Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvisruoka häissä, mielipiteitä?

Vierailija
22.06.2009 |

Onko ok, jos kasvissyöjille tarjolla höyrytettyjä kasviksia ja voisulaa?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

karjalanpaistia. Minulle tarjoiltiin pöytään kukkurallinen lautasellinen höyrytettyjä vihanneksia, ohessa kippo jossa sulaa voita.

Lisäksi sain hakea leipää.

Vierailija
22/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran vieraana häissä, joissa pystyin syömään noutopöydästä kuivia keitettyjä perunoita ja tavallista vihreää salaattia ilman kastiketta. Taisi siinä leipääkin olla, ehkä.

Kaikki muu ruoka sisälsi lihaa. Olin kyllä ilmoittanut ruokavalioni pyydettyyn aikaan mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun ei heitetty pussi porkkanoita nenän eteen.

Vierailija
24/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin helppoahan on koostaa kunnon ateria, joka on sama kaikille, ja sitten ne muutamat lisukkeet vain eri - lihakastike/sienikastike jne...

se on sieltä antaa ohjeita ateriaan... Sitten kun paikalla on yks keliakikko, yks laktoositon ja muutamat eri allergiat niin muuttuukin jo haastavammaksi. Kun se kasvisruokailija ei välttämättä ole paikan napa oman itse keksityn ruokavalionsa kanssa. Ei pahalla, mut kyllä mun häissä ensin miettisin OIKEAT ruokarajoitukset ja jos aikaa/kiinnostusta jäisi niin sit voisin miettiä jotain kasvisruokaa.

Vierailija
25/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö syö kalaa? Monissa häissä tiedän tulkitun, että kasvisruokavaliolla olevat syövät kalaa ja äyriäisiä ja noutopöydässä on usein sitten niitä tarjolla.

Mulla on laktoosi-intoleranssi ja mäkin tiedän tunteen, että "ohhoh, enpä oikein voikaan ottaa juuri mitään".

Vierailija
26/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla, mut kyllä mun häissä ensin miettisin OIKEAT ruokarajoitukset ja jos aikaa/kiinnostusta jäisi niin sit voisin miettiä jotain kasvisruokaa.

Jos et kerran halua tarjota hänelle ruokaa?

Vierailija
27/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestämillä illallisilla myös kasviksia ja jotakin kastiketta.

Isäntä häpesi silmät päästään, ravintolalle oli ilmoitettu hyvissä ajoin kasvisruokavaliostani.

Vierailija
28/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö syö kalaa? Monissa häissä tiedän tulkitun, että kasvisruokavaliolla olevat syövät kalaa ja äyriäisiä

Minkä v%&¤un logiikan mukaan kala on kasvis tai yleensäkään ei-eläin?!

Sen ymmärrän, että ei voi tietää, syökö kasvissyöjä esim. maitotuotteita tai onko tämä vegaani (eli ei syö muitakaan eläinkunnsta peräisin olevie tuotteita, kuten hunajaa tai eläinperäistä liivatetta tms tms).

Vierailija
29/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sopii keliaatikolle, laktoosiintoleraatikolle ja kasvisyöjälle. Monet kasvisruaat muuten sopii myös muille.

Vierailija
30/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienisalaatti, kasvispyörykät, falafelit kasvisyöjille?

Vierailija
31/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikaa näitä ruokarajoitteisia. Eihän siellä Suomessa voi kohta kukaan edes järjestää minkäänlaisia juhlia, kun pitäisi olla niin monen sortin erikoissapuskat. Onkohan siellä kohta enää ketään, joka syö ihan normaalia ja kaikenlaista ruokaa?

Me ei siis asuta Suomessa ja täällä on aina juhlissa tarjolla vain se yksi menu - enkä ole koskaan nähnyt, että joku jättäisi ruoan väliin. Näyttää siltä, että kaikki syö kaikkea. Esimerkiksi kasvissyöjiin en ole lainkaan törmännyt. Mistään muistakaan erikoisruokavalioista en ole kuullut. Allergiat ja muut ymmärrän hyvin, mutta mistä ihmeestä joku juhlien järjestäjä tietää varautua kaikkeen? Ja pitäisikö? Monen sortin menut nostaa jo kovasti kustannuksia...

Vierailija
32/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö syö kalaa? Monissa häissä tiedän tulkitun, että kasvisruokavaliolla olevat syövät kalaa ja äyriäisiä ja noutopöydässä on usein sitten niitä tarjolla.

Mua myös ärsyttää, että kalat ja äyriäiset luokitellaan mielellään kasviksiksi. Itsekin tunnen useamman "semivegen", mutta se valitettavasti aiheuttaa paljon hämmennystä, jos meren eläviä nauttivat tituleeraavat itseään kasvissyöjiksi.

Noissa häissä ei ollut noutopöytää sen enempää kuin se karjalanpaisti ja perunat, joku vihersalaatti ja leipää.

En valita, olihan minua sentään ajateltu ja oma ruoka tilattu, minusta se oli vain niin yllättävää ja epätavallista, että kasvisruoka oli pelkkää ns. lisuketta.

Ihan sama, kuin sekasyöjälle tuotaisiin lautasella pelkkä liha (vaikka liha ei olekaan lisuke).

Ei ollut pitopalvelulla kauheasti hajua kasvisruoista ;). Aikaa tästä on jo muutama vuosi.

Vierailija
33/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahalla, mut kyllä mun häissä ensin miettisin OIKEAT ruokarajoitukset ja jos aikaa/kiinnostusta jäisi niin sit voisin miettiä jotain kasvisruokaa.

Niitäkö ovat pelkästään täysin terveydelliset syyt? Eli allergiat ja sairaudet?

Entäs sitten uskonnolliset? Eli muslimille pistäisi pekonit nenän eteen, syököön tai olkoon syömättä. Juutalaiselle taas ei-kosheria, oma mokansa jos alkaa ronkeliksi?

Eivätkö eettiset syyt olla syömättä lihaa riitä tarpeeksi kunnioitettavaksi vakaumukseksi?

Lihan tehotuotanto, sen lisäksi että on sietämätöntä eläinrääkkäystä, on myös erittäin epäekologista.

Entäs ne, jotka ovat kasvisruokavaliolla sen takia, että se on terveellisempää? Onko se tarpeeksi "oikea" syy?

Vierailija
34/39 |
23.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä myös kasvissyöjät tarvitsevat oikean pääruoan. Sellaisen, joka on tehty ravintoympyrän mukaisista ravintoaineista. Eli on myös proteiinia. Papuja, pähkinöitä, linssejä, herneitä jotain sellaista. falafel on hyvää pihveinä ja pyöryköinä, samoin esim pähkinämureke tai intialainen dal

Vierailija
35/39 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kasvissyöjä, mutat tuo on sama kuin jos tarjoaisi lihaveikoile häissä uunimakkaraa ja sinappia.

Vierailija
36/39 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon kyllä syöväni kasvispainotteisesti, jos pitää ruokavalioni määritellä. En ole ikinä tykännyt syödä punaista lihaa ja jätinkin sen pois heti kun vain sain itse valita. Kanaa ja kalaa syön joskus monipuolistaakseni ruokavaliotani, sillä en tykkää niistä soijajutuista, koska maistuvat ja tuntuvat lihalta. En yleensä mainitse syöväni kalaa, koska tämä tarkoittaa sitten monen mielsestä sitä, että mun pitäis syödä kaikenmaailman äyriäisiä myös. Kanaakaan en tykkää syödä luiden kera (en halua ruokaani sellaista mitään ruuaksi kelpaamatonta) ja ennemmin niin, että se on vaan sitten jossain seassa, esim. kanapasta. Yleensä jää ottamatta, jos on erikseen kanaa, koska ennemmin syön kasviksia. Kalaakaan en syö, jos siinä on päätä taikka häntää mukana, ruodoistakaan en tykkää, mutta syön mä silti ruodollistakin lohta. Ja sanokoot joku nirsoiluksi, mutta nuo ovat ne myönnytykset, jotka teen kasvisruokavaliooni ihan muiden elämää helpottaakseni ja perheen ruokavaliokin on helpompi suunnitella. Nyt raskausaikana olen kyllä yrittänyt lisätä sitä kalan ja kanan syöntiä lapsen takia.

Kyllä se on kummallista, että jos ruuan haluaa vierailleen tarjota, eikä kumminkaan tarjoa sitten kaikille jotain järkevää, vaikka on erityisruokavaliot kysynyt! Meillä oli muuten just työpaikan palaverissa "budjettikakkua", harmi vaan, että voileipäkakuista toinen oli lihalla ja toinen kalalla, kylmäsavulohta, jota ei neuvola suosittele. Miksei toinen voinut olla kasvis taikka edes kypsällä kalalla? EN ollut edes ainoa, joka ei syönyt kumpaakaan.

Vierailija
37/39 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaistin kanssa tarjotaan yleensä perunamuusia. Sitähän kasvissyöjättäretkin voivat syödä.

Eikös jokainen saa pitää sen näköiset juhlat kuin haluaa? Kasvissyöjät voivat ottaa itse omat ruoat mukaansa, jos ei kelpaa. Valitettavan yleistä on se, että kasvissyöjät ovat myös näitä valittajia. Ei kelpaa kaupan kasvispihvit, vaan pitäisi alkaa kaikenlaisia tofu-herne-pähkinä-mitälie valmistamaan...

Vierailija
38/39 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syön lihaa, monesti valitsen kasvisruuan. Teen myös kotona välillä kasvispihvejä ja kasvislasagnea ym. vastaavaa. Ovat hyviä! Pelkät höyrytetyt vihannekset on loukkaus kasvissyöjää kohtaan ja mielikuvituksen köyhyyttä. Kasviskiusauksen ym. kasvisruuan valmistaminen ei ole sen kummempi homma, jopa helpompaa kuin monen liharuuan kokkaus ja samalla siitä voi tehdä laktoositontakin.

Kala ei ole mikään vihannes!

terv. laktoosi-intolerantti lihansyöjä, kala-allergia

Vierailija
39/39 |
01.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös hyvintehtyjä kasvisruokia. ei ole mikään salaatin ystävä, mutta hyvä kasvisruoka maistuu. On opettja, ja koulussa on aina kasvisruokavaihtoehto, jonka ottaa usein mielummin kun jonkun teollisen liha tai kalamössövaihtoehdon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän