Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

menetin puolitoista litraa verta synnytyksessä.

Vierailija
24.06.2009 |

onko se paljon vai vähän?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Massiivivuodon (yli 9 litraa) saanut. Hb alimmmillaan alle 40

Vierailija
22/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että naisessa on keskimäärin jotain neljä litraa verta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty sitä korvataan sitten siinä vuodon aikana

Vierailija
24/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että naisessa on keskimäärin jotain neljä litraa verta.

Vaan annetaan vuotaa "kuiviin"...

Vierailija
25/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei kukaan kertonut muuta kuin että paljon meni, ja tiedän, että verta (tai jotain sen näköistä) sain kolme pussia ja toiset kolme jotain muuta kirkasta nestettä. Yritin kyllä kysellä tipassa makaamiseen kyllästyttyäni, mutta vastaukset olivat 'kyllä tämä tästä' tasoa... Tämä siis ekassa synnytyksessä pienessä aluesairaalassa, jossa tosiaan ei edes keskulteltu aiheesta, haluaisinko ehkä nähdä jotain papereita.

Vierailija
26/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sen miten vähän kätilö voi papereihin merkitä. Synnytyksen aikana 100ml ja synnytyksen jälkeen 100ml. Ne on kuulemma pienimmät määrät mitä voi merkitä mutta tuskin oikeasti menetin sitäkään.

Istukat ovat minulla irronneet nopeasti eikä yhtään repeämää ole koskaan tullut. Johtuu siis kai siitä etten vertakaan ole menettänyt?

Vierailija
27/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aika seis seuraavan päivän vaikka sain hemohessiä. Sitten kun laitettiin lisäverta, olo alkoi parantua. Mies sanoi, että synnytyssali muistutti lähinnä teurastamoa, kun verta tuli aalloissa lattialle.

Itse en tajunnut lattialla olevan veren määrää, ehkä hyvä niin, saatoin olla rauhallinen. Suurin huoli oli täydellisestä pienokaisesta joka jäi kylmissään isän syliin muutaman minuutin ikäisenä. Luojan kiitos etten synnyttänyt saunassa!

Vierailija
28/37 |
24.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sen miten vähän kätilö voi papereihin merkitä. Synnytyksen aikana 100ml ja synnytyksen jälkeen 100ml. Ne on kuulemma pienimmät määrät mitä voi merkitä mutta tuskin oikeasti menetin sitäkään.

Istukat ovat minulla irronneet nopeasti eikä yhtään repeämää ole koskaan tullut. Johtuu siis kai siitä etten vertakaan ole menettänyt?

'

'

Kun oikeesti, ei tullut verta. Jälkivuotoa tuli päivän kuitenkin jostain

Vierailija
29/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei vaarallista . Elimistö korjaa tuon muutamassa viikossa, jos ei sitten sairaalassa tankata. Itseltäni vuosi 6 L eli litra sektiossa kun oli paljon kiinikkeitä ja sitten jäi suoni vuotamaan ja kun uudelleen leikattiin niin vatsa- ja kohtuontelosta löytyi 5 L verta! Oli kuulemma hengenlähtö lähellä. Tietysti jo päivällä annettiin verta, mutta poishan se vuosi. Naisessa on koosta riippuen 4-5 L verta, joten uusiksi veret.

Vierailija
30/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin menetin ekassa synnytyksessä 1,5 l. Sain plasmalaajentajaa heti synnytyksen jälkeen, kun meinasin pyörtyä ja verenpaine laski yhtäkkiä tosi alas ja hemoglob jonnekin 80 tienoille.

Ei siinä muuta.

Eli ei tarvitse huolestua. Jos uusia synnytyksiä vielä tulee, niin tuosta kannattaa mainita, että menetti paljon verta, niin osaavat varautua.

Vierailija
31/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lääkäri juuri puhui luennoilla et normaalin veren menetyksen "raja" nostettaisiin 1000ml tulevaisuudessa. Hb oli synnytyksen jälkeen 92 itselläni.

Vierailija
32/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne kätilöt mittaavat veren määrän?

Vierailija
33/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa normaalina pidetään tleensä n. litraa. Naisen elimistä valmistautuu synnytykseen lisäämällä verivolyymia niin että yleensä 1000ml vuodot siedetään hyvin. Jotkut voivat vuotaa kaksikin litraa eikä sitä tarvitse korvata. Tarvittaessa sairaalassa otetaan hb ja sen sekä äidin yleisvoinnin perusteella päätetään, tarvitseeko vuotoa korvata punasolutiputuksella (siis verta ei tiputeta, vaan punasoluja). Olen kuullut 15 litran vuodoista, silloin menee tavaraa (nesteita, punasoluja ja hyytymistekijöitä) sisään samaan tahtiin kuin tulee ulos...

t. klö

Vierailija
34/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hb oli 76

Vierailija
35/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodon määrä arvioidaan silmämääräisesti hyytymistä ja tarvittaessa punnitaan.

Vierailija
36/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli eka synnytyksessä vuotoa 1200ml ja toisessa 1000ml ja toisen synnytyksen jälkeen sano, että pitää sanoa heti valmiiksi seuraavassa, että laittavat tipan, ku oon niin vuotoherkkä. No kävin eilen mutkan supistusten takia (rv39) ja sillon sano, että laittavat ison tipan heti, en sit tiiä mitä se käytännössä tarkottaa, mutta totes vaan, että hyvä tietää, että saattaa vuotaa reilusti. Ku tokassa synnytyksessä kätilölle tuli tosiaan hätä saada vuoto kuriin, taisin saada piikin, tipan ja supistavan lääkkeen suoleen, ennen ku vuoto todella rauhottu...

Vierailija
37/37 |
25.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla puoli litraa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi