Asuntoasiat mietityttää jo öisinkin... Mielipiteitä!
Asumme maaseudulla vanhassa talossa. Lapsilla on koulumatkaa vajaa 2 km ja he viihtyvät täällä vallan mainiosti. Kavereitakin on kivasti. meille on tulossa perheenlisäystä, joten jään taas kotiin. Nyt mieetyttää kuitenkin kuinka kotiätivuodet täällä maalla sujuu. Aiemmin asuimme kaupungissa ja itse olisin joskus valmis muuttamaan takaisin! Olisi valoisaa, naapureita, teatteria, kauppoja...
Ja tämä meidän talo käy ahtaaksi, eli pitäisi aloittaa rakennusurakka mikäli tänne jäämme. Eli: rakentaako unelmiemme talo tänne, missä pikkuväki vihtyy mainiosti. Vai palatako kaupunkiin, ahtaasti asumaan, jotta aikuisille löytyy enemmän virikkeitä? Ja kyseeseen tulisi koulujen vaihto ja uuden työpaikan etsiminen yms. Ja muuttomatkaa olisi muutamat sata kilometriä.
Kommentit (5)
ei kaikkien suomalaisten tarvi asuu hesassa
ja sitten kun lapset isoja, voittehan sitten
muuttaa kaupunkiin...
en lähtis muuttamaan lasten kouluja ja etsimään työpaikkaa vain sen takia että haluan shoppailla ja käydä teatterissa.
Mutta teillä on päätöksen aika nyt, tai sitten myöhemmin ;)
Me rakennettiin maalle. Mutta mä viihdyn kotona ja pimeällä ulkona, samoin mies. Lapsilta ei kysytty. En takuulla tahdo kaupunkiin, korvemmassakin voisin elää. Mun työ on kotona.
minä asuisin vaikka homeisessa yksiössä KUUSSA, jos se olisi paikka, jossa lapsi viihtyy ja menestyy. EN ikinä siirtäisi häntä pois, jos sellaisen paikan olisin löytänyt, missä hänellä on kavereita eikä kiusata.
Tämä ei tietenkään aukene ihmiselle, jolla ei ole vaikeuksia ja on aika todennäköistä, ettei teidän lapsille sellaisia tulekaan vaikka muuttaisittekin. Mutta minä vaan en uskaltaisi ottaa sitä riskiä.
Kun te rakennatte sinne maalle, siihen kuluu niin paljon vähemmän rahaa kuin vastaavan kämpän ostoon tai rakentamisene kaupunkiin, että teillä riittää varmasti muutama euro kunnon pihavaloihin ja teatterihotelliretkeen kerran tai pari kuussa. Kaupungissa asuvana tosin käyn itse teatterissa vain apri kertaa vuodessa ja pidän itseäni vielä kulturellina!
Jos kuitenkin haluat muuttaa kaupunkiin, kun lapset kasvavat, ette saa siitä unelmatalostanne maalla välttämättä kovin hyvää hintaa.
Ja kaupunki on ihan hyvä paikka lapselle, ja ison lapsen on helpompi harrastaa ja käydä kouluja, kun palvelut ovat lähellä.
Meillä oli vuosi sitten sama kysymys, päätimme muuttaa kaupunkiin (tosin ihan kohtuullisen isoon taloon) enkä ole kyllä katunut.
Täällä maaseudulla on sukulaisia, joten lastenhoitoapua on joskus saatavilla, kaupungissa ei.
Mietin vaan että houkutteleeko kaupunki sittenkin vaikka saisi sen unelmien talon rakennettua. Olen itse ns. lähiössä kasvanut, joten maaseudulle sopeutuminen ei ole ihan piece of cake!