Ärsyttää...kaikki muut matkustelevat paitsi me!!
Ottaa aivan älyttömästi päähän ettei ole varaa tehdä mitään kesällä. Kaikki muut kaveriperheet reissaavat ja me kökötetään kotona. Nytkin yhdet on Amerikassa, toiset on olleet viettämässä viikonloppua Helsingissä ja asuneet tän ajan hotellissa ja käyneet vaikka missä. Ja meillä ei ole varaa lähteä yhtään minnekkään. Harmittaa ihan älyttömästi kun meidän koululainenkin kyselee aina, että eikö voitais mennä sinne ja tänne kun kaikki kaveritkin reissaa ulkomaita myöten. Tosi kiva aina sanoa, että ei ole rahaa.
Kommentit (36)
Liput on edulliset ja ehottomasti hintansa väärti! Toinen paikka on Suomenlinna, kauniina kesäpäivänä on ihana mennä oleilemaan ja syömään eväitä.
Ymmärrän kyllä että on ikävää jos ei pääse varsinaisesti matkustelemaan, mutta kuten täällä jo ollaankin kommentoitu, niin pienelläkin rahalla voi keksiä hauskaa puuhaa! Jos vain saa matkarahat kyhättyä niin käväsee sitten vaikka naapurikaupungissa nauttimassa ilmaishuvituksista. Lapsille esim. matkustaminen junalla johonkin lähikaupunkiin missä ei ole ennen (tai ainakaan usein) käynyt, voi oikeasti olla tosi kiva ja elämyksellinen juttu. Saa itsekin vaihtelua arkeen! Olisiko sellaista mahdollista järjestää?
Kaikilla ei ole rahaa edes ruokaan, saati sitten matkusteluun!
Asumme Pohjois-Karjalassa, josta kamala matka joka paikkaan. Bensa maksaa, pääsyliput maksaa, majoitus maksaa...
Mutta mulla ei ole polkupyörää eikä varaa ostaa sellaista. Äläkä turhaan ehdota kirpparia, niillä ei ole fillareita ja jos on, niin hinta on ihan älytön.
Kuka pistää rahansa mihinkin.
Yksi tupakkaan, toinen karkkiin, kolmas siideriin. Kaikkiin noihin uppoaa uskomattomia määriä vuodessa.
Aikaa sitten ystäväpariskunta, jolla suunnilleen samat tulot kuin meillä ihmetteli, että miten teillä on varaa noin paljon (=useita ulkomaanmatkoja vuodessa, yksi pitempi, monta vkl matkaa) matkustaa. Noh onhan meillä, kun käytiin baarissa ehkä kolme kertaa vuodessa siinä missä he kolme kertaa kuukaudessa. Ja sillä pitemmällä lomalla katseltiin nähtävyyksiä ja harrastettiin, siinä missä he istuivat umpitunnelissa hotellin discossa...
Ei niinkään rahasta kiinni, vaikkei sitä ylettömästi olekaan. Ei vaan olla miehen kanssa kiinnostuneita matkustelusta.
Itse voisin käydä käydä kaupunkilomilla, vaikka kiertelemässä hautausmaita, mutta lapset ei oikein innostu. Mies taas viettäisi harvat lomapäivänsä mieluiten pihassa puupinolla.
Yleensä tehdään se pakollinen reissu Särkänniemeen, että on edes jossain käyty.
Käytiin ilmaisilla juhannusjuhlilla, osallistuttiin juhannussalon koristeluun jne. Lossimatkat on hauskoja, tunnelmaltaan poikkeavia ja ilmaisia. Pyötäiltiin saaria ristiin rastiin todella kauniissa luonnossa. Käveltiin luontopolkuja esim. Nauvossa lapsille suunnattu. Katseltiin nähtävyydet. Ja ennen kaikkea vietettiin leppoisaa yhteistä lomaa _yhdessä_. Kaikkia piristi ympäristön vaihdos.
Yöt oltiin metsässä teltassa, ruoka tehtiin itse retkikeittimellä, kaikki tekeminen oli ilmaista. Ainoat ylimääräiset kustannukset tulivat bensoista.
Tämän tyylisiä lomia pystyy varmasti järjestämään ihan missä päin Suomea tahansa.
meillä ei myöskään ole rahaa reissata missään! Iso perhe (neljä lasta) ja pitkin vuotta rahat niin tiukilla, ettei säästöön jää mitään. Hyvä, että saadaan välttämättömimmät laskut hoidettua ja ruokaa pöytään. Reissata ei missään muunakaan vuodenaikana.
t:Tavallinen asuntovelkainen duunariperhe
esim me, mutta täytyy myöntää, että helposti tulee mielikuva, että ihan kaikki muut reissaa...
Tehdään siis lähinnä metsäeväsretkiä. Lpaset kyllä tykkää, mutta alkaa sekin puuduttaa jossain vaiheessa.
edes eväsretkiä, kun on pieniä lapsia alle 3v..
..
Itä-Suomessahan on vaikka mitä, ja nimenomaan pienen budjetin matkailuun. Esim. Savonlinna (koko kaupunki on tosi symppis) ja siellä Olavinlinna, Retretti, Bomba, Kolin kansallispuisto jne.
Ymmärrän kyllä tilanteen sitten, jos ei ole edes ruokaan (tai bensaan) rahaa, mutta Pohjois-Karjalassa asuminen ei ole hyvä syy sille, ettei voi muka mitään tehdä.
Siellä on kivoja leirintäalueita, eikä maksa paljon.
Pitikö jättää opiskelematta? Pitikö valita ala oman sisäisen minuuden kehittämisen vuoksi? Pitikö muuttaa omakototaloon?
Minä olen opiskellut ammatin, kärsinyt nälkää sen vuoksi. Maksan opintolainaa. Olen ollut paskaduunissa kesät. Otin minkä tahansa työn vastaan. Asuin vuokra-asunnossa paskalähiössä, koska se oli halpaa. Ostin oman asunnon koska se tuli halvemmaksi kuin vuokra-asunto. Otin työpaikan, vaikka matka työpaikalla on 70 km. Ostin sen vuoksi auton. Herään aamulla klo 5, jotta voin tienata rahaa.
Jumalauta nautin joka pennistä, jonka saan. Nämä ovat minun valintojani. Käytän lapsiani uima-altaalla kesällä Turkissa ja Kreikassa. Tai käytän heitä kylpylässä. Tai käytän heitä Linnanmäellä.
Mutta jos olisin tehnyt erilaisia valintoja ja minulla ei olisi varaa tehdä kesälomareissuja, en jumalauta viittisi valittaa.
Onko sinulla oikeasti syytä valittaa????
Lintsi on hirmuisen kallis monilapsiselle perheelle. Yhdessä hurauksessa saa menemään sievoisen summan, jonka kuluttamiseen muuten menisi vaikka kuinka kauan. Samalla turtuvat omat ja lasten aistit niin, ettei maailman pieniä ilmaisia ihmeitä huomaa.
Mutta tehän asutte kaikkien ihanien luonnonpuistojen keskellä, hyvänen aika! Onko teillä telttaa? Jos ei ole tehkää päiväretkiä luonnonpuistoon: www.luontoon.fi.
esim me, mutta täytyy myöntää, että helposti tulee mielikuva, että ihan kaikki muut reissaa... Tehdään siis lähinnä metsäeväsretkiä. Lpaset kyllä tykkää, mutta alkaa sekin puuduttaa jossain vaiheessa.
edes eväsretkiä, kun on pieniä lapsia alle 3v.. ..
Olettepa pöljiä. Kyllä meillä on ihan vauvaikäiset nauttineet ruohikolla konttamisesta ja kukkien haistelusta. 1-vuotiaasta eteenpäin retkelle lähteminen on ollut jo tosi kivaa ja odotettua. Mikäs sen hauskempaa pikkulapsesta, kun istua viltillä ja syödä eväsleipää :)
10 - kirjoituksessasi on totuuden siemen, mutta aika ikävästi kirjoitettu. Ihmisillä on erilaisia elämänpolkuja, joita on ulkopuolisten mahdoton ymmärtää. Kirjoituksessasi huokuu sisu, jolla olet raivannut tiesi tähän päivään. Olisiko siniunkin aika henkäistä ja rentoutua, "huh selvisin, olen tehnyt paljon työtä, nyt voin antaa jo kiehuvan veren virrata levollisempana". Kuulostat siltä, että tarvitsetkin aika paljon lomaa, raskas työ tai asenne, raskaat huvit. =D
meillä esim. vakavasti sairas perheenjäsen estää sen matkustamisen...
Muita syitä voi olla esim. ristiin menevät lomat.