Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko selkäydinnäytteen otto? Miksi sitä kammotaan niin paljon, onko se ikävä toimenpide?

Vierailija
27.06.2009 |

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nukutetaan aina lyppiä otettaessa.

Vierailija
2/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei kaikkia lapsia nukuteta. Tänään kävin itse (sattui helvetisti sattuu edelleen selkään sekä päähän) (ikä 17vuotta) ja siskoni kävi vuosi sitten (ikä 10 vuotta). Kumpaakaan ei nukutettu ja itse pyörryin toimenpiteessä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näytteenotto ei satu, jos näyte onnistuu, eikä tule ongelmia.
Joillakin on ilmeisesti neula raapaissut hermoa tai jotakin muuta häikkää, jolloin varmasti kipua tuntuukin. Mutta itse pistoa en kovin pelkäisi, kyseessä on kuitenkin nopea tapahtuma.

Mutta se päänsärky joka joillekkin iskee onkin sitten jo eri juttu. Ei iske kaikille, eikä niin pahasti kuin toisille.
Minulta tuo näyte on otettu kaksi kertaa. Ensimmäinen kerta, eikä mitään ongelmaa, vähän höntti olo näytteen jälkeen oli, mutta ei kipuja.
Toisella kerralla neula oli vähän vaikea saada paikalleen ja sitä nitkutettiin.
Pääkipu oli jotakin aivan järkyttävää. Olin lähes viikon siinä, ja lopulta en ollut enää tietoinen paikasta ja ajasta, yhtään mikään ei enää pysynyt sisällä ja olin jossakin kipushokissa ja toisessa ulottuvuudessa. Sairaalaan minut lopulta kannettiin ja vietiin kiirellisenä veripaikkaan ja veripaikka lopulta kivun veikin mennessään. Selkäkipu oli kyllä aika ikävää myös.

Mutta kaikenkaikkiaan tuo on sellainen "perustoiminpide", että suurinosa säästyy ongelmitta. Ihanniinkuin kaikki muutkin toiminpiteet. Joillekkin se huono onni käy, mutta asia on kuitenkin lähes aina hoidettavissa :)

Eli ei, ei sitä pelätä kannata. Todennäköisesti kaikki menee ihan hyvin ja pääkivultakin säästyy, ja jos ei, niin siihenkin on apunsa.

Vierailija
4/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu, ei satu, se on tapauksesta kiinni. Mulle tehtiin toi viime syksynä osastolla. ei puudutuksia. Lääkäri pisti 9 kertaa. Ja luovutti. Nestettä saatiin mutta liian veristä. Mä rutistin hoitajaa joka yritti olla tukena. Ärräpäät lensi. No lopputulos oli, että seuraavana päivänä uudelleen. Tuolloin vasta kolmas pisto tuotti onnistuneen lopputuloksen. Ja yhtään helpompaa ei ollut kuin edellisenä päivänä. Ainut mitä kykenin tekemään oli vaipua maate peiton alle.

Huonekaveri seurasi järkyttyneenä tilannetta. Sanoi, että parin tunnin päästä alkoi mulla sellaiset kivut, että oksat pois. En päässyt mihinkään, en istumaan. En pystynyt syömään. Mut raahattiin vessaan. Ja niin sitä illalla hälytettiin päivystävää lääkäriä paikalle. Päivän kipulääkkeet oli menneet tuloksettomina. Morfiinia sain pariin otteeseen ja hourailin yön yli. Pää oli kipeä monta päivää. Kipulääkettä meni suoraan suoneen, mutta lopulta oli pakko kärrätä veripaikkaan.

Ja siellä anestesialääkäri joutui pistämään kaksi kertaa. Huusin tuskasta, kun verta ruiskutettiin selkäytimeen. Mutta yllätys oli suuri. Kivut loppuivat noin tunnin kuluessa ja seuraavana päivänä kävelin sairaalasta ulos 14 reikää selässäni. Lopputulos: sattui ihan sairaasti omalla kohdallani.

Mä en tajua miksei tuota veripaikkaa tehdä nopeammin? Kofeiinia tyrkytetään potilaalle joka ei kykene kivuiltaan syömään ja juomaan. Makaa puolikuolleena peiton alla ja oksentaa aina kun suuhun jotain menee. Helvetinmoinen kokemus.

Ja epiduraali oli lastenleikkiä tuohon nähden.

Vierailija
5/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.06.2009 klo 22:58"]Selkäytimeen pistetään.

Pienet vauvatkin joutuvat saman kokemaan. Luuydinnäyte on kamala!

[/quote]

meinasin sanoa samaa että sinnehän epidurakin laitetaan. Laittoihan ne pudutuksen?

Vierailija
6/26 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytteen oton jälkeen pitää maata hiljaa paikallaan ja joillekin tulee aivan valtava päänsärky. Tähän päänsärkyyn auttaa kuitenkin kofeiini eli cokista /kahvia kannattaa juoda niin pian kuin mahdollista.

Vierailija
7/26 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimenpide oli onneksi aika nopea ja iho puudutettiin etukäteen. Näytteen otto tuntui itselläni vihlontana lonkkien seudulla. Etukäteen jännitti lähinnä juuri se kun piti olla täysin liikkumatta niin pelotti että jos kipu onkin kova ja vahingossa vaistomaisesti liikahdan "pakoon". Onneksi meni kuitenkin hyvin vaikka kahdesti jouduttiin loppujen lopuksi pistämäänkin. Tsemppiä, hyvin se sujuu!

Vierailija
8/26 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälkeenpäin joskus tuleva päänsärky on kurja.

Vierailija
9/26 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa otettiin 2v sitten, kun olin kuolemankielissä. Tuntui tosi inhottavalta, mutta olin niin kipeä, että oli ihan sama, mitä mulle tekivät..

Vierailija
10/26 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttaa myös ns. veripaikka joka korvaa menetetyn selkäydinnesteen.

Vierailija
11/26 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäytimeen pistetään.

Pienet vauvatkin joutuvat saman kokemaan. Luuydinnäyte on kamala!

Vierailija
12/26 |
27.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta estää sitä edelleen tihkumasta. Se nesteen tihkuminen aiheuttaa päänsäryn.

Vierailija
13/26 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasto 10 dokumentti vuodelta -82. Mirja Pyykkö.

Dokumentissa otetaan myös selkäydinnäyte, mutta luuydinnäyte on kamalampi!

Se on aina yhtä hirveätä (olen labrahoitaja, joka avustaa). Porataan luuydintä, se sattuu vaikka puudutus tehdäänkin. Lapset ovat kamalinta. Onneksi nykyään lääkehoito on toista ja monesti nukutetaan/rauhoitetaan ennen toimenpidettä.

Otetaan rintalastasta tai suoliluun harjaanteesta aspiroimalla. Tietysti yksilölliset kivuntuntemuskyvyt vaikuttavat.

Otetaan kun epäillään vertamuodostavan kudoksen tai luuytimen tautia. Leukemiat yms.

www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F01024_1#

Vierailija
14/26 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkäydinnäyte, kaksi kertaa pistettiin ennekuin alko neste tulemaan. ei sattunut ollenkaan, tosi hyvin meni. ei traumoja!

epiduraalin pisto sen sijaan tuntu pikkasen, tosin se oli synnytyksen yhteydessä ja olin supistuksista niin kipeä että olis saanu sen selän vaikka räjäyttää.

Vierailija
15/26 |
28.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla asiat olivat vielä hyvin ja ei ollut lamaa jne. Mutta lapsipotilaat unohdettiin. Katsoin joskus telkusta ja en nukkunut pitkään aikaan...ne vanhempien riipaisevat haastattelut...

Selkäydinnäyte tai epiduraali teille aikuisille ihan mannapuuroa tuon kaiken lasten kokeman rinnalla!

Vierailija
16/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuu sattuu ja sattuu

Toimenpide kesti sen vähänpäälle tunnin ja pyörryin kivusta. Murtuneita kylkiluita varpaita sormia ja nilkka , murtunut nenä ja nenäleikkaus ja muita pienempiä mutta mikään ei ole sattunut niin paljoa. Varsinkin kun erikoistuvalääkäri pisti nikamaan ja varsinainen lääkäri joutui korjaamaan... Selkä edelleen tämän 3 pvä:n jälkeen kipeänä.

Vierailija
17/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin sattuu ja joillakin ei. Lääkärin kanssa asiasta joskus juttelin ja hän sanoi, että siihen vaikuttaa se miten hermot menee pistokohdassa.

Näytteen jälkeen tuleva päänsärky voi helpottaa juurikin joko kofeiinin avulla tai sitten veripaikalla. Eli sinne selkäydinkanavaan laitetaan potilaan omaa verta ns. korvaamaan menetetty selkäydinneste.

Vierailija
18/26 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuntunut just missään.

Vierailija
19/26 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyte otettiin tänään ja pelkäsin sitä selkäydinpunktiota kuollakseni. Sain diapamin jännitykseen/pelkoon.

Erikoistuvalääkäri otti sen todella hienosti. Tuntui vaan yksi pieni pistos (ei puudutettu) ja se neste alkoikin valumaan heti hyvin. Nyt pelottaa enään se lamaava pääkipu mikä voi alkaa 28-48h toimenpiteen jälkeen.

Vierailija
20/26 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehty noin 4-5 vuotiaana ja oli hirveää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän