Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harmiton tai helppohoitoinen lemmikki?

Vierailija
19.12.2008 |

Olemme mietiskelleet, että mikähän olisi mahdollisimman harmiton ja helppohoitoinen lemmikki perheeseemme.

Tilanne on se, että meillä oli 6 vuoden ajan koira, joka sitten isännän allergian vuoksi piti antaa toiseen perheeseen ihan vastikään. Tämä oli tietysti lapsille aika kova isku. Koska vanhin lapsi on edelleen hyvin järkyttynyt koko asiasta, olen tuuminut sopisiko perheeseen vaikka joku jyrsijä, jonka voisi sijoittaa vaikka tytön huoneeseen siten, ettei tuolla perheen isällä olisi mitään kosketusta koko eläimeen.

Minua itseäni ei lemmikkien aiheuttama työ haittaa. Minähän sen koirankin pääosin lenkitin ja hoidin. Onko jollain jotain kokemusta hamstereista tai gerbiileistä tai vastaavista?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ne on helppohoitoisia ja hamstereihin verrattuna sikäli mukavampia että touhuavat myös päiväsaikaan. Eivätkä haise.

Vierailija
22/31 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivoja vaihtoehtoja. taidan hankkia kaikki!

t. sivusta seurannut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on kohtuullisen söpökin.

Vierailija
24/31 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiselle pahimmat ovat linnut, sitten jyrsijät, kissat ja koirat. Ja se eläinpöly leviää taatusti sieltä lapsen huoneesta ainakin lapsen vaatteissa. Me jouduimme luopumaan lapsen kahdesta rotasta koska itse allergisoiduin niille niin pahasti etten yskimiseltäni, silmien kirvelyltä ja nenän valumiselta saanut enää edes nukuttua vaikka rotat eivät ikinä olleet meidän huoneessa. Alussa ei ollut mitään ongelmia vaan herkistyin puolen vuoden aikana tuohon pisteeseen että luopuminen oli ainoa vaihtoehto. Oli todella kamalaa sanoa lapselle että minun takia hän ei saa pitää rakkaita rottiaan :'(.

Lapsille taas ei suositella matelijoita salmonella vaaran takia. Matelijoilla on monilla luonnostaan suolistossa salmonellaa. Matelijoiden käsittelyä pitäisi tästä syystä lasten välttää.

Vierailija
25/31 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

---kun vaan muistat vaihtaa hiekat ja syöttää ja laitata vesikupin

Vierailija
26/31 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan kääpiö ei tavallisen kokoinen. Tosin lapsen ei saa antaa yksin pitää käsissään tätä ettei putoa ja loukkaannu. Kuitenkin se on poikasena käsittelyyn totutettava, niin siitä saa kivan, mutta aika lyhyt ikäisen kaverin.

Kun hankki sille muovihäkin, siis sellaisen jossa seinätkin muovia. Ei purut leviä lattialle. Vesi pitää vaihtaa pulloon päivittäin ja samoin antaa ruokaa. Nämä pystyy aika nuorikin lapsi jo tekemään itse. Häkkiä ei likaannu nopeasti ja ainakin meidän kääpiöhamsteri tekee yhteen kohtaan tarpeensa ja vaihdan vain siitä nurkasta purut päivittäin(ei ole iso homma).

Kaverillani on kääpiöhamsteri myös ja heidän pojallaan on astma. Ei ole tullut oireita, mutta koiria tai kissoja tämä poika ei kestä. Niin ja meidän hamsteri ei ole purrut kertaakaan ketään. Kääpiöhamsteri ei saa puremalla kuitenkaan tuskin jälkeäkään.

Vierailija
27/31 |
19.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehelläsi on taipumusta yliherkkyyteen, tulee luultavasti allergiseksi kaikille karvaturreille, joita kämppäänne hommaatte. Ja jos lapsenne asuu eläinpölyssä, voi olla että hänkin allergisoituu sille. Allergian puhkeamiseen ei paljon tarvita. Eli ei vaan kannata ottaa sitä riskiä.

Mulla on tästä ikävää kokemusta, jouduin luopumaan rakkaista kissoistani miehen ja lapsen tultua niille allergisiksi. Miehelle puhkesi kaiken lisäksi lapsuuden astma uudelleen (oireilu oli siis hävinnyt välissä). Lapsi on virallisten testien mukaan yliherkkä vain kissoille ja kanille, mutta jos altistuu pidempään esim. koiralle, saa siitäkin oireita. :(

Vierailija
28/31 |
02.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on allergia ja astma ja tällä hetkellä omistan pari gerbiiliä ja kolme hiirtä. muutama kuukausi sitten kuoli talvikko (kääpiöhamsteri) ja syyrialainen hamsteri. kaikki on kyl ihania omalla tavallaan. syyrialainen oli ihana löllykkä, mutta heräili yleensä vasta 10 aikaan illalla. kääpiöhamsteri on sekin mukava ja välillä päivisin hereillä mutta aktiivisimmillaan yöllä. hiiret ovat tosi veikeitä ja olisivatkin näistä pikkujyrsijöistä ehkä mukavimpia mut huono puoli on haju eli pakko siivota noin viikon välein. gerbiileiden terraarion siivoan noin kerran kuukaudessa eivätkä haise juuri miltään silloinkaan. heillä pitää olla suht paljon purua joka vähän käy siivotessa aivastuttamaan, mutta muuten ei siitäkään ole minulle haittaa. gerbiilit on siitä hyviä että elävät hieman pidempään kuin hiiret ja hamsterit ja ovat paljon enemmän hereillä, mutta ovat aika yksitoikkoisia -->kaivelevat nurkkia ja silppuavat pahvia sitä mukaa kun sitä niille antaa.

maakilpikonna on muuten yksi vaativimmista terraarioeläimistä ja vaatii suuret tilat, joten sitä ei kannata ihan tosta noin vaan ostaa jos sellaisen haluaa.

Vierailija
29/31 |
02.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos hankkisitte tyttären kanssa yhteisen hoitokoiran? Siis sellaisen, jota ulkoiluttaisitte yhdessä omistajien ollessa kiireisiä? Jos asutte vähänkään isommassa kaupungissa, niin varmaan löytyy koiria ja omistajia, jotka tarvitsisivat ulkoilutusapua. Jos tyttösi innostuu asiasta, hän voi vähän isompana käydä vaikka 4H -kerhon dog sitter -kurssin, ja saada sen kautta omia hoidokkeja.

Monet omistajat maksavat mielellään pientä ulkoiluttamisesta palkkaa, ja senhän voisi sitten käyttää äidin ja tytön yhteisiin, eläinaiheisiin harrastuksiin (vaikka reissu koiranäyttelyyn pari kertaa vuodessa, luontoaiheinen leffa -reissu tms.).

Lapsena paras kaverini ei voinut saada omaa koiraa. Hän kävi dog sitter -kurssin ja sitä kautta löytyi muutama ulkoilutettava. Osaa hän käytti harvakseltaan, yksi koira oli sellainen, jota kaverini kävi ulkoiluttamassa monta kertaa viikossa, ja josta tuli hänelle todella rakas ja kiva kaveri.

Toivottavasti saat tuotua eläimiä elämäänne tavalla tai toisella. Eläinten kanssa puuhailu on lapselle eduksi, eläinten kanssa voi oppia huolenpitoa, vastuunottamista ja empatiaa. Murrosiän myrskyissä lemmikki on usein se paras kuuntelija, jolle murkkukin kehtaa antaa (ja saada) hellyyttä.

Vierailija
30/31 |
02.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

i]Olemme mietiskelleet, että mikähän olisi mahdollisimman harmiton ja helppohoitoinen lemmikki perheeseemme.

Tilanne on se, että meillä oli 6 vuoden ajan koira, joka sitten isännän allergian vuoksi piti antaa toiseen perheeseen ihan vastikään. Tämä oli tietysti lapsille aika kova isku. Koska vanhin lapsi on edelleen hyvin järkyttynyt koko asiasta, olen tuuminut sopisiko perheeseen vaikka joku jyrsijä, jonka voisi sijoittaa vaikka tytön huoneeseen siten, ettei tuolla perheen isällä olisi mitään kosketusta koko eläimeen.

Minua itseäni ei lemmikkien aiheuttama työ haittaa. Minähän sen koirankin pääosin lenkitin ja hoidin. Onko jollain jotain kokemusta hamstereista tai gerbiileistä tai vastaavista?

[/quote]

Vierailija
31/31 |
02.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kukaan koira allerginen jostain syystä oireile...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän