rv35+5 mutta ei keskonen?
serkkuni sai pari kk sitten vauvan rv 35+5. mutta missään ei lue eikä missään olla puhuttu että vauva olis ollut keskonen. Tyttö painoi 2900g ja pääsi heti vierihoitoon. Mutta eikös kaikki ennen rv37 tai alle 2500g vauvat ole virallisesti keskosia?
Kommentit (22)
hän syntyi rv 36+2
tosin painoin 3165g
jos rv 37+ ei ole täynnä vauva on keskoen. Mutta jos vauva painaa yli 2500g ainakin epävirallisesti kätetään nimitystä ennenaikainen
rv 40+0 ja painoa 2310g. Ja pääsi lapsi heti vierihoitoon. Ei ole edes virallisesti keskonen, vaan ns. pienipainoisena syntynyt lapsi.
ei keskonen mut syntyi rv35. kyl mun mielestä on
muistaakseni, heti pääsi vierihoitoon... En muista että heilläkään olisi keskosuudesta puhuttu, mutta ennenaikaisuus aiheutti sitten myöhemmin ongelmia ja uudestaan sairaalaan joutuivat...
Suomessa yleensä ajatellaan että lapsi on keskonen jos se on syntynyt ennen rv37 TAI painaa alle 2,5 kg. Välillä kuitenkin määritellään vauva keskoseksi vain jos molemmat ehdot täyttyvät.
Suomessahan syntyy maailman suurimmat vauvat (johtuen osittain siitä että olemme myös yksi maailman ylipainoisimmista kansoista?), ehkä siksi täällä tuo määritelmä ajatellaan noin.
Keskosuus sotketaan välillä sga-diagnoosiin, joka taas on eri asia. sillä tarkoitetaan vauvan pientä syntymäpainoa raskausviikkoihin suhteutettuna.
t. keskosen äiti - vauva syntyi rv32, painoi 1600g
maailman suurimmat vauvat"-tieto perustuu ??
maailman suurimmat vauvat"-tieto perustuu ??
Eikähän tuo paljon ennenaikainen ollut,
Suomessa yleensä ajatellaan että lapsi on keskonen jos se on syntynyt ennen rv37 TAI painaa alle 2,5 kg. Välillä kuitenkin määritellään vauva keskoseksi vain jos molemmat ehdot täyttyvät. Suomessahan syntyy maailman suurimmat vauvat (johtuen osittain siitä että olemme myös yksi maailman ylipainoisimmista kansoista?), ehkä siksi täällä tuo määritelmä ajatellaan noin. Keskosuus sotketaan välillä sga-diagnoosiin, joka taas on eri asia. sillä tarkoitetaan vauvan pientä syntymäpainoa raskausviikkoihin suhteutettuna. t. keskosen äiti - vauva syntyi rv32, painoi 1600g
Mutta kyllä, suomalaiset vauvat on vähän isompia kuin muualla maailmassa yleensä.
Itse synnytin Keski-Euroopassa kuopukswen ja 3700g painavaa poikaa jaksettiin päivitellä, että kylläpä on iso!
hänestä koskaan käytetty sanaa keskonen. Muistaakseni, kun itse juttelin aiheesta, niin sanoivat, ettei sellaisia sanoja mielellään käytetä. Vähän kuin skitsofreenikko ei voisi tehdä tai puhua mitään ilman, että joku koko ajan mainitsisi skitsofreniasta. Tiettyjä asioita lapsen toiminnassa toki yhdistettiin ennenaikaisuuteen, mutta keskonen sanaa ei käytetty koskaan
Meidän pikku-ukko syntyi vkolla 34+6 ja oli tehohoidossa viikon. Ei happikaapissa eikä muutenkaan "keskosena". Painoa oli 2 260 g ja pituutta 46 cm. Ja lääkäri sanoi että on hölynpölyä nämä väittämät että ennenaikaiset ei pääse kotiin kuin vasta oikeana laskettuna aikana tai 2,5 kiloisina...että sitten kun vointi on sellainen.
Meillä vointi oli vain ja ainoastaan kiinni keltaisuudesta eli ilman sitä olisi päästy kotiin jo varmaan aiemmin.Normi osastolla ei oltu ollenkaan, paitsi minä itse yhden yön. Eli suoraan "teholta" kotiin =)
Papereissa kulkee nimitys ennenaikainen.
Kysyin muistaakseni, ovatko keskosia. Hoitajat sanoivat, että eivät ole keskosia, hieman ennenaikaisia vain. Pääsivät heti vierihoitoon.
Ja kun vauva syntyy ennenaikaisena (eli ennen täysiaikaisuuden täyttymistä) mutta voi hyvin, eli ei tarvitse mitään tukihoitoja, puhutaan ennenaikaisesta lapsesta, ei keskosesta. Keskonen on sellainen vauva, joka syntyy ennen täysiaikaisuutta ja hänellä on selkeästi kehitys kesken, ei pysty esim säätelemään lämpöään, tarvitsee erilaisia kojeita ja laitteita tarkkailemaan elintoimintoja, ei pysty syömään itse, tarvitsee hengitysapua jne.
36+6 vauva joka on tyytyväisenä äidin vieressä ja lähtee kotiin sairaalasta äidin mukana parin vuorokauden jälkeen, ei ole mikään keskonen.
T: Pikkukeskosen äiti (pikkukeskonen on alle 1500 g syntyessään painanut lapsi)
eikä missään papereissa lue "keskonen" vaan minun äitiyskortissani lukee, että synnytys oli ennenaikainen.
Meilläkin sairaalassa osastolla sanoivat pojan olevan pikkukeskonen, vaikka painoi 1700g, kun viikkoja oli kasassa alle 32. Minulle sanottiin että tuo viikkoraja on se tärke
ämpi kuin paino, kun kehitys menee viikkojen mukaan.
Mutta kyllä, suomalaiset vauvat on vähän isompia kuin muualla maailmassa yleensä. Itse synnytin Keski-Euroopassa kuopukswen ja 3700g painavaa poikaa jaksettiin päivitellä, että kylläpä on iso!
Suomessa syntyy painavampia vauvoja kuin keskieuroopassa ja sitä alempana, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lapsen myöhempien paino-ongelmien kanssa. Suomessa vauvat ovat esimerkiksi muutamia senttejä pidempiä, josta tulee painoakin lisää.
Eli painava vauva ei tarkoita lihavaa vauvaa. Kumman synnyttäisit mieluummin: 48cm vauvan joka painaa 3700g vai 55 cm vauvan, joka painaa 4 kiloa. Voin kertoa että tuo jälkimmäinen näyttää siltä että olisi pelkkää luuta ja nahkaa, sekä ympäsyysmitat voivat olla jopa pienempiä kuin ensimmäisellä.
Suomessa myös ihmiset ovat pidempiä kuin kesieuroopassa, jos joku on huomannut.
Meillä ensimmäinen syntyi viikoilla 36+5 (pituus 48, paino 3800), toinen 38+6 (pituus 50, paino 3725), eikä kummastakaan koskaan käytetty termiä "keskonen". Apgarit molemmilla 10/10/10 ja vierihoitoon pääsivät heti, eikä myöhemminkään mitään vaivoja, joiden yhteydessä olisi puhuttu "keskosuudesta". Nyt kolmas tulossa ja tämänkin raskauden kohdalla on puhuttu entisistä pelkästään "täysiaikaisina syntyneinä". Olisikohan koko/ vointi tässä asiassa ratkaiseva? En tiedä, eipä tuolle keskosuudelle taida olla mitään tarkkaa määritelmää.
keskosesta ja edlleeen neuvolassa puhutaan, että kun syntyi keskosena. Hän sai kaikki normi keskosen ongelmat ja vaivat.