Voiko työnantaja vaatia tätä?
Sain toimistotyön pikkufirmasta. Teen laskutusta ym. paperitöitä yksin pienessä toimistossa. Mutta työajat ovat joustamattomat. Toimistossa pitää istua yksin klo 8-16, työnantaja hakee minut joka päivä kanssaan puolen tunnin ruokatunnille ruokalassa ja vie minut takaisin toimistoon. Pomo kyttää joka päivä työaikoja ja sitä etten poistu toimistotiloista.Soittaa joka aamu klo 8 ja varmistaa, että olen toimistossa. Mitään omia asioita ei saa hoitaa työpäivän aikana. Itku välillä tulee, kun tämän ehdottomuuden vuoksi en saa itse viedä lapsiani neuvolaan yms. Eikö normityöpaikassa ole jotain joustoa työajoissa, etenkin jos joutuu istumaan tyhjässä huoneessa yksin? Vapautta tehdä ruokatunnilla mitä itse haluaa? Tekisin mielelläni ylitöitä, jos saisin sovittaa työajat omiin tarpeisiini. Olen tästä erittäin ahdistunut.
Kommentit (11)
En minä ole ikinä ollut sellaisessa työpaikassa, että olisin voinut kesken päivän hoidella omia asioitani! Kyllä siellä kellokortin kanssa kuljettiin ja lähdettiin töistä silloin kun työtunnin oli täynnä.
ruokatunnilta jos se on palkaton.
Pakkohan ei ole suostua vaan aina voi irtisanoa itsensä.
Tottakai voit vaatia joustavuutta työnantajalta. Minusta kuulostaa näin ulospäinkin todella, todella ahdistavalta työpaikalta.
Puhu pomosi kanssa.
tottakai sä työaikana hoidat työnantajasi hommia?
Vai onko kyseessä joku suojatyöpaikka?
Ei meidän töissä ainakaan pysty mitään omia asioita kesken päivän hoitamaan. Se on työaikaa. Ja töissä on oltava juuri ne tunnit jotka pomo määrää.
Mutta jos ruokatunti on palkaton niin siihen pomolla ei ole mitään määräysoikeutta että missä sen vietät.
Jos ruoka-aika on omaa aikaasi (eli ei työaikaan laskettavaa), pitäisi olla sinun oma asiasi, mitä sillä ajalla teet - käyt vaikka kaupassa. Mutta jos lasketaan työaikaan, periaatteessa työnantaja voi kontrolloida tekemisesi.
Mutta: Mitä jos juttelisit työnantajasi kanssa ja kertoisit, että mieluusti jatkat työpäivää pidempään niinä päivinä, jolloin olisi jotain menoa jne? Eli ehdottaisit, että voisi joustaa puolin ja toisin? Samalla tavalla voisit sitten itse tehdä pitempää päivää, jos olisi paljon hommia.
En tiedä, mitä työnantaja sanoo, mutta ei siinä varmaan mitään häviäisikään, jos ehdottaisi suoraan erilaista järjestelyä. Voihan olla, että työnantajalla on huonoja kokemuksia aiemmista työntekijöistä ja hän on arka joustamaan, mutta aina kannattaa yrittää. Ja jos ei heti onnistu, ehkä voit osoittaa muutaman ekan kuukauden aikana luotettavuutesi ja yrittää sitten uudelleen tuota joustamisajatusta...
Toivottavasti asiat järjestyvät!
ajalta, jolta hän maksaa palkkaa?
On se niin väärin : (
Kyse ei ole siitä, että haluaisin laiskotella, lusmuta tms...vaan haluaisin jotain joustoa työaikoihin, jonka voisin korvata ylitöillä. Etenkin tuo joka päivä pomon valvonnassa vietetty palkaton ruokatunti ärsyttää. En saa siitä palkkaa, mutta pomon mukaan ruokatunnilla syödään, eikä tehdä mitään muuta.
Jos ruokatunti on palkaton, niin voithan sä käydä jossain ihan muualla syömässä. Alat ottamaan eväät mukaan ja menet jonnekin ulos istumaan - tällä säällähän se olisi varmasti piristävääkin.
Mulla on onneksi joustavat työajat eikä ole tuollaisia koskaan tarvinnut murehtia - oletko yrittänyt puhua pomosi kanssa esim. noista neuvolakäynneistä? Ei niitä nyt niin usein ole, luulisi että pari kertaa vuodessa voisi tulla tunnin myöhemmin ja tehdä sisään joku toinen päivä?!?
Mutta jos sulla on palkaton ruokatunti, silloin kyllä saat tehdä mitä itse haluat.