Lasten uni/nukahtamisongelmat vanhempien syytä
Kyllä ihmetyttää kuinka lasten annetaan perheissä pompottaa vanhempiaan, esim. nukkumaan menossa. Väitän, että jos vanhempi pysyy tiukkana vauvaiästä asti eikä lähde lapsen pompotteluun mukaan, uniongelmat katoaisi useammasta perheestä. Eri asia sitten sairaat tai allergiset tms. lapset.
Miksi ihmeessä mennään mukaan "minulla on nälkä, pissi, pelottaa, haluan sadun, silitä minua -juttuihin. Näitä edellä mainittuja voi tehdä mielin määrin kun ollaan hereillä, mutta sitten kun mennään nukkumaan, niin tiukasti vain nukkumaan. Tietenkin jos lapsi huomaa, että äiti tai isä jää sängyn viereen silittelemään kun vähän huutaa, niin varmasti ei lapsi luovu tällaisesta saavutetusta edusta. Ei ole mitenkään raakaa jättää lasta nukkumaan yksin, jos tilanteesta tehdään turvallinen, yövalo päälle, ovi raolleen tms.
Monesti kuulee näitä väsyneitä vanhempia ja nukkumisrituaaleja. Tiukka linja ja johan lapsi nukkuu!!
Tietenkin on arkoja lapsia, se on selvä, että tempperamentti PITÄÄ huomioida. Jotkut tarvitsevat enemmän turvaa nukahtaakseen.
MUTTA
on paaaaljon enemmän näitä pompottelijalapsia. Vanhemmat juoksevat, eräskin tuttavani kuulemma nukuttaa lapsiaan joka iolta 2 tuntia. Hullua sanon minä. Ja heillä se on sitä pissattaa jne jne juttua.
En ole samaa mieltä ap:n kanssa että vain diagnosoidut lapset tarvitsevat enemmän nukuttamista, mutta se on täyttä totta, että moni vanhempi alentuu typerään pompotteluun, josta on vain lapsellekin haittaa kun ei rauhoitu ajoissa.