Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua apua, hankala asiakas!! Mitä teen??

Vierailija
25.06.2009 |

Asiakas antoi minulle erään tekstin paranneltavaksi. Hän sanoi vanhan tekstin olevan "todella huono" ja uusi teksti pitää kuulemma olla "huomattavasti parempi".



Luin tekstin läpi ja keskustelin hänen kanssaan muutostoiveista. Kun hän selitti ne minulle, niin en suoraan sanottuna tajunnut yhtään, mitä hän oikein haluaa muuttaa! Hän jopa antoi muutaman esimerkkilauseen, ja ne ovat tyyliltään aivan samanlaisia kuin vanhassa tekstissä. Tyyliin: "ihan hirveää kun tässä lukee kissa on kiva eläin, ei tuollainen käy ollenkaan. Otteen pitää olla ihan toisenlainen, jotain sellaista että kissa on mukava eläin".



Just... palaverin aikana vielä uskoin, että saisin muutoksia tehtyä, mutta nyt on usko loppunut... mitähän hemmettiä se tyyppi oikein tahtoo?!



Ei kai tässä auta kuin tekaista jotain ja ottaa haukut vastaan....

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei mitenkään. Sinun tehtäväsi on selvittää, mitä asiakas haluaa eli oma mokasi. Pitää aina kysyä, jos ei ymmärrä.

Vierailija
2/5 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa enkä viitsi selittää kaikkea aiemminkin tapahtunutta. :)



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas haluaa, että teksti muutetaan kirjakielelle ja muutenkin tyyliä muutetaan lähemmäksi asiateksteissä käytettyä tyyliä. Ehkä teksti muistuttaa nyt enemmän sellaista, mitä 15-vuotias nuori kirjoittaisi kirjeessä toiselle kuin asiatekstiä.

Vierailija
4/5 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tarkoittaa sitä, ettei riitä että sanot että kissa on kiva eläin, vaan pitää keksiä joku "kivaa" täsmällisempi ja kuvaamampi - ja mieluusti vähemmän kulunut - adjektiivi. Samoin esimerkiksi ei ole kovin hyödyllistä kuvata jotain asiaa "tärkeäksi" sanomatta MIKSI se on tärkeä ja jos sanoo MIKSI se on tärkeä, voi usein jo jättä äsanomatta erikseen, että seon tärkeä, koska se on jo itsestänselvä. ELi mieti, MITÄ oikein haluat sanoa ja sano sitten se, eikä vai löperösti vähän sinne päin. "Kivat", Tärkeät" "huomattavat" jne ovat juuri niitä sanoja, jotka eivät oikeastaan tarkoita mitään...



TOinen ongelma, mitä teksteissä usein näkee ovat nämä kapulakielianglismit. TYyliin "tämä on epätyydyttävää", joka paremmalla suomella kuuluisi "tämä ei ole tyydyttävää".



Lue tekstisi näitä silmällä pitäen ja kokeile sten uudestaan.

Vierailija
5/5 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä AV voisi sua tässä auttaa?



Kysymykseen "hankala asiakas" sanoisin, että soita hänelle nyt ja kerro, että olet pohtinut asiaa ja haluaisit vähän tarkentaa. Sen jälkeen kerrot pari kolme vaihtoehtoa, tehdäänkö näin, näin vai näin... tai mikä nyt onkaan sun tilanteessa parasta. Mutta musta ainoa mahdollisuus on pyytää lisätietoa, jos et tiedä, mitä tekisit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi