossa iässä ole olleet sellaisia, että sy övätkaiken mitä eteen kannetaan. Lapsillahan syödyn ruuan määrän sääntely pitäisi toimia - päinvastoin kuin monilla aikuisilla.

Vierailija
25/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 80% lihavista lapsista on lihavia myös aikuisena.

Kumoaa siis sen myytin, että kasvu tasaa painoa.

Vierailija
26/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee tuputuksesta? Meidän 2-vuotias poika painaa 12kg (ei ole pitkä muttei pulskakaan, 0-käyrän ja +1 välissä kasvaa tasaisesti). Aina kun on mummolassa, jaksaa syödä vaikkapa kokonaisen makkaran mutta kotona syö desin-puolitoista ruokaa ja maitoakin jää yli mukillisesta.

Vierailija
27/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta sitten itkevät kun on diabetestä ym vaivaa. Miehen tyttö oli lihava pienenä. Painoi 5v 30kg!!! Painoi enemmän kuin minun 10v tyttö! Käytti isompia vaatteita kuin 10v tyttöni! Yritin siitä sanoa pari vuotta, että oikeesti sille tulee vaikeeta viimeistään kouluiässä, kun lapset osaa olla ilkeitä. Vasta kouluterkka pisti sen dieetille. Oma äitinsä ei nähnyt ongelmaa :(

Vierailija
28/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka pituuskin olisi mikä! 85-senttinen on ihan normaalipituinen yksivuotias, mutta painoa on ainakin kolmannes liikaa.

Vierailija
29/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tuo edellinen joka vastasi viimeksi kesäkuussa eläneeseen ketjuun..

Vierailija
30/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkiä ja painoivat paljon. Söivät terveellisesti, mutta olivat vain aina ylipainoisia ja isoja 13 vuotiaiksi asti.

Mutta nyt kun ovat 15 ja 16 vuotiaita, ymmärrän, miksi luonto hoisi tämän homman näin. Pituitta on kummallakin melkein 180cm ja pituusennuste on tehty n. 190 ja ylikin. Kumpikin on langanlaihoja nykyään.

Älä sure jos poikasi on iso. Se kyllä häviää murrosiän kasvupyrähdyksessä viimeistään.

Ps. olemme kumpikin miehen kanssa myös pitkiä. Minä olen ollut ns. läski lapsi myös. Paino tippui alakanttiin 12 vuotiaana kun tuli kasvupyrähdys ja ei ole sieltä enää noussut.

Parempi näin päin kuin hoikka lapsi ja ylipainoinen aikuisena. Enemmän minä näen ylipainoisia aikuisia kuin lapsia.

Ei ole vielä vuottakaan, mutta painaa 13 kg ja on 77 cm. Kaikki taivastelevat. Lapsi ei ole lihava vaan kauttaaltaan roteva. Suvussamme on isoja miehiä.

Ymmärrän, ettei lasta saa lihottaa herkuilla, mutta minä syötän ainakin poikaani ihan suositusten mukaan. Hän oli suuri syntyessään ja on iso. Eipä ole kiva kuunnella jatkuvia kommentteja jopa ihan vierailta äideiltä puistossa!

Vierailija
31/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia päivittelyjä, mutta tuli mieleen, että mikä on ollut lapsen syntymäpaino? Painohan voi kolminkertaistua ensimmäisen vuoden aikana... Oma lapseni painoi syntyessään 5 kiloa, eli voisi olla noissa mitoissa vuoden iässä, eikä silti olisi mitenkään poikkeava. Mielestäni painoja ja pituuksia ei voi suoraan vertailla lasten kesken, koska hekin ovat yksilöitä! Oma vauvani on malliltaan hoikka, vaikka painoa onkin ollut syntymästä saakka. On nimittäin ollut pituuttakin!

Siitä on tehty joku tutkimuskin (en muista mikä taho teki), että lihavista vauvoista tulee yleensä hoikkia aikuisia. Eri asia tietenkin on, jos tottuu huonoille ravintotottumuksille vauvasta saakka ja jatkaa sillä tiellä...

Vierailija
32/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kyllä vielä hermoilisi.

Saa nähdä minkäkokoinen meidän pojasta tulee! Ei vielä puolta vuotta, 10kg aikalailla rikki ja 70cm nyt. Ja RINTAMAIDOLLA.

Sori kun tähän ketjuun tuon laitoin, mutta joku oli kirjoittanut että pullomaidolla olevat ovat isoja. Meillä päinvastoin, esikoinen pullolla, eikä ollut iso kun taas kuopus rinnalla ja on iso.

Vierailija
33/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sille mitenkään jatkuvalla syötöllä syötetä kaiken maailman herkkuja. Aina on tytöllä ollut terveellinen ruokavalio ja mahdollisimman minimissä olen aina pitänyt lapselleni annettavat herkut.

Syntymäpaino oli yli 4 kiloa, mutta ei siis todella ollut mikään sokerivauva, vaan iso vauva. On kasvanut reipasta ja tasaista tahtia. Ei ole "läski!"

Tietysti on näitä, jotka antaa kaikki herkut lapsilleen ja niistä tulee juuri niitä "pullamössölapsia" joita en ole ikinä ymmärtänyt. Kuinka ne vanhemmat vielä tänäkin päivänä voivat hyvällä omallatunolla syöttää mitä vaan lapsilleen ja sitten istutaan sohvalla ja löhötään ja lihotaan? Ja olen siis itsekin huomattavasti ylipainoinen, eli en tässä nyt sitä painoa halveksi. Vaan sitä, että opetetaan se lapsi huonoille elämäntavoille. Vaikka itse olen joskus elänyt niin, en silti halua sitä siirtää lapselleni!

Vierailija
34/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei ole edes mitenkään nälkiintynyt. Kerro tämä siskollesi, josko tajuaisi jotain.

Sairasta.

Vierailija
35/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ylpeä olenkaan siitä.

Välillä se vikisee kun joutuu juoksemaan iltaisin aina pyörän vieressä kymmen kilometriä ja saa siitä palkaksi porkkanan. Mutta mitä nainen ei tekisin laihuuden vuoksi.

Vierailija
36/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, ketjun ap. täällä. Tilanne ei siskon tytöllä juurikaan ole parantunut. Tyttö kyllä kävelee jo, tietysti. Mutta painaa nyt jo yli 18 kiloa..eli eipä ole painon nousu hidastunut. Pituutta on tullut muutama sentti.

Vierailija
37/66 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 110 cm/ 16 kg 5,5 vuotias.... oli vuoden ikäisenä sen noin 73 cm /8 kg...

Vierailija
38/66 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri vuoden täyttänyt poika on 82cm ja 14,1kg eikä koskaan ole lihava ollut, isokokoinen vain :) Eikä juuri herkkuja olla annettu.

Vierailija
39/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko varma, ettei lapsella ole mitään sairautta, vaan ihan johtuu tuosta mätöstä?? No, kyllä aika hurjalta kuulostaa, jos ton ikäselle annetaan vaan herkkuja sillä perusteella "ettei-se-suostu-syömään.."... tosi kamalaa.

Tiedätkö, mitä ovat neuvolassa mieltä?

Et sä varmaan oikeen voi mitään ihmeitä valitettavasti tehdä... ellet sitten ihan vakavasti puhu siskollesi asiasta ja ilmaise huolesi. Ja voisit etsiä netistä tietoa tommosesta lihottamisesta ja siitä, miten epäterveellistä se on (olettaen, että siskosi ei ole tällaista asiaa jostain syystä tajunnut....).

Mun 4v tyttäreni painaa 14kg...

Vierailija
40/66 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kolmevuotias painaa 13 kg.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä